Een Sociale woning en familie leden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Goedendag allemaal,

Ik ben geselecteerd voor een sociale woning. De woning is voor 1 persoon bestemd (staat in het contract) maar staat ook dat de familie leden kunnen er ook komen wonen. Moet ik de woningcorporatie laten weten dat mijn moeder of iemand andere wil met mij wonen? Ik wil problemen voorkomen in de toekomst en dit is mijn eerste zelfstandige woning.

Bedankt!

Beste antwoord (via WinterX op 20-08-2018 12:31)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Mijn gok: het is een standaard contract waar afhankelijk van de woning het maximum aantal bewoners staat ingevuld. In een aparte, ongerelateerde, clausule staat dat huurder inwonende familieleden mag hebben (maar daarbij is geimpliceerd dat de woning voor meer dan 1 persoon geschikt moet zijn). Ik vermoed dus dat je niemand anders in huis mag nemen. Maar inderdaad, even bellen, dan weet je het zeker.

Alle reacties

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 16:51
Ik vraag me af of iemand dit zou kunnen weten, zonder de woningcorporatie te kennen.
Misschien gewoon even een belletje plegen, dan weet je het direct vanuit de meest betrouwbare bron.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:16
Vaak is het niet zoon probleem als er iemand bij komt wonden, je kunt immers ook een relatie krijgen en die persoon trekt bij je in. Wel hebben ze graag dat je dit meld zodat ze het weten voor toekomstige zaken (Huur verhoging, belasting etc)

Makkelijkste is als je gewoon even belt en vraagt hoe ze die regel uit je contract bedoelen.

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord

• anboni
Mijn gok: het is een standaard contract waar afhankelijk van de woning het maximum aantal bewoners staat ingevuld. In een aparte, ongerelateerde, clausule staat dat huurder inwonende familieleden mag hebben (maar daarbij is geimpliceerd dat de woning voor meer dan 1 persoon geschikt moet zijn). Ik vermoed dus dat je niemand anders in huis mag nemen. Maar inderdaad, even bellen, dan weet je het zeker.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom eerst naar een forum als GoT gaan voor die vraag ipv even te bellen met degene die het contract heeft opgesteld? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• anboni
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:06:
Waarom eerst naar een forum als GoT gaan voor die vraag ipv even te bellen met degene die het contract heeft opgesteld? :?
Waarschijnlijk omdat GoT een stuk laagdrempeliger is en er, afgezien van giftige reacties zoals de jouwe, best een hoop nuttige antwoorden kunnen komen...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja, over het algemeen moet je het melden bij de verhuurder als er iemand anders bij je in komt wonen. Zolang je echt samenwoont met die persoon (en die dus aan jou geen huur betaalt) kunnen ze dat alleen maar ter kennisgeving aannemen. Waarschijnlijk staat er wel een clausule in je huurcontract dat onderhuur niet is toegestaan, dus die persoon mag jou geen huur betalen!

Hou er wel rekening mee dat wanneer je huurtoeslag ontvangt, het inkomen van die andere persoon dan ook gaat meetellen. Je woont immers samen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Mx. Alba schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:41:
Ja, over het algemeen moet je het melden bij de verhuurder als er iemand anders bij je in komt wonen. Zolang je echt samenwoont met die persoon (en die dus aan jou geen huur betaalt) kunnen ze dat alleen maar ter kennisgeving aannemen. Waarschijnlijk staat er wel een clausule in je huurcontract dat onderhuur niet is toegestaan, dus die persoon mag jou geen huur betalen!

Hou er wel rekening mee dat wanneer je huurtoeslag ontvangt, het inkomen van die andere persoon dan ook gaat meetellen. Je woont immers samen...
Als aanvulling hierop; een bijdrage in de huur is iets anders dan onderhuur.
OT: ik neem aan dat de clausule 'max aantal bewoners' gaat boven 'recht op medebewoners'. afhankelijk van de indeling van de woonruimte kan dat met brandveiligheid te maken hebben.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Firestorm schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Als aanvulling hierop; een bijdrage in de huur is iets anders dan onderhuur.
OT: ik neem aan dat de clausule 'max aantal bewoners' gaat boven 'recht op medebewoners'. afhankelijk van de indeling van de woonruimte kan dat met brandveiligheid te maken hebben.
Maar als een woning in principe geschikt is om met twee personen in te wonen dan kan de verhuurder in principe niet verbieden om er met iemand samen te wonen.

Brandveiligheidsregels overtreed je niet heel snel bij normale bewoning. In een ruimte met slechts één uitgang mogen zich niet meer dan 18 mensen bevinden. Zijn er twee uitgangen (en een gemiddeld pand heeft wel een hoofduitgang en een nooduitgang of een voor- en een achterdeur) dan zijn het er al veel meer. Hoeveel weet ik niet precies...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Mx. Alba schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Maar als een woning in principe geschikt is om met twee personen in te wonen dan kan de verhuurder in principe niet verbieden om er met iemand samen te wonen.

Brandveiligheidsregels overtreed je niet heel snel bij normale bewoning. In een ruimte met slechts één uitgang mogen zich niet meer dan 18 mensen bevinden. Zijn er twee uitgangen (en een gemiddeld pand heeft wel een hoofduitgang en een nooduitgang of een voor- en een achterdeur) dan zijn het er al veel meer. Hoeveel weet ik niet precies...
klopt, maar voor kamerbewoning gelden weer andere regels; <4 is zeer weinig regels, >4 moeten er diverse blusmiddelen etc aanwezig zijn. uit de TS is mij niet helemaal duidelijk wat van toepassing is. ergens ben ik in mijn redenatie uitgegaan van een soort kamerbewoning :+

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-02 16:47

Ardana

Mens

Sociale woningbouw doet zelden aan kamerverhuur. Als de woning groter is dan 15-20m2 mag je er, volgens de wet, met 2 personen wonen. (Ooit eens uitgezocht, geen zin dat nog een keer te doen).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
aan TS, heb verder geen inhoudelijke reactie, enkel een tip: let wel op je lasten.

Gemeentebelasting gaat omhoog als je meer dan 1 persoon inschrijft op adres, en je krijgt waarschijnlijk minder huurtoeslag. Dit is wel afhankelijk van diegene of hij/zij ook inkomen heeft. Dus let op je toeslagen en op je gemeentebelastingen (rioolheffing, afvalstoffenheffing etc.)

Do more

• Zenix
  • Laatst online: 22:57

Zenix

BOE!

Vergeet ook niet scheefwonen verhaal. Met meerdere inwoners ga je al snel over de grens.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 20-08-2018 20:12 ]

Pagina: 1