[Z-Wave] Groepen schakelen zonder schakeldraad.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn vraag
In mijn huis ben ik bezig domotica te introduceren. Ik heb 6 groepen spots door middel van Fibaro dimmers aangestuurd. 4 van die groepen heb ik door middel van een puls drukker + schakeldraad kunnen aansluiten (ik kon makkelijk een kabel die kant op krijgen) maar de andere 2 groepen kan ik vooralsnog niet schakelen aan de wand. (ik krijg geen draden van de controller naar de inbouwdoos).

Wat ik in de betreffende inbouw doos heb liggen zijn een blauwe en bruine draad.

Mijn vraag: Zijn er mooie oplossingen te bedenken waarmee ik:
1. Een standaard (dubbele) pulsdrukker kan plaatsen voor die 2 groepen.
2. De controller op het lichtnet kan zetten.

De (dubbele) pulsdrukker moet dus een signaal sturen naar de dimmer(s)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fibaro Dimmer 2 aangestuurd door Domoticz. (Z-Wave)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik een Z-Wave.me (POPP) draadloze schakelaar, maar het gevoel daarin bevalt me niet zo bovendien is het ontwerp van de knoppen anders (WAF...)

Beste antwoord (via Maarten op 24-09-2018 07:59)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Je hebt meerdere manieren
1) Koop nog een Fibaro Dimmer 2 en sluit op S1 en S2 een schakelaar aan. Via Domoticz (kan vast wel) kun je dan de Z-Wave Dimmer 2 bedienen (draadloos)
2) Hang een ESP8266 achter de schakelaar en laat de ESP een bericht sturen aan Domoticz dat de Dimmer 2 aan kan. Kan met firmware als ESP Easy vrij simpel. Zorg dat 230Volt weg is van de schakelaar en de ESP!!!

Ik heb ook zoiets, maar dan anders. Met Home Assistant kan het makkelijk; Domoticz vast ook wel maar dat is te lang geleden voor mij.

Ik heb nu overigens dit:
Een pulse schakelaar aangesloten op een "spare" S2 connectie op een Fibaro Dimmer 2 (die toch al bij de knoppen zat) stuurt een bericht naar Home Assistant. Die produceert een MQTT topic gericht aan de ESP32 die de lampen boven het aanrecht bestuurt.

[ Voor 24% gewijzigd door balk op 23-08-2018 22:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik snap niet helemaal de situatie. Kan je misschien een foto maken, en een schets? Hoe schakel je op dit moment de spots?

• Maarten
  • Niet online
balk schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:22:
Ik snap niet helemaal de situatie. Kan je misschien een foto maken, en een schets? Hoe schakel je op dit moment de spots?
Onderstaand is zoals het momenteel werkt. Op de plek van de 'Z-wave oplossing' zit nu een z-wave.me / POPP controller, die wil ik dus vervangen door een pulsdrukker en 'iets?' wat deze puls draadloos / z-wave naar de dimmer / controller stuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Fd9yAYXEveu0lZeBzBVedhy/thumb.png

Die 'iets' is dus de vraag, ik heb liggen een blauwe en bruine draad, wat kan ik daaraan hangen om mijn wens (een pulsdrukker + iets) voor elkaar te krijgen :).

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:24
Ik denk niet dat hier een echte oplossing voor is zonder draden te trekken.

Misschien een tweede Fibaro Dimmer 2 in master-slave, waarbij de eerste de schakelaar bedient, en de tweede de lampen?
Zover ik lees zou dit 1-op-1 via Z-Wave moeten kunnen zonder de HC2 van Fibaro.

https://manuals.fibaro.co...base-browse/associations/

Misschien dat je dit moet instellen via de Fibaro HC2 of via open zwave control panel (webpagina).

Andere alternatieven die ik kan verzinnen is een DZvents/LUA-script/Scene te maken in Domoticz of de spots te vervangen door Hue GU10/Ikea Tradfri.

Als het goedkoop moet is een Sonoff of Shelly 1(https://shelly.cloud/shop_shelly/) met Tasmoto/MQTT nog een optie?

Persoonlijk zoui ik met één van de andere Dimmers 2 proberen het master-slave te configureren.

• Maarten
  • Niet online
JDunnio schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:19:
Ik denk niet dat hier een echte oplossing voor is zonder draden te trekken.

Misschien een tweede Fibaro Dimmer 2 in master-slave, waarbij de eerste de schakelaar bedient, en de tweede de lampen?
Zover ik lees zou dit 1-op-1 via Z-Wave moeten kunnen zonder de HC2 van Fibaro.

https://manuals.fibaro.co...base-browse/associations/

Misschien dat je dit moet instellen via de Fibaro HC2 of via open zwave control panel (webpagina).

Andere alternatieven die ik kan verzinnen is een DZvents/LUA-script/Scene te maken in Domoticz of de spots te vervangen door Hue GU10/Ikea Tradfri.

Als het goedkoop moet is een Sonoff of Shelly 1(https://shelly.cloud/shop_shelly/) met Tasmoto/MQTT nog een optie?

Persoonlijk zoui ik met één van de andere Dimmers 2 proberen het master-slave te configureren.
Ik ga gewoon nog een Dimmer 2 en een Switch bestellen (komen wel weer ergens van pas als het niet werkt) en het dan eens aan de praat proberen te knopen, ik laat het in elk geval weten of het werk / niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• balk
Je hebt meerdere manieren
1) Koop nog een Fibaro Dimmer 2 en sluit op S1 en S2 een schakelaar aan. Via Domoticz (kan vast wel) kun je dan de Z-Wave Dimmer 2 bedienen (draadloos)
2) Hang een ESP8266 achter de schakelaar en laat de ESP een bericht sturen aan Domoticz dat de Dimmer 2 aan kan. Kan met firmware als ESP Easy vrij simpel. Zorg dat 230Volt weg is van de schakelaar en de ESP!!!

Ik heb ook zoiets, maar dan anders. Met Home Assistant kan het makkelijk; Domoticz vast ook wel maar dat is te lang geleden voor mij.

Ik heb nu overigens dit:
Een pulse schakelaar aangesloten op een "spare" S2 connectie op een Fibaro Dimmer 2 (die toch al bij de knoppen zat) stuurt een bericht naar Home Assistant. Die produceert een MQTT topic gericht aan de ESP32 die de lampen boven het aanrecht bestuurt.

[ Voor 24% gewijzigd door balk op 23-08-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
Maarten schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Ik ga gewoon nog een Dimmer 2 en een Switch bestellen (komen wel weer ergens van pas als het niet werkt) en het dan eens aan de praat proberen te knopen, ik laat het in elk geval weten of het werk / niet.
Dit werkt dus prima ;-) Een goede oplossing voor als je geen schakeldraad hebt liggen in de betreffende doos én niet meer bij je centraaldoos kan. Overigens ben je dan wel afhankelijk van je z-wave netwerk om dit op te lossen iets wat met je zwarte draad natuurlijk minder is.
Pagina: 1