foto's en video's back-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 14:34
Ik ben op zoek naar een goeie en stabiele oplossing voor de back-up van mijn foto's en video's.
Het liefst een oplossing welke automatisch gebeurd.
Zowel ik als mijn vriendin hebben op onze telefoon een aparte map met daarin de foto's en video's van ons zoontje. Wij gebruiken beide een Android telefoon. ( Samsung S8 )
Uiteindelijk zal ik zelf om de zoveel tijd de back-up volgende bijwerken en alle foto's en video's plaatsen in de mappen waar deze horen. De foto's en video's moeten benaderbaar zijn door zowel mij als mijn vriendin.

Voornamelijk wil ik de foto's en video's van ons zoontje van geboorte tot nu van 2,5 jaar niet kwijt.
Uiteraard de foto's en video's in de toekomst moeten ook een goeie back-up hebben.

Nu heb ik zitten kijken naar de volgende mogelijkheden en opties.

1. Synology nas met minimaal 2 schijven in mirror. ( uitval kans is natuurlijk aanwezig. ook de hardware van de Synology kan kapot gaan. Automatisch back-up is hier wel vrij simpel met verschillende programma's binnen Android. )

2. Een externe harde schijf aanschaffen welke ik om de zoveel tijd aansluit op de pc en alle foto's en video's naar toe kopieer. ( vergt meer handwerk, kans op defect is aanwezig en geen mirror mogelijkheid )

3. Google foto's is een optie welke bij Android de eerste 100GB gratis is. de extra 100GB kost €2 per jaar.

4. Cloud opslag. dan zijn er verschillende mogelijkheden: Onedrive, Dropbox,

Graag verneem ik de manieren welke jullie gebruiken en waarom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
Het kan altijd een combinatie zijn natuurlijk.

1. Is een goede optie om hier je backups op te maken, zo kan je alle foto's en video's gemakkelijk opslaan en altijd goed bereikbaar.

3. Kan je er naast doen. Uiteraard doe je zoveel mogelijk om je NAS te beschermen tegen brand, diefstal etcetra. Maar een extra plek om je foto's te bewaren is niet verkeerd.
Ik heb ook al mijn foto's in Google foto's staan, alleen dan niet de orginele kwaliteit maar de door google gekozen compressie. Dan is de heoveelheid opslag (volgens mij) unlimited. en ideaal als backup, kost geen geld en je hebt toch nog al je foto's (zij het iets wat slechtere kwaliteit, betwijfel dat 'normale' mensen dat zie) en altijd beter als alles kwijt zijn.

Ik zelf maak gebruik van combinatie, alles gebackupt op mijn server welke beveiligd is met een parity drive. En op google foto's staat alles ook nog een keer. Mocht alles echt een keer helemaal in de shit lopen is dat mijn backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelf heb ik de knoop doorgehakt en heb een Office 365 Home pakket gekocht. 100 euro per jaar, voor 5 licenties, dus de familie en vrouw kunnen meedoen. Dat geeft je 1TB per account aan OneDrive storage.

Onedrive vind ik zelf tegenwoordig een zeer fijne sync client en de integratiemet Windows is geweldig. Ik weet uiteraard niet welk OS je draait. Met Onedrive kan ik nu heel eenvoudig bij alle bestanden vanaf elke computer en je hoeft niet alle data lokaal op te slaan op de andere computers. Een manier van slimme opslag: Je kunt met explorer browsen door alle bestanden, maar die worden pas gedownload indien je ze gebruikt. Dus kun je "alles" ook syncen op een laptop met kleinere SSD.

Het voordeel van Onedrive is ook dat je version history hebt en vorige versies van bestanden terug kunt halen. Per ongeluk overschrijven of verwijderen van bestanden is daarom eenvoudig ongedaan te maken.

Weet wel dat als je direct synct het in feite geen backup oplossing is, maar een redundancy oplossing.
Ik gooi mijn bestanden ook nog naar Stack (gratis 1TB opslag) maar die apps werken niet fijn. Dat doe ik handmatig.

Waarom geen NAS?
Mijn PC is de NAS thuis. Ook wil ik zorgen voor een fysiek scheiding van de opslaglocaties. In het ergste geval van brand in huis zul je je computers en je NAS in vlammen op zien gaan. Dan ben je al je data kwijt. Ik zie een NAS ook meer als een methode om niet meer afhankelijk te zijn van je end user device (je kunt op elke laptop en desktop bij je bestanden.)

Een NAS is ook niet goedkoop, dus de kosten voor Office 365 zijn wat mij betreft wel geoorloofd. Zeker als je die nog deelt met anderen ook EN je de office applicaties wilt gebruiken.

Externe harde schijf is helemaal geen slecht idee. Leg die dan wel bij je ouders neer en wederom niet bij jezelf thuis. Grote nadeel is dat het de discipline vereist de backups niet te vergeten. Voordeel van een cloudoplossing is de continue sync.

Je kunt best overwegen meer dan 1 optie in te zetten. Zoals je zelf al weet is de data die je wilt beschermen echt heel veel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@demonic @Hann1BaL
Bedankt beide voor de uitleg.

Ik wil wel mijn foto's in originele kwaliteit hebben, in dat opzicht ben ik vrij precies en kwaliteit gericht.
Ik ben echt op zoek naar één oplossing en wil geen twee handelingen doen.
Het liefst hoef ik er helemaal niks aan te doen :)

Inderdaad is het voordeel van Onedrive dat mocht je per ongeluk iets verwijderen is het altijd weer terug te halen. Deze zekerheid bevalt me daarom ook zeer goed.

Ik heb al verschillende keren gekeken naar software voor mijn Android telefoon welke automatisch de back-up maakt naar Onedrive. maar heb hier nog niet echt goeie software voor gevonden.

Onedrive maakt het ook mogelijk dat mijn vriendin bij alles kan. ook één van de punten van mijn wensen.
Een Synology NAS zou bij ons niet alleen gekocht worden voor de back-up van de foto's.
We kunnen hier natuurlijk ook mee de content van onze video's streamen over het netwerk om te bekijken op onze TV/Tablet/Telefoon. ( Ik merk dat Onedrive een buffer in heeft zitten dat het afkijken en skippen in video's wat ergenis met zich mee kan brengen )

Ik ben me er ook van bewust dat bij bij brand alle data verloren zal gaan op het moment dat ik een Synology NAS zou gaan aanschaffen.. ( iets wat je absoluut niet wilt, zoals je al aangeeft: de data welke ik wil beschermen is echt goud waard )
Nu heeft Synology wel weer de mogelijkheid om naar een Onedrive cloud opslag te backuppen. ( In mijn geval zou het dan dubbele back-up zijn. Ook is er tal van software in de markt voor Android wat een back-up automatisch kan uitvoeren op het moment dat ik verbonden ben met een door mij geselecteerd wifi netwerk. De Synology zal daarna automatisch de back-up maken naar Onedrive.

Hierdoor kunnen zowel mijn vriendin als ik, bij alle foto's zowel lokaal (Synology) als extern(onedrive)
Ik heb alleen wel gezien dat als ik alleen gebruik wil maken van Onedrive ik dan moet kiezen voor onedrive for business. Onedrive voor normale particulieren met een opslag van meer dan 50GB is niet los te krijgen alleen in combinatie met een Office pakket. ( Office pakket heb ik namelijk via mijn werk :) )

Ik vind het geen probleem om wat centjes uit te geven in dit geval. dit zijn dingen die zijn gewoon NIET vervangbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door marcel19 op 20-08-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Zelf heb ik een Synology met 2 schijven, daar een map aangemaakt met belangrijke / emotionele foto's. Deze map wordt gesynchroniseerd met m'n Google Drive van 9,99 p/m.

Daarnaast heb ik deze foto's ook nog op de NAS van m'n vader staan die met elkaar verbonden zijn (NAS-to-NAS backup).

Oftewel, 3 backups op 3 verschillende locaties.

En nog een andere tip: Maar fotoboeken van je leukste foto's :-). Dan heb je ook nog een tastbare 'backup' :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dynazap op 20-08-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Dynazap
Ik heb gekeken naar Google Drive. Ik kan alleen niet terug vinden of zij de zelfde functie hebben als Onedrive. Verwijder je wat per ongelijk kun je het ook weer terug halen binnen zoveel dagen.

De foto boeken worden ook zeker gemaakt. Alleen bij brand zal dit ook helaas verloren gaan.
Maar ook waterschade, of iets anders. De brand hoeft niet eens te ontstaan bij mij thuis, maar kan ook bij mijn buren gebeuren. De brandweer zal dan automatisch mijn huis beschermen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 15:10

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb gebruik zowel een NAS (Win2012) als OneDrive. Ik gebruik geen standaard sync tool (als het fout gaat op m'n NAS wil ik natuurlijk niet dat het ook automatisch fout gaat op m'n OneDrive, denk aan ransomware). Ik gebruik daar het tooltje rclone voor.

De NAS gebruik ik voor kijken, OneDrive gebruik ik voor backup (en voor on-the-go). Ik heb ook een Office 365 Home abonnement (5 licenties, 99 euro per jaar), dus de NAS heeft zijn eigen account.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

marcel19 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:58:
@demonic @Hann1BaL
Onedrive voor normale particulieren met een opslag van meer dan 50GB is niet los te krijgen alleen in combinatie met een Office pakket. ( Office pakket heb ik namelijk via mijn werk :) )

Ik vind het geen probleem om wat centjes uit te geven in dit geval. dit zijn dingen die zijn gewoon NIET vervangbaar.
Parkeer de office apps even:
5x 1TB onedrive account voor 100 euro per jaar
Of
1x 1TB onedrive account voor 70 euro per jaar
(Dan negeren we alle andere features die je er bij krijgt, zoals de Skype minuten, die niemand gebruikt en misschien dat je ouders nog wel een goede office licentie kunnen gebruiken)

Dropbox kost 100 euro voor alleen de opslag voor 1TB, 1 account.
Google Drive kost 100 euro voor alleen de 1TB opslag, 1 account

Direct vergelijken is Office 365 voor 1 account al 30 euro goedkoper en voor dezelfde prijs heb je 5 accounts.

Het maakt me niet uit wat je kiest, ikzelf kon office ook draaien vanuit mn werk. Echter, de storage, 5 accounts die ik nu kan delen, voor 100 euro per jaar is wat mij over de streep trok of je nu wel of niet de apps gebruikt. Alleen kijkend naar de opslag is het gewoon een zeer concurrerende prijs.
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:12:
Ik heb gebruik zowel een NAS (Win2012) als OneDrive. Ik gebruik geen standaard sync tool (als het fout gaat op m'n NAS wil ik natuurlijk niet dat het ook automatisch fout gaat op m'n OneDrive, denk aan ransomware). Ik gebruik daar het tooltje rclone voor.

De NAS gebruik ik voor kijken, OneDrive gebruik ik voor backup (en voor on-the-go). Ik heb ook een Office 365 Home abonnement (5 licenties, 99 euro per jaar), dus de NAS heeft zijn eigen account.
Onedrive heeft een ransomware detectie en bescherming. Indien er ineens veel data wijzigt, stopt het proces. Hoe het precies werkt weet ik niet en uiteraard wil ik het ook niet testen. Maar ze claimen het wel te hebben. Niet automatisch updaten blijft veel veiliger, dat ben ik met je eens en dat doe ik via Stack van TranksIP.

[ Voor 37% gewijzigd door Hann1BaL op 20-08-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik gebruik zelf een Synology waarop de foto's terecht komen. Deze upload ze dan naar OneDrive (maar dit kan ook naar de meeste andere cloud oplossingen) werkt super en is makkelijk in te stellen.

Ik heb via Groupon € 39 betaalt, dat was echter wel voor 1 gebruiker. Mogelijk zijn er nog elders zulke deals te scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door RegularJohn op 20-08-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hann1BaL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:49:
[...]
Onedrive heeft een ransomware detectie en bescherming. Indien er ineens veel data wijzigt, stopt het proces. Hoe het precies werkt weet ik niet en uiteraard wil ik het ook niet testen. Maar ze claimen het wel te hebben. Niet automatisch updaten blijft veel veiliger, dat ben ik met je eens en dat doe ik via Stack van TranksIP.
Ja, dat is nieuw. Maar ondertussen heb ik dat tooltje al (was ook een leuke manier om eens met Powershell te werken :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
2* NAS met beide 2 schijven: 1 thuis en 1 extern.

Op de NAS thuis kun je de schijven in RAID zetten zodat de schijven exact gelijk zijn. Op deze schijf maak jij je backups, doet er andere dingetjes mee (downloaden, website, energieverbruik bijhouden, whatever). Deze NAS laat je synchroniseren naar NAS 2 die extern staat.

Op de NAS die buitenshuis staat kan de eigenaar van die woning zijn backups maken en ook zijn dingetjes mee doen, net zoals jij doet met jouw NAS.

Daarnaast laat je beide NAS'sen met elkaar synchroniseren zodat jouw backup op de 2e NAS komt en de backup van de 2e NAS op jouw NAS komt. Dit kun je scripten en dus kan dat 's nachts gedaan worden zodat je er zo weinig mogelijk hinder van hebt. De eerste keer synchroniseren duurt het langst, de rest is incrementeel dus zou mee moeten vallen qua dataverbruik.

Geklooi met externe schijven zou ik voorkomen, die dingen schijnen makkelijk van je bureau te vallen of uit je handen te glippen. Daarnaast heb je nog dat je de USB-stekker er soms te vroeg uithaalt waardoor je schijf in de war raakt en niet lekker meer te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb een Synology met RAID 5. Als er een schijf stuk gaat, ben ik geen data kwijt. Tevens heb ik een externe schijf aan die NAS hangen, automatisch wordt er elke nacht een incrementele back-up gemaakt naar die externe schijf. Als ik last heb van een cryptolocker op mijn NAS, dan ben ik dus niet mijn data kwijt. Tot slot wordt mijn data real-time gesynct met een gratis 1TB-opslag bij STACK. Als mijn huis afbrandt, ben ik niet mijn data kwijt.

Ik denk dat ik het redelijk goed afgedicht heb tegen minimale kosten :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

NAS plus Onedrive. Al meegemaakt dat data na bliksem inslag op NAS totaal was verdwenen (NAS was fried).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Hann1BaL
Mooie vergelijking en inderdaad interessant. Bedankt :)

@RegularJohn
Ik zal de website van Groupon eens in de gaten houden. al is €100 per jaar NIKS vergeleken met de data welke ik wil beschermen.

@sypie
Twee nas systemen vind ik een overkill aangezien ik dan zou gaan werken met één Synology en een Onedrive opslag als extra back-up.

@Bart Zeker ook een goed punt. maar ik snap alleen niet waarom je de externe schijf nog in gebruik hebt als je de Synology ook kan instellen dat die direct naar de STACK opslag de back-up kan uitvoeren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest ben ik ook aan het kijken naar de meest ideale oplossing op dit moment.
Zoals hier al een paar keer aangegeven is lijkt Onedrive mij de beste oplossing.
Als ik kijk naar hun abonnementen: https://onedrive.live.com/about/nl-NL/plans/ kan ik voor 2 opties gaan.

Office 365 Personal of Office 365 Home. Nu heb ik niemand in mijn omgeving welke dit nog extra nodig heeft. dus het delen van de dienst is voor mij nu geen optie. dus zou ik uitkomen op Office 365 Personal.
Het bedrag van €69,00 per jaar is te verwaarlozen met de functies en diensten welke Onedrive levert.

Nu nog de hardware bij mij thuis... :) Ook hier kan ik verschillende opties maken.
Als ik zou moeten kiezen tussen een Synology nas server of een eigen bouw server.
Kies ik liever het laatste, Dit om de mogelijkheden dat de hardware van de Synology defect gaat te voorkomen. En met een eigen server is dit veel beter op te vangen. Cpu, Geheugen, moederboard zijn makkelijk te vervangen maar blijven de harde schijven intact..

Ook gezien de prijzen van een Synology tegenover eigen hardware krijg je meer proformance met eigen hardware dan met een Synology. :)

Ik kan een eigen server in elkaar zetten met verschillende OS systems erop:
Windows, Ubuntu-Server, Xpenology ( Synology maar dan in bare metall eigen hardware )

Xpenology wordt niet direct ondersteund door Synology, dus dit is weer een bottleneck.
Er zijn genoeg alternatieven voor een nas besturing systeem.
NAS4FREE / FREENAS / Openmediavault.

[ Voor 4% gewijzigd door marcel19 op 20-08-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Zelf heb ik G-suite van Google. Kost 8 euro EX btw. Maar ben zelf particulier en werkt prima. Officieel is er bij minder dan 5 members een limiet van 1 TB.... maar ik zit nu op 3TB en nog geen melding.

- Onbeperkte opslag in Google Photos
- Onbeperkte opslag op Google Drive

Ik sync zowel de foto's van mijn eigen smartphone als de foto's van mijn vriendin naar Google Photos in originele kwaliteit. Beide op dezelfde account, want dan hebben we elkaars foto's direct (en dat is best handig). Foto's die ik heb bewerkt sleep ik van de NAS naar Google Photos. Google heeft zelf een de-duplicatiefilter waardoor foto's niet dubbel in je Google Photos terecht komen.... Als je de foto's lokaal opslaat (dus niet op een netwerk-drive of NAS) kan je ook Google Backup gebruiken om de foto's naar Google photos te sturen.

Daarnaast heb ik een volledige backup van de NAS (exclusief series en films) naar Google Drive. Daarmee staat dus veel er dubbel op... maar dat is makkelijk voor het terugzetten van een backup mocht de NAS + externe schijf met backup er mee op houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

marcel19 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:47:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest ben ik ook aan het kijken naar de meest ideale oplossing op dit moment.
Zoals hier al een paar keer aangegeven is lijkt Onedrive mij de beste oplossing.
Als ik kijk naar hun abonnementen: https://onedrive.live.com/about/nl-NL/plans/ kan ik voor 2 opties gaan.

Office 365 Personal of Office 365 Home. Nu heb ik niemand in mijn omgeving welke dit nog extra nodig heeft. dus het delen van de dienst is voor mij nu geen optie. dus zou ik uitkomen op Office 365 Personal.
Het bedrag van €69,00 per jaar is te verwaarlozen met de functies en diensten welke Onedrive levert.
Je hebt toch een vriendin! En een kat. En een NAS :p Wij zijn met z'n tweeen, hebben een server, een NAS en een mediacenter PC. Dus 5 accounts nodig :D
Nu nog de hardware bij mij thuis... :) Ook hier kan ik verschillende opties maken.
Als ik zou moeten kiezen tussen een Synology nas server of een eigen bouw server.
Kies ik liever het laatste, Dit om de mogelijkheden dat de hardware van de Synology defect gaat te voorkomen. En met een eigen server is dit veel beter op te vangen. Cpu, Geheugen, moederboard zijn makkelijk te vervangen maar blijven de harde schijven intact..
En energie verbruik. Onze NAS (draait Windows Storage Server 2012) gebruikt zo'n 37W, onze server (draait Windows Server 2012 R2) plus laser printer gebruikt 23W. En de server is sneller...
Waah schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:57:
Zelf heb ik G-suite van Google. Kost 8 euro EX btw. Maar ben zelf particulier en werkt prima. Officieel is er bij minder dan 5 members een limiet van 1 TB.... maar ik zit nu op 3TB en nog geen melding.
Ik neem aan dat dat per maand is?

Maar dubbelingen heb ik er nu express in zitten. Sommige foto's horen in gewoon in meerdere categorien thuis (en ik heb nog geen applicatie gevonden waarmee ik makkelijk foto's kan catelogiseren die op zowel Windows 10, Windows 10 Mobile en diverse versies van Android werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Wailing_Banshee
Mijn vriendin maakt enkel alleen foto's ( gigantisch veel foto's ) :P maar maakt geen gebruik van office.
Onze katten zijn 11 weken en mogen nog geen gebruik maken van een pc dus hebben ook geen office nodig :P.

1TB opslag zou voor ons dan ook enkel zijn voor onze foto's en video's en meer niet. Gewoon een extra veiligheid mocht er echt wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hier een unRAID server (i.v.m. parity en gebruiksvriendelijkheid) dus bij een schijf kapot niets aan de hand, data kan worden gerebuild. Daarnaast een backup via Duplicati naar STACK en een keer in de zoveel tijd de belangrijke mappen op een externe HDD en die in een kluis.

Ik heb ook Office 365 met 1TB, die stickers krijg je vaak als je een nieuwe PC/laptop koopt erbij. (zoals een tablet van 50 euro van de Voordeelshop 8)7 )

[ Voor 22% gewijzigd door Yeebo op 20-08-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Wailing_Banshee ja die 8 euro ex is per maand. Dus ~120 per jaar.

Op Google Drive heb je natuurlijk geen deduplicatie. In Google Photos werk je met datums, niet met mappen. Je kan wel albums aanmaken, en een foto kan in meerdere albums voorkomen. Maar fysiek is er maar 1 foto.

Eigenlijk is meerdere kopiëen van dezelfde foto natuurlijk zonde van de opslag.

Helaas moet je dus al je albums in Google Photos zelf aanmaken... en dat was best een klusje. Maar nu dat klaar is, heb ik heel wat albums. En als iemand begint over evenement X, kan ik direct de foto's en video's erbij zoeken... vanaf mijn telefoon. En direct via de Chromecast streamen. Dat vind ik het grote voordeel van Google Photos. Plus dat er object-recognition in zit (zoek op Snowboard, en je ziet heel veel snowboardfoto's. Zonder een album te maken).

Vroeger kreeg ik wel eens de vraag: Hoe was je vakantie naar Indonesie? vervolgens PC aan, zoeken naar de video, of zoeken op Youtube omdat ik het daar op heb staan. Maar tegen de tijd dat ik het gevonden heb is het gesprek al verder. Of teveel gedoe.

Nu open ik de Google Photo's app, zoek naar Indonesie en zie daar, alle Indonesië-foto's, videos etc. En ik kan, als er meer geinteresseerden zijn, direct naar de TV streamen bij iedereen die een Chromecast heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marcel19 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:47:

@Bart Zeker ook een goed punt. maar ik snap alleen niet waarom je de externe schijf nog in gebruik hebt als je de Synology ook kan instellen dat die direct naar de STACK opslag de back-up kan uitvoeren.
Omdat met STACK een real-time sync is, loop ik het risico dat ik alles kwijt ben als ik last heb van een crypto-locker. En ik wil die real-time sync niet kwijt, want dan is de kans weer groter dat je een dag data kwijt bent. Daarom dus zowel een real-time sync naar STACK, en een dagelijkse back-up naar een externe schijf :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@marcel19 je wil sowieso een off-line backup en een online backup hebben....
Want wat als je corrupte bestanden blijkt te hebben en dat merk je pas later op? en dan blijkt STACK opeens failliet of zijn de servers in beslag genomen.... Weg bestanden.

1,2,3....
1: Bestanden op je schijf
2: een lokale backup, voor snel herstellen
3: een externe backup, voor als je huis afbrand.

Daarom heb ik net weer een externe schijf gekocht. De huidige is kapot gegaan (1tb schijf) en nu weer een 4TB terug gekocht. Kan ik hopelijk weer vooruit. En aangezien je gewoon garantie hebt, heb ik voor 100 euro weer 2 jaar een lokale backup (en hopelijk langer natuurlijk). En met een NAS kan die lokale backup ook automatisch, of 1x per week/maand/whenever.

[ Voor 32% gewijzigd door Waah op 20-08-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Waah
Dus wat je zegt is het volgende:

1. Externe HDD met alles erop welke 1x op zondag een back-up krijgt van alle foto's en video's
2. Eigen server/Synology met daarop de content. welke een back-up uitvoert naar optie *3.
3. Onedrive Personal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@marcel19 jep. Zo heb ik het ook draaien (al zou ik de volgorde van de nummering aanpassen)

1. Eigen server/Synology met daarop de originele content. (GEEN backup!, dit is de originele content).Deze voert een backup uit naar Optie 2 en Optie 3. Synology heeft daarvoor eigen pakketten welke ook Versioning ondersteunen.
2. Externe HDD met alles wat je belangrijk vind. (backup 1)
3. Onedrive Personal (backup 2)

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 20-08-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:28:
@Wailing_Banshee ja die 8 euro ex is per maand. Dus ~120 per jaar.

Op Google Drive heb je natuurlijk geen deduplicatie. In Google Photos werk je met datums, niet met mappen. Je kan wel albums aanmaken, en een foto kan in meerdere albums voorkomen. Maar fysiek is er maar 1 foto.

Eigenlijk is meerdere kopiëen van dezelfde foto natuurlijk zonde van de opslag.

Helaas moet je dus al je albums in Google Photos zelf aanmaken... en dat was best een klusje. Maar nu dat klaar is, heb ik heel wat albums. En als iemand begint over evenement X, kan ik direct de foto's en video's erbij zoeken... vanaf mijn telefoon. En direct via de Chromecast streamen. Dat vind ik het grote voordeel van Google Photos. Plus dat er object-recognition in zit (zoek op Snowboard, en je ziet heel veel snowboardfoto's. Zonder een album te maken).

Vroeger kreeg ik wel eens de vraag: Hoe was je vakantie naar Indonesie? vervolgens PC aan, zoeken naar de video, of zoeken op Youtube omdat ik het daar op heb staan. Maar tegen de tijd dat ik het gevonden heb is het gesprek al verder. Of teveel gedoe.

Nu open ik de Google Photo's app, zoek naar Indonesie en zie daar, alle Indonesië-foto's, videos etc. En ik kan, als er meer geinteresseerden zijn, direct naar de TV streamen bij iedereen die een Chromecast heeft....
Ik gebruik zelden Android (er zijn maar 3 apps die ik dagelijks gebruik: Storytel, Spotify en de app van mijn regionale krant). Windows gebruik ik echter dagelijks, meerdere uren per dag (zowel een pc, als twee tablets, als een telefoon). Geen chromecast o.i.d., alleen een Windows 8.1 MediaCenter PC. Zelfs onze NAS draait Windows 2012 :p Dus ik zit nog vast aan een folder structuur en dan ontkom je soms niet aan dubbelingen (eigenlijk is er maar 1 folder die gedubbeld is: onze verbouwing, die heb ik per datum en per ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Op dit moment draait de opstelling als volgt.

Eigen bouw server waar alle foto's en video's origineel staan.
Deze server is in een sync verbinding met Onedrive.

Op het moment dat ik of mijn vriendin thuis komt wordt er automatisch een verbinding gemaakt met de server op SMB protocol om alle *NIEUWE* foto's in de back-up folder geplaatst.
Deze wordt weer automatisch gesyncd met Onedrive.

Op de server is een externe 2,5 HDD aangesloten welke ELKE week een versie back-up krijgt.
Om de zoveel tijd gaan wij onze foto's bekijken en plaatsen in de folders zoals wij ze willen hebben.

Op deze manier is het dus:

1. eigen server waar alles origineel op staat.
2. back-up naar Onedrive
3. elke week een back-up naar de externe HDD.

Misschien in de toekomst een Externe back-up naar een nas systeem bij een kennis neer zetten.
Maar op zich is dit al redelijk veiling ingebouwd zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Hann1BaL

Als ik kijk naar een licentie van Onedrive.
Kan ik deze overal kopen inclusief het office pakket.

Is er ervaring met onderstaande winkel? want bij het eerste verkooppunt kost het: €46.95.
Dat betekend dus ruw gezegd €4 euro per maand voor de onedrive en office. ( niet dat ik office nodig heb )

https://nandusoftware.eu/office-365-personal-download

En anders wordt het bol.com: https://www.bol.com/nl/p/...utm_term=9200000048075461

[ Voor 8% gewijzigd door marcel19 op 22-08-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

marcel19 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 06:38:
@Hann1BaL

Als ik kijk naar een licentie van Onedrive.
Kan ik deze overal kopen inclusief het office pakket.

Is er ervaring met onderstaande winkel? want bij het eerste verkooppunt kost het: €46.95.
Dat betekend dus ruw gezegd €4 euro per maand voor de onedrive en office. ( niet dat ik office nodig heb )

https://nandusoftware.eu/office-365-personal-download

En anders wordt het bol.com: https://www.bol.com/nl/p/...utm_term=9200000048075461
Ik heb geen ervaring met resellers, maar heb het gewoon direct bij Microsoft gekocht. MS zelf ondersteunt zelfs iDeal.

Zolang je voor het Office 365 Home of Personal (1 licentie) pakket gaat:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=1

Bol.com biedt hetzelfde goedkoper aan dus zeker doen :)
De producten zijn gewoon hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 22-08-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussio
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 14:21
Persoonlijk heb ik mijn data ook gebackupped naar de Cloud. Als vervanging voor de Externe HDD kan je is kijken naar een Storage Account in Azure. Eigenlijk gewoon een Externe HDD in de cloud, kosten vallen mee als het op LRS (Local Redundant Storage) wordt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
maussio schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:46:
Persoonlijk heb ik mijn data ook gebackupped naar de Cloud. Als vervanging voor de Externe HDD kan je is kijken naar een Storage Account in Azure. Eigenlijk gewoon een Externe HDD in de cloud, kosten vallen mee als het op LRS (Local Redundant Storage) wordt ingesteld.
Wat ben je dan kwijt? Voor hoeveel GB? En wat zou een recovery van de data kosten?

Hoor vaak dat het goedkoop is, maar zie nooit de kosten :9 alleen Rekentools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussio
Waah schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Wat ben je dan kwijt? Voor hoeveel GB? En wat zou een recovery van de data kosten?

Hoor vaak dat het goedkoop is, maar zie nooit de kosten :9 alleen Rekentools.
Er zijn meerdere mogelijkheden die ervoor zorgen dat de kosten beperkt zijn. Zo is er bijvoorbeeld een optie voor Archive en Cold storage. Deze maandelijkse kosten zijn drastisch lager dan normaal.

Dit valt te berekenen via de Azure Calculator (Toch een rekentool ;))

https://azure.microsoft.com/nl-nl/pricing/calculator/

Voor 1000GB (1TB) ben je €1,69
Per 10.000 bewerkingen betaal je €0,084

Zoals vaak bij een Cloud model kost het uploaden van Data niks. Stel je wilt de data gaan restoren naar On-Premises dan betaal je €0,17GB per GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@maussio dat is precies waarom ik vroeg om een bedrag. "bewerkingen" is nogal vaag. En veel van dat soort termen is mij te vaag. Dus wat ben je nu kwijt per maand, en hoeveel GB heb je daarvoor staan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussio
@Waah

Begrijpelijk, dit is altijd de uitdaging bij een Calculator. Een bewerking is kortom het toevoegen, verwijderen of wijzigen van een bestand.

Ik maak nu gebruik van een MSDN subscription met $130 aan Azure tegoed dus mijn huidige situatie durf ik niet te vermelden. Toen is de subscription nog niet had was ik voor zo'n 1,5TB ongeveer €2,50/€3,00 per maand kwijt. Let op! Dit was met de Archief optie, het Restore proces kan dan wat langer duren en is niet instant.

De opslag werdt vooral gebruikt voor mijn foto's vanaf mijn NAS maar ook voor de backup van VM's (Deze werden geregeld gerestored).
Pagina: 1