Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinpeeters34
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 21:19
Hey Tweakers-gebruikers,

Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar een laptop voor mijn HBO ICT-opleiding dit jaar.
Vele laptops die ik tegenkom zijn erg overpriced, voldoen niet aan mijn eisen, of twijfel ik over.

Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop ga ik gebruiken voor mijn HBO ICT-opleiding de komende 4 jaar.
Ik zal dus veel gebruik maken van Visual Studio, enkele Adobe programma's,
en waarschijnlijk 1 of meerdere VM's open hebben staan. (geen flauw idee hoe vaak dat zo is)
Videobewerking en fotobewerking zullen ook wel aan bod komen tijdens mijn opleiding.
Gamen hoeft niet op mijn Laptop, daar heb ik thuis een PC voor staan.

Wat is je budget?
Ik schat dat 1000 zeker genoeg is voor een laptop. Als student heb ik de mogelijkheid
meer uit te geven, maar natuurlijk houd ik het liefst de prijs en performance gelijk.
Laptops met 8GB zijn namelijk relatief goedkoop, voor 16GB heb je een hoger prijskaartje.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet meekunnen in een schooltas. Ik zal het vaakst deze per fiets, op mijn rug transporteren.
Op dit moment is mijn 2,2kg laptop prima mee te nemen, al moet het niet veel zwaarder worden.
Accuduur is niet heel belangrijk, maar wel handig om te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik niet echt. AMD of Intel CPU, geen probleem.
Ik weet niet wat de beste specs hiervoor zijn, al heb ik al wel wat richtlijnen voor mijzelf opgesteld,
waar natuurlijk ook van afgeweken mag worden:

- i5 8250u, Ryzen 5 2500u of beter lijken mij handig voor de zwaardere taken.
- Dedicated videokaart (bijv MX150) voor degelijke performance in Adobe programma's.
- 16 GB RAM voor de vele multitasking lijkt mij wel een must voor een ICT-opleiding.
- 128+ GB SSD, met 500+ GB HDD (mogelijk extern).
- 14+ inch scherm lijkt mij handig om overzicht te hebben op de code.

Tot nu toe gevonden (interessante) laptops.
Zoals ik al zei ben ik al veel laptops tegengekomen, al waren deze vaak erg duur,
hadden een slechte videokaart, of hadden maar 8GB RAM.
8)7

- HP 15-db0955nd (R5 2500u, 16GB..) pricewatch: HP 15-db0955nd
- Acer Spin 5 SP513-52N-5210 (i5-8250u, 8GB..) pricewatch: Acer Spin 5 SP513-52N-5210

[ Voor 5% gewijzigd door martinpeeters34 op 20-08-2018 10:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0_0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-08 12:34
De videokaart van de HP die je linkt is zelf ook de beste niet. Heb er zelf een even getest maar meteen teruggestuurd. Ik zou zeker voor een mx150 of hoger gaan, echter kun je met jou budget ook voor een HP 15 inch gaan met een 1050.
De 16gb ram verwacht ik niet dat je nodig hebt voor je opleiding, de codes en een beetje browsen moet prima lukken met 8gb.
Zal zo een link toevoegen van een erg goede HP (met studentenkorting €720).
Link: https://store.hp.com/Neth...d=4EQ22EA&opt=ABH&sel=NTB
om de studentenkorting te zien moet je inloggen met je studentenmail op de site.

[ Voor 16% gewijzigd door Jer0_0n op 20-08-2018 10:41 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinpeeters34
Jer0_0n schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:39:
De videokaart van de HP die je linkt is zelf ook de beste niet. Heb er zelf een even getest maar meteen teruggestuurd. Ik zou zeker voor een mx150 of hoger gaan, echter kun je met jou budget ook voor een HP 15 inch gaan met een 1050.
De 16gb ram verwacht ik niet dat je nodig hebt voor je opleiding, de codes en een beetje browsen moet prima lukken met 8gb.
Zal zo een link toevoegen van een erg goede HP (met studentenkorting €720).
Link: https://store.hp.com/Neth...d=4EQ22EA&opt=ABH&sel=NTB
om de studentenkorting te zien moet je inloggen met je studentenmail op de site.
Met een betere videokaart ben ik het wel eens,
al wist en weet ik niet of ik die extra power daadwerkelijk nodig ga hebben.

Daarnaast vraag ik me wel af of 8GB wel genoeg is.
Mocht ik meerdere VM's gaan runnen, wil gaan werken met iets zwaardere Adobe programma's,
krijg ik vaak aangeraden om toch te kijken naar 16GB RAM laptops. Daarnaast moet ik veel
multitasken met een browser, Visual Studio, en een VM hebben runnen; tegelijk.
Al zag ik zelf ook wel dat die ineens een klap duurder zijn. Desnoods wil ik
in ieder geval de mogelijkheid hebben om te upgraden naar 16GB, mocht dit later blijken.

Ik hoor graag je onderbouwing! haha _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door martinpeeters34 op 20-08-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0_0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-08 12:34
martinpeeters34 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Met een betere videokaart ben ik het wel eens,
al wist en weet ik niet of ik die extra power daadwerkelijk nodig ga hebben.

Daarnaast vraag ik me wel af of 8GB wel genoeg is.
Mocht ik meerdere VM's gaan runnen, wil gaan werken met iets zwaardere Adobe programma's,
krijg ik vaak aangeraden om toch te kijken naar 16GB RAM laptops. Daarnaast moet ik veel
multitasken met een browser, Visual Studio, en een VM hebben runnen; tegelijk.
Al zag ik zelf ook wel dat die ineens een klap duurder zijn. Desnoods wil ik
in ieder geval de mogelijkheid hebben om te upgraden naar 16GB, mocht dit later blijken.

Ik hoor graag je onderbouwing! haha _/-\o_
Ik ga ervan uit dat 8GB genoeg is, mede doordat mijn universiteit een notebook project heeft, en ze 8Gb ultrabook aanraden bij alle studies, behalve waar er zwarte Grafische tekenprogramma's gedraaid moeten worden. (Werktuigbouwkunde e.d.)
Een upgrademogelijkheid is inderdaad het gunstigste.
Wil je toch 16GB ram?
Dan kun je kijken naar de xiaomi Mi Notebook Pro 16gb/i7-8550u (Met mx150).
Moet in een Europees Warehouse voor onder de 1000 te vinden zijn. (Denk rond de €800-€900)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Een mobiele Coffee Lake met 2 Dimm-sloten (8250U etc) kan 32 GB DDR4 aan, 2x16. (Bij DDR3 is dat maar 16)

https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_40-GHz

Als het geheugen niet vast zit, kun je er dus geheugen bij stoppen. Als je dus een laptop koopt met 1x8 GB (en er een slotje vrij is), kun je er gewoon 8 GB bij stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 20-08-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
White Feather schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:36:
Een mobiele Coffee Lake met 2 Dimm-sloten (8250U etc) kan 32 GB DDR4 aan, 2x16. (Bij DDR3 is dat maar 16)

https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_40-GHz

Als het geheugen niet vast zit, kun je er dus geheugen bij stoppen. Als je dus een laptop koopt met 1x8 GB (en er een slotje vrij is), kun je er gewoon 8 GB bij stoppen.
zo zou ik het ook doen.
Laptop zoeken waar het geheugen uitbreidbaar is.
Eventueel waar je zelf een SSD kan plaatsen (HD eruit en 512SSD er in)

Vraag me alleen af of je die grafische kaart echt nodig gaat hebben. Wat verwacht je voor zware grafische zaken te moeten doen met de ICT-opleiding? Of is dat ook meer hobbymatig?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVGekkie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-01-2021
Als HBO'ICT'er komen er in de studie geen zware programma's aan bod. Wel hebben veel van deze studenten wat sterkere laptops om af en toe eens een spelletje te spelen.

' Videobewerking en fotobewerking zullen ook wel aan bod komen tijdens mijn opleiding.' - Heb ik niet mee gemaakt.

- 14+ inch scherm lijkt mij handig om overzicht te hebben op de code. - Ik zou dan eerder voor een 15,6' gaan

Ik ga nu naar het vierde jaar van mijn studie en heb het altijd gedaan met een Lenovo, i5, 128gb ssd + 1 TB hdd, 8 gb ram en geen dedicated videokaart. Maar als je het budget hebt, zou ik zeker voor een mooie gaan met inderdaad 16gb ram, 256 gb ssd en de optie om uit te breiden. En een videokaart om met de rest van je klasgenoten te gamen tijdens de colleges :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Neem gewoon een Thinkpad uit de T of P serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinpeeters34
AVGekkie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:12:
Als HBO'ICT'er komen er in de studie geen zware programma's aan bod. Wel hebben veel van deze studenten wat sterkere laptops om af en toe eens een spelletje te spelen.

' Videobewerking en fotobewerking zullen ook wel aan bod komen tijdens mijn opleiding.' - Heb ik niet mee gemaakt.

- 14+ inch scherm lijkt mij handig om overzicht te hebben op de code. - Ik zou dan eerder voor een 15,6' gaan

Ik ga nu naar het vierde jaar van mijn studie en heb het altijd gedaan met een Lenovo, i5, 128gb ssd + 1 TB hdd, 8 gb ram en geen dedicated videokaart. Maar als je het budget hebt, zou ik zeker voor een mooie gaan met inderdaad 16gb ram, 256 gb ssd en de optie om uit te breiden. En een videokaart om met de rest van je klasgenoten te gamen tijdens de colleges :P
Ik heb al een korte tijd niet meer gereageerd op dit topic, dus laat ik mij even horen. ;)

Tijdens mijn opleiding aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven heb ik een vrij brede keuze.
Ik mag na de 1e periode namelijk kiezen tussen meerdere profielen, waaronder Media Design.
Als ik die afstudeerrichting kies, betekent dat dat ik ook met Adobe zal gaan werken.
Op een laptop gaat dat natuurlijk vele malen slomer, al wil ik wel iets kunnen uitvoeren tijdens mijn uren.
(zodat ik niet alles thuis op mijn PC moet doen)

Een videokaart in mijn laptop voor om te gamen leek me vrij onhandig voor mij.
Naast mijn 1070 die ik thuis in mijn PC heb zitten, wordt een laptop al gauw zwaar en duurder
als je er een GTX 1050 ingooit.

Een 15,6 inch scherm was inderdaad ook mijn streven, het was puur om duidelijk te maken
dat een 13,3 niet erg geschikt was. Daarnaast heb ik geen ervaring of een 14 inch dan wèl goed is.

In mijn zoektocht heb ik ook al ondervonden dat een dedicated videochip (bijv MX150) niet percé sneller is.
Al weet ik dus niet of het het waard is om extra veel uit te geven voor een betere laptop.
Want zoals ik al aangaf wordt het gelijk een klap duurder en zwaarder als je er iets betere onderdelen
in wilt hebben zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door martinpeeters34 op 26-08-2018 09:32 ]

Pagina: 1