Hey Tweakers-gebruikers,
Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar een laptop voor mijn HBO ICT-opleiding dit jaar.
Vele laptops die ik tegenkom zijn erg overpriced, voldoen niet aan mijn eisen, of twijfel ik over.
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop ga ik gebruiken voor mijn HBO ICT-opleiding de komende 4 jaar.
Ik zal dus veel gebruik maken van Visual Studio, enkele Adobe programma's,
en waarschijnlijk 1 of meerdere VM's open hebben staan. (geen flauw idee hoe vaak dat zo is)
Videobewerking en fotobewerking zullen ook wel aan bod komen tijdens mijn opleiding.
Gamen hoeft niet op mijn Laptop, daar heb ik thuis een PC voor staan.
Wat is je budget?
Ik schat dat 1000 zeker genoeg is voor een laptop. Als student heb ik de mogelijkheid
meer uit te geven, maar natuurlijk houd ik het liefst de prijs en performance gelijk.
Laptops met 8GB zijn namelijk relatief goedkoop, voor 16GB heb je een hoger prijskaartje.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet meekunnen in een schooltas. Ik zal het vaakst deze per fiets, op mijn rug transporteren.
Op dit moment is mijn 2,2kg laptop prima mee te nemen, al moet het niet veel zwaarder worden.
Accuduur is niet heel belangrijk, maar wel handig om te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik niet echt. AMD of Intel CPU, geen probleem.
Ik weet niet wat de beste specs hiervoor zijn, al heb ik al wel wat richtlijnen voor mijzelf opgesteld,
waar natuurlijk ook van afgeweken mag worden:
- i5 8250u, Ryzen 5 2500u of beter lijken mij handig voor de zwaardere taken.
- Dedicated videokaart (bijv MX150) voor degelijke performance in Adobe programma's.
- 16 GB RAM voor de vele multitasking lijkt mij wel een must voor een ICT-opleiding.
- 128+ GB SSD, met 500+ GB HDD (mogelijk extern).
- 14+ inch scherm lijkt mij handig om overzicht te hebben op de code.
Tot nu toe gevonden (interessante) laptops.
Zoals ik al zei ben ik al veel laptops tegengekomen, al waren deze vaak erg duur,
hadden een slechte videokaart, of hadden maar 8GB RAM.
- HP 15-db0955nd (R5 2500u, 16GB..) pricewatch: HP 15-db0955nd
- Acer Spin 5 SP513-52N-5210 (i5-8250u, 8GB..) pricewatch: Acer Spin 5 SP513-52N-5210
Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar een laptop voor mijn HBO ICT-opleiding dit jaar.
Vele laptops die ik tegenkom zijn erg overpriced, voldoen niet aan mijn eisen, of twijfel ik over.
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop ga ik gebruiken voor mijn HBO ICT-opleiding de komende 4 jaar.
Ik zal dus veel gebruik maken van Visual Studio, enkele Adobe programma's,
en waarschijnlijk 1 of meerdere VM's open hebben staan. (geen flauw idee hoe vaak dat zo is)
Videobewerking en fotobewerking zullen ook wel aan bod komen tijdens mijn opleiding.
Gamen hoeft niet op mijn Laptop, daar heb ik thuis een PC voor staan.
Wat is je budget?
Ik schat dat 1000 zeker genoeg is voor een laptop. Als student heb ik de mogelijkheid
meer uit te geven, maar natuurlijk houd ik het liefst de prijs en performance gelijk.
Laptops met 8GB zijn namelijk relatief goedkoop, voor 16GB heb je een hoger prijskaartje.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet meekunnen in een schooltas. Ik zal het vaakst deze per fiets, op mijn rug transporteren.
Op dit moment is mijn 2,2kg laptop prima mee te nemen, al moet het niet veel zwaarder worden.
Accuduur is niet heel belangrijk, maar wel handig om te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik niet echt. AMD of Intel CPU, geen probleem.
Ik weet niet wat de beste specs hiervoor zijn, al heb ik al wel wat richtlijnen voor mijzelf opgesteld,
waar natuurlijk ook van afgeweken mag worden:
- i5 8250u, Ryzen 5 2500u of beter lijken mij handig voor de zwaardere taken.
- Dedicated videokaart (bijv MX150) voor degelijke performance in Adobe programma's.
- 16 GB RAM voor de vele multitasking lijkt mij wel een must voor een ICT-opleiding.
- 128+ GB SSD, met 500+ GB HDD (mogelijk extern).
- 14+ inch scherm lijkt mij handig om overzicht te hebben op de code.
Tot nu toe gevonden (interessante) laptops.
Zoals ik al zei ben ik al veel laptops tegengekomen, al waren deze vaak erg duur,
hadden een slechte videokaart, of hadden maar 8GB RAM.

- HP 15-db0955nd (R5 2500u, 16GB..) pricewatch: HP 15-db0955nd
- Acer Spin 5 SP513-52N-5210 (i5-8250u, 8GB..) pricewatch: Acer Spin 5 SP513-52N-5210
[ Voor 5% gewijzigd door martinpeeters34 op 20-08-2018 10:37 ]