Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichtgewicht laptop voor werk en persoonlijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rbommel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-11 10:40
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil graag Ubuntu installeren en zoek hardware die daar compatibel mee is. Op mijn huidige Lenovo Z50-70 (zie https://www.amazon.de/dp/B00Q2R2ZLC/) wordt de netwerkkaart niet fantastisch ondersteunt. Het is een pré als dat beter ondersteund wordt. Op de laptop wil ik video's kunnen kijken en lichte games kunnen spelen, maar hij hoeft niet geschikt te zijn voor superzware taken.

Wat is je budget?
Zo'n 1000 euro, maar ik ben bereid om meer uit te geven als het het waard is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik wil dan ook een lichte laptop. Mijn huidige laptop is met zo'n 2.5 kg zo zwaar dat ik vaak besluit hem niet mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het zou ook fijn zijn als de accu wat langer mee gaat dan de 4 uur die ik nu heb, bijvoorbeeld 8 uur. Voor de rest voldoet mijn laptop op zich nog, alhoewel ik wel verwacht dat het geheugen in de toekomst ontoereikend zal zijn, waardoor ik nu naar 8GB+ kijk. Verder moet de laptop compatibel zijn met mijn externe Asus Zenscreen MB16AC (op zich claimt Asus dat die overal compatibel mee is). Op dit moment heb ik met behulp van de Pricewatch een aantal modellen gevonden die mogelijk in aanmerking komen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus K406UA-BM229T€ 799,-€ 799,-
1Asus VivoBook S14 S410UA-EB265T€ 649,-€ 649,-
1Asus Zenbook UX430UA-GV445T€ 649,-€ 649,-
1BTO U-Book 14CL834€ 639,-€ 639,-
1Dell Latitude 7480 (WY8VF)€ 899,95€ 899,95
1Lenovo IdeaPad 320S-13IKBR (81AK002GMH)€ 599,-€ 599,-
1Lenovo Yoga 730-13IKB (81CT0078MH)€ 999,-€ 999,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.233,95

Ik ben benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met een van deze laptops of een andere laptop kent die aan te raden is.

Alle reacties

Verwijderd

Ik zou nooit een Asus aanraden.

IdeaPad is me te plastic fantastic. De Yoga hebben last van thermal throttling.

Blijven de Dell en BTO over.

De compatibiliteit met Ubuntu is bij beide prima. Mijn ervaring met de service bij Dell is niet zo goed. Met BTO heb ik geen ervaring, daar zou ik nog even over zoeken, daar deze laptop bij verschillende andere aanbieders verkrijgbaar is.

Als je zoekt op System76 Galogo pro dan kom je aardig wat positieve reviews tegen. Minpunt schijnt de lagere accuduur te zijn 4-6 uur meen ik zo uit het hoofd.

Mocht mijn Elitebook sneuvelen, dan dit wellicht mijn volgende laptop.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Netwerkkaart vervangen

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:21:
Ik zou nooit een Asus aanraden.

IdeaPad is me te plastic fantastic. De Yoga hebben last van thermal throttling.

Blijven de Dell en BTO over.

De compatibiliteit met Ubuntu is bij beide prima. Mijn ervaring met de service bij Dell is niet zo goed. Met BTO heb ik geen ervaring, daar zou ik nog even over zoeken, daar deze laptop bij verschillende andere aanbieders verkrijgbaar is.

Als je zoekt op System76 Galogo pro dan kom je aardig wat positieve reviews tegen. Minpunt schijnt de lagere accuduur te zijn 4-6 uur meen ik zo uit het hoofd.

Mocht mijn Elitebook sneuvelen, dan dit wellicht mijn volgende laptop.
Ook asus maakt prima laptops. Wat zijn je argumenten om geen asus aan te raden?
Wat betreft Lenovo. Ben zelf meer fan van de Thinkpads. Lekker degelijke laptops.
BTO geen ervaring mee.

Dell of HP leveren ook prima laptops. Volgens mij wordt de Dell XPS 13 zelfs met Ubuntu uitgeleverd..

...

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55
Ook ik ben prima tevreden met mijn Asus dus ik snap de aversie ook niet. Betere bouwkwaliteit dan veel van die BTO laptops meen ik?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
+1 voor Asus. Ik heb de UX430-259 en die bevalt uitstekend.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:55:
[...]

Ook asus maakt prima laptops. Wat zijn je argumenten om geen asus aan te raden?
Wat betreft Lenovo. Ben zelf meer fan van de Thinkpads. Lekker degelijke laptops.
BTO geen ervaring mee.

Dell of HP leveren ook prima laptops. Volgens mij wordt de Dell XPS 13 zelfs met Ubuntu uitgeleverd..
Als een Asus laptop werkt zijn het best aardige laptops. Maar ik had net even te vaak dat het niet werkte.
En dat is op zich niet eens het einde van de wereld, maar dan is daarna nog de opvolging vanuit Asus en die is dus gewoon helemaal klote. Ik kan heel slecht tegen belscript-apen die, als ik uitleg wat ik al gedaan heb, alsnog de stappen gaan zitten voorlezen.

Ook vond ik het erg lastig om drivers te vinden, omdat Asus allerlei vage componenten gebruikt die mij vooral naar Chinese websites leidde en mijn Chinees niet zo goed is. ;)

Ik had op een zeker moment een issue dat mijn laptop niet meer wilde opladen na een W10 update. De update was ook niet uit te stellen tot Asus met een oplossing kwam en na telefonisch nog net niet voor schlemiel te zijn uitgemaakt heb ik de laptop opgestuurd met het verzoek om dan zelf het probleem maar te fixen. 3 keer kreeg ik de laptop terug met een schone W10 installatie en nadat de updates kwamen was het probleem gewoon weer terug. Ik heb de laptop retour gestuurd en een Dell gekocht (ook geen weelde, maar dat komt wellicht omdat het consumentenproduct was Inspiron 5000 series).

Later kreeg ik er nog een Asus ROG erbij (keus van een collega) voor onze VR en AI demo's. Ook geen weelde, harde schijf sneuvelde na een maandje en was geen garantie volgens Asus, omdat ik deze voorzien had van een dual boot (W10 en Ubuntu). Ik heb een nieuwe SSD gekocht en het daar maar bij gelaten. Het werkend krijgen van Ubuntu was trouwens een hele uitdaging, wederom door vage drivers.

De Lenovo Thinkpads zijn hele fijne laptops, maar niet voorgesteld door de TS en ruim boven budget.

De XPS is inderdaad met Ubuntu uitgleverd, maar momenteel zijn het alleen de precisions die met Ubuntu worden uitgeleverd. Nadeel vind ik de neushaar camera van de XPS. De positie van de camera is minder gelukkig voor mensen die veel videobellen.

Verwijderd

D-e-n schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:00:
Ook ik ben prima tevreden met mijn Asus dus ik snap de aversie ook niet. Betere bouwkwaliteit dan veel van die BTO laptops meen ik?
Ik heb niet heel veel ervaring met BTO (Clevo) maar ik heb niet het idee dat het slechter is dan Asus.
Het model dat voorgesteld werd is gewoon een nette alu behuizing die volgens de reviews behoorlijk stevig zou zijn. Ik vond mijn Zenbook nog behoorlijk wiebelig, maar mijn referentie is mijn HP Elitebook die echt oerdegelijk is.
Pagina: 1