Steigerbuis stapelbed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil graag een stoer stapelbed (90x200 cm matras) voor mijn zoon maken van steigerbuizen. Boven een bed, onder een bureau. Om praktische redenen het trappetje aan het voeteneind. Het hele frame moet zoveel mogelijk uit steigerbuizen en koppelingen zijn opgebouwd. Concreter is het idee nog niet.

Op internet zijn allerlei ontwerpen te vinden, en daar laat ik mij graag door inspireren. Maar (eigenwijs) ik wil graag een eigen variant maken. De wens hierbij is dat er geen risico is dat degene die in het bed slaapt opeens een stuk lager komt te liggen... En ik heb niet de kennis om de constructie door te rekenen, wat in mijn geval zou kunnen ontaarden in een behoorlijk overdteven constructie.

Ik hoop gaandeweg mijn ontwerp steeds concreter te maken. Maar ik denk dat het voor nu al een aardig beeld geeft van de richting.

Mijn vragen op dit moment zijn:
  • Hebben jullie wat ontwerp tips/aandachtspunten? Om me een beetje op weg te helpen.
  • Zou staal te zwaar worden voor de betonnen vloer? Kan ik beter voor aluminium gaan?
  • Bieden 2 liggende aluminium buizen van 2 meter voldoende draagkracht voor een bed? Welke dikte buis? Of moet ik extra verstevigingen in de constructie aanbrengen?
Nogmaals, ik hoop op wat eerste praktische tips. Dan maak ik een eerste ontwerpschets die ik hier vlug weer hoop te mogen voorleggen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:03
Even zoeken en kom ik op zoiets uit: https://www.gissdesign.nl/index.php/hoogslaper-steigerbuis-type-jesse.html

Als ik dat vergelijk met een standaard IKEA hoogslaper is het een factor 100 steviger :P

En staal te zwaar? Geen idee wat voor constructie je zou willen maken, maar een paar 100 kilo moet elke vloer toch wel kunnen dragen? Dat is net zoiets als met 8 volwassenen in een kamer staan, dat kan je vloer ook wel aan hoop ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

Beetje aluminium rolsteiger kan 200 kg per m2 dragen. Dus afhankelijk waar je aan kan komen lijkt aluminium geen probleem.

Maar 2 meter overspannen (en dragen) tja de loopplank van een steiger is meestal de drager hè. Dus 2 aluminium buizen zijn wellicht niet genoeg.

Meeste bouwmarkten bieden trouwens de stalen zelfknutsel variant aan.

Maar wat denk je te gaan bouwen dat je je zorgen maakt over draagkracht van de betonnen vloer?

Ben je de boel niet een beetje aan het overdenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 18:50
Ik heb zelf een bureaublad van steigerbuizen gemaakt, de buisdikte is 48.3mm wat al erg dik is, maar zo een constructie is wel mooi en wat stabieler.

Ik zou voor aluminium gaan, want alle buizen bij elkaar worden loodzwaar, de vloer zal het wel houden, maar voor zelf in elkaar te zetten is een lager gewicht misschien prettiger.

Hier kan je een mooi overzicht krijgen van alle typen koppelingen die je kan gebruiken:
https://www.steigerbuis-o...-koppelingen-48-3-mm.html

Zorg dat je ergens een lattenbodem vind en deze stabiel hier in kunt plaatsen, als je dit google'd vind je genoeg oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ja, zoiets idee inderdaad. Ik heb niet echt een goed beeld hoe zwaar zoiets is.
Barrycade schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:00:
Ben je de boel niet een beetje aan het overdenken?
Waarschijnlijk. Ik heb gewoon geen beeld van het gewicht. Als het bed 300kg wordt dan word ik een beetje zenuwachtig.
REDSD schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:31:
Ik heb zelf een bureaublad van steigerbuizen gemaakt, de buisdikte is 48.3mm wat al erg dik is, maar zo een constructie is wel mooi en wat stabieler.

Ik zou voor aluminium gaan, want alle buizen bij elkaar worden loodzwaar, de vloer zal het wel houden, maar voor zelf in elkaar te zetten is een lager gewicht misschien prettiger.

Hier kan je een mooi overzicht krijgen van alle typen koppelingen die je kan gebruiken:
https://www.steigerbuis-o...-koppelingen-48-3-mm.html

Zorg dat je ergens een lattenbodem vind en deze stabiel hier in kunt plaatsen, als je dit google'd vind je genoeg oplossingen.
48mm lijkt mij erg dik. Ik neig naar 42. Meer dan een gevoel is dit niet.

Aluminium neig ik ook naar qua gewicht. Ik zie alleen dat de koppelingen veel duurder zijn dan staal. Bijv. een 3 weg kniestuk. Staal 9 euro. Aluminium 30 euro. De prijs van de buizen valt wel mee. Maar de gehele constructie wordt in aluminium dus veel duurder (misschien 2x o.i.d.).

Ik zal me inderdaad even verdiepen in mogelijkheden om een lattenbodem te monteren. Ik neig naar het monteren van een plaat onder de lattenbodem. Dan zak je er zeker niet meer door, en aan de onderkant kan ik eventueel wat verlichting monteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Led-strips in de buizen en in de buizen gaatjes boren! 8)

Denk in iedergeval goed om ijzer/alu splinters bij zo'n bed, zo naar om die in een kinderhandje te zien zitten en er niet uit te kunnen krijgen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:31:
Denk in iedergeval goed om ijzer/alu splinters bij zo'n bed, zo naar om die in een kinderhandje te zien zitten en er niet uit te kunnen krijgen.
Goede tip. Ik voorzie momenteel nog geen open buis eindes, dus hopelijk valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Op echte steigers lopen zware kerels met zakken cement even zwaar als je zoontje in hun armen. Dat stort ook niet in..

[ Voor 31% gewijzigd door Yucon op 20-08-2018 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

KopjeThee schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:22:
[...]

[...]

Waarschijnlijk. Ik heb gewoon geen beeld van het gewicht. Als het bed 300kg wordt dan word ik een beetje zenuwachtig.
Steigerbuis 48,3*2,95 in staal weegt grofweg 3 kg per meter. Als we grofweg uitgaan van 4 staanders van 2 meter, vier liggers van twee meter (lengte bed), vier dwarsliggers van één meter (breedte bed) dan kom je uit op 20 meter, dus 60 kg. Tel daar nog wat koppelingen, hier en daar een diagonaal en nog wat hout bij op dan denk ik dat je (bij deze buisdikte) kunt uitgaan van grofweg maximaal 100 kilogram voor het bed.

Durf jij met anderhalf persoon (~110 kg) op de plek in huis te staan waar het bed komt? ;) Ik denk dat ik je antwoord wel weet, dus maak je geen zorgen over dat gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:31:
Led-strips in de buizen en in de buizen gaatjes boren! 8)
Gaatjes boren in de buizen lijkt me niet bevorderlijk voor de stevigheid of levensduur (bij stalen buizen boor je door de tegen corrosie beschermende zinklaag heen) ;)

Je kunt in ieder geval niet meer uitgaan van de originele belastbaarheid, want je creëert allemaal zwakke plekken.

Dus liever met dubbelzijdig tape (of desnoods tie wraps *)) bevestigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Iva_Bigone schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Gaatjes boren in de buizen lijkt me niet bevorderlijk voor de stevigheid of levensduur (bij stalen buizen boor je door de tegen corrosie beschermende zinklaag heen) ;)

Je kunt in ieder geval niet meer uitgaan van de originele belastbaarheid, want je creëert allemaal zwakke plekken.

Hoewel de TS zich snel zorgen maakt zul je de buizen wel bijna weg moeten boren voordat het zo verzwakt wordt dat het niet stevig genoeg meer is. Ook de corrosie zal echt wel meevallen. Het bed komt niet buiten in de regen te staan, maar binnen. Voordat het bed weggeroest is, is zoonlief al 2x het huis uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Reptile209

- gers -

[...]

Aluminium neig ik ook naar qua gewicht. Ik zie alleen dat de koppelingen veel duurder zijn dan staal. Bijv. een 3 weg kniestuk. Staal 9 euro. Aluminium 30 euro. De prijs van de buizen valt wel mee. Maar de gehele constructie wordt in aluminium dus veel duurder (misschien 2x o.i.d.).
Volgens mij is er niets dat je tegenhoudt om alu buizen met stalen koppelingen te combineren (mits de maten dan kloppen). Heb je het beste van 2 werelden.
Ik zal me inderdaad even verdiepen in mogelijkheden om een lattenbodem te monteren. Ik neig naar het monteren van een plaat onder de lattenbodem. Dan zak je er zeker niet meer door, en aan de onderkant kan ik eventueel wat verlichting monteren.
Bij een plank wel even 500 gaatjes boren ivm luchten van je matras... of een kant-en-klare gaatjes plaat op een houten frame monteren.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Hoewel de TS zich snel zorgen maakt zul je de buizen wel bijna weg moeten boren voordat het zo verzwakt wordt dat het niet stevig genoeg meer is. Ook de corrosie zal echt wel meevallen. Het bed komt niet buiten in de regen te staan, maar binnen. Voordat het bed weggeroest is, is zoonlief al 2x het huis uit.
Wat dat wegroesten betreft heb je op zich wel gelijk, maar wie weet wordt het dusdanig mooi dat het van generatie naar generatie overgedragen gaat worden, net zoals wiegjes soms :o

Wat die gaatjes betreft: als je 10-tallen gaatjes voor leds vlak naast elkaar boort, flext metaal toch wel anders/meer dan zonder die gaatjes.
En zeker bij aluminium willen er nog wel eens plots scheuren/breuken ontstaan (staal buigt vaak eerst mee, heb je nog een beetje een waarschuwing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[...]

We hebben het hier over een bed van 90x200.. dat zal allemaal wel loslopen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 19:01
[...]

Gaatjes boren in staal kan prima, de schroefstempels in de bouw zitten ook elke 10 cm een gat van 12mm wel wat dikkkere buis maar ze dragen wel 2500kg per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:55:
[...]
Bij een plank wel even 500 gaatjes boren ivm luchten van je matras... of een kant-en-klare gaatjes plaat op een houten frame monteren.
Het idee wat ik nu in mijn hoofd heb: Neem als ontwerp uitgangspunt een "normale" steiger van 2 verdiepingen. Inclusief "loopplanken". Onderste wordt bureau. Bovenste bed. Bij het bed maak ik bovenop de loopplank 2 balken over de lengte waar de lattenbodem op kan rusten. Dan is er ontluchting via hoofd- en voeteind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Reptile209 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Volgens mij is er niets dat je tegenhoudt om alu buizen met stalen koppelingen te combineren (mits de maten dan kloppen). Heb je het beste van 2 werelden.

[...]

Gewoon een lattenbodem nemen? Je hebt ze kant en klaar (niet zo'n rolletje) met latten aan de zijkant. Die hoef je alleen nog maar neer te leggen op een te fabriceren oplegging.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Let ook op het gekraak van metaal op metaal. Waarschijnlijk hebben veel mensen hier op tweakers ook dat metalen hoogslaper ding van Ikea gehad of gezien, en dat kraakt echt als een verroesthekje-on-steroids.

Mijn oplossing was destijds in mijn studentenleven, waar die bedden wel wat te verduren hebben :), om tussen elke verbinding een stukje ductape te plakken.

Verder...gewoon kant en klare lattenbodem idd, of een plank met gaatjes en een geveerde matras.

ow...en bout het ding vast aan de muur

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-08-2018 10:40 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Vast aan de muur? Gewoon een kruis (windverband) achter en aan de zijkant en hij is solide genoeg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 18:50
Exigence schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Steigerbuis 48,3*2,95 in staal weegt grofweg 3 kg per meter. Als we grofweg uitgaan van 4 staanders van 2 meter, vier liggers van twee meter (lengte bed), vier dwarsliggers van één meter (breedte bed) dan kom je uit op 20 meter, dus 60 kg. Tel daar nog wat koppelingen, hier en daar een diagonaal en nog wat hout bij op dan denk ik dat je (bij deze buisdikte) kunt uitgaan van grofweg maximaal 100 kilogram voor het bed.

Durf jij met anderhalf persoon (~110 kg) op de plek in huis te staan waar het bed komt? ;) Ik denk dat ik je antwoord wel weet, dus maak je geen zorgen over dat gewicht.
Als je daar op uit komt zou ik inderdaad gewoon voor staal gaan, als dat zoveel in prijs scheelt.
Staal is sowieso steviger dan aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 11:41
[...]

[...]

[...]

48mm lijkt mij erg dik. Ik neig naar 42. Meer dan een gevoel is dit niet.

O.a. Hornbach (en vast ook andere bouwmarkten) verkoopt ook steigerbuis van 33mm! Stukken minder qua gewicht, goedkoper (scheelt soms zo'n 30%, de koppelstukken zijn duur) en eerlijk gezegd een stuk minder lomp, zeker voor een kinderbed.

Daarnaast, maak je geen zorgen om sterkte. Zo'n stalen geheel is enorm stevig. Wel even nadenken over het totaalontwerp. Maak een schets in Paint en post het hier. Dan is snel te zien voor iedereen of de constructie voldoet.
Señor Sjon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:02:
Vast aan de muur? Gewoon een kruis (windverband) achter en aan de zijkant en hij is solide genoeg.
Dat is bijna een verplichting voor de TS, omdat het een kinderbed betreft. Ikea levert niet voor niets tegenwoordig bij ieder hoog meubelstuk materiaal mee om vast te zetten aan de muur. Zo'n steigerbed nodigt zeker te weten uit tot klimmen en hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door geekeep op 20-08-2018 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

bonzz.netninja

Niente baffi

geekeep schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

O.a. Hornbach (en vast ook andere bouwmarkten) verkoopt ook steigerbuis van 33mm! Stukken minder qua gewicht, goedkoper (scheelt soms zo'n 30%, de koppelstukken zijn duur) en eerlijk gezegd een stuk minder lomp, zeker voor een kinderbed.

Daarnaast, maak je geen zorgen om sterkte. Zo'n stalen geheel is enorm stevig. Wel even nadenken over het totaalontwerp. Maak een schets in Paint en post het hier. Dan is snel te zien voor iedereen of de constructie voldoet.

[...]

Dat is bijna een verplichting voor de TS, omdat het een kinderbed betreft. Ikea levert niet voor niets tegenwoordig bij ieder hoog meubelstuk materiaal mee om vast te zetten aan de muur. Zo'n steigerbed nodigt zeker te weten uit tot klimmen en hangen.
Idd. En vergis je niet hoeveel hefboom je maakt in een hoogslaper en hoe snel iets als irritant kraakt bij de minste speling :) Gewoon kei hard vastzetten aan de muur :) Kleine moeite

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

geekeep schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:10:

Iets overdreven in mijn ogen... een bed van 90x200cm gemaakt van steigerhout en steigerpalen is echt zware bedoeling, krijg dat maar eens omver met de paar kilo's van die kids.

Hier thuis 2 ikea hoogslaper/bureau bedden los staan, krijgen ze echt niet om hoor.. en anders leren ze het snel genoeg om het niet te doen.

* Falcon verbaast zich over het woord-keuze "verplichting"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Iets overdreven in mijn ogen... een bed van 90x200cm gemaakt van steigerhout en steigerpalen is echt zware bedoeling, krijg dat maar eens omver met de paar kilo's van die kids.

Hier thuis 2 ikea hoogslaper/bureau bedden los staan, krijgen ze echt niet om hoor.. en anders leren ze het snel genoeg om het niet te doen.

Hoogslaper van zo'n 1.50-1.70m en flink wat stangen die uitnodigen om aan te hangen. Vriendje komt spelen, met z'n tweeën lekker apekooien. Die zoon kan met zo'n stoer bed ook ouder zijn dan 5, en zijn vriendje heeft toevallig een worstelaarsomvang; "paar kilo's"? Zeker, zoals jij ook zegt, vanwege de "zware bedoeling", is het snel voorbij als zo'n geheel op een kind terecht komt. Kleine moeite om het vast te zetten, toch..?

Maar blijkbaar wordt bezorgd en goedbedoeld advies niet gewaardeerd door de ouders van kinderen die "het snel genoeg leren om niet te doen". :z Valt dat devies in hetzelfde rijtje als "mijn kinderen doen zoiets niet" ? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 20-08-2018 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 16:19
Als je zoiets maakt van alu ga jij je echt niet bezig hoeven te houden met doorzakken en alles. Dat spul is gemaakt om 2 volwassen kerels te kunnen houden.
Door de afstand wil het gaan inzakken bij het pijltje, maar dat kan niet zomaar als er ook nog een stevige lattenbodem ligt, dan dat zou vereisen dat dat ook allemaal zo ver naar beneden zakt (en ik weet niet of je wel eens een bodem hebt verhuist, die geven echt niets mee).

Wat wel handig is om rekening mee te houden, een groot deel van de stabiliteit komt uit verband, elke verdieping hoort minimaal 2 diagonalen te hebben (en als je hoger dan 3 verdiepingen gaat 2 kruizen per laag). Deze kruizen zorgen op hun beurt ook weer dat er niets inzakt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
+--------------------+ 
|                    |
+--------------------+
|         ^          |
|                    |
|                    |
|                    |

Er zijn ook zat koppelstukken te vinden voor dit soort buizen, klik hier voor het linkje naar Google, je staat behoorlijk vrij in je keuzes. Bent ook wel benieuwd naar het resultaat!

[ Voor 19% gewijzigd door Martijn.C.V op 20-08-2018 12:06 ]

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

geekeep schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Hoogslaper van zo'n 1.50-1.70m en flink wat stangen die uitnodigen om aan te hangen. Vriendje komt spelen, met z'n tweeën lekker apekooien. Die zoon kan met zo'n stoer bed ook ouder zijn dan 5, en zijn vriendje heeft toevallig een worstelaarsomvang; "paar kilo's"? Zeker, zoals jij ook zegt, vanwege de "zware bedoeling", is het snel voorbij als zo'n geheel op een kind terecht komt. Kleine moeite om het vast te zetten, toch..?

Maar blijkbaar wordt bezorgd en goedbedoeld advies niet gewaardeerd door de ouders van kinderen die "het snel genoeg leren om niet te doen". :z Valt dat devies in hetzelfde rijtje als "mijn kinderen doen zoiets niet" ? ;)
:X

Laten we het er maar ophouden dat wij allebei het goede voor hebben voor de kinderen van KopjeThee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

De belasting op een betonnen vloer wordt minimaal berekend op 1.75KN / m2 = 178.45 kilogram / m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:21
26.9 zou ook al afdoende zijn, zijn de koppelingen ook al stukken betaalbaarder van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Anoniem: 1044053 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:45:
De belasting op een betonnen vloer wordt minimaal berekend op 1.75KN / m2 = 178.45 kilogram / m2
Ok, dat wist ik niet. Voor mijn gevoel is dat niet eens erg veel. Als je met 2 flinke mannen naast elkaar gaat staan, dan zit je eenvoudig op 180 kg op een m2.

Verder vind ik de tip om op e.o.a. manier aan de muur te borgen goed. Ik denk niet dat het snel omvalt vanwege het gewicht. Maar vanwege dat zelfde gewicht is het ook gelijk erg bedreigend als het wel zou omvallen.

Qua stabiliteit vraag ik me af of ik met 1 diagonaal per verdieping ipv een kruis voldoende heb. Bij een heel kruis wordt de constructie volgens mij weer groter en zwaarder.

Ik neig nu naar 33mm ik heb het eens bekeken (staal), en gevoelsmatig is dat al behoorlijk sterk. Het liggende deel wat eventueel kan doorzakken wil ik van planken maken, dus daar speelt de dikte minder een rol.

Ik zal een schetsje maken, maar ik ben helaas een paar dagen niet in de buurt van een pc. Misschien een fotootje van pen en papier. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LuRhW2VytpZFoMSyt9iLD2TZ/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door KopjeThee op 20-08-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je onder het bureaublad ook nog 2 buizen lopen? Anders buigt dat door namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Falcon schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:27:
Heb je onder het bureaublad ook nog 2 buizen lopen? Anders buigt dat door namelijk :)
Ik hoopte die lange liggende buizen met deze constructie onder het blad te krijgen van zowel bed als bureau. Maar ik twijfel of t104 (met doorlopende buis) gaat schuiven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mFJKV4V5KVsS3fkqbwlJONhj/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 29-06 10:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 1044053 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:45:
wait wut. dit klinkt erg weinig.
ik weeg 115 kg, mijn gewichtenrek ligt makkelijk 70kg aan ijzer (incl rek zelf)
Wil je zeggen dat ik al kans maak om dan door de grond te zakken :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Kijk eens of je de schets kan maken in sketchup.

Vastzetten aan de muur is handig, want dan heb je aan één zijde geen dragende veticale buizen nodig, mits je muur dat kan.
Wat betreft dat kraken, je kunt wellicht een stuk rubber om de buis leggen in de koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:03:
Kijk eens of je de schets kan maken in sketchup.

Vastzetten aan de muur is handig, want dan heb je aan één zijde geen dragende veticale buizen nodig, mits je muur dat kan.
Wat betreft dat kraken, je kunt wellicht een stuk rubber om de buis leggen in de koppelingen.
Lastig om een goede schets te maken, omdat ik een paar dagen geen pc heb.

De buizen constructie die ik nu voor ogen heb is dit, met even ingezoomd op de liggende buizen waar de bladen op zouden komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ahdO1EwuCcxAJaYDS17grqvF/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Hoe wil je de schuine buizen bevestigen? T-stuk op de buis die van voor naar achteren loopt? Op de achterkant houden ken ik zo geen koppelingen voor.

Gebruik overigens bij je trap lange T-stukken deze hebben 2 schroefpunten op de buis, mochten dan de schroeven een keer doorschuiven dan heb je iig nog extra zekerheid :)

Ook mis ik nog een dwarsbalk van voor naar achter om de 2 meter doorhangen te voorkomen.

[ Voor 48% gewijzigd door torretje2012 op 21-08-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
torretje2012 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:31:
Hoe wil je de schuine buizen bevestigen? T-stuk op de buis die van voor naar achteren loopt? Op de achterkant houden ken ik zo geen koppelingen voor.

Gebruik overigens bij je trap lange T-stukken deze hebben 2 schroefpunten op de buis, mochten dan de schroeven een keer doorschuiven dan heb je iig nog extra zekerheid :)

Ook mis ik nog een dwarsbalk van voor naar achter om de 2 meter doorhangen te voorkomen.
https://www.hornbach.nl/s...3-mm/5706738/artikel.html
Scharnierende koppelstukken is een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Die bedden krijgen ze echt niet om, totdat ze ze een keer om krijgen. Er is een hele rits dode kinderen gevallen onder oa Ikea meubilair omdat het niet vast stond aan de muur. Vastmaken aan de muur hoeft echt geen zware constructie ze zijn (een riempje zoals geleverd bij wat Ikea spul is vaak al zat), maar als je het niet doet ben je gewoon dom bij een dergelijk klimrek-bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
jezus wat een prijs, dan is mijn optie toch stukken goedkoper ;) als je bij een bauhaus in de buurt woont die hebben €5,65 3 meter steigerhout en als je met een screenshot van buiskoppelen.nl aankomt ook nog eens 12% korting op de prijs daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
heuveltje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Paar planken eronder van 3 meter en hoppa je kan het gewicht x3 doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Die inderdaad. Ik moet nog een plaatje met alle benodigde koppelstukken maken.

Dan zoek ik de goedkoopste aanbieder.
torretje2012 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:31:

Die lange was ik sowieso van plan te gebruiken bij de buizen waar de planken op komen te liggen.

Ik begrijp niet helemaal wat je met de missende dwarsbalk bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
heuveltje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Gelukkig rekenen ingenieurs altijd met een flinke marge. In een ver verleden op de werktuigbouwkundeopleiding hadden wij als vuistregel altijd om sterkte x2 te nemen als speling. Je wilt bij zo'n betonnen vloer niet afhankelijk zijn van wat luchtbellen of een slechte las/knoop in het betongaas :p
Of denk je dat die lift ook naar beneden stort bij het maximum aan personen +1? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
Koppelstukken moet je niet in de standaard bouwmarkt kopen. Online zijn ze vele malen goedkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
KopjeThee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:17:
[...]

Die inderdaad. Ik moet nog een plaatje met alle benodigde koppelstukken maken.

Dan zoek ik de goedkoopste aanbieder.

[...]

Die lange was ik sowieso van plan te gebruiken bij de buizen waar de planken op komen te liggen.

Ik begrijp niet helemaal wat je met de missende dwarsbalk bedoelt.
zodat je 2 vlakken van 1m2 krijgt ipv 1 vlak van 2x1 meter om op te slapen/je bureaublad.
Pagina: 1