Ik wil graag een stoer stapelbed (90x200 cm matras) voor mijn zoon maken van steigerbuizen. Boven een bed, onder een bureau. Om praktische redenen het trappetje aan het voeteneind. Het hele frame moet zoveel mogelijk uit steigerbuizen en koppelingen zijn opgebouwd. Concreter is het idee nog niet.
Op internet zijn allerlei ontwerpen te vinden, en daar laat ik mij graag door inspireren. Maar (eigenwijs) ik wil graag een eigen variant maken. De wens hierbij is dat er geen risico is dat degene die in het bed slaapt opeens een stuk lager komt te liggen... En ik heb niet de kennis om de constructie door te rekenen, wat in mijn geval zou kunnen ontaarden in een behoorlijk overdteven constructie.
Ik hoop gaandeweg mijn ontwerp steeds concreter te maken. Maar ik denk dat het voor nu al een aardig beeld geeft van de richting.
Mijn vragen op dit moment zijn:
Op internet zijn allerlei ontwerpen te vinden, en daar laat ik mij graag door inspireren. Maar (eigenwijs) ik wil graag een eigen variant maken. De wens hierbij is dat er geen risico is dat degene die in het bed slaapt opeens een stuk lager komt te liggen... En ik heb niet de kennis om de constructie door te rekenen, wat in mijn geval zou kunnen ontaarden in een behoorlijk overdteven constructie.
Ik hoop gaandeweg mijn ontwerp steeds concreter te maken. Maar ik denk dat het voor nu al een aardig beeld geeft van de richting.
Mijn vragen op dit moment zijn:
- Hebben jullie wat ontwerp tips/aandachtspunten? Om me een beetje op weg te helpen.
- Zou staal te zwaar worden voor de betonnen vloer? Kan ik beter voor aluminium gaan?
- Bieden 2 liggende aluminium buizen van 2 meter voldoende draagkracht voor een bed? Welke dikte buis? Of moet ik extra verstevigingen in de constructie aanbrengen?