5.1 set combineren met 2.0 set: Goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensos
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik heb momenteel een Harman Kardon HKTS 16 setje, met satteliet speakers ter grootte van een melkpak. Mijn moeder heeft nog wat grotere (betere?) speakers van een stereo-keten (iets van Philips, was iets van 500 euro).
Is het een goed idee om linksvoor en rechtsvoor te vervangen door deze twee speakers? Aandachtspunten zoals impedantie en relatieve volumes waar ik op moet letten?

Vriendelijke groeten,
Lense

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
kan eigenlijk nooit kwaad. gewoon proberen. opnieuw inregelen en kijken hoe het klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:38

MazeWing

The plot thickens...

Je Harman Kardon gaat er van uit dat de speakers enkel hoog weergeven en de subwoofer voor het laag en midden zorgt. Door 2 van deze speakers te vervangen voor speakers die zelf een stuk breder geluid kunnen produceren, kan het zijn dat het hele geluidsbeeld, zoals ingesteld door Harman Kardon, als een kaartenhuis in elkaar zakt. Qua zelf regelen zal er erg weinig mogelijk zijn.

Ik zou het dan ook gewoon proberen en kijken wat je van het resultaat vindt. Verwacht echter geen wonderen...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Vaak kan je in je reciever instellen of de speakers "small" of "large" zijn. Deze moet je dus op Large zetten.
Vermeld ook even je reciever, wellicht kan je de 2 kleine speakers nog extra inzetten voor een 7.1 setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Large en small heeft alleen niks met de grootte van de speakers te maken vziw.

Daarnaast hoef je niet op impedantie (Ohm) en vermogen (Watt) te letten; in principe past alles op alles.

Enige waar je op moet letten is of de Philips speakers qua geluidsbeekd passen bij de center van de HK set. Als het bij elkaar past, prima. Het kan ook zo zijn dat je straks echt verschil hoort bij geluiden van links/rechts tov het geluid uit het midden. Aangeraden wordt om centerspeaker van hetzelfde merk en dezelfde serie als de fronts te laten zijn. Effectspeakers (surround, subwoofer, atmos) maakt dan weer niks/nauwelijks uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensos
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-12-2023
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het wel eens een keertje proberen.

Ter info: AV receiver is deze: pricewatch: Yamaha RX-V381 Zwart

En de speakers zouden die van een philips MCi900 stereo-keten zijn.

De 'grootte' (of hoeveelheid bas?) kan ik op mijn receiver dan voor elk kanaal wel apart instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 23:28
de subwoofer van de originele 5.1 opstelling levert de bas. Als je de microfoon nog hebt van de receiver de Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer (YPAO). dan zal die het een en ander voor je in kunnen stellen. persoonlijk verwacht ik wel een beter geluid tenopzichte van de begin situatie!

https://pdf.crutchfieldon...Manuals/022/022RXV381.PDF

daar vind je de originele instructies, op pagina 55 vind je de speaker configuratie, je kunt dus inderdaad de speakers op small of large zetten!

[ Voor 28% gewijzigd door Djampire op 21-08-2018 17:23 . Reden: aanvullende info ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Speakers op "SMALL" of "LARGE" is niet de discussie. Er is een subwoofer aanwezig dus er zal sowieso voor "SMALL" gekozen moeten worden. De vraag is meer of je de crossover van de verschillende kanalen los in kan stellen. De
originele speakers zullen eerder ophouden dan de Philips. Als er maar één crossover mogelijk is ga je of je Philips beperken of geluid missen omdat de Harman Kardon het niet aan kunnen. Geluidsbeeld zal sowieso veranderen omdat de Philips een andere speaker is. Of het positief of negatief is ligt aan de oren van TS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1