L/W warmtepomp of W/W warmtepomp icm PV panelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106121

Topicstarter
Beste,

Al enige tijd lees ik met veel plezier dit forum.
Zo ook de diverse Topics die al zijn gestart mbt warmtepompen.

Voor een nog nieuw te bouwen woning ben ik aan het orienteren welk type warmtepomp we het beste zouden kunnen kiezen.

Ik heb uiteraard de voor en nadelen van L/W vs W/W warmtepompen gelezen in o.a. topics op dit forum.
Algemeen gesteld lijkt me bij een nieuwbouw huis een w/w/ w.pomp meer voordelen hebben als de l/w w.pomp. Echter investeringskosten (met name de boringen) lijken het grootste nadeel.

Ik ben ook niet overtuigd of de investering in w/w/ pomp opweegt tegen de voordelen. Uitgangspunt zou zijn om (afhankelijk van wat er over blijf op budget) een passief huis te bouwen. Dit betekend dat je eigenlijk al niet onder PV panelen uitkomt.
Waarom zou men dan niet kiezen voor een L/W warmtepomp die iets meer 'electrische energie' gebruikt als deze verwarmd (en fors meer als deze koelt). Je legt dan iets meer PV panelen, maar ben uiteindelijk energieneutraal.

Ook bij een W/W warmtepomp zijn immers PV panelen benodigd.

Het lijkt met dat de meerkosten van extra panelen tov extra investering in een w/w w.pomp stuk lager zijn?

Qua comfort (zowel koelen als verwarmen) lijkt me bij juiste selectie van vermogen geen verschillen te zitten?

Ook kan ik met geluid van de buitenunit van een L/W w.pomp uit de voeten (locatie waarvan niemand hinder ondervind).

Ik heb overigens geen offertes voor de verschillende installaties, we zijn nog in tekenfase met architect.

Ik hoor graag jullie mening/visie.

mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan hier heel kort in zijn:

Nadeel W/W = duur
Nadeel L/W = geluid

Voordeel W/W = stil
Voordeel L/W = goedkoop

Voor de rest weinig verschillen...
(gratis koelen kan ook met een L/W en PV, je koelt immers als de zon schijnt)
En een goedkope installatie, vervang je makkelijker (techniek gaat ook telkens een heel klein stapje voorruit)

Voor tapwater kun je ook nog kiezen voor een apart systeem.
Een ventilatie L/W warmtepomp is nu met subsidie bijna gratis. (maar dat is nu)
Zodoende kan je continu verwarmen/koelen zonder onderbreking met je gewone warmtepomp

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 17:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was inderdaad ook mijn redenatie.
Ik heb alleen nog geen prijzen ter vergelijking of de meerkosten voor extra PV panelen bij gebruik L/W pomp uiteindelijk minder zijn als de meerkosten van een w/w/ pomp met minder PV panelen.

Waarom zou men uberhaupt nog voor een w/w pomp willen kiezen als men ook PV panelen zou leggen?
Enige reden zou dan dus geluid zijn in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 1106121 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:51:
Ik heb alleen nog geen prijzen ter vergelijking of de meerkosten voor extra PV panelen bij gebruik L/W pomp uiteindelijk minder zijn als de meerkosten van een w/w/ pomp met minder PV panelen.

Waarom zou men uberhaupt nog voor een w/w pomp willen kiezen als men ook PV panelen zou leggen?
Geluid
Geen plaats voor buiten unit
Een stabieler en minder verbruik
Koelen bijna gratis in verbruik (alleen een pompje)
Bij -25 ook nog verwarming

En ik kan me voorstellen als je een 2 onder 1 kap hebt dat een bron delen met de buren mogelijk is? Dus 1 boring waar je met zijn 2e gebruik van maakt? Of kan dat niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Anoniem: 1106121 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:51:

Ik heb een w/w en denk dat Roll-co het aardig samenvat.

Toen ik hem vier jaar terug kocht, was het verschil met een l/w 4000 euro. En daarvoor kreeg ik dan:
- koelen bijna gratis en dat gebeurd meer dan ik dacht (nieuwbouw huis)
- zekerheid dat bij echte koud er geen capaciteits probleem is
- minder geluidsdruk
- geen buitenunit (dus ook geen doorbreking van de schil, de bronboring was meegenomen in ontwerp huis
- leveringszekerheid qua installatie, er was toen op l/w gebied nog weinig kennis, ervaring (in ieder geval niet makkelijk te vinden, dat is nu wel anders).

Het eindproduct is uiteraard hetzelfde, warmte en koud. Kwestie van keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jerh
Dus de bronboring was < 4000 euro? Lijkt me sterk.
En hoe zit het met de technische levensduur?

@Anoniem: 1106121
Welke regio woon je?
In oosten van het land is de kans op -15 C groter dan in het westen van het land.
En -25 C ? We wonen niet in siberie :>

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2018 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:35:
@jerh

Welke regio woon je?
In oosten van het land is de kans op -15 C groter dan in het westen van het land.
Voorzichtig zijn met die uitspraken, daar heb ik toch nog steeds als 2e reden de pelletkachel voor staan. ;)
Niet zo heel lang geleden gaf mijn meter in de auto -23 aan, en dat was gewoon in het westen. (2010 of zo?)

Het weer doet gek de laatste tijd, ook nooit zo warm geweest.....

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 20-08-2018 17:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
@jerh
Om precies te zijn 4350 euro, het was wel crisis in 2014 en nog net voor de grote certificeringsronde. De w/w was zelf iets goedkoper dan de l/w op dat moment, althans op de offertes die ik heb ontvangen.

Technische levensduur van de bron: 25 jaar garantie
De wp: ik denk dat deze bij een juiste dimensonering zelf iets beter zal zijn, de aanvoer zal gelijkmatiger zijn, dus minder piekgedrag. En koelen slijt de machine utieraard minder van, want dan draait alleen de bronpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat een vrijstaand huis van ca 900m3 de boringen behoorlijk gaan oplopen in kosten.

Grove inschatting 3 boringen van 80m nodig.
Dieper boren mag niet vanuit de gemeente.

L/W zal kostentechnisch vermoedelijk fors goedkoper uitpakken.
Voor geluid kan ik met nieuwbouw in mijn geval wel iets op verzinnen zodat ik en buren er geen last van hebben (buitenunit achter de garage op grond).

Interessante discussie.

Hoeveel panelen ik extra moet leggen als l/w pomp wordt gekozen tov panelen bij een w/w ponp om energieneutraal uit te komen weet ik nog niet, maar zal voornamelijk bij koelen noodzakelijk zijn.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Welke regio woon je?
Nabij Eindhoven dus in het zonnige zuiden 😉
Pagina: 1