De stroom door de LEDs (ongeacht of het er één of meerdere in series zijn) moet op een of andere manier geregeld worden, anders gaat hij kapot. Een constant current driver is de meest efficiënte manier om dat te doen.
De normale schommelingen in de netspanningen kunnen dat niet vereisen, want aan een gloeilamp merk je van die geringe schommelingen doorgaans ook niets.
Een normale gloeilamp is in enige mate zelfregelend omdat de gloeidraad een positieve temperatuurcoëfficiënt heeft. Als de gloeidraad warmer wordt krijgt hij vanzelf een grotere weerstand, wat de stroom beperkt. De stroom door een LED is exponentieel met de spanning, dus daarbij maakt pak 'm beet 10% meer spanning een flink verschil. Het gebeurt gewoon never, nooit dat LEDs zonder regelcircuit direct op 230V worden aangesloten. Al is het maar omdat een LED graag DC wil en nooit op AC kan werken.
En wat moet ik me voorstellen bij zo'n lamp met een dimmer? TS vertelt namelijk dat het een dimbare lamp is.
Een dimmer werkt door de fase aan of af te snijden (zeg maar periodiek de stroom aan en uit zetten). De electronica in de lamp detecteert de mate van aan/afsnijding, en zal met PWM de LED dimmen. Terwijl de stroom aan staat wordt een condensator opgeladen zodat de lamp ook kan branden terwijl de stroom uit staat. Phillips heeft hele mooie dimbare LEDs die warmer van kleurtemperatuur worden naar mate je ze meer dimt, dit werkt door warme en koude LEDs in één behuizing te stoppen en afhankelijk van hoe zeer er gedimd wordt de een of de ander meer of minder stroom te geven.
Bovendien, stel je de volgende situatie voor. Je hebt een lamp van een zeker vermogen. Die heeft op 230V een bepaalde weerstand. Je pakt een weerstand erbij van die waarde. Super eenvoudig, sluit je die weerstand aan op 230V, dan zal hij dezelfde stroom trekken als die lamp. Vervolgens zet je weerstand en lamp in serie. Wat gebeurt er dan met de stroom? Zal de lamp dan doven? Lijkt me sterk.
Als je een klein beetje weerstand in serie met de lamp zet zal de lamp meer stroom trekken om het verlies aan spanning te compenseren. Als die weerstand te hoog wordt, lukt dat niet meer (immers geeft de verhoogde stroom ook zelf weer een grotere spanningsval over de weerstand) en zal de lamp dan inderdaad doven of gaan knipperen. Dat hij bij zo'n hoge serieweerstand nog normaal zou werken (al dan niet met minder helderheid) lijkt me heel erg sterk.