Wattage ledlamp omlaag brengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:15
Ik heb dit weekend een eigen lamphouder gemaakt en voorzien van een mooie decoratieve Edison LED lamp. Echter vind ik het licht nog wat te fel om op mijn bureau neer te zetten. Nu heb ik al even gezocht naar een betaalbare snoer dimmer maar deze zijn al snel 25 tot 40 euro.

Is het ook mogelijk om een soort van weerstand(?) in het snoer te zetten waardoor het wattage van de lamp omlaag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plaats je een lamp met lager Lumen (W)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
De lampenboer hier had helaas geen lamp met een lager aantal lumen, deze zit namelijk op 245 lumen wat schijnbaar al vrij laag ik. Ik had eigenlijk gehoopt dat er 'iets' bestaat wat ik er simpelweg tussen kan solderen om de lamp van 4W naar 3W te brengen waardoor hij in theorie op 75% helderheid brand. Nu heb ik zelf heel weinig kennis van elektronica dus misschien vraag is wel iets wat niet kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
Vinze schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:03:
Ik heb dit weekend een eigen lamphouder gemaakt en voorzien van een mooie decoratieve Edison LED lamp. Echter vind ik het licht nog wat te fel om op mijn bureau neer te zetten. Nu heb ik al even gezocht naar een betaalbare snoer dimmer maar deze zijn al snel 25 tot 40 euro.

Is het ook mogelijk om een soort van weerstand(?) in het snoer te zetten waardoor het wattage van de lamp omlaag gaat?
Nee, een weerstand ofzo werkt niet.
Bij een Dimmer is het ook nog de vraag of het goed bij jouw lamp werkt, niet alle led lampen kunnen gedimt worden, kijk dus even of de lamp die je hebt gekocht kan worden gedimt.

Simpelste is idd vervangen door een exemplaar met een lager wattage vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@cannonball, waarom zou een serieweestand niet kunnen? Je kan toch ook meerdere LED's in serie schakelen. TS geeft namelijk aan af te zien van een dimmer en dan is er niets wat hem tegenhoudt.

@TS, is het een netspanningslamp, of eentje van b.v. 12VDC op een voorschakelapparaat? In dat laatste geval, wat is dan precies de lamp spanning? Want die is natuurlijk wel van belang bij de berekening. En hoeveel vermogen wil je verminderen? Bijvoorbeeld, een zelfde weerstand als die van de lamp reduceert het lampvermogen tot ongeveer de helft..
Bedenk wel dat een voorschakelweerstand doorgaans erg heet wordt. In een wisselstroomcircuit (dus ingeval van netspanning) is dan een condensator met op 50Hz dezelfde schijnbare weerstand een betere oplossing. Die heeft dan ook nog het voordeel dat hij geen energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Techneut schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:59:
@cannonball, waarom zou een serieweestand niet kunnen? Je kan toch ook meerdere LED's in serie schakelen. TS geeft namelijk aan af te zien van een dimmer en dan is er niets wat hem tegenhoudt.

@TS, is het een netspanningslamp, of eentje van b.v. 12VDC op een voorschakelapparaat? In dat laatste geval, wat is dan precies de lamp spanning? Want die is natuurlijk wel van belang bij de berekening. En hoeveel vermogen wil je verminderen? Bijvoorbeeld, een zelfde weerstand als die van de lamp reduceert het lampvermogen tot een kwart.

Bedenk wel dat een voorschakelweerstand doorgaans erg heet wordt. In een wisselstroomcircuit (dus ingeval van netspanning) is dan een condensator met op 50Hz dezelfde schijnbare weerstand een betere oplossing. Die heeft dan ook nog het voordeel dat hij geen energie verbruikt.
Het betreft een LED lamp van 4W op 230V. Op het doosje staat wel dat hij dimbaar is, mocht dat van belang zijn. Wat voor condensator zou ik dan moeten hebben? Volgens mij is zo'n ding niet heel duur dus zou dat best wel eens willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00
In plaats van een snoer dimmer zou je ook een stekker dimmer kunnen gebruiken.
Deze kosten bij de gamma nog net geen 10€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vinze schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:26:
[...]

Het betreft een LED lamp van 4W op 230V. Op het doosje staat wel dat hij dimbaar is, mocht dat van belang zijn. Wat voor condensator zou ik dan moeten hebben? Volgens mij is zo'n ding niet heel duur dus zou dat best wel eens willen proberen.
Een condensator met dezelfde schijnbare weerstand als de lamp reduceert het lampvermogen met de helft (met een ohmse weerstand van die waarde zou het een kwart van het vermogen zijn). Die condensator moet daartoe een capaciteit hebben van (afgerond) ongeveer 0,12 µF geschikt voor 250V AC. Mocht de lichtvermindering te drastisch zijn, dan neem je gewoon een iets zwaardere.

Edit:
Ik was even vergeten dat de LED-lamp een vrij lage arbeidsfactor kan hebben (R-lamp en Z-condensator verschillen daardoor niet meer 90°) zodat de vermogensreductie wat heftiger is. De condensator kan dan een wat grotere capaciteit moeten hebben. Sorry als dit je een beetje te theoretisch vindt, die dingen zijn inderdaad niet duur, dus koop er een paar van oplopende capaciteit (b.v. 0.2 tot 0,5 µF) en bepaal zelf welke je het best bevalt.

Een voor LED geschikte dimmer zou natuurlijk nog fraaier zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 19-08-2018 22:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een condensator of een weerstand gaat niet werken als je te maken hebt met een constant current driver.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, maar TS vertelt dat de lamp een exemplaar is voor netspanning en dan is dat niet van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
In een goede LED-lamp die op 230V werkt zit doorgaans een constant current driver ingebouwd. Behalve als je te maken hebt met een goedkoop exemplaar met capacitive dropper, gaat dit niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is dat zo? Wat is de zin daarvan als het een eenling is en blijft, d.w.z. dat je bij zulke lampen niet meerdere in serie zet zoals bij LED-strips? De normale schommelingen in de netspanningen kunnen dat niet vereisen, want aan een gloeilamp merk je van die geringe schommelingen doorgaans ook niets. En wat moet ik me voorstellen bij zo'n lamp met een dimmer? TS vertelt namelijk dat het een dimbare lamp is.

Edit:
Bovendien, stel je de volgende situatie voor. Je hebt een lamp van een zeker vermogen. Die heeft op 230V een bepaalde weerstand. Je pakt een weerstand erbij van die waarde. Super eenvoudig, sluit je die weerstand aan op 230V, dan zal hij dezelfde stroom trekken als die lamp. Vervolgens zet je weerstand en lamp in serie. Wat gebeurt er dan met de stroom? Zal de lamp dan doven? Lijkt me sterk.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 20-08-2018 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:34:

Edit:
Bovendien, stel je de volgende situatie voor. Je hebt een lamp van een zeker vermogen. Die heeft op 230V een bepaalde weerstand. Je pakt een weerstand erbij van die waarde. Super eenvoudig, sluit je die weerstand aan op 230V, dan zal hij dezelfde stroom trekken als die lamp. Vervolgens zet je weerstand en lamp in serie. Wat gebeurt er dan met de stroom? Zal de lamp dan doven? Lijkt me sterk.
Het is volstrekt onvoorspelbaar wat de lamp in dat geval gaat doen. Hij gaat in ieder geval niet op 50% van de oorspronkelijke waarde licht geven, want de weerstand verdubbelt, dus de stroom door de lamp wordt de helft en de spanning over de lamp ook, dus het vermogen wordt 25%.

Bovendien heeft een ledlamp geen lineaire weerstand; er zit een buck converter in die zal proberen een constante stroom door de led's te waarborgen. Ik heb ledlampen gezien die op 12 Volt net zoveel licht gaven als op 230 volt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Techneut De meeste moderne LED lampen hebben een schakelende voeding ingebouwd met een constante uitgangsstroom. Deze nemen een vast vermogen af en hebben dan ook niet een vaste weerstand, capaciteit of inductie. Veel van deze lampen hebben zelfs een ingangsspanningsbreik van ~90V - ~250V, net als laptopadapters. De spanning proberen te halveren met een weerstand/condensator/spoel zal dan ook geen effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

En een schakelende voeding een rare spanning geven van bv een standaard dimmer zal die normaal niet lekker vinden en dus op een niet dimbare LED schade aan de schakelende voeding geven.

Bij dimbare LED's tast de constant current driver de gedimde wisselspanning (fase snijding of PWM) af en zal daarmee de current op de LED regelen.

En waarom een CC driver? Omdat iedere vorm van een PWM voeding een minimaal verlies en dus een minimale warmteontwikkeling geeft. Uiteindelijk dus ook zuiniger dan een lineaire stroomregeling (weerstand of condensator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
Techneut schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:34:
Is dat zo? Wat is de zin daarvan als het een eenling is en blijft, d.w.z. dat je bij zulke lampen niet meerdere in serie zet zoals bij LED-strips?
De stroom door de LEDs (ongeacht of het er één of meerdere in series zijn) moet op een of andere manier geregeld worden, anders gaat hij kapot. Een constant current driver is de meest efficiënte manier om dat te doen.
De normale schommelingen in de netspanningen kunnen dat niet vereisen, want aan een gloeilamp merk je van die geringe schommelingen doorgaans ook niets.
Een normale gloeilamp is in enige mate zelfregelend omdat de gloeidraad een positieve temperatuurcoëfficiënt heeft. Als de gloeidraad warmer wordt krijgt hij vanzelf een grotere weerstand, wat de stroom beperkt. De stroom door een LED is exponentieel met de spanning, dus daarbij maakt pak 'm beet 10% meer spanning een flink verschil. Het gebeurt gewoon never, nooit dat LEDs zonder regelcircuit direct op 230V worden aangesloten. Al is het maar omdat een LED graag DC wil en nooit op AC kan werken.
En wat moet ik me voorstellen bij zo'n lamp met een dimmer? TS vertelt namelijk dat het een dimbare lamp is.
Een dimmer werkt door de fase aan of af te snijden (zeg maar periodiek de stroom aan en uit zetten). De electronica in de lamp detecteert de mate van aan/afsnijding, en zal met PWM de LED dimmen. Terwijl de stroom aan staat wordt een condensator opgeladen zodat de lamp ook kan branden terwijl de stroom uit staat. Phillips heeft hele mooie dimbare LEDs die warmer van kleurtemperatuur worden naar mate je ze meer dimt, dit werkt door warme en koude LEDs in één behuizing te stoppen en afhankelijk van hoe zeer er gedimd wordt de een of de ander meer of minder stroom te geven.
Als je een klein beetje weerstand in serie met de lamp zet zal de lamp meer stroom trekken om het verlies aan spanning te compenseren. Als die weerstand te hoog wordt, lukt dat niet meer (immers geeft de verhoogde stroom ook zelf weer een grotere spanningsval over de weerstand) en zal de lamp dan inderdaad doven of gaan knipperen. Dat hij bij zo'n hoge serieweerstand nog normaal zou werken (al dan niet met minder helderheid) lijkt me heel erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
TommyboyNL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:49:
@Techneut De meeste moderne LED lampen hebben een schakelende voeding ingebouwd met een constante uitgangsstroom.
Dat ligt er aan, de meeste "led filament" lampen hebben dat niet, daar zit een simpel stroombronnetje in serie met de led strips, dit soort lampen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oBfNRMyHT35UiIfpwbPQPEl1/thumb.png

Niet allemaal, maar de meeste wel, daar zit een drie potig stroombronnetje in, en die kun je inderdaad dimmen met een weerstand. Ik heb zelf een dimmer gemaakt voor een stapel van die lampen die bestaat uit een instelbaar stroombronnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FAlrf445zsrPXo702LhLl2UT/full.jpg

De weerstandswaardes zijn wat vreemd omdat ik een ikea faseafsnijdingsdimmer gemodificeerd heb.
Dit werkt alweer de nodige jaren probleemloos, ja, je verstookt (minimaal) vermogen in de dimmer, maar dat is energie die anders in de lampen zelf verstookt werd.
De de stroom die door deze lampjes loopt is zo laag dat op een andere manier dimmen erg lastig is.

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 20-08-2018 13:16 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Aan de discussie hier in dit topic kan ik opmaken dat het niet (altijd) zo eenvoudig is om een dimbare LED lamp te dimmen door iets in de stroomkring te plaatsen. Aangezien mijn elektronica kennis erg beperkt is heb ik besloten om toch maar een snoerdimmer te kopen die geschikt is voor LED lampen van 1 tot 100 watt.

Bedankt voor de reacties en wellicht dat ik bij een volgend project toch nog eens iets ga proberen.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Die snoerdimmers voor ledlampen heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Die (dure) snoerdimmer van mij werd warmer dan de halogeenlamp die deze moest gaan vervangen... Uiteindelijk heb ik een 12V naar 50-90V DC-DC converter gebruikt en daar de (dimbare) ledlampen op aangesloten. Prima te regelen en 12V voeding.

[ Voor 30% gewijzigd door Frank__B op 23-08-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Frank__B schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:45:
Die snoerdimmers voor ledlampen heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Die (dure) snoerdimmer van mij werd warmer dan de halogeenlamp die deze moest gaan vervangen... Uiteindelijk heb ik een 12V naar 50-90V DC-DC converter gebruikt en daar de (dimbare) ledlampen op aangesloten. Prima te regelen en 12V voeding.
Helaas heb ik inmiddels dezelfde ervaring, heb de snoerdimmer al met 2 LED filamenten geprobeerd maar het werkt voor geen meter. De lampen gaan raar knipperen of willen helemaal niet aan/uit met de dimmer, en soms werkt het een paar tellen goed en dan springen ze weer naar volle sterkte.

Nu had ik nog een oude stopcontact dimmer liggen die geschikt voor lampen van 40-100 watt. Deze aangesloten op mijn 4W LED lampje en het lijkt prima te werken. Kan het kwaad om zo'n normale dimmer te gebruiken voor LED lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28
Vinze schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

Helaas heb ik inmiddels dezelfde ervaring, heb de snoerdimmer al met 2 LED filamenten geprobeerd maar het werkt voor geen meter. De lampen gaan raar knipperen of willen helemaal niet aan/uit met de dimmer, en soms werkt het een paar tellen goed en dan springen ze weer naar volle sterkte.

Nu had ik nog een oude stopcontact dimmer liggen die geschikt voor lampen van 40-100 watt. Deze aangesloten op mijn 4W LED lampje en het lijkt prima te werken. Kan het kwaad om zo'n normale dimmer te gebruiken voor LED lampen?
Op de lange termijn kan het zeker kwaad ja. Dit komt omdat een led lamp aan fase afsnijden doet en een normale dimmer aan fase aansnijding. Een LED lamp vind echter fase aansnijding niet leuk. Dus de led lamp zal eerder kapot gaan.

Ik denk persoonlijk dat de mooiste oplossing een tradfri lamp van de ikea is. Die lampen kun je in licht warmte en vermogen precies instellen zoals je zelf wilt en zijn niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kun je ook uitleggen waarom een LED-lamp dat niet leuk vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Google is your friend:
https://www.ecobright.nl/blog/p/kun-je-led-lampen-dimmen/23/
puntje 5

Ik heb er geen ervaring mee maar als de lampen gaan knipperen geeft dat een flinke belasting op de LED driver in de lamp en kan die inderdaad kapot gaan, soms zit er een softstart ingebakken om piekstromen bij inschakelen te temperen maar die werkt bij het knipperen ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Om eerlijk te zijn, ik gebruik al jaren LED lampen (dimbaar) op normale dimmers voor zover het werkt. Tot nu toe heb ik er nog geen één stuk gehad. Regelbereik is niet zoals bij normale lampen uiteraard, bij de LED lampen is het maximum bij 60% van de dimmer al bereikt. Hierbij gebruik ik wel de bekendere merken zoals Philips en Osram. Alleen als je de dimmer voluit zet en dan de lampen aan zet, willen ze wel eens zo'n disco showtje geven zoals hierboven vermeld. Maar de dimmer maximaal heeft sowieso geen zin aangezien ze bij ~60% dus al voluit branden.

En wat betreft de LED lampen die ik op gelijkspanning heb staan, dit werkt ook heel goed. Maar ook hier is bij 90 VDC het maximum wel bereikt van de lamp. Dus het is even experimenteren maar uiteindelijk lukt het wel.
Bij mij was het een speciale snoerdimmer voor LED van 1 tot 20W. https://www.bol.com/nl/p/...AkgBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Het werkte wel aardig, maar lager als 50% lichtopbrengst was deze niet te sturen. Tevens was het geen draaiknopje maar een druk knopje. Hierdoor verloor deze zijn setpoint elke keer als de stroom eraf ging. Maar de stroom wilde ik er wel af hebben aangezien de dimmer ook erg warm werd zonder dat de lampen aan stonden (lekker handig als je zuinig wil zijn met LED...).

Als laatste was dit ding wel erg gevaarlijk, zoals je bij de derde foto kan zien (PCB), zit de 230V aansluiting ontzettend dicht bij de snoerklem schroefjes. Dus allemaal redenen om het op deze manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
memphis schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:16:
Google is your friend:
https://www.ecobright.nl/blog/p/kun-je-led-lampen-dimmen/23/
puntje 5

Ik heb er geen ervaring mee maar als de lampen gaan knipperen geeft dat een flinke belasting op de LED driver in de lamp en kan die inderdaad kapot gaan, soms zit er een softstart ingebakken om piekstromen bij inschakelen te temperen maar die werkt bij het knipperen ook niet meer.
Aardige uitleg op die link, maar ik heb wel een vraag/aanmerking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen wat ze noemen een "magnetische of elektrische dimmer". Ik vraag mij af wat met magnetische dimmer wordt bedoeld, de beide typen die ik ken, fase-aansnijding (het klassieke type voor gloeilampen) en fase-afsnijding zijn allebei elektronisch. En elektrisch is elke toepassing op dit gebied.

Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen bij elektro)magnetisch is een regelbare trafo. Ik had er in dit verband nog nooit van gehoord, behalve dan vroeger de enorm grote exemplaren voor toneel verlichting. Maar ik heb bij die dingen nooit de aanduiding magnetisch gehoord. Als zo'n ding bestaat, dan moet hij dan gezien de gangbare afmetingen in een woonkamer wel van een uiterst klein vermogen zijn. Ik heb met die zoektermen even zitten grasduinen op Google en ik ben inderdaad exemplaren tegengekomen met die benaming, maar ik werd daar niet wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:41:
[...]
maar ik werd daar niet wijzer van.
Nee hè? Ik ook niet.
http://www.lutron.com/en-...es/LCE/DimmingBasics.aspx Wat ik hier van begrijp is dat een magnetische dimmer bedoeld is voor klassieke transformators, die dingen met een weekijzeren kern en een primaire en secundaire wikkeling.
D'r zit wat electronica in die de 100 keer per seconde optredende inrush current zou moeten beperken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Niet eens, het gaat er om dat die dimmer betrouwbaar triggerd, daar is bij een trafo dimmer een beetje meer voor nodig.

Trailing edge dimmers met eigen hulpvoeding zijn eigenlijk de enige geschikte voor led-filament lampen.

Een 'normale' dimmer haalt zijn eigen voeding uit de stroom die door de dimmer heen loopt, maar bij het minste beetje wat je door zo'n filament lamp laat lopen geeft ie al licht. Daarnaast "zeneren" die lampen niet zelden op een 175V of meer. Ook daar snapt een klassieke dimmer niets van.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Hier nog een mooi stukje:
https://www.klusbeter.nl/.../schakelmateriaal/dimmer/

Nu snap ik dus dat een tronic dimmer een fase afsnijder is ipv een aansnijder.

Een magnetische dimmer is een dimmer met een magnetische potmeter. die zou in bedrijf minder temperatuurafhankelijk zijn en dus constanter als ook geen storinkjes en ruis kan produceren wat nadelig kan zijn voor de driver erachter.

Pagina: 1