Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbouwing: advies voor aanleg thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In mijn nieuwe huis moet praktisch alles verbouwd worden. De netwerkbekabeling wil ik dus ook meteen goed aanpakken.

Ik heb net onderstaand schema in elkaar gezet. Maar ik kom er niet helemaal uit.
  • In de woonkamer, werkkamer en slaapkamers wil ik 2x CAT6 wall outlets (ik sluit nog niet alles aan, maar wil wel dat er leidingen liggen om het gemakkelijk aan te leggen)
  • Het liefst trek ik maar 1 kabel naar boven, om vanaf daar met een switch te werken. Punt is natuurlijk wel dat ik stugge kabel in de wall outlets gebruik, en je die eigenlijk niet direct op een switch moet aansluiten. Alternatief is om meerdere kabels en leidingen van beneden te trekken, en direct op het patch panel aan te sluiten.
Vragen
  • Tzt wil ik POE IP-camera's. Hoe en waar moet ik een POE-injector plaatsen?
  • De glasvezelaansluiting komt binnen in de kelder. FritzBox en glasvezel staan bovenaan de keldertrap, naast de groepenkast. Hiet plaats ik ook het liefst de NAS, mede omdat ik dan ook de FritzBox en glasvezelkast op m'n UPS kan aansluiten. Maar het is wel een enigszins vochtige ruimte. Kan dat kwaad?
  • Wat kan ik het beste doen met de kabels? Stug/soepel, wel/geen patch panel etc.
Ik hoor graag jullie adviezen!

Afbeeldingslocatie: https://uc0902b90d8b2cc9c04750326952.previews.dropboxusercontent.com/p/thumb/AAI0805jOd2hnYoTb1-SzQvx1St5LtjPyMa1DKF1CrmVPYd1595dltgnHrlPCM7mUA0fUVYEDF2NhTknReqnZtkPt4kj2R2qf3oSCuPs3scF9LsR_SXxr1F6XYi3gjFB9jpIwrv3T_zqfEKh22o-hRW-Ni9aX3NtD9i-D9EcU8mliC9ze09xqEwigrjPMBmj5cUiFfZDrRSDB5SGe-sEwUKYoHazPXBB5KbdHqK2NFd_dQ/p.png?size=1280x960&size_mode=3

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 03-09-2018 20:54 ]

Alle reacties

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat stukje "vochtige kelder" zou ik toch eens goed én als eerste op gaan lossen als je dan tóch aan 't verbouwen gaat Je wil je kelder droog hebben zodat er geen schimmelvorming optreedt :P

Vochtige kelder -> Roest op zolder.... 't slaat op iets héél anders, maar ook in een huis klopt 't >:)

PoE injectors moet je vervolgens al helemaal niet (meer) willen gebruiken. Schaf dan gewoon een switch aan welke IEEE802.3af / at - (Poe / PoE+) ondersteunt én zorg dat je IP-Cam's én WiFi AP's daar ook gebruik van kunnen maken (dus ook géén proprietary 24V spullen meer gaan gebruiken).

Bekabeling tussen je wall-outlets en het patchpanel gewoon met stugge bekabeling (CAT6a) én die leg je uiteraard in een 3/4" mantelpijp pér kabel nétjes in de muur/vloer. Je kunt er voor kiezen om twee kabels per 3/4" pijp te trekken maar als er ooit iets stuk gaat in één kabel dan krijg je 't spul er bijna nooit meer netjes uit.

[ Voor 94% gewijzigd door Will_M op 19-08-2018 15:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
ik werk het liefste vanuit een sterprincipe, wat wil zeggen dat je alle kabels naar 1 plek legt
situaties als " 1 switch per verdiep" vermijd ik aldus ook liever, omdat je elke keer een point of failure toevoegd.
ook financieel trek je liever een metertje extra kabel dan op elk verdiep een stopcontact en extra apparaat.
of die centrale plek dan de kelder is of je meterkast gelijkvloers moet je dan zelf beslissen

voorzie ook een extra kabel voor een accespoint op gelijkvloers... idealiter heb je die niet nodig , maar hem niet hebben is het ergste ;)
idem met kabel naar tuinhuis & zolder zou ik ook preventief klaarleggen

installatiekabels horen btw altijd stug&massief te zijn

• sOid
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:21:
PoE injectors moet je om te beginnen al helemaal niet (meer) willen gebruiken. Schaf dan gewoon een switch aan welke IEEE802.3af / at - Poe / PoE+ ondersteunt én zorg dat je IP-Cam's én WiFi AP's daar ook gebruik van kunnen maken (dus géén proprietary 24V spullen meer gaan gebruiken).
Wat is het nadeel van die injectors dan? Gedateerd? En ik neem aan dat je op zo'n switch ook gewone apparatuur, zonder PoE dus, kan aansluiten?
Dat stukje "vochtige kelder" zou ik toch anders op gaan lossen als je dan tóch aan 't verbouwen gaat Je wil je kelder droog hebben zodat er geen schimmelvorming optreedt :P
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb daar alleen nog geen goede oplossing voor gevonden. Bouwkundig inspecteur zei dat je het elke 5j opnieuw moet stucen. En daar heb ik echt geen zin in. Misschien moet ik iets van mechanische ventilatie aanleggen daar.
Bekabeling tussen je wall-outlets en het patchpanel gewoon met stugge bekabeling (CAT6a) én die leg je uiteraard in een 3/4"mantelpijp pér kabel nétjes in de muur/vloer.
Ja, maar op het schema hierboven heb ik dus maar 1 (IP-camera's niet meegerekend) wall-outlet die direct naar het patch panel gaat, plus de switch.

Kan ik niet 2x CAT6 in een 3/4" buis trekken?
ijske schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:39:
ik werk het liefste vanuit een sterprincipe, wat wil zeggen dat je alle kabels naar 1 plek legt
situaties als " 1 switch per verdiep" vermijd ik aldus ook liever, omdat je elke keer een point of failure toevoegd.
ook financieel trek je liever een metertje extra kabel dan op elk verdiep een stopcontact en extra apparaat.
of die centrale plek dan de kelder is of je meterkast gelijkvloers moet je dan zelf beslissen
Goed punt. Overigens is de meterkast bovenaan de trap naar de kelder. Trek de kelderdeur open, en kijk meteen tegen meterkast aan. Die ruimte is dus met elkaar verbonden.[/quote]
voorzie ook een extra kabel voor een accespoint op gelijkvloers... idealiter heb je die niet nodig , maar hem niet hebben is het ergste ;)
idem met kabel naar tuinhuis & zolder zou ik ook preventief klaarleggen
installatiekabels horen btw altijd stug&massief te zijn
Het lijkt me heel stug dat ik nog een access point nodig heb, maar wellicht iets om rekening mee te houden ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik had nog even wat aanvullingen gemaakt (shame on me)..... 2 CAT6a kabels pér 3/4" mantelpijp kán maar als er ooit één kabel stuk gaat om wat voor een rede dan ook dan krijg je ze er nooit en te nimmer meer goed uit. Vaak trek je dan de mantelpijp ook dwars dóór 't stucwerk naar de oppervlakte :+

Als je kabels door mantelpijpen gaat voeren: Gebruik iets van talkpoeder/magnesium om de kabels in te smeren.... Nóóit en te te nummer groene zeep of afwasmiddel gebruiken om 't te laten schuiven!!

PoE+ switches kunnen uiteraard ook gewoon normale spullen aangesloten krijgen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 19-08-2018 16:01 ]

• NoahPA
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-11 09:27

NoahPA

CiscoNerd

Over de injector: Ik zou die pas aan het einde zetten dus zo dicht mogelijk bij de cameras (er tussen dus). Dit omdat je dan in de toekomst een 3e camera kan aanleggen hoef je dus niet te kloten beneden.

Over de glasvezel kabels met vocht. Zou ik daar sowieso een buis overheen doen je weet maar nooit elektronica met vocht :d

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoahPA schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:12:
Over de injector: Ik zou die pas aan het einde zetten dus zo dicht mogelijk bij de cameras (er tussen dus). Dit omdat je dan in de toekomst een 3e camera kan aanleggen hoef je dus niet te kloten beneden.

Over de glasvezel kabels met vocht. Zou ik daar sowieso een buis overheen doen je weet maar nooit elektronica met vocht :d
Het gebruik van PoE / PoE+ doe je juist om te voorkomen dat je een hoop kabels náár een device gaat moeten werken... Waarom zou je in de buurt van een UTP Wall-Outlet (welke je sowieso nodig hebt voor de data) ook nog een WCD gaan aanleggen om die PoE injector te kunnen voeden terwijl een béétje switch die voeding gewoon kan aanleveren over diezelfde UTP kabel?

• NoahPA

NoahPA

CiscoNerd

wimmel_1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:17:
[...]

Het gebruik van PoE doe je juist om te voorkomen dat je een hoop kabels náár een device gaat moeten werken... Waarom zou je in de buurt van een UTP Wall-Outlet (welke je sowieso nodig hebt voor de data) ook nog een WCD gaan aanleggen om die PoE injector te kunnen voeden terwijl een béétje switch die voeding gewoon kan aanleveren over diezelfde UTP kabel?
ik wist niet dat hij een switch had die dat ondersteunde omdat hij vroeg over waar de POE adapter moet :*)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoahPA schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:19:
[...]

ik wist niet dat hij een switch had die dat ondersteunde omdat hij vroeg over waar de POE adapter moet :*)
Heeft 'ie waarschijnlijk ook nog niet, maar daarentegen moet ALLES nú nog (nieuw) aangelegd / aangeschaft worden volgens de Openings Post :P

• NoahPA

NoahPA

CiscoNerd

wimmel_1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Heeft 'ie waarschijnlijk ook nog niet, maar daarentegen moet ALLES nú nog (nieuw) aangelegd / aangeschaft worden volgens de Openings Post :P
oh haha in zijn opening post zie ik niet dat hij nog niks heeft gekocht maar misschien ben ik blind idd maar het beste is natuurlijk een switch met POE ;)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
Thuisnetwerk zou ik vanuit 1 punt leggen als alles toch open gaat tijdens de verbouwing.

Ook direct overal gewoon netjes de kabels afwerken want kabels zijn de kosten niet ;).

Direct op elke verdieping in het plafond een utp kabel uit laten komen dan kun je bijv unfiy accespoints gebruiken en is het direct netjes afgewerkt.

Hou ook direct rekening met eventuele toekomstige apparatuur zoals een pv installatie of slimme keukens die willen ook allemaal graag internet hebben.

Verwijderd

sOid schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:49:
Wat is het nadeel van die injectors dan? Gedateerd?
PoE is precies wat het zegt: Stroom over je ethernetkabel. En dan nog wat details over hoeveel stroom dan precies enzo. Maar ethernetkabeltjes zijn vrij dun dus niet heel erg geschikt om veel stroom overheen te blazen, dus het apparaat direct voeden of desnoods ergens vlakbij injecteren is niet bij voorbaat een slecht idee.

Als je toch kabeltjes legt, CCA vermijden en kijken of je net wat dikkere kabels kan vinden, vooral bij de langere kabels, vooral voor PoE-apparaten. Maar dat is dan dus wel weer even opletten of dat nog wel past in je leidingen.
En ik neem aan dat je op zo'n switch ook gewone apparatuur, zonder PoE dus, kan aansluiten?
Dat kan.

Zo'n PoE switch zit een (soms veel) zwaardere voeding in om alle apparaten die PoE nodig hebben van voldoende stroom te voorzien. Voordeel is dat je vanalles in kan prikken zonder je druk te hoeven maken over stroom aan de andere kant van je ethernetkabel. Wel natuurlijk dat je niet teveel stroom van de switch als geheel vraagt. Nadeel is dat de switch meer stroom gebruikt en ook meer warmte produceert want hij neemt de taak van de voedingen van alle aangesloten PoE-apparaten over.

En voor lange kabels kan het verlies aan de kabel oplopen tot een paar Watt, wat toch weer een paar euro op jaarbasis kost.

Het punt is dat een PoE-camera niet automatisch een betere camera is. Je kunt 'm voeden over de netwerkkabel, dat is alles. Of dat een goed idee is ligt maar helemaal aan de specifieke situatie.

• sOid
  • Niet online
Man, zo'n nieuw huis is veel werk. Excuses voor m'n trage reactie :)

Bedankt voor het delen van jullie kennis. PoE vind ik vooral handig omdat ik dan niet extra wandcontactdozen hoef te maken. Maar zo te lezen is dit wellicht toch een praktischere en voordeligere optie. Al roept dat ook wel weer vragen op.

Qua opstelling ben ik er nog niet helemaal uit. Op m'n router zitten 4 LAN-poorten. Daar wil ik er een paar direct voor gebruiken (Philips Hue Bridge en NAS), dus dan heb ik er nog 2 over.

Vanuit het patchpanel (waar de wall-outlets op zijn aangesloten) lopen er ook kabels naar de router. Maar dat zijn er méér dan die 2 overgebleven aansluitingen op de router.

Wat is dan handig om te doen? Een switch tussen router en patch panel? Of zie ik iets over het hoofd?

Dan krijg je dus: router > switch > patch panel > wall outlets

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:02
sOid schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:08:
Dan krijg je dus: router > switch > patch panel > wall outlets
ja, dat is de normale manier. een patchpanel is geen switch natuurlijk

• sOid
  • Niet online
valkenier schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:36:
[...]

ja, dat is de normale manier. een patchpanel is geen switch natuurlijk
Gracias, dan ben ik er uit :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sOid schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:15:
[...]

Gracias, dan ben ik er uit :)
En als je het dan meteen goed doet maak je daar een 16/24poort POE+ switch van, leg je naar ieder vertrek twee kabels en een outlet en plaats je op iedere verdieping op centraal punt tegen plafond nog een AP die je ook bekabeld aansluit. Om dan af te maken wat extra kabels naar de keuken en wasmachine ruimte voor de toekomstige slimme devices en natuurlijk dr beveilingingscamera aan de gevel niet vergeten.

• sOid
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:25:
[...]

En als je het dan meteen goed doet maak je daar een 16/24poort POE+ switch van, leg je naar ieder vertrek twee kabels en een outlet en plaats je op iedere verdieping op centraal punt tegen plafond nog een AP die je ook bekabeld aansluit. Om dan af te maken wat extra kabels naar de keuken en wasmachine ruimte voor de toekomstige slimme devices en natuurlijk dr beveilingingscamera aan de gevel niet vergeten.
Op zich goede ideeën, maar dat gaat me allemaal wat te ver ;) Het huis is niet heel groot, dus router met WiFi beneden en op 1e verdieping een AP zal voldoende zijn.

Ik hou wel van smart home-devices, maar tot op zekere hoogte. Ik zie echt niet de meerwaarde van je oven, kookplaat of wasmachine aangesloten op je netwerk. Koelkast wellicht nog wel, maar dat kan dan ook via WiFi. En de keuken grenst toch aan de kelder, dus prima bereik :)

Overigens vraag ik me nog wel af wat een goede manier is van het wegwerken van de camera-kabels. Kabel vanaf wall-outlet door de muur naar buiten, maar hoe werk je dat aan de binnenkant af? Wellicht met een kabelgootje.

• Sethro
PVC buis schuin door de muur boren en dan aan de binnenkant in de muur frezen is het netst. Daar dan de utp doorheen halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 05-09-2018 06:48 ]

• sOid
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 06:48:
PVC buis schuin door de muur boren en dan aan de binnenkant in de muur frezen is het netst. Daar dan de utp doorheen halen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan krijg je wel een erg schuine bocht waar je de UTP door moet trekken. Hoewel het maar om een klein stukje gaat. Zou dat problemen opleveren?

• Sethro
sOid schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:29:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, maar dan krijg je wel een erg schuine bocht waar je de UTP door moet trekken. Hoewel het maar om een klein stukje gaat. Zou dat problemen opleveren?
Als je schuin de muur in boort dan word de hoek wat flauwer. Je zou zo'n voorgevormde bocht kunnen gebruiken als dat niet mogelijk is. Daar krijg je de kabel ook goed door.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 05-09-2018 08:45 ]

• sOid
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:45:
[...]

Als je schuin de muur in boort dan word de hoek wat flauwer. Je zou zo'n voorgevormde bocht kunnen gebruiken als dat niet mogelijk is. Daar krijg je de kabel ook goed door.
Right. Maar, vanuit de binnenkant gezien, boor je toch schuin omlaag? Ik was van plan om deze kabel deels via de plinten te laten lopen, dus dan heb je juist een extra scherpe bocht.

• Sethro
Dat zou ik inderdaad doen, ook om inwatering te voorkomen. Het is dan logisch om de kabel richting plafond te voeren en vanaf daar verder.
Als je naar beneden moet zou je ook vanaf links of rechts schuin kunnen boren en daarna met een ruime 90 graden bocht naar beneden.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
90 graden bochten zou ik persoonlijk nooit gebruiken, dit wil wel eens problemen geven met kabels doorvoeren. indien mogelijk 2x 45 graden bochten gebruiken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sOid
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:59:
90 graden bochten zou ik persoonlijk nooit gebruiken, dit wil wel eens problemen geven met kabels doorvoeren. indien mogelijk 2x 45 graden bochten gebruiken.
Waarom is dat beter dan? Ik ben niet bijzonder goed in wiskunde, maar volgens mij is 45+45 90 graden :+

Bedoel je 2*45 met een recht stukje ertussen?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

sOid schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:55:
[...]

Waarom is dat beter dan? Ik ben niet bijzonder goed in wiskunde, maar volgens mij is 45+45 90 graden :+

Met twee bochtjes van 45 graden heb je een ruimere bocht dan wanneer je er één gebruikt van 90 graden.

• sOid
  • Niet online
TheNephilim schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:35:
[...]

Met twee bochtjes van 45 graden heb je een ruimere bocht dan wanneer je er één gebruikt van 90 graden.
Ahh, op die manier :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
sOid schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:55:
[...]

Ja komt ook op 90 uit. Een knie stuk heeft een dood einde waarbij een bocht stuk wel ruimte geeft om je kabel eer door heen te trekken.

Probeer maar eens 10 meter kabel door een knie stuk te trekken en zelfde lengte door 2 bocht stukken

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
wimmel_1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:53:
Als je kabels door mantelpijpen gaat voeren: Gebruik iets van talkpoeder/magnesium om de kabels in te smeren.... Nóóit en te te nummer groene zeep of afwasmiddel gebruiken om 't te laten schuiven!!
Waarom niet?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Omdat dat soort "glijmiddelen" uitharden en daarmee een eventuele toekomstige operatie onmogelijk maken.

• Ossi
wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:53:
[...]

Omdat dat soort "glijmiddelen" uitharden en daarmee een eventuele toekomstige operatie onmogelijk maken.
En wat kun je dan wel gebruiken?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ossi schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:57:
[...]

En wat kun je dan wel gebruiken?
Als je er nog aan moet beginnen: Talkpoeder/Magnesium (die spullen welke gebruikt worden om bijv. babybilletjes in te smeren óf bij 't turnen voor "grip" zorgen).

Als die "zooi" (zeep) eenmaal uitgehard in de leidingen aanwezig is dan kun je 't er met water op druk (hogedrukspuit) wel weer uit krijgen maar dat wil je niet écht..... Geeft een behoorlijke rotzooi + je mag van te voren ALLE bekabeling uit de leidingen gaan halen.

• Ossi
wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:03:
[...]

Als je er nog aan moet beginnen: Talkpoeder/Magnesium (die spullen welke gebruikt worden om bijv. babybilletjes in te smeren óf bij 't turnen voor "grip" zorgen).

Als die "zooi" (zeep) eenmaal uitgehard in de leidingen aanwezig is dan kun je 't er met water op druk (hogedrukspuit) wel weer uit krijgen maar dat wil je niet écht..... Geeft een behoorlijke rotzooi + je mag van te voren ALLE bekabeling uit de leidingen gaan halen.
Maar dat is toch kurkdroog? Hoe werkt dat als smeermiddel?

• sOid
  • Niet online
Ossi schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:30:
[...]

Geen idee hoe het werkt, maar het wordt wel vaker gebruikt bij bekabeling. Sterker: mijn VD-draden hebben al een talkpoeder-achtige coating om het trekken gemakkelijker te maken.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ossi schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:30:
[...]

Probeer eens te remmen als er zand op de weg ligt ;) (Niet doen...)
Het is dan ook geen 'smeer'middel maar iets waardoor de kabels minder grip op de buis hebben en dus makkelijker erdoor getrokken kunnen worden.

Fixing things to the breaking point...

• Ossi
RGAT schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:49:
[...]

Probeer eens te remmen als er zand op de weg ligt ;) (Niet doen...)
Het is dan ook geen 'smeer'middel maar iets waardoor de kabels minder grip op de buis hebben en dus makkelijker erdoor getrokken kunnen worden.
Klinkt als een plausibele verklaring. :)

Wat is de handigste manier om dit toe te passen? Met z'n drieën doen? Een geleid de kabel, de ander bepoedert de kabel en weer een ander trekt de kabel aan in de meterkast?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:45
Ossi schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:34:
[...]

Klinkt als een plausibele verklaring. :)

Wat is de handigste manier om dit toe te passen? Met z'n drieën doen? Een geleid de kabel, de ander bepoedert de kabel en weer een ander trekt de kabel aan in de meterkast?
Nog beter/makkelijker gebruik je zoiets als dit: kabelglijmiddel, je spuit het in een doek die je om je kabeltjes houd, daarmee geleid je de kabel ook, en met je andere hand kan je de kabel duwen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1