Welke laptop is beter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep1654
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik heb twee laptops op het oog voor mijn opleiding. De ene laptop heeft 16GB RAM, een Hexacore processor en intel icore i7 8e gen.

Link: https://www.coolblue.nl/p...xps-15-9570-cnx97005.html

De andere 32GB RAM, een quadcore processor en intel i7 7e gen.

Link:
https://www.coolblue.nl/p...dell-xps-15-cnx95605.html

Ik wil de laptop gebruiken voor het editten van video's.
Nu is mijn vraag welke daar het meest geschikt voor is.

Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Opleiding? Video-editing? En een budget van 2.5K?

Allicht zijn er vanuit jouw opleiding eisen gesteld aan bepaalde hardware en/of zijn de system-requirements van de video-tools bekend? Over wat voor video-editing hebben we het, zoals resoluties, codecs, hardware-acceleration support, etc?

Voor 2.5K kan je ook 2 laptops kopen die mogelijk sneller het werk doen dan eentje

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Vind de specs voor dat budget wat mager. Waarom specifiek Dell en geen ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar LAA

@Pep1654 lees dit even, anders is de kans groot dat mijn collega een slotje op je topic gooit.
Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid

[ Voor 77% gewijzigd door Microkid op 19-08-2018 15:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep1654
Dit zijn de minimale vereisten voor de opleiding:

Intel i5 processor
8GB ram, 256GB HD bij voorkeur SSD
WiFi met 802.11ac
Vanaf Windows 8.1 of MAC OS X 10.12 Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep1654
Wat is jouw LAA beleid voor dat ik je linkje gelijk gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ik zou dit kiezen: pricewatch: Asus ROG Strix GL702VI-BA012T

Veel snellere GPU, en kwaliteit en snelheid zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep1654
Iemand die de als eerst door mij gestelde vraag kan beantwoorden? (ik wil 1 van deze laptops vanwege het 4k beeldscherm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik zou de nieuwere XPS kopen, met 16GB RAM; en dan het prijsverschil van 200 Euro investeren in een Dell support-contract waarbij bij een defect de volgende dag een monteur voor de deur staat. Maar dat zou ik doen en of dat voor jou de meest handige oplossing is, weet ik niet. Vandaar dat ik eerder wat vragen stelde over wat er precies mee gedaan moet worden.

De reden voor een 4K-scherm vind ik, persoonlijk, geen argument om een dergelijke (korte) vraagstelling te valideren. Ik geef je bijna 100% kans dat je toch op 150 of 200 procent scaling gaat werken (want anders is het niet te zien en moet je 20cm van je laptop hangen met je gezicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Pep1654 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:42:
Iemand die de als eerst door mij gestelde vraag kan beantwoorden? (ik wil 1 van deze laptops vanwege het 4k beeldscherm)
4k scherm op 15 inch is echt nutteloos. Je ziet het verschil met 1080p niet. Het blote oog is niet zo scherp.

Het verschil tussen een gtx 1050 en 1080 is voor een grsfische opleiding veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Touchscreen heeft vaak meer last van weerspiegelingen in het scherm, wat vervelend kan zijn bij weerkaatsing van bijvoorbeeld licht van felle lampen eo zonlicht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep1654
Ik sta ook open voor laptops met een 1080p scherm en een betere videokaart. (Ik heb liever geen gaming laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:48:
Ik zou de nieuwere XPS kopen, met 16GB RAM; en dan het prijsverschil van 200 Euro investeren in een Dell support-contract waarbij bij een defect de volgende dag een monteur voor de deur staat. Maar dat zou ik doen en of dat voor jou de meest handige oplossing is, weet ik niet. Vandaar dat ik eerder wat vragen stelde over wat er precies mee gedaan moet worden.

De reden voor een 4K-scherm vind ik, persoonlijk, geen argument om een dergelijke (korte) vraagstelling te valideren. Ik geef je bijna 100% kans dat je toch op 150 of 200 procent scaling gaat werken (want anders is het niet te zien en moet je 20cm van je laptop hangen met je gezicht).
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michelsoe12 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

4k scherm op 15 inch is echt nutteloos. Je ziet het verschil met 1080p niet. Het blote oog is niet zo scherp.

Het verschil tussen een gtx 1050 en 1080 is voor een grsfische opleiding veel belangrijker.
Dat is nogal een non argument.

Ga je ook nog een high end phone kopen met een 720p scherm?

Dat heeft nog steeds een hogere pixeldichtheid dan je 15inch 1080p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

Dat is nogal een non argument.

Ga je ook nog een high end phone kopen met een 720p scherm?

Dat heeft nog steeds een hogere pixeldichtheid dan je 15inch 1080p scherm.
Hoezo een non argument? Je koopt toch niet iets wat je niet ziet. Tot 1080p kun je met je ogen waarnemen op een 15 inch, daarboven niet. Het is interessant als je vanaf 27 inch gaat werken. Maar dat kan niet op een laptop.

Een snellere videokaart is daarom meer waard dan een hogere resolutie scherm. Een snellere kaart zie je wel, hogere resolutie niet. (Of ga jij pixels tellen met een vergrootglas? 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michelsoe12 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Hoezo een non argument? Je koopt toch niet iets wat je niet ziet. Tot 1080p kun je met je ogen waarnemen op een 15 inch, daarboven niet. Het is interessant als je vanaf 27 inch gaat werken. Maar dat kan niet op een laptop.

Een snellere videokaart is daarom meer waard dan een hogere resolutie scherm. Een snellere kaart zie je wel, hogere resolutie niet. (Of ga jij pixels tellen met een vergrootglas? 😉)
Dus jij kan met droge ogen beweren dat je het verschil tussen een 720p en een 1080p scherm op je telefoon niet ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

michelsoe12 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Als je gaat rekenen wat de maximale / minimale (ligt eraan hoe je ertegenaan kijkt) hoek berekent waarmee jouw oog 2 afzonderlijke pixels kan waarnemen, dan is dat theoretisch maximaal 2100ppi. Praktisch, omdat mensen slecht/niet kunnen focussen op afstanden onder de 10 centimeter, zou de maximale scherpe en leesbare ppi ongeveer rond de 850 liggen.

Afhankelijk van het medium en de afstand, kan ppi omlaag gaan omdat het oog het onderscheid tussen 2 losse pixels niet meer merkt/ziet en er een vloeiende vorm van maakt. Daarom is een tijdschrift normaliter geprint rond de 300ppi omdat de letters dan "1 geheel" vormen en de gemiddelde mens leest een tijdschrift op ongeveer 40 tot 50 centimeter afstand.

Het argument "1080p kan je op een scherm met maat x" niet zien; het blijft lastig. Je kan het wel zien maar, en dat zei ik al eerder, dan moet je er met je neus bovenop hangen. Een 4K scherm van 3840x2160 pixels, heeft een optimale kijkafstand van grofweg 25 centimeter als je nog wil focussen en het verschil tussen 2 pixels net wel/niet wil zien (voor de vloeiendheid van de vorm die de pixels moeten aangeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Ah tof, die XPS serie komt met: Killer 1535 802.11ac 2x2 wifi en Bluetooth :F
Zoek ook eens in de Precision series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:01:
[...]

Dus jij kan met droge ogen beweren dat je het verschil tussen een 720p en een 1080p scherm op je telefoon niet ziet?
Ik schijf nergens dat je het verschil tussen 720p en 1080p niet ziet want dat zie je wel. , maar tussen 1080p en 4k zit een duidelijk verschil wat met het blote ook niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michelsoe12 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:18:
[...]

Ik schijf nergens dat je het verschil tussen 720p en 1080p niet ziet want dat zie je wel. , maar tussen 1080p en 4k zit een duidelijk verschil wat met het blote ook niet te zien is.
Misschien is het tijd dat je eens opzoekt wat PPI betekend.

Een 720p scherm op 5 inch heeft een hogere dichtheid dan 1080p op je laptop.
Pagina: 1