Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een camera die opnames maakt en direct doorstuurt naar een Youtube stream, en stap 1 voor mij is opzoeken of het überhaupt wel mag.
(stap 2 is de VVE die toestemming moet geven, en stap 3 is daadwerkelijk de hardware zoeken)
Een beetje in de trend van http://www.scheveningenlive.nl/ , https://webcam.nl/youtube/ of YouTube: World Famous Horseshoe Curve - Virtual Railfan LIVE , alleen dan met het uitzicht van mijn balkon.
Het gaat dus zuiver een stream worden, ik ga zelf niets opnemen!
Alleen, ik weet dat de wet is aangepast, maar ik kan er helemaal niets over vinden qua recente regels, ik heb alleen maar
Het uitzicht wat ik wil gaan filmen is dit (maar dan met een nog wat grotere kijkhoek en dus nog minder detail) screenshot van vorig jaar toen ik even een beveiligingscamera testte, voldoet volgens mij wel aan 'openbaren ruimte', 'niet op een specifiek punt gericht', 'hele wijk' en 'voldoende afstand om herkenning te voorkomen'.
Alleen, kan iemand mij helpen met de meest recente regels/wetten vinden? Je zou denken dat de Autoriteit Persoonsgegevens wel nuttig zou zijn, maar daar is dus weinig recente dingen te vinden, behalve als je een bedrijf bent (en dat heb ik niet)
(stap 2 is de VVE die toestemming moet geven, en stap 3 is daadwerkelijk de hardware zoeken)
Een beetje in de trend van http://www.scheveningenlive.nl/ , https://webcam.nl/youtube/ of YouTube: World Famous Horseshoe Curve - Virtual Railfan LIVE , alleen dan met het uitzicht van mijn balkon.
Het gaat dus zuiver een stream worden, ik ga zelf niets opnemen!
Alleen, ik weet dat de wet is aangepast, maar ik kan er helemaal niets over vinden qua recente regels, ik heb alleen maar
gevonden uit het jaar 2000, enUitzenden beelden webcam valt niet onder Wet persoonsregistraties
Nieuwsbericht/28 maart 2000
Samenvatting De SP-Rotterdam heeft de Registratiekamer gevraagd of het gebruik van webcams inbreuk maakt op het recht tot eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en beschouwd kan worden als een onrechtmatige daad. Bij het live uitzenden van beelden van een webcam zonder deze beelden op te slaan, is geen sprake van een persoonregistratie in de zin de Wet persoonsregistraties. De Registratiekamer kan hierover dus geen uitspraak doen. Dit zal anders worden onder het regime van de nieuwe Wet bescherming persoonsgegevens. De nieuwe privacywet spreekt niet over een persoonsregistratie, maar over het verwerken van persoonsgegevens. Hieronder kunnen opnamen van een webcam en het uitzenden van de beelden wel vallen. Omdat de webcam gericht is op de openbare ruimte kan sprake zijn van een onrechtmatige daad ten opzichte van personen die onverwacht en ongewenst in beeld komen. Het valt echter buiten de competentie van de Registratiekamer hierover een oordeel te vellen. , z2000-00033
uit 2016 gevonden.Foto en film in de openbare ruimte
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel).
Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan.
Het doel van de camera's ophangen moet zijn het filmen of fotograferen van personen. Een flitspaal valt hier dus niet onder, deze is alleen bedoeld om auto's te fotograferen. Een webcam die van grote afstand een deel van een wijk toont, is dus ook gewoon toegestaan.
Het uitzicht wat ik wil gaan filmen is dit (maar dan met een nog wat grotere kijkhoek en dus nog minder detail) screenshot van vorig jaar toen ik even een beveiligingscamera testte, voldoet volgens mij wel aan 'openbaren ruimte', 'niet op een specifiek punt gericht', 'hele wijk' en 'voldoende afstand om herkenning te voorkomen'.
Alleen, kan iemand mij helpen met de meest recente regels/wetten vinden? Je zou denken dat de Autoriteit Persoonsgegevens wel nuttig zou zijn, maar daar is dus weinig recente dingen te vinden, behalve als je een bedrijf bent (en dat heb ik niet)
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?