Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over goede opzet van huidig netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11 19:52
Ik heb nu een Fritzbox 5490 van Tweak waarachter ik een ASUS RT-56U als acces point heb aangesloten. Deze staat bij de tv met o.a playstation en Humax bedraad aangesloten
En 3 computers/nas en printer op een switch
Dit heeft een jaar goed gewerkt maar geeft steeds meer instabiele verbindingen. Vooral als mijn dochter vrienden op bezoek heeft met laptops en telefoon etc.
Als ze dan online gaan dan stort het wifi netwerk helemaal in.
Ook heb ik boven op de slaapkamer steeds minder bereik.
Ik woon in een “standaard” zeer slecht geïsoleerde jaren 70 woning.

Nu wil ik dit proberen goed op te lossen door over te stappen naar Ubiquiti producten.

Ik heb als opstelling nu global de volgende apparatuur aangesloten.

Bedraad:
Fritzbox in meterkast.
Cat 6 naar tv waar de Asus staat met daarop aangesloten
TV
Humax 5200
Playstation
Reciever
Vanuit daar een kabel naar een switch Netgear gs108 waarop ik o.a:
Twee soms 3 computers heb aangesloten
Nas nu een synology DS215j. Wil in de toekomst een DS918+ of een andere nas met twee netwerk aansluiting kopen en daarbij gebruik maken van nicteaming Lag.

Nu mijn vraag.
Het idee is om de netgear switch te verplaatsen naar de tv.
En om een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) te kopen deze ondersteund af
En een Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E als acces point te gebruiken. Op de plaats waar de oude switch was aangesloten.
Ipv Unifi switch de ZyXEL GS1900-8HP omdat deze ook de nieuwer at standaard ondersteund
Nu kom ik met één ding niet helemaal uit. En dat zijn de POE standaarden.
Als ik het goed begrijp en ik koop één van deze twee switch en ik sluit een netwerkkabel aan in een van de PoE poorten dan zou volgens de standaard de switch moeten zien of er stroom nodig is indien de acces point word aangesloten.
En als ik een desktop of de laserprinter aansluit er geen stroom op zetten.

Tevens twijfel ik en denk ik dat de AC-pro voor mij overkill is en vraag ik mij af of een van deze niet sterk genoeg zou zijn:

https://tweakers.net/pricewatch/462454/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-(1-pack).html
https://tweakers.net/pricewatch/668029/ubiquiti-unifi-ac-mesh-(1-pack).html
https://tweakers.net/pricewatch/703913/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts.html
Of andere managed switch.

De acces point word geplaatst achter in de woonkamer recht onder de slaapkamer van mijn dochter.

Zo eens kijken of het plaatsen nu beter gaat als eerst ;)

[ Voor 180% gewijzigd door TurboTon1973 op 19-08-2018 14:08 . Reden: HEt bericht is te vroeg geplaatst ik ben nog bezig met het opstellen ]

Beste antwoord (via TurboTon1973 op 19-08-2018 20:35)

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-11 11:16
De tp link sg1005d heeft 4 1/2 sterren en 96 reviews in de pricewatch dus maak je geen zorgen.

Je kunt de ap op een andere plek hangen dan waar nu je asus staat en kijken wat voor resultaat dat geeft voor het bereik boven. Let wel dat je dan ook weer een kabel naar de switch moet trekken (voor ik het vergeet, was net wat snel: het is fritzbox -poe injector - ap - switch)

Spelen met de radio instellingen: het zou kunnen dat je wifi verstoord wordt maar dan ga je dat niet oplossen met een managed switch.

Laat ons wel het resultaat weten. :)

Alle reacties

• Laagheim
Als je wifi inzakt als er een paar extra telefoons en laptops op je netwerk komen is er wat anders aan de hand dan een ‘oude’ router. Omdat op te lossen en als je kennis wat minder is kan je het beste gaan voor een ‘dom’ netwerk. Dus een ap en een unmaneged switch beneden ipv je asus.

Je sluit de ap aan op de fritzbox en de nieuwe switch op de ap (er zitten twee poorten op de unifi ap). Dan heb je dezelfde functionaliteit die je asus nu biedt zonder de problemen die een tweede router in je netwerk geeft. Probeer het gewoon met een goedkope tp link van 2 tientjes. Als het niet werkt kan je altijd nog een usw proberen.

• TurboTon1973
Dank je voor je tips.
Ik wilde inderdaad het netwerk dommer/eenvoudiger maken. En niet werken met een repeater dat werkt wel maar vertraagd het wifi omdat het niet bedraad is aangesloten.

Nu heb ik de frizbox en de asus opgezet volgens het [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point . De Asus stond toen ik hem kocht al niet bekend dat deze een groot bereik had. Dat was toen geen probleem. Nu mijn dochter een laptop heeft voor haar studie ipv desktop op haar kamer. Is de wifi wel belangrijk geworden.

DHCP server op de Asus is ook uitgeschakeld. Hij werkt dus echt als een AP. Maar heeft beperkt bereik.
Ik gebruik andere frequentie voor de wifi als dat de buren gebruiken. Daar heb ik na gekeken.

In de nieuwe opzet wil ik de wifi in de Fritzbox uitschakelen zodat er minder wifi radio's in de buurt zijn.
En voorkomen dat er vertraging komt omdat de telefoon of laptop niet overschakelt naar een sneller/beter signaal. Hierin heb ik ook geexperimenteerd met de Roaming assistant en Airtime Fairness. Elke van deze aanpassingen maakte het netwerk instabieler en zwakker.

Tevens staat de Asus en de fritzbox niet optimaal voor de wifi boven. Aan de andere kant van het huis.
Wat ik wel merk en daarom dacht ik aan een oude router slechter signaal is dat bv mijn wifi camera ook geen bereik meer heeft. Terwijl hij dat voorheen wel had.

Vandaar dat ik in de nieuwe situatie de AP in de achterkamer wil verplaatsen.

Voor de LAG of nic-teaming zal ik kijken of dat ook kan met unmanaged switch. Ik dacht dat ik daarvoor een managed switch nodig had.

Ik wil straks een nieuwe computer kopen met twee nic's erin en alle grote bestanden op de nas zetten zodat ik geen HDD in de computerbehuizing hoeft te doen enkel maar SSD. Dat scheelt weer lawaai in de woonkamer.
Uiteraard moet ik dan een nieuwe NAS kopen. Vandaar dat ik met het plannen hier nu al rekening mee houd.

• Laagheim
Als spelen met de radio instellingen niets doet dan zit je probleem niet in je wifi bereik dus dan moet het ergens anders in zitten. Ik zou gewoon beginnen met een unifi ap en een goedkope switch. (Voor die twee tientjes hoef je het niet te laten als ik je andere plannen lees :) ). Daarna kan je altijd nog verder kijken. Tot een jaar geleden had je als ik je goed begrijp gewoon een prima netwerk. Waarom zou je dan alles anders willen nu?

• TurboTon1973
Ik zal het allemaal eens proberen. Als spelen met de radio instellingen het verslechterd dan zit het toch in de wifi?

Waarom ik nu alles wil veranderen is dat mijn dochter zei dat ze niet lastig wilde zijn en ze boven altijd al slecht bereik had. ( ik ben chronisch ziek en veel moe) Zelf gebruik ik nooit wifi boven. Dus was het mij niet opgevallen.
Sinds deze zomer heb ik in de achtertuin ook minder bereik. Waar ik eerst tot in de achtertuin parkeerplaats bereik had kom ik nu tot in de achtertuin.

Voordat ik de fritzbox had was de wifi ook niet goed.

Wil het nu goed aanpakken. Ik ga eerst uit voeren zoals jij voorstelt.

Ja ik heb hele grote plannen, ik droom altijd groot. maar ik let wel op het geld. Ik wil graag de 918+ maar vermoed dat ik eerder de 418 of een versie van de 218 koop met een intel processor.

Mijn ervaring is geef iets meer geld uit aan minder maar goede spullen. Dan heb je er langer plezier van als dat ik goedkoper koop en veel problemen heb. Ben dit al een paar maanden aan het plannen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Laagheim
De tp link sg1005d heeft 4 1/2 sterren en 96 reviews in de pricewatch dus maak je geen zorgen.

Je kunt de ap op een andere plek hangen dan waar nu je asus staat en kijken wat voor resultaat dat geeft voor het bereik boven. Let wel dat je dan ook weer een kabel naar de switch moet trekken (voor ik het vergeet, was net wat snel: het is fritzbox -poe injector - ap - switch)

Spelen met de radio instellingen: het zou kunnen dat je wifi verstoord wordt maar dan ga je dat niet oplossen met een managed switch.

Laat ons wel het resultaat weten. :)

• TurboTon1973
Die manager switch was voor als ik nicteaming voor de nas en desktop pc wil gaan gebruiken. Ik zal de bestelling plaatsen. En je op de hoogte houden

• TurboTon1973
Ik heb gisteren de https://tweakers.net/pricewatch/668029/ubiquiti-unifi-ac-mesh-(1-pack).html aangesloten. Ben tot nu toe blij dat ik voor deze gegaan en ben en niet een duurdere versie.

Ik heb de asus er tussenuit gehaald en de wifi van de Fritzbox uitgeschakeld.

Heb nu alles nog in test draaien. Maar mijn dochter zei dat ze nu een stabielere wifi had. Voorheen veel deze regelmatig weg. Voor de test heb ik de Unifi op dezelfde plek staan/liggen als in de oude situatie toen ik de Asus als AP had ingesteld vanuit het menu.

Zelf merk ik als ik als enige wifi gebruiker thuis ben ook vooruit gang op het gebied van snelheid op de tablet en telefoon. Ipv van zeer langzaam laden van pagina's de laatste maanden op de tablet. Reageert de tablet weer sneller.

Dank voor je hulp Laagheim. Ik wil nog wel kijken naar VLAN voor het gastnetwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door TurboTon1973 op 23-08-2018 09:12 ]

Pagina: 1