Ubiquiti USG gesloopt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik heb de 48V adapter van mijn Unifi POE switch op de 12V ingang van mijn USG aangesloten met als gevolg dat de USG het niet goed meer doet. De stekkers zijn hetzelfde en ik had niet in de gaten dat ik de verkeerde te pakken had.

Nadat ik de 12V terug heb aangesloten heeft de USG nog even gewerkt, maar ik kan hem nu niet meer benaderen, lampjes knipperen wel nog. Ik denk dat een deel van het circuit geen stroom meer krijgt.

Ik heb de USG opengemaakt en geconstateerd dat er 12 componenten zichtbaar defect zijn.

1: een component met de opdruk GEZ 7AI N9. Ik kom er niet achter wat dit precies is, het zit vrijwel direct bij de ingang van de stekker.

2: een 3R3 weerstand, deze is zichtbaar gesmolten.

Ik wil beide componenten vervangen om te zien of ie daarna weer werkt. Maar wat is dat 1e component? En bij de weerstand, waar moet ik op letten? 3R3, 12V, 1A?

Gaat om de zwart omrande delen.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fdyVfz/usg.jpg

Close-up
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kBZNSe/image1_1.png

Grappig detail, de firmware staat volgens mij op een los USB stickje onboard.

[ Voor 10% gewijzigd door O085105116N op 19-08-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
een foto zal zal wellicht wel handig zijn :).

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
RobinKuijp schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:32:
een foto zal zal wellicht wel handig zijn :).
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
die weerstand lijkt me geen weerstand, maar een spoel ;)
Het andere component lijkt een diode te zijn, afgaande op de vorm en het streepje bovenop (links op de foto), maar een goede close-up met leesbare opschriften zou geen kwaad kunnen, deze foto is niet heel erg zinvol om uit te vinden wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
nick_haak schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:23:
die weerstand lijkt me geen weerstand, maar een spoel ;)
Het andere component lijkt een diode te zijn, afgaande op de vorm en het streepje bovenop (links op de foto), maar een goede close-up met leesbare opschriften zou geen kwaad kunnen, deze foto is niet heel erg zinvol om uit te vinden wat het is.
Er zijn verder geen opschriften met wat ik eerder typte. Ik zal proberen closeups te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Volgens mij is het met POE zo dat wanneer de opgegeven voltage overschreden wordt, het niet geaccepteerd wordt en dus ook niet geleverd wordt. Ik weet het alleen niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Bij echte PoE wel ja, maar sommige Ubiquiti apparatuur maakt gebruik van passieve PoE, daar wordt ook expliciet voor gewaarschuwd, dit niet aan te sluiten op andere apparatuur die daar niet voor gemaakt is.
Neemt niet weg dat een foutje snel gemaakt is, zo ook hier.

Passieve PoE is niet meer dan een permanente spanning op een paar van de draden, (waar, als ik het goed heb, het signaal bovenop gestapeld is, simpel gezegd), waar bij het ontvangende apparaat de spanning er weer uit geplukt wordt voor de voeding.

Bij echte Poe (802.3at/af) wordt er onderhandeld door de apparatuur, is er geen PoE nodig, wordt er ook niet geleverd.

De diode, lijkt anti parallel te staan aan je ingang, en daardoor de aangesloten voeding kort te sluiten als deze de spanning verkeerd om levert (verkeerde voeding, waar de + aan de buitenkant van de stekker zit, ipv andersom).
Deze diode zal uitgefikt zijn, en mogelijk kortsluiting maken, dus die moet eruit, en bij voorkeur vervangen worden door een nieuw exemplaar wat de spanning wel kan hebben.

De spoel met opschrift 3r3... in deze context betekent dat vermoedelijk 3.3µH, de minimale stroom die hij moet kunnen hebben, kan je afleiden van de adapter die erbij hoort (ga er iets boven zitten voor de veiligheid).

Meet het spoeltje en de afstand tussen de pads even op voor je zoektocht, er zijn heel veel verschillende formaten te krijgen namelijk.

Ik wil je echter geen valse hoop geven, als dit stuk gegaan is, is de kans best aanwezig dat er (veel) meer gesneuveld is, en dat het apparaat eigenlijk gewoon echt dood is.

[ Voor 42% gewijzigd door nick_haak op 19-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Het heeft niks met POE te maken verder. Ik heb een 48Volt adapter op een 12Volt apparaat gestoken, om vervolgens de magische rook los te laten.

Ik heb de TS bijgewerkt, ik begrijp de verwarring.

[ Voor 15% gewijzigd door O085105116N op 19-08-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Verkeerd begrepen inderdaad, zie bovenstaande post (en edit) voor wat informatie over de componenten, hopelijk kan je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
nick_haak schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:38:.

De diode, lijkt anti parallel te staan aan je ingang, en daardoor de aangesloten voeding kort te sluiten als deze de spanning verkeerd om levert (verkeerde voeding, waar de + aan de buitenkant van de stekker zit, ipv andersom).
Deze diode zal uitgefikt zijn, en mogelijk kortsluiting maken, dus die moet eruit, en bij voorkeur vervangen worden door een nieuw exemplaar wat de spanning wel kan hebben.

De spoel met opschrift 3r3... in deze context betekent dat vermoedelijk 3.3µH, de minimale stroom die hij moet kunnen hebben, kan je afleiden van de adapter die erbij hoort (ga er iets boven zitten voor de veiligheid).

Meet het spoeltje en de afstand tussen de pads even op voor je zoektocht, er zijn heel veel verschillende formaten te krijgen namelijk.
Maar welke diode dan? Ik kan niks achterhalen met het opschrift.

De spoel kan ik wel vinden denk ik. 12volt, minimaal 1A (dat is de voeding ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Dat is niet hoe spoelen werken :)

In principe baseer je die op de stroom die er maximaal doorheen loopt (kan flink groter zijn dan de 1A van de adapter).
En de 3R3 is 3.3 uH of microhenry.

Qua stroom denk ik dan 3A een goede gok is, waarschijnlijk gaat hij naar 5V, 12V 1A wordt 2.3A op 5V, dan zal 3A genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:09

Cheezus

Luiaard

D30 lijkt mij een TVS diode, om overspanningen op te vangen. D32 is de diode tegen ompolen van +/-, deze hoeft niet zo groot te zijn en staat in serie met de elektronica.
D30 heeft erg z'n best gedaan om het te hoge voltage te laten verdampen maar blijkbaar is het hem niet helemaal gelukt (als ie stuk is zou je USG het wel weer moeten doen met de normale 12v).
De spoelen zien er op het oog niet defect uit (is het niet gewoon lijm tegen coilwhine wat je ziet?), deze gaan ook niet erg snel stuk.. ik vermoed dat de voltage regelaar (VR2) het heeft begeven. Deze is het meest gevoelig voor overspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ok. Daar heb ik wat aan.

Het is geen lijm wat je daar ziet. Er zit plaatic op de hoeken en bij deze ziet dat er abnormaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
@ Nieuwe foto

Die spoel ziet er nogal niet kapot uit, waarom denk je dat ie kapot is?
Zo horen ze eruit te zien.
Deze spoelen hebben af fabriek geen plastic op die punten, dit ziet eruit alsof er lijm toegevoegd is om ze beter vast te zetten.

D30 is aan vervanging toe, maar je kan het apparaat testen door 'm gewoon eruit te halen, het is een beveiliging waar je voor een test best zonder kan.
(Dan wel echt _echt_ de goede adapter erin :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
SA007 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:33:
@ Nieuwe foto

Die spoel ziet er nogal niet kapot uit, waarom denk je dat ie kapot is?
Zo horen ze eruit te zien.
Deze spoelen hebben af fabriek geen plastic op die punten, dit ziet eruit alsof er lijm toegevoegd is om ze beter vast te zetten.

D30 is aan vervanging toe, maar je kan het apparaat testen door 'm gewoon eruit te halen, het is een beveiliging waar je voor een test best zonder kan.
(Dan wel echt _echt_ de goede adapter erin :) )
Omdat er een blubbel gesmolten plastic op de hoek zit. Daarom denk ik dat ie te heet is geworden en dus defect. Ik denk dat ik VR2 ook maar vervang voor die kan max 30Volt hebben begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 20:40
Ik verwonderde mij bij installatie ook al aan het knullige feit dat de stekkers van deze adapters allemaal hetzelfde zijn.. Voor 48volt zou je ook wel even een afwijkende stekker kunnen monteren, al was het alleen maar omdat 48 volt al een stuk gevaarlijker is tov 12volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
O085105116N schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:53:

Omdat er een blubbel gesmolten plastic op de hoek zit. Daarom denk ik dat ie te heet is geworden en dus defect. Ik denk dat ik VR2 ook maar vervang voor die kan max 30Volt hebben begrijp ik.
Dat is lijm waarmee de spoeldelen aan elkaar zitten, als die te heet geweest was dan zag het ding er heel anders uit.

Je hebt overigens best kans dat D30 vol in sluiting ligt en de rest het gewoon overleefd heeft.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Thnx guys. D30 is er af. Hij werkt weer. Ik ga ff een vervanger zoeken voor die tvs.
Pagina: 1