Laat ik ook een duit in het zakje doen.
Ik ben ook sinds kort de gelukkige eigenaar van een Ulefone Armor 5. Ik heb de verschillende modellen rugged telefoons op een rijtje gezet en uiteindelijk kwam de Armor 5 daarbij als degene uit die me (op papier) de meeste waar voor het geld bood.
Ik denk dat je je bij dit soort toestellen altijd de vraag moet stellen wat je kunt en mag verwachten bij een prijs van E 150,- in vergelijking met (veel) duurdere higher end modellen van de bekende merken. Naast de marketing en hype bij laatstgenoemden blijft er natuurlijk nog een hele hoop marge over voor kwalitatief (veel) hoogwaardiger componenten.
Dat gezegd hebbende, hij valt tot nu toe absoluut niet tegen. Stukken beter dan de Homtom ht20 die het twee jaar heeft volgehouden, maar echt aan vervanging toe was. De stukken begonnen daar af te breken, wat vanaf het begin al tegenviel bij een zgn rugged toestel, en de software begon traag en instabiel te worden. De batterij werd ook merkbaar minder. Maar ja, voor E 90,- incl shipping was het ok.
Het is nog vroeg dag, maar het enige minpunt dat ik tot nu toe ervaar is de batterijtijd. Die is stukken minder dan de aangegeven capaciteit (5000mah) en de budget (tragere) hardware suggereren.
Zal wel een combinatie zijn van het overdrijven van de capaciteit van de wat matige batterij (wat in mijn ervaring wel vaker het geval is bij batterijen uit chinese webshops) en de matige sofware/hardware optimalisatie van de chinese budget fabrikanten. Toch kom ik er met mijn gebruik gemakkelijk de dag mee door, dat is voor mij het voornaamste. Het helpt ook dat het draadloos opladen het bijladen gedurende de dag een stuk vergemakkelijkt, is een kwestie geworden van op de juiste plaats neerleggen/'stallen' in plaats van met klepjes en snoertjes te moeten rommelen.
Dat lijkt wel erg stellig. Voorlopig blijft de camera een grote differentiator, dat zal wel liggen aan de prijs van de individuele cameramodule. Voor zover ik kan overzien zijn die vrijwel allemaal voorzien van Sony sensoren, voorzien van de nodige optica door de camera-module-fabrikanten. De grote jongens (samsung, apple) zullen die modules wel inhouse ontwikkelen en het beste voor zichzelf houden. Maar ik zie geen enkele reden waarom de massa-module-producenten daar niet bij in de buurt zullen gaan komen, welliswaar met de nodige vertraging.
Als de goedkope Chinese fabrikanten willen stoppen ze er een betere module in, en waarom zal er nooit een tijd aanbreken waarin ze dat willen?
Met betrekking tot de foto's: voor mij volstaat het. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, en het is zeer begrijpelijk dat je voor de best mogelijke fotokwaliteit in je broekzak bereid bent de meerprijs te betalen.
De foto's zien er wat mij betreft beter (voornamelijk scherper) uit dan degene van de Samsung Galaxy S4 en minstens gelijkwaardig aan de Sony z3 compact die ik heb gehad, de laatste (destijds) high end toestellen die ik in bezit heb gehad.
Cheers, Bro