Ik heb een raspberry pi en ben bezig met home automation maar nu loop ik even vast.
Ik heb een luxeflex met een motortje eraan waardoor de plaatjes open en dicht draaien.
Ik wil dat ik met 1 trigger dat kan een command line zijn maar dat kan ook een python script zijn (moet wel een van die 2)
De luxeflex schakelt tussen een van de 3 standen. Dus van 3 -> 2 en van 2 -> 1, 1 -> 2 en 2 -> 3.
Nu had ik het idee om files te gebruiken en daar waardes in op te slaan:
Dus op het moment dat de trigger overgaat gaat hij bijvoorbeeld van 2 naar 3 en dan schrijft hij in een bestand waar de luxeflex nu op staat dus open omhoog of omlaag. Dan de volgende keer dat ik hem de volgende trigger hij dus van 3 -> 2. Ik zoek dus iets dat hij kijkt wat de laatste zet was en hierop een nieuwe zet baseerd.4 Hoe kan ik dit in een scriptje maken?
Ik heb nu zoiets maar ik heb echt geen idee of dit goed is:
Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik heb een luxeflex met een motortje eraan waardoor de plaatjes open en dicht draaien.
Ik wil dat ik met 1 trigger dat kan een command line zijn maar dat kan ook een python script zijn (moet wel een van die 2)
De luxeflex schakelt tussen een van de 3 standen. Dus van 3 -> 2 en van 2 -> 1, 1 -> 2 en 2 -> 3.
Nu had ik het idee om files te gebruiken en daar waardes in op te slaan:
Dus op het moment dat de trigger overgaat gaat hij bijvoorbeeld van 2 naar 3 en dan schrijft hij in een bestand waar de luxeflex nu op staat dus open omhoog of omlaag. Dan de volgende keer dat ik hem de volgende trigger hij dus van 3 -> 2. Ik zoek dus iets dat hij kijkt wat de laatste zet was en hierop een nieuwe zet baseerd.4 Hoe kan ik dit in een scriptje maken?
Ik heb nu zoiets maar ik heb echt geen idee of dit goed is:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| import time import os while True: with open("/home/pi/Desktop/laatstgeeindigt") as bestand: var = bestand.read(1) time.sleep(1) if var == "0": os.remove("/home/pi/Desktop/variable.txt") print("open") f=open("/home/pi/Desktop/variable.txt", "a+") f.write("4") if var == "1": os.remove("/home/pi/Desktop/variable.txt") print("omhoog") f=open("/home/pi/Desktop/variable.txt", "a+") f.write("5") if var == "2": os.remove("/home/pi/Desktop/variable.txt") print("omlaag") f=open("/home/pi/Desktop/variable.txt", "a+") f.write("6") |
Kan iemand mij hierbij helpen?