Hoe lang Mac OS 10.13.5 veilig te gebruiken na OS 14

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaria
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik zit er aan te denken om Apple iMac "Core i5" 2.5 21.5-Inch (Mid-2011) Specs 2e hands te kopen.

Deze heeft High Sierra (10.13.5). Nu las ik dat Mojave (10.14) er aan zit te komen, maar ondersteunt deze Mac niet meer (alleen iMac vanaf 2012). Is het dan wel verstandig om deze Mac aan te schaffen? Of maakt het voorlopig niet uit?

Ik heb werkelijk geen idee of dat erg is, of het dan nog wel veilig internetten is, of ik bepaalde functies/apps niet zou kunnen gebruiken. Ik ben maar een simpele internet gebruiker. Hoef niet het nieuwste van het nieuwste, maar wil ook niet na 1 jaar weer een andere computer kopen.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Beste antwoord (via HMaria op 19-08-2018 15:39)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HMaria schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:47:
Of maakt het voorlopig niet uit?
Hoeveel computers werken er nog op Windows 7? Juist...

Het uitkomen van een nieuw besturingssysteem doet Apple niet omdat het oude niet meer voldoet of niet meer gaat werken. 10.13 blijft net zo lang werken als dat je computer het volhoudt. Het enige wat kan gebeuren is dat softwaremakers als eis gaan stellen dat hun programma alleen werkt op 10.14 en nieuwer. Nou ja, dan zoek je een oudere versie.

Mensen die nu nog onder 10.4.11 werken hebben een retestabiele machine. Die versie heeft 11 updates gehad, punt is nu alleen dat nieuwe software er doorgaans niet meer op werkt. Gebruikers die graag de nieuwste software willen blijven gebruiken moeten dus met de tijd meegaan, zo simpel werkt het.

Voor mijzelf: ik werk nog op een 2008 MacBook, dat is mijn dagelijkse computer omdat ik geen andere heb. Voor mij maakt het niet uit. Office 2011 werkt nog steeds prima, mail doet het ook lekker en de rest wat ik heb kan ik prima mee uit de voeten. Als OS staat er 10.11.6 op, de nieuwste mogelijkheden van 10.13 boeien mij niet zo. Komt ook omdat ik gewoon even geen €2000 heb liggen om een nieuwe computer te kopen terwijl ik er juist wat minder gebruik van wil maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan in ieder geval nog updaten naar 10.13.6...

En verder blijft 'High Sierra' echt nog wel een paar jaar prima bruikbaar en veilig, dus laat dat je niet weerhouden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Voor welk bedrag wil je dit model kopen? Een 7 jaar oude iMac is naar mijn mening niet meer waard dan €250-€350 euro, afhankelijk van of er een SSD en extra RAM geplaatst is. Je moet je ook afvragen hoeveel leven er nog in een 7 jaar oude iMac zit. Je zegt zelf namelijk al dat je niet volgend jaar weer een nieuwe computer wilt kopen. Het is dan een veiligere keuze om voor een iets nieuwere iMac te gaan (2014 of nieuwer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik ben het deels met @MelvinW eens.
Echter wat hij ook aangeeft, het ligt geheel aan de staat (+upgrades) van de iMac. Ik heb laatst nog van een collega een iMac uit 2011 van nieuw geheugen (8gb) +SSD voorzien en hij is nu weer vreselijk snel. Zo'n iMac kan dan weer zo jaren mee, afhankelijk wat je eisen zijn en wat je er mee wilt gaan doen natuurlijk.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Underworld schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:20:
Ik ben het deels met @MelvinW eens.
Echter wat hij ook aangeeft, het ligt geheel aan de staat (+upgrades) van de iMac. Ik heb laatst nog van een collega een iMac uit 2011 van nieuw geheugen (8gb) +SSD voorzien en hij is nu weer vreselijk snel. Zo'n iMac kan dan weer zo jaren mee, afhankelijk wat je eisen zijn en wat je er mee wilt gaan doen natuurlijk.
Hardware technisch kan het nog jaren mee. Het probleem is dat er voor MacOS geen updates meer uitkomen die werken op een 2011 iMac, omdat o.a. de videokaarten in deze modellen niet geschikt zijn voor Metal 2. Effectief is de iMac daardoor gewoon crippled. Ja, er zullen nog wel een paar security updates uitkomen. Maar je hebt wel een outdated OS. Tenzij het 200-300 euro is, zou ik geen (tweedehands) 2011 model meer kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
HMaria schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:47:
Of maakt het voorlopig niet uit?
Hoeveel computers werken er nog op Windows 7? Juist...

Het uitkomen van een nieuw besturingssysteem doet Apple niet omdat het oude niet meer voldoet of niet meer gaat werken. 10.13 blijft net zo lang werken als dat je computer het volhoudt. Het enige wat kan gebeuren is dat softwaremakers als eis gaan stellen dat hun programma alleen werkt op 10.14 en nieuwer. Nou ja, dan zoek je een oudere versie.

Mensen die nu nog onder 10.4.11 werken hebben een retestabiele machine. Die versie heeft 11 updates gehad, punt is nu alleen dat nieuwe software er doorgaans niet meer op werkt. Gebruikers die graag de nieuwste software willen blijven gebruiken moeten dus met de tijd meegaan, zo simpel werkt het.

Voor mijzelf: ik werk nog op een 2008 MacBook, dat is mijn dagelijkse computer omdat ik geen andere heb. Voor mij maakt het niet uit. Office 2011 werkt nog steeds prima, mail doet het ook lekker en de rest wat ik heb kan ik prima mee uit de voeten. Als OS staat er 10.11.6 op, de nieuwste mogelijkheden van 10.13 boeien mij niet zo. Komt ook omdat ik gewoon even geen €2000 heb liggen om een nieuwe computer te kopen terwijl ik er juist wat minder gebruik van wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een beetje handig bent kan je met de Mojave patcher van Dosdude1 nog gewoon 10.14 draaien op je 2011, je zal alleen verplicht je OS in dark mode moeten gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaria
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09-2024
Dank iedereen voor jullie reacties, het heeft mij echt geholpen.
Ik heb besloten om hem toch te kopen. Het ging er bij mij om of ik met een nieuwe update van OS nog wel veilig kon werken. Ik moest denken aan Windows XP die in een keer niet meer geüpdatet werd en meteen ook niet meer veilig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
HMaria schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:38:
Ik moest denken aan Windows XP die in een keer niet meer geüpdatet werd en meteen ook niet meer veilig was.
Nou, dat XP in één keer niet meer geüpdatet valt nog te bezien.

Even een tijdlijn van XP:
Start van uitgifte: oktober 2001
Service Pack 1: 2002
Service Pack 2: 2004 ergens
Service Pack 3: 2008
Aankondiging einde ondersteuning: April 2012
Einde ondersteuning: 8 april 2014
Toch nog een finale kritische beveiligingsupdate: 12 mei 2017

Kortom dat systeem is 16 jaar oud "geworden". Dat systeem draait nu nog steeds wel, alhoewel het niet meer veilig is om het aan het grote internet te hangen.

Tussen het stoppen van de ondersteuning en de aankondiging daarvan zat ook ruim 2 jaar, mensen hadden dus tijd genoeg om een alternatief te zoeken.

Zo gaat het ook met OSX of macOS, het blijft prima werken er worden doorgaans alleen geen gaten meer gedicht of aanpassingen gedaan. Verder: niks om je druk om te maken en lekker werken op je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Bovendien is XP nooit heel veilig geweest. Ten tijde van het uitkomen van Vista in 2007 was XP zelfs met al zijn updates een flink grotere gatenkaas. Maar ja, het liep goed op elke PC die tussen 2003 en 2011 was gebouwd en bedrijven die nog half aan DOS applicaties hingen konden er niet vanaf.

Dat ligt bij macOS toch anders. In het verleden was de support overigens langer omdat elke nieuwe versie geld kostte en ook niet bepaald weinig. Vergelijkbaar met een Windows retail licentie. Tegenwoordig is het 3-4 jaar en dan moet men wel weer door. Niet dat het dan meteen onveilig is. Alleen nieuwe exploits zijn een probleem, maar je kan nu nog prima internetbankieren op Mountain Lion, mijns inziens.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1