Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd ivm setup

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Beste allen,

Ik hoop dat dit het juiste topic is om dit in te vragen. Anders: excuus.

Mijn schoonvader heeft een kleine dokterspraktijk en werkt met 1 secretaresse. De laatste 10 jaar heb ik hem in een zeer eenvoudige setup opgezet, waarbij een centrale Synology NAS wordt gebruikt om een centraal access database bestand te delen. In dit beveiligde bestand worden patiëntgegevens bijgehouden, leveranciersgevens, facturen mee gemaakt etc... Dat werkte goed, maar de NAS is aan vervanging toe.

Ipv dit weer op te zetten als vanouds heb ik nu het idee om dit op te zetten in de cloud. Ik feite is het dan gewoon een kwestie van het access bestand op een OneDrive te zetten zodat mijn schoonvader en zijn Secretaresse er onafhankelijk van elkaar mee kunnen werken. Uiteraard moet de boel gesynced blijven. Idealiter zouden er dan ook snapshots van het bestand moeten worden bijgehouden, mocht er eens iets mislopen. Het is uiteraard ook de bedoeling dat er offline kan worden gewerkt. Er wordt gebruik gemaakt van Office 365.

Kan iemand me zeggen hoe ik zoiets het beste opzet aub? Misschien een link naar een how-to?

Indien je nog extra gegevens wil, vraag gerust!

Hartelijk dank voor de hulp!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat gaat met Access niet werken. Het is een redelijk klassieke maar ook vrij ranzige setup die waarschijnlijk met een GDPR in het echterhoofd eigenlijk niet echt door de beugel kan :p

Aan de andere kant: als het werkt, zo laten en niks meer aan doen, gewoon NAS vervangen met een nieuwere. Access met een shared database file werkt alleen met een lokale SMB share, niet met een cloud o.i.d.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lees even NEN 7510 en bedenk dan even wat je gaat doen.

En aangezien je schoonvader de Data Protection Officer is, moet hij ook bijhouden tot wat en wanneer de secretaresse toegang heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door DJMaze op 18-08-2018 14:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• BartDG
Bedankt voor de tip, maar ik was vergeten te zeggen dat wij Belgen zijn en dat de NEN7510 dus bij ons niet van toepassing is.
GDPR is in deze geen probleem. Mijn echtgenote is zelf gecertificeerd DPO en zegt dat dit geen probleem is. (ik zal haar maar geloven zeker?)

Maar als het gewoon technisch niet mogelijk is omdat Access dit niet ondersteunt, dat is een ander verhaal natuurlijk.

Dan ga ik maar gewoon die NAS vervangen denk ik. Voor die 5 jaar dat schoonpa nog zal werken...

Tenzij iemand nog een andere suggestie heeft?

Met dank!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inderdaad gewoon NAS vervangen maar vergeet niet ook te zorgen voor een goede externe backup. Maar dat zal je wel geregeld hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
BartDG schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:31:
Mijn schoonvader heeft een kleine dokterspraktijk en werkt met 1 secretaresse. De laatste 10 jaar heb ik hem in een zeer eenvoudige setup opgezet, waarbij een centrale Synology NAS wordt gebruikt om een centraal access database bestand te delen. In dit beveiligde bestand worden patiëntgegevens bijgehouden, leveranciersgevens, facturen mee gemaakt etc... Dat werkte goed, maar de NAS is aan vervanging toe.
NAS vervangen is de beste, eventueel iets met ZFS, als je iets meer dataveiligheid zou willen.
Ipv dit weer op te zetten als vanouds heb ik nu het idee om dit op te zetten in de cloud.
Waarom in de cloud?
Ik feite is het dan gewoon een kwestie van het access bestand op een OneDrive te zetten zodat mijn schoonvader en zijn Secretaresse er onafhankelijk van elkaar mee kunnen werken.
Access is hiervoor niet zomaar geschikt.
Uiteraard moet de boel gesynced blijven.
Gaat niet werken icm een standaard MSAccess omgeving.
Idealiter zouden er dan ook snapshots van het bestand moeten worden bijgehouden, mocht er eens iets mislopen. Het is uiteraard ook de bedoeling dat er offline kan worden gewerkt. Er wordt gebruik gemaakt van Office 365.
MSAccess kan hier zoals vermeld, niet zomaar mee overweg. Offline zou je eventueel nog met een VPN kunnen oplossen.
Kan iemand me zeggen hoe ik zoiets het beste opzet aub? Misschien een link naar een how-to?

Indien je nog extra gegevens wil, vraag gerust!

Hartelijk dank voor de hulp!
Of de huidige setup behouden, of iemand anders dit laten doen.
Je zou namelijk de access database kunnen koppelen naar een SQL database (MSSQL / MySQL) en dan gekoppelde tabellen gebruiken. Zou vrij gemakkelijk gedaan kunnen worden, en zou daarna, icm VPN misschien voldoende zijn.

Maar zeker icm een dokters praktijk (ook in België), zou ik even heel goed naar de veiligheid en regelgeving kijken.

• BartDG
Thx voor je reply! Hier kan ik zeker wat mee. Waarom had ik cloud gedacht? Omdat ik dan de NAS niet meer nodig zou hebben. In feite de setup nog meer vereenvoudigen (terwijl het nu al weinig voorstelt). Maar inderdaad, ik ga gewoon de NAS upgraden en klaar ermee. De boel erop encrypteren en op afstand enkel toegankelijk maken met een goede geencrypteerde VPN. Dan zit dat qua GDPR ook wel snor.

Thx!!
Pagina: 1