Installeren WS2811 LED Hyperion. Ambilight op Minix u9h

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Hardware gebruikt:
Nano V3.0 ATmega328P controller arduino nano CH340 USB driver with CABLE NANO 328P NANO 3.0 Ws2811 Led Strip
Minix neo u9-h @ Libre Elec 8.2.2.3
OLED55C7 OLED TV
Marantz SR 6011

Software:
Windows 10 latest updates
Hypercon V1.03.3

Dus ben de Hypercon guide gaan volgen, alle zones opzetten, en opties doorgaan. Alles voor zover ik zie staat oke. Al weet ik niet precies wat je in de eerste tab moet invullen bij "type"
Dus via de SSH verbonden, Hyperion ge-installeerd. en start/stop gedaan. en de log gelezen.

Maar van wat ik zie, lijkt niks te werken.

WS2801 bij "type" geeft mijn in the log:
LEDDEVICE ERROR: Unknown/Unimplemented device ws2801

WS281X-RPI geeft in log
LEDDEVICE ERROR: Unknown/Unimplemented device ws2812

Als ik "adalight" gebruik geen errors. (op pc gebruik ik ambibox daar moest ik adalight instellen dus dacht misschien hier ook)
In iedergeval geen lichtjes verschijnen.
Wat moet ik doen om de lichtjes te activeren?

Waar moet ik mijn usb arduino nano verbinden eigenlijk? op de HOST laptop/pc die ik gebruik om Hypercon te draaien of direct in mijn Minix uh-9 neo box?

Enig advies? Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar lijk iets te missen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ok heb het gefixt.. zo lijkt het. de baud rate was niet gelijk in de script van de Arduino als in de Hyperion script.

Nu gaat het licht aan en kan ik de leds besturen.. echter reageren de leds nog niet op videos die afgespeeld worden op de Mini X.

Config die lijkt te werken: AdalightAPA102, /dev/ttyUSB0, baudrate 115,200

Geen idee waarom hij niet op video's reageerd..
Heb ik nog iets anders nodig?

[ Voor 104% gewijzigd door Reconhell op 18-08-2018 21:38 ]

• Reconhell
Toen heb ik boblight geprobeerd

Boblight Addon setup the t4a_boblight.ino file:
"Boblight Team LibreELEC - 8.2.100"
"Kodi Boblight Bobo101, Memphiz - 2.0.18

Dan kan ik een statische led kleur kiezen en die zie ik ook op Kodi.
Als ik nu films(films category kodi) start dan zie ik echter nog steeds geen led activiteit...
Echter als ik sommige anime start (tv shows category kodi) dan zie ik bij sommige anime wel led activiteit. (al dan de verkeerde kleuren) en andere anime's totaal niks.

service.log
https://pastebin.com/KHupLVxf

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg op kodi?
Of trouwens op mijn Game console's ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Hoort deze niet thuis in Modding, Mechanica & Elektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yup, ik verplaats het even :) En haal 'hulp' uit de topictitel, de meeste topics vragen om hulp, dan is het beter om de ruimte te gebruiken voor meer relevante info.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Dankje voor het verplaatsen.

Ik snap dat dit een lastig onderwerp is waar misschien relatief maar weinig mensen weten hoe het in elkaar zit.
Heb de vraag ook gesteld op kodi / libre-elec en Hyperion forum. Maar nergens tot nu toe krijg ik geen reactie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Post anders even je settings van Hypercon met screenshots. Dat is functioneler dan "volgens mij staat alles goed".

De led-strip setup moet natuurlijk op het systeem worden aangesloten waarop het Hyperion-process zelf draait. In jouw geval dus volgens mij de Minix neo u9-h.

Hypercon is puur een visuele tool om het makkelijk op een systeem te kunnen instellen, maar die staat helemaal los van het proces. Heb je daarna de config ook wel weer geüpload naar de Minix Neo?

Of ze reageren op films hangt helemaal af van je instellingen... die je precies níet post.

Hier wordt er overigens ook over geluld: DIY Ambilight howto?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:00:
Post anders even je settings van Hypercon met screenshots. Dat is functioneler dan "volgens mij staat alles goed".

De led-strip setup moet natuurlijk op het systeem worden aangesloten waarop het Hyperion-process zelf draait. In jouw geval dus volgens mij de Minix neo u9-h.

Hypercon is puur een visuele tool om het makkelijk op een systeem te kunnen instellen, maar die staat helemaal los van het proces. Heb je daarna de config ook wel weer geüpload naar de Minix Neo?

Of ze reageren op films hangt helemaal af van je instellingen... die je precies níet post.

Hier wordt er overigens ook over geluld: DIY Ambilight howto?
Ah ja je hebt gelijk, hier mijn exacte settings dan:
Hardware tab: http://prntscr.com/kn0tq7
Process tab: http://prntscr.com/kn0rdy
Grabber tab: http://prntscr.com/kn0rgu
External tab: http://prntscr.com/kn0rj9
SSD tab: http://prntscr.com/kn0rnv

Ja idd, dat wist ik al dat ik de Arduino nano op de Minix neo u9-h usb poort moet aansluiten.
En ja heb steeds de config doorgestuurd via SSH.

Hopelijk word je iets wijzer waarom er niks gebeurd tijdens video playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Even wat vragen n.a.v. je settings:

- Als je op de SSH tab kijkt en connect doet.

En daarna daaronder in de color wheel kleuren kiest en de 'auto update' aanvinkt. Komen er dan ook geen kleuren op je led?

Speel eens met die 890 van de priority. Boblight heb je al weer uit staan? Anders kan dat qua process conflicteren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:36:
Even wat vragen n.a.v. je settings:

- Als je op de SSH tab kijkt en connect doet.

En daarna daaronder in de color wheel kleuren kiest en de 'auto update' aanvinkt. Komen er dan ook geen kleuren op je led?

Speel eens met die 890 van de priority. Boblight heb je al weer uit staan? Anders kan dat qua process conflicteren.
Boblight en Kodi boblight addons staan op disable (dat lijkt me genoeg toch? Ipv uninstall)

De boot lights (rood,groen/blauw) die komen wel als ik Hyperion start. Daarna gaan de leds over naar een combinatie van kleuren... (soort regenboog) en daar blijft hij dan op staan en gaan niet meer uit of veranderen ook niet van kleur.

Als ik via SSH connect naar de Minix, en dan "auto update" aanvink, en een kleur kies in de circel dan gebeurd er wel wat met de kleuren, maar als ik rood doe dan is meerendeels blauw(alhoewel een deel nog steeds regenboogachtig is) Als ik groen pak is het ook vrijwel allemaal blauw.

Ik zie de felheid van de leds wel veranderen naar mate ik de kleur in de circel van het middenpunt naar een kant trek. (dan word het een stukje minder fel)

Waarschijnlijk omdat het middenpunt wit hoort te zijn?! ( maar in het middenpunt zie ik echt 100% blauw, niks regenboog variaties erdoor)

Ik kan ook een video maken als je dat duidelijker vind en nodig acht.

Ik vermoed dat dit opgelost kan worden door de "process" tab door met de waardes van de kleuren te spelen.
Echter doet dat er nu niet zo toe.. omdat het niet op video playback toegepast word.

Kleur calibratie komt pas later lijkt me..

De leds lijken iig wel gewoon goed verbonden te zijn..maarja voor de rest doet het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Speel eens met de Byte order. RGB of juist BGR bijvoorbeeld. Op de hardware tab. Dan heb je in elk geval de kleuren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:
Speel eens met de Byte order. RGB of juist BGR bijvoorbeeld. Op de hardware tab. Dan heb je in elk geval de kleuren goed.
Dat lijkt niks te veranderen. In de arduino sketch staat het als BGR, alhoewel Ambibox op RGB staat en ik geen probleem heb.

Ook zit ik nu te spelen met de kleuren maar het enige wat er veranderd is het word een beetje meer helderblauw of gewoon dimmer.. kan hem wat ik ook doe welke combinatie ik ook maak maar niet op groen of rood krijgen. Tevens staat hij op een soort "statische regenboog(alwel merendeels blauw) Waar dit vandaan komt weet ik niet wat heb net zojuist boot-effect/static colour uitgetrapt, en re-upload na uninstall hyperion, en is nog steeds zo.

https://pastebin.com/WzeTRmQ4

Dit is de Arduino sketch die ik gebruikt heb voor windows trouwens. Door een vriend gestuurd. Dit werkt prima voor windows. Echter de arduino sketch die ik vond in de Arduino guide vond kreeg ik niet ge-upload. die is denk ik niet voor de Arduino Nano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:
Nog ideeen? In het discussie topic wat je linkte is er ook nog geen reactie op mijn post helaas.
Desnoods wil ik betalen voor advies waar ik wat aan heb. Beetje desperate :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nog gespeeld met die priority van de grabber? Welk Arduino script gebruik je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:46:
Nog gespeeld met die priority van de grabber? Welk Arduino script gebruik je eigenlijk?
Nee eigenlijk niet welke waardes zijn, nuttig om te proberen?

Dit is het arduino script wat ik gebruik : https://pastebin.com/WzeTRmQ4

Dat is een script die ik niet zelf samengesteld heb want dat vind ik te ingewikkeld.
Maar script is aangeleverd door een vriend die het werkend heeft gekregen op windows met ambilight.
Geen idee of de script het probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je geen dingen uitsluit kom je er niet achter. De priority van de grabber is vrij belangrijk, als deze lager staat dan bijvoorbeeld de priority van de vaste effecten, dan zullen de vaste effecten altijd voorgaan tegenover de verlichting bij een film. Speel hier dus eens mee.

Dat script lijkt al wat ouder. Boblight is uit de middeleeuwen en ik weet niet of dat script dus ook werkt met Hyperion. Probeer anders eens of je het aan de praat krijgt met dit script: https://hyperion-project....-ws2801-ws2812b-apa102.8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:21:
Als je geen dingen uitsluit kom je er niet achter. De priority van de grabber is vrij belangrijk, als deze lager staat dan bijvoorbeeld de priority van de vaste effecten, dan zullen de vaste effecten altijd voorgaan tegenover de verlichting bij een film. Speel hier dus eens mee.

Dat script lijkt al wat ouder. Boblight is uit de middeleeuwen en ik weet niet of dat script dus ook werkt met Hyperion. Probeer anders eens of je het aan de praat krijgt met dit script: https://hyperion-project....-ws2801-ws2812b-apa102.8/
Ik heb een priority van 1200 geprobeerd. (default is 890) De static optie staat op 700. Maar daarvan heb ik het idee dat het ook niet lekker werkt want de kleuren zijn helemaal daar zoals ze instel Maargoed.
Daarna 400 geprobeerd bij de grabber ook geen effect.
Lijkt vooralsnog niks uit te maken de priority verandering.

Over de arduin nano script ik heb het ingesteld als 76 LEDS omdat x 3 leds per 1 led zone=228 Klopt dat of moet ik gewoon 228 instellen. Maat van mij zegt dat je 3 leds als 1 zone moet tellen.

Over het arduin nano script waarnaar je linkte, is vrijwel indentiek aan mijne. en lijkt niet te veranderen.
Het enige wat ik daar veranderd heb ik de "Serial rate" en de datapin. Clockpin geen idee waar die op moet. voor de rest niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:21:

Zit me nu te bedenken heb ik niet zoiets nodig als een HDMI-splitter, de AV-converter en capture kaart?
En als ik zoiets nodig heb, heb ik dan niet te maken met 4k/HDR/Dolbyatmos passthrough ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je speelt de films toch op het systeem af waar Hyperion draait? Die vangt dat bij de Raspberry in ieder geval gewoon af met Hyperion op LibreELEC. Pas als je externe HDMI-bronnen wil voorzien van Ambilight heb je inderdaad een externe USB-grabber nodig, een HDMI2AV module en een HDMI-switch met meerdere outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:53:
Je speelt de films toch op het systeem af waar Hyperion draait? Die vangt dat bij de Raspberry in ieder geval gewoon af met Hyperion op LibreELEC. Pas als je externe HDMI-bronnen wil voorzien van Ambilight heb je inderdaad een externe USB-grabber nodig, een HDMI2AV module en een HDMI-switch met meerdere outputs.
Ja ik speel de film af op de Minix Uh-9 Neo waar Hyperion draait.
Maar ik wil ook graag mijn PS4 aansluiten op de ambilight...
Maarja als dit al niet werkt.. dan heeft een HDMI splitter enz ook geen zin denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je inderdaad je PS4 er op wil heb je wel die extra onderdelen nodig.

Maar ik zou me inderdaad eerst focussen op het werkend krijgen en klopende kleuren, en dan pas een keer denken aan uitbreiden van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:13:

Maar ik zou me inderdaad eerst focussen op het werkend krijgen en klopende kleuren, en dan pas een keer denken aan uitbreiden van het geheel.
Na lang onderzoek kwam ik op Dream screen enige oplossing in de markt die 4k HDR/atmos zou kunnen aansturen met ambilight. Nu blijkt dat HDR issues had maar fixed zou zijn. maar lees alsnog dat overgroot deel van de users problemen zou hebben dmv handshake issues met de apparaten. Dus die weg loopt helaas dood zou lijkt het...

Nu heb ik een stukje vooruitgang geboekt in het Hyperion verhaal.
Ik heb dit veranderd:
Heb "AdalightApa102", naar "type" : "adalight" Veranderd in Hypercon. en WS2812B to WS2811 in het arduinoscript

Nu is de static light weg bij Kodi
en reageerd hij op de kleuren van de UI van Kodi
Ook reageerd hij op "pictures" die ik dan gebruik voor het kalibreren.
Tot zover dus goed
Echter..
1. De kleuren zijn niet goed en heb uren zitten kloten met kleuren maar ik kom er niet uit/in de buurt.
2. Leds reageren nog steeds niet op Video/TV show voor 1 of andere reden

Leds reageren wel op de ui wanneer ik een film op pauze doe zie ik het stukje UI door naar de leds..(verkeerde kleur al)

Any idea's? kleur calibratie plaatjes heb ik op de nas staan en kan ik zo openen. maar de kleuren nauwkeurig krijgen geen idee hoe.
Mijn WS2811 heb ik in het windows script toen op BRG gezet dat leek met wat aanpassingen dicht bij de kleuren te komen. Na wat gegoogle lees ik dat iemand anders met de WS2811 ook BRG gebruikt. Dus dat lijkt me wel de juiste waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
MsG schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:13:

Ik ben verder gekomen om het werkend te krijgen sleutel was oa. hardware acceleratie uit zetten in kodi...
En adalight ipv adalight 102 te kiezen

En het lijkt zo ver goed te werken. Moet het nog verder testen.
Ik kopieer even 3 opmerkingen die ik op het Hyperion forum gezet heb.
Als ik deze 3 dingen zeker weet dan draait het super!
Misschien heb jij nog enige suggestie?

En mijn kleuren zijn voor grotendeels goed, maar heeft nog wel verdere calibratie nodig.
Bijv huidskleuren van personages zijn soms rood ipv huidskleur. maar de doorgaanse kleuren lijken goed.

"Still have 3 issues/questions however.

1. Which is my main issue atm. The colours are "fading" in and out which is annoying as hell making the ambilight colours not correct. So the colours are always "lagging behind by some" This happens mostly with scenes that are rapidly switching/changing. If the screen is mostly static you'll won't notice any problem. I think this might be a "feature" "effect" of some sorts i googled around can this be a "cinematic fade in/out effect" that is on? I don't see an option though for it.

Took a video check here: http://www.mediafire.com/...9/VID_20180915_123721.3gp

2. When playing HDR video's will the colours be correct? (still need to test this myself)

3. What Threshold value to attribute for playing 16:9 movies? I read around and saw some people talking about values ranging from 0.10 % to 0.25%
But the guide mentions WAY higher values such as 14 or 16%. I tried both of them. But couldn't say which is more correct quickly. I think (not sure) that the 0.25% value caused in more ambilight then the 16% value."

https://hyperion-project....order-Detection-Threshold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

@Reconhell

Even uit mijn hoofd:

Kleuren is inderdaad kwestie van kalibreren, hier nog nooit in detail mee bezig gehouden, maar ik vind bij wit het nog wat kil, terwijl het in de film dan soms juist een warme scene aangeeft.

HDR heb ik ook geen ervaring mee, zo'n hippe tv heb ik niet. Hyperion maakt een kleiner plaatje en kijkt dan naar de randen, lijkt me dat dat allemaal niet veranderd met hdr info in de film.

Je kan ergens de delay of iets dergelijks instellen in het aantal miliseconden. Als je even grondig hypercon doorzoekt moet het ergens staan. Een film heeft vaak 24 beeldjes per seconde, ik vond het juist veel te heftig als hij 24 keer per seconde mee wilde veranderen, maar het kan volgens mij ook vrijwel realtime als je dat zou willen.

Pagina: 1