Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 23:31
Beste medetweakers,

Ik heb de laatste tijd regelmatig het probleem dat mijn pc helemaal uit valt tijdens het gamen en vervolgens weer opstart zonder melding van een gevonden probleem. Dit gebeurt niet altijd en ook niet telkens na dezelfde verstreken tijd. Er komt wel steeds de optie om in veilige modus te starten omdat windows niet correct is afgesloten. Wanneer ik in de normale desktop omgeving ben blijft de PC aan zonder problemen.

Dit is mijn setup:

Case: Cooler Master Cosmos S
Moederbord: Asus Sabertooth Z77
CPU: Intel I7-3770K @3.5GHz
CPU koeler: Cooler Master Hyper 212 (Push - Pull)
Geheugen: 16GB DDR3 Dominator Platinum 2400MHz (4x4GB)
GPU: EVGA GTX 1050ti SSC
SSD: OCZ Vertex Turbo 120GB
HDD: Samsung HD 103SJ 1TB
Voeding: Cooler Master Silent Pro M 1000W Modulair

Een aantal dingen heb ik al onderzocht en geprobeerd. Eerst dacht ik dat het wellicht een probleem met temperaturen was, echter de CPU en GPU zijn beide zelfs onder belasting niet hoog in temperatuur.

De CPU en GPU zijn beide niet overclockt. Voor het monitoren van de temperaturen heb ik RealTemp gebruikt. Wanneer ik aan het browsen ben liggen de temperaturen op alle cores van de CPU rond de 30 graden, de GPU tikt de 28 graden aan. Tijdens het spelen van bv. Unreal Tournament (Versie 2017) zitten cores van de CPU tussen de 40 en 55 graden, de GPU zit rond op 60 graden. Verder heb ik gecontroleerd dat alle ventilatoren in de kast het doen.

Ik heb vervolgens ook telkens 2 ram sticks verwijdert en weer opgestart met maar 8GB, het probleem blijft en ligt volgens mij niet hier. Ook heb ik via de bios het ram geheugen lager geklokt naar 1866MHz en 1333MHz om te kijken of dit zou helpen.

De laatste updates voor windows zijn geïnstalleerd en de drivers voor de GPU zijn ook de laatste.

Zelf denk ik ondertussen dat mijn voeding het probleem kan zijn. Deze komt uit een eerdere build die vele malen meer verbruikte en is nu overkill voor deze setup daar ben ik me van bewust. Hopelijk hebben jullie nog suggesties waar ik naar moet kijken of wat ik kan proberen.

Met vriendelijke groet,

Johan

Beste antwoord (via Keyaerts op 19-08-2018 14:07)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Keyaerts schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:27:
Dacht niet dat ik een slechte aankoop gedaan had 😑.
Dat heb je ook niet.
Heb vanavond wat Dirt 4, CS GO en Spec Ops the Line gespeeld. Tot nu toe zonder problemen.
Dan kunnen we voorzichtig concluderen dat een nieuwe voeding de oplossing van het probleem is.
Als ik een nieuwe build zou maken zou ik deze voeding toch niet mee over nemen waarschijnlijk.
Waarom niet. De CX550M zal 6 - 7 jaar betrouwbaar mee gaan is de verwachting. Ga je over 4 jaar pas aan een nieuw systeem dan is het een ander verhaal. De resterende levensduur is dan nog zo kort dat een nieuwe voeding beter is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Wat doet de pc precies, loopt het beeld vast en een herstart?

Ik zou inderdaad eerst eens sen andere voeding proberen, in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freaky35 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:05:
Wat doet de pc precies, loopt het beeld vast en een herstart?

Ik zou inderdaad eerst eens sen andere voeding proberen, in dit geval.
Idd wat hier wordt beschreven, overigens weten we niet hoe oud de voeding is? kan zijn dat je voeding stuk is of niet meer goed functioneert waardoor die onstabiel is. Daarnaast 1000W lang niet meer gezien in een build :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Het beeld loopt niet vast, de pc valt plots uit en begint weer op te starten. De voeding is van 2010, toen gebruikt voor een pc met I7-930 en een Radeon HD5870. Gedacht dat ik deze ooit in crossfire zou zetten, daarom voor de 1000W gekozen destijds.

Ik heb helaas geen andere voeding om te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Keyaerts op 18-08-2018 14:18 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Geen kennis die een voeding te leen heeft?

Ik ha in mijn 920 i7 build toen ook een 1000watter, nergens voor nodig geweest achteraf, maar toch🙂

Maar met 8 jaar begint die voeding al aardig op leeftijd te raken.

[ Voor 74% gewijzigd door freaky35 op 18-08-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Nee, ik zou niet weten bij wie ik een vouding zou kunnen lenen. Als het de voeding is ben ik gedwongen een vervangende te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Uitval van het systeem zonder BSOD of wat voor melding dan ook is bijna altijd voeding gerelateerd. Om dat uit te sluiten zal je met een andere goede voeding moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Heb vanmiddag dan toch maar een nieuwe voeding gehaald, gekozen voor de Corsair CX550M.

Ben net klaar met de voeding inbouwen en alle bekabeling weer netjes gemaakt. Nu een uurtje gamen en kijken of het probleem nog steeds voor komt, duim voor me 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Keyaerts schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:38:
Heb vanmiddag dan toch maar een nieuwe voeding gehaald, gekozen voor de Corsair CX550M.

Ben net klaar met de voeding inbouwen en alle bekabeling weer netjes gemaakt. Nu een uurtje gamen en kijken of het probleem nog steeds voor komt, duim voor me 🤗
:'( waarom koop je dan zo'n baggervoeding, dan ga je waarschijnlijk over 2 a 3 jaar weer hetzelfde ervaren, aannemend dat je nog een tijd je build wil gaan gebruiken...

CX series zijn echt matig, beter had je een kwaliteitsvoeding als: product: be quiet! Pure Power 10 / product: BitFenix Formula Gold / product: Corsair RMx gehaald...

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 18-08-2018 21:13 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
d22wth schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

:'( waarom haal je dan weer zo'n baggervoeding, dan ga je waarschijnlijk over 2 a 3 jaar weer hetzelfde ervaren
Wat is er zo bagger aan de CXM? Oké, er zijn betere maar wat jij suggereert is niet waar.
CX series zijn echt matig, beter had je een kwaliteitsvoeding als: product: be quiet! Pure Power 10 / product: BitFenix Formula Gold / product: Corsair RMx gehaald...
Alleen de fan van de PP10 is iets beter en daardoor een lager geluidsniveau tov de CXM. Voor de rest zijn ze goed vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Keyaerts voor €67,- heb je een goede voeding(investering waard)
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Uszka schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Wat is er zo bagger aan de CXM? Oké, er zijn betere maar wat jij suggereert is niet waar.

[...]

Alleen de fan van de PP10 is iets beter en daardoor een lager geluidsniveau tov de CXM. Voor de rest zijn ze goed vergelijkbaar.
Oh, dacht dat die niet zo best uit de test kwamen, met name geen DC-DC. Maar dat moet dan veranderd zijn in het nieuwere model?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Alle CXx50 en CXx50M hebben DC-DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Uszka schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:42:
Alle CXx50 en CXx50M hebben DC-DC.
Aha, dan heb ik niks gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Als ik eerlijk ben heb ik geen echte kijk op wat nu een echt goede voeding is. Waar ik woon is slechts een winkel in de buurt waar ze modulaire voedingen hebben, en aangezien ik dit weekend graag wat wilde gamen voor de Corsair gegaan. Dacht niet dat ik een slechte aankoop gedaan had 😑.

Heb vanavond wat Dirt 4, CS GO en Spec Ops the Line gespeeld. Tot nu toe zonder problemen.

Als ik een nieuwe build zou maken zou ik deze voeding toch niet mee over nemen waarschijnlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dacht niet dat ik een slechte aankoop gedaan had 😑.
Dat heb je ook niet.
Dan kunnen we voorzichtig concluderen dat een nieuwe voeding de oplossing van het probleem is.
Waarom niet. De CX550M zal 6 - 7 jaar betrouwbaar mee gaan is de verwachting. Ga je over 4 jaar pas aan een nieuw systeem dan is het een ander verhaal. De resterende levensduur is dan nog zo kort dat een nieuwe voeding beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Als ik eerlijk ben heb ik geen echte kijk op wat nu een echt goede voeding is. Waar ik woon is slechts een winkel in de buurt waar ze modulaire voedingen hebben, en aangezien ik dit weekend graag wat wilde gamen voor de Corsair gegaan. Dacht niet dat ik een slechte aankoop gedaan had 😑.

Nee is geen slechte, zoals @Uszka al zei. Ik vergiste mij met een vorige CX serie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al 2x meegemaakt dat een defecte processor voor plotselinge uitval zorgde maar meestal is dat toch de voeding!
Ik ben benieuwd of het probleem van de TS met de CXM opgelost is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2018 00:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keyaerts
Na vanochtend weer wat games te hebben gespeeld durf ik wel te zeggen dat het probleem opgelost is. Mocht het weer gebeuren dat mijn pc uit valt laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Keyaerts schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:07:
Na vanochtend weer wat games te hebben gespeeld durf ik wel te zeggen dat het probleem opgelost is. Mocht het weer gebeuren dat mijn pc uit valt laat ik het weten.
Top!

Pagina: 1