Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardcorewezel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo,

Ik heb op mijn vakantie mijn Sony A5000 gebruikt(ik heb hem al 3 jaar). Eenmaal thuis wil ik mijn foto's op mijn computer(zowel windows als MacBook) zetten, zie ik dat sommige foto's gekleurde balken er doorheen hebben(zie foto's). Alleen als ik het geheugen kaartje weer in de camera stop en dan de foto's weer bekijk is er niets aan de hand(dit jaar voor het eerst).
sterker nog als ik de foto draadloos naar mijn telefoon verstuur en dan naar mij zelf toe mail is er ook niet aan de hand zie foto. Alleen is die foto van mindere kwaliteit 1Mb tegenover 8mb. Ook de resolutie is een stuk lager; 1920 x 1080 tegen over 5456 x 3064(daar zal dan ook wel het verschil in grootte mee te maken hebben).

Wat is er aan de hand en hoe kan ik het oplossen?

Foto 1
foto 1

Dezelfde foto alleen dan draadloos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nbM7jk9g9gl3e4Ezmbv6Pqbl/thumb.jpg

Beste antwoord (via hardcorewezel op 18-08-2018 20:45)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Een camera laat echt niet enkel de thumbnail zien, als je gaat inzoomen dan kan dat gewoon tot op de pixel, ook op de camera.

Andere opties:
- Via de USB kabel de foto's van de camera kopiëren
- Andere software proberen (al doe je dat in principe al met Windows en Mac OS)
- Wellicht dat een foto-conversie programma over het probleem "heen kan stappen". Wellicht net als bij het resizen als je de foto draadloos verstuurd.
- Is de foto op je telefoon dan ook al 1MB? of maakt je mailprogramma op de telefoon dat er van? DAn zou je ze met een omweg, met USB, van de telefoon af kunnen kopiëren.

En verder sluit ik me aan bij hierboven: Haal in ieder geval een nieuw geheugenkaartje!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Lijkt op corruptie van het bestand, maar enkel op je PC. Gebruik je een externe cardreader of plug je de USB in je camera? Probeer dan de andere optie ;) Eventueel zou het ook aan de kabel kunnen liggen.

De fotos zien er op de camera zelf wel goed uit?

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 18-08-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardcorewezel
GENETX schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:04:
Lijkt op corruptie van het bestand, maar enkel op je PC. Gebruik je een externe cardreader of plug je de USB in je camera? Probeer dan de andere optie ;) Eventueel zou het ook aan de kabel kunnen liggen.

De fotos zien er op de camera zelf wel goed uit?
bedankt voor je reactie,

Ja op de camera is de foto wel goed. De kaartlezers zijn intern van de laptops, geprobeerd op windows laptop en een MacBook, beide keer dezelfde foto die dit laat zien, ook externe sd kaartlezer gebruikt, maakt niet uit. Als ik de foto's inlaad komen die balken pas later te voorschijn. Het lijkt wel dat thumbnail geen last er van heeft maar het origineel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

hardcorewezel schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

bedankt voor je reactie,

Ja op de camera is de foto wel goed. De kaartlezers zijn intern van de laptops, geprobeerd op windows laptop en een MacBook, beide keer dezelfde foto die dit laat zien, ook externe sd kaartlezer gebruikt, maakt niet uit. Als ik de foto's inlaad komen die balken pas later te voorschijn. Het lijkt wel dat thumbnail geen last er van heeft maar het origineel wel.
De camera laat ook alleen de thumbnail zien en dat zou goed kunnen verklaren waarom je het op de camera niet ziet. Uit voorzorg zou ik toch een ander kaartje gaan gebruiken van een goed merk.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een camera laat echt niet enkel de thumbnail zien, als je gaat inzoomen dan kan dat gewoon tot op de pixel, ook op de camera.

Andere opties:
- Via de USB kabel de foto's van de camera kopiëren
- Andere software proberen (al doe je dat in principe al met Windows en Mac OS)
- Wellicht dat een foto-conversie programma over het probleem "heen kan stappen". Wellicht net als bij het resizen als je de foto draadloos verstuurd.
- Is de foto op je telefoon dan ook al 1MB? of maakt je mailprogramma op de telefoon dat er van? DAn zou je ze met een omweg, met USB, van de telefoon af kunnen kopiëren.

En verder sluit ik me aan bij hierboven: Haal in ieder geval een nieuw geheugenkaartje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardcorewezel
De camera laat dus wel een thumbnail zien, als ik wil inzoomen geeft de camera aan dat het niet kan. Dus licht het aan het sd kaartje. Iets wat wel vreemd is aangezien het kaartje maar een half jaar oud is. Kingston met een schrijfsnelheid van 20mb/s.
ik heb ook vervolgens een ander sd kaartje gepakt(uit de gopro 5) en stuk of 100 foto's meegemaakt, daar zie ik het probleem niet op.
De app op de telefoon doet dat, zodra ik in de stelling het veranderde naar; versturen als origineel kreeg ik weer de zelfde balk door de foto. Lijkt er inderdaad op dat het een schrijffout is.

Jammer dat ik pas na de tijd erachter ben gekomen, gelukkig maak ik vaak meerdere foto's zit er altijd wel één bij die goed is.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1