Videopac schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:19:
[...]
Vroeger (opa vertelt...) waren er veel stations die zonder processing FM uitzonden. Ik heb in de jaren '80 o.a. naar Radio FFN (duits) geluisterd en die kwaliteit was uitstekend. Het probleem is dat iedereen die compressiemeuk is gaan gebruiken. En dat er veel meer FM zenders bij gekomen zijn.
Ik gebruik (voor een niet nader te noemen hobby

) De zenderlijn als volgt: mengpaneel -> Telefunken stereocoder uit jaren 80 -> zender. Zonder enige processing en ik durf te beweren dat dat veel meer HiFi is dan met welke processing dan ook. Gewoon met veel dynamiek, klinkt als een klok. Je hebt dan wel het "probleem" dat het qua dynamisch bereik niet helemaal gelijk kan lopen met de bronnen maar dar merk je weinig van. Ook kan het zo zijn dat de pieken wat te hard kunnen zijn volgens Stokkemasker enzo maar zolang er geen overmodulatie onstaat is dat ook niet erg. Het gaat hier niet over de FM omproepband overigens want daar ben je veroordeeld tot een raster waarin je andere stations niet mag storen door een te breed gemoduleerd signaal.
Deutsche FM was in de tijd waar jij van spreekt berucht om het zeer goede geluid inderdaad. Dit mede door o.a. de superieure Telefunken stereocoder die ik nog steeds gebruik :-). Concerten op radio 4 (Hilversum 4..) klonken ook uitstekend altijd met veel dynamiek.
Het processinggebeuren is een heel eigen leven gaan lijden omdat de norm voor commerciële stations nou eenmaal de autoradio was, waar dynamiek niet gewenst is. Vergelijkbaar met de loudness war op cd.
Wikipedia: Loudness war