Online radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:26
Heb een AV receiver die online radio ondersteunt (HEOS). Luister veel radio overdag, Arrow Classic Rock is favoriet. Momenteel luister ik die via TuneIn (gratis). De kwaliteit is (vanzelfsprekend) laag.
Graag wil ik dit station op hogere kwaliteit horen. Ben niet zo thuis hier, is er een mogelijkheid om dit te doen (bijvoorbeeld via een betaalde dienst)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
http://91.221.151.155/;
maar volgens mij is de source van de stream maar max 128kb
daar kan geen enkele betaaldienst iets aan veranderen

of ik moet me vergissen maar ik vind iig geen andere source

[ Voor 41% gewijzigd door boyette op 18-08-2018 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Kun je de kwaliteit van de TuneIn stream niet selecteren? Bij mij kan ik via de app van mijn speakers (Raumfeld) de TuneIn bitrate kiezen. Op de hoogste kwaliteit is het allezins redelijk dan wel goed te noemen.

Let er overigens op dat radiostations vaak een hevige compressor (niet te verwarren met datacompressie) en andere effecten gebruiken om de dynamiek uit het signaal te halen. Dit is handig voor de luisteraar in rumoerige omgevingen.Hier komt dat typische radiogeluid vandaan, hoe hoog je bitrate ook is. Het komt de 'kwaliteit' (subjectief) van de audio natuurlijk niet ten goede als je luistert in een stille ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met mijn Marantz luister ik zelf graag naar Radio 10 via TuneIn. Ik heb ook nooit gevonden hoe ik de kwaliteit kan verbeteren - mocht het al kunnen. Toen ik overwoog om dan maar FM via de coax te gaan luisteren, werd me aangeraden dit niet te doen. TuneIn zou dan al beter zijn. Wat blijft er dan over? DAB+? Dat zit ondanks de reclames nog maar op zeer weinig versterkers/receivers. Ik houd me dus ook aanbevolen voor tips over betere radio-ontvangst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank voor de reacties. Interessant allemaal. Verbaas me dat FM via de kabel niet beter is dan de 128kbps die de stream zelf lijkt te zijn. Maar als die stream niet beter is dan dat, dan houdt het natuurlijk gewoon op idd, daar kan zelfs DAB+ niets aan doen: garbage in = garbage out. Toegegeven, het klinkt niet slecht verder hoor, en als 'achtergrond' is het goed genooeg. Vind het gewoon vreemd dat het niet ietsje beter kan tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
EddoH schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 07:40:
Let er overigens op dat radiostations vaak een hevige compressor (niet te verwarren met datacompressie) en andere effecten gebruiken om de dynamiek uit het signaal te halen.
De oorspronkelijke bedoeling van die dingen is om het dynamische bereik van b.v. een cd (96 db) aan te passen (of te mappen) aan het dynamische bereik van FM-radio (55 db in het beste geval). Door de zachte pasages harder te maken en de harde zachter gaat er toch niets verloren. Dynamiek is wel minder maar dat is omdat dat niet anders kan. Een verantwoord technisch compromis dus. Je kunt zo'n ding dus ook gebruiken om een station "hard en vet" te laten klinken en dat doen ze bijna allemaal door een wall of sound te creëren en dat is wat jij beschrijft en hoe het in de praktijk gaat.

Dat dus wat betreft FM. Je zou zeggen dat je voor een stream zo'n ding eigenlijk niet nodig hebt en niet zou moeten gebruiken omdat daar het beperkte dynamisch bereik niet van toepassing is lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 20-08-2018 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

De oorspronkelijke bedoeling van die dingen is om het dynamische bereik van b.v. een cd (96 db) aan te passen (of te mappen) aan het dynamische bereik van FM-radio (55 db in het beste geval). Door de zachte pasages harder te maken en de harde zachter gaat er toch niets verloren. Dynamiek is wel minder maar dat is omdat dat niet anders kan. Een verantwoord technisch compromis dus. Je kunt zo'n ding dus ook gebruiken om een station "hard en vet" te laten klinken en dat doen ze bijna allemaal door een wall of sound te creëren en dat is wat jij beschrijft en hoe het in de praktijk gaat.

Dat dus wat betreft FM. Je zou zeggen dat je voor een stream zo'n ding eigenlijk niet nodig hebt en niet zou moeten gebruiken omdat daar het beperkte dynamisch bereik niet van toepassing is lijkt me.
Goeie technische aanvulling inderdaad. Bereik van FM is kleiner dan van de (moderne)originele bron. Ik denk echter dat geen enkel station gebruik maakt van die theoretisch 55dB op FM, het gaat men vooral om de commerciële motieven (hard en luid). Ze zullen ook geen apart 'audio-pad' hebben voor hun stream. Dat is denk ik gewoon een kopie van het FM processing pad (dus inclusief alle compressie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik me nu afvraag; zou het mogelijk zijn om een losse dab+-antenne in de coax van een receiver te pluggen, zodat je geen kabel maar dab+ ontvangt?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Videopac

Rommelt wat aan.

Jorgen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:09:
Wat ik me nu afvraag; zou het mogelijk zijn om een losse dab+-antenne in de coax van een receiver te pluggen, zodat je geen kabel maar dab+ ontvangt?
Je hebt dan niet ineens een DAB-ontvanger in je receiver zitten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
En welke kwaliteit komt er dan binnen via de kabel? Is dat dus dezelfde ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ErikJan2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:19:
En welke kwaliteit komt er dan binnen via de kabel? Is dat dus dezelfde ellende?
Dat is een FM signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

EddoH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:39:
[...]

Goeie technische aanvulling inderdaad. Bereik van FM is kleiner dan van de (moderne)originele bron. Ik denk echter dat geen enkel station gebruik maakt van die theoretisch 55dB op FM, het gaat men vooral om de commerciële motieven (hard en luid). Ze zullen ook geen apart 'audio-pad' hebben voor hun stream. Dat is denk ik gewoon een kopie van het FM processing pad (dus inclusief alle compressie).
Vroeger (opa vertelt...) waren er veel stations die zonder processing FM uitzonden. Ik heb in de jaren '80 o.a. naar Radio FFN (duits) geluisterd en die kwaliteit was uitstekend. Het probleem is dat iedereen die compressiemeuk is gaan gebruiken. En dat er veel meer FM zenders bij gekomen zijn.

Dit heeft de kwaliteit van FM compleet verkracht. En nu wordt DAB+ als opvolger geprezen om zijn betere kwaliteit. Nog afgezien van de slechte keuzes die gemaakt zijn bij de gekozen DAB+ standaard: de eventuele verbetering van kwaliteit is vooral het gevolg van het niet meer uitnutten van de FM kwaliteit.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

ErikJan2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:38:
Heb een AV receiver die online radio ondersteunt (HEOS). Luister veel radio overdag, Arrow Classic Rock is favoriet. Momenteel luister ik die via TuneIn (gratis). De kwaliteit is (vanzelfsprekend) laag.
Graag wil ik dit station op hogere kwaliteit horen. Ben niet zo thuis hier, is er een mogelijkheid om dit te doen (bijvoorbeeld via een betaalde dienst)?
Uitgerekend Arrow stelt op zijn website dat ze stoppen met de normale internetstream en ze willen je verplichten hun eigen player / app te gebruiken :')

Verder snap ik niet waarom we (niet alleen jij / Heos) allemaal gebruik moeten maken van tunein. Dit is gewoon een commerciële tussenhandel die ongetwijfeld je data verzamelt en verkoopt.

Verder, brotip: voor een echt goed klinkende internetradio: Radio Paradise.
Ook geen reclame (ik doneer zelf wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Videopac schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:19:
[...]

Vroeger (opa vertelt...) waren er veel stations die zonder processing FM uitzonden. Ik heb in de jaren '80 o.a. naar Radio FFN (duits) geluisterd en die kwaliteit was uitstekend. Het probleem is dat iedereen die compressiemeuk is gaan gebruiken. En dat er veel meer FM zenders bij gekomen zijn.
Ik gebruik (voor een niet nader te noemen hobby ;) ) De zenderlijn als volgt: mengpaneel -> Telefunken stereocoder uit jaren 80 -> zender. Zonder enige processing en ik durf te beweren dat dat veel meer HiFi is dan met welke processing dan ook. Gewoon met veel dynamiek, klinkt als een klok. Je hebt dan wel het "probleem" dat het qua dynamisch bereik niet helemaal gelijk kan lopen met de bronnen maar dar merk je weinig van. Ook kan het zo zijn dat de pieken wat te hard kunnen zijn volgens Stokkemasker enzo maar zolang er geen overmodulatie onstaat is dat ook niet erg. Het gaat hier niet over de FM omproepband overigens want daar ben je veroordeeld tot een raster waarin je andere stations niet mag storen door een te breed gemoduleerd signaal.

Deutsche FM was in de tijd waar jij van spreekt berucht om het zeer goede geluid inderdaad. Dit mede door o.a. de superieure Telefunken stereocoder die ik nog steeds gebruik :-). Concerten op radio 4 (Hilversum 4..) klonken ook uitstekend altijd met veel dynamiek.

Het processinggebeuren is een heel eigen leven gaan lijden omdat de norm voor commerciële stations nou eenmaal de autoradio was, waar dynamiek niet gewenst is. Vergelijkbaar met de loudness war op cd. :)

Wikipedia: Loudness war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Verder snap ik niet waarom we (niet alleen jij / Heos) allemaal gebruik moeten maken van tunein. Dit is gewoon een commerciële tussenhandel die ongetwijfeld je data verzamelt en verkoopt.
Dat is simpel: ik heb een versterker die HEOS ondersteunt. In de HEOS app zie ik: Spotify, Deezer; Soundcloud, Napster, Tidal en TuneIn.
Wil je radio, dan moet je er dus eentje kiezen. Alles is betaald (en dat wil ik wel proberen ALS ik daar radio op ontvang van goede kwaliteit… Wat niet het geval is zoals in deze thread door anderen is aangegeven) maar TuneIn is gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
En dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

ErikJan2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:45:
[...]

Dat is simpel: ik heb een versterker die HEOS ondersteunt. In de HEOS app zie ik: Spotify, Deezer; Soundcloud, Napster, Tidal en TuneIn.
Wil je radio, dan moet je er dus eentje kiezen. Alles is betaald (en dat wil ik wel proberen ALS ik daar radio op ontvang van goede kwaliteit… Wat niet het geval is zoals in deze thread door anderen is aangegeven) maar TuneIn is gratis...
Met tunein kun je ook (redelijk) goede radio ontvangen. Ik zal morgen eens kijken wat mijn Squeezebox doet als ik Arrow via TuneIn probeer te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
ErikJan2 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:36:
Dank voor de reacties. Interessant allemaal. Verbaas me dat FM via de kabel niet beter is dan de 128kbps die de stream zelf lijkt te zijn. Maar als die stream niet beter is dan dat, dan houdt het natuurlijk gewoon op idd, daar kan zelfs DAB+ niets aan doen: garbage in = garbage out. Toegegeven, het klinkt niet slecht verder hoor, en als 'achtergrond' is het goed genooeg. Vind het gewoon vreemd dat het niet ietsje beter kan tegenwoordig.
Ja dat is specifiek voor deze zender het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

En dus van dezelfde kwaliteit als eerder aangegeven betreft het FM signaal. Alleen het medium is anders(kabel ipv lucht) Max 55dB dynamiek, zelfde compressietechnieken om het luid te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb even gecontroleerd, maar de directe URL die ik in mijn Squeezebox heb staan is: http://91.221.151.155:80/ en die is ook 128kb/s mp3, niet meer dan "gewoon ok" dus.

Bij de directe URL, dus zonder gebruik te maken van dataverzamelaar TuneIn, krijg ik geen beeldmateriaal van de muziek die er uitgezonden wordt, met TuneIn wel. Ik vraag me af hoe TuneIn dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Moet zeggen dat de kwaliteit van radio via DVB-S goed was, helaas zit ACR niet meer op de schotel.
Naast DAB+ heb je ook nog radio via DVB-T. Maar wat de kwaliteit hiervan is?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
Videopac schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:37:
Ik heb even gecontroleerd, maar de directe URL die ik in mijn Squeezebox heb staan is: http://91.221.151.155:80/ en die is ook 128kb/s mp3, niet meer dan "gewoon ok" dus.

Bij de directe URL, dus zonder gebruik te maken van dataverzamelaar TuneIn, krijg ik geen beeldmateriaal van de muziek die er uitgezonden wordt, met TuneIn wel. Ik vraag me af hoe TuneIn dat doet.
Waarschijnlijk met ACR https://www.acrcloud.com/
Gebruik ik ook op mijn station.

Over Tunein:
Dat is dus inderdaad niets meer dan een linkjessite met een player en app.
Het is dus maar net wat de radiozender uitzend qua kwaliteit.
Ik gebruik een aantal kwaliteiten, waaronder MP3 op 128, 192 en 320 en AAC+ op 32, 64, 128 kbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ach deep down worden de bits voor dab+ ook wel uit een fm gemoduleert singaal gehaald hoor

dus dab+ is ook een (meervoudig) fm singaal maar digitaal geinterperteerd.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@Fish Waarom denk je dat? Er zit totaal geen voordeel in het eerst naar FM moduleren en vervolgens digitaliseren.
Daarnaast moet de digitale ontvanger dan ook een FM demodulator hebben. Makes no sense?

[ Voor 27% gewijzigd door EddoH op 26-08-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

EddoH schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 07:40:
@Fish Waarom denk je dat? Er zit totaal geen voordeel in het eerst naar FM moduleren en vervolgens digitaliseren.
Daarnaast moet de digitale ontvanger dan ook een FM demodulator hebben. Makes no sense?
je verward fm singaal (moduleren) met "de fm band"
frequentie modulation is een techniek die veel wijder gebruikt word. je kan niet een 1 of nul zomaar door de lucht sturen, dat gaat over een draaggolf die je weer moet moduleren en demoduleren fm/am/ssb(lsb/usb)/ etc ..

net zoals digitaal singaal niet echt bestaat het zijn digitale bewerkingen van een elektrisch of optisch (altijd analoog) singaal.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fish schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:41:
[...]

je verward fm singaal (moduleren) met "de fm band"
frequentie modulation is een techniek die veel wijder gebruikt word. je kan niet een 1 of nul zomaar door de lucht sturen, dat gaat over een draaggolf die je weer moet moduleren en demoduleren fm/am/ssb(lsb/usb)/ etc ..

net zoals digitaal singaal niet echt bestaat het zijn digitale bewerkingen van een elektrisch of optisch (altijd analoog) singaal.
Nee ik verwar niets, maar ik interpreteerde je post wel verkeerd. Ik dacht te lezen dat volgens jou DAB+ een FM signaal als bron heeft. Dat zei je echter niet, je bedoelde dat het DAB+ signaal doormiddel van FM de ether in werd gestuurd.
Dit is echter niet het geval, voor DAB+ wordt geen FM gebruikt, maar OFDM.

[ Voor 24% gewijzigd door EddoH op 26-08-2018 10:20 . Reden: dubbel gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

EddoH schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Nee ik verwar niets, maar ik interpreteerde je post wel verkeerd. Ik dacht te lezen dat volgens jou DAB+ een FM signaal als bron heeft. Dat zei je echter niet, je bedoelde dat het DAB+ signaal doormiddel van FM de ether in werd gestuurd.
Dit is echter niet het geval, voor DAB+ wordt geen FM gebruikt, maar OFDM.
ok en hoe word een subcarier gemoduleerd dan?

daarom zei ik ook deep down

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fish schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:26:
[...]

ok en hoe word een subcarier gemoduleerd dan?

daarom zei ik ook deep down
Zo kunnen we wel even doorgaan ja, maar wat is nu precies je punt? De in dit topic gestelde audiokwaliteitlimieten door FM modulatie gelden niet voor DAB+, ondanks dat er vergelijkbare technieken gebruikt worden om het DAB signaal de ether in te sturen.
Ik snap niet zo goed waar je naartoe wilt.

Dat 'de radio's over DAB nog steeds kut :+ klinkt komt dan ook meer zoals eerder gezegd de compressie/loudness processing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ach met een bakkie pleur in je hand op weg naar werk valt het wel mee

Iperf

Pagina: 1