Balansventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Wij overwegen een huis te kopen wat begin deze eeuw gebouwd is. Het huis is voorzien van een balansventilatiesysteem. De architect heeft het huis ontworpen met twee enorme slaapkamers, met oorspronkelijk de optie om één van de twee te kunnen splitsen vanaf de bouw. Op beide kamers zijn aan één kant ramen die open kunnen. De balansventilatie is zo'n 15 jaar oud en nooit schoongemaakt, hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe. Boven en beneden hebben overigens beiden een eigen ventilatieunit.

Het huis wat nu te koop staat heeft twee grote slaapkamers vanuit de bouw. Nu zouden wij de wens hebben om alsnog de slaapkamers te splitsen. De luchtkanalen van het balansventilatiesysteem zitten vlak bij de deuren van de slaapkamers. Als je een grote slaapkamer splitst dan is één van de twee delen voorzien van balansventilatie én het raam wat open kan, de andere ontstaande kamer heeft niets.

Wat is nu een verstandige optie? De ramen in het tweede deel vervangen voor ramen die open kunnen en de balansventilatie boven laten vervallen? Of is het te doen om de twee extra kamers te voorzien van een aansluiting? Ik kan eigenlijk niks vinden over het achteraf aanbrengen van balansventilatie in een relatief nieuw huis. Ik vermoed dat het wel mogelijk is maar dat ik dan koven met luchtkanalen moet gaan aanbrengen, esthetisch niet de beste optie. Heeft iemand al eens een dergelijk geval aan de hand gehad en hoe heb je het dan opgelost?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Beste antwoord (via breinonline op 23-08-2018 19:05)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Maak je van één slaapkamer twee slaapkamers dan kun je de buis van de ventilatie gewoon splitten en doorvoeren naar de tweede kamer om 'm eventueel in de muur uit te laten komen ipv het plafond.

Bij balansventilatie wil je dat de inblaasventielen niet te dicht bij de deur zitten, anders gaat de verse lucht er gelijk via de deur weer uit zonder dat er in de slaapkamer geventileerd wordt.

Dat een balansventilatie 15 jaar oud is hoeft zeker niet in te houden dat deze vervangen kan worden. Er zijn heel veel bedrijven die voor jou de ventilatiebuizen schoon willen maken (heel erg aan te raden!). En zolang je zelf twee maal per jaar de filters vervangt kan zo'n ding gerust 25 jaar meegaan.

Ramen vervangen kan altijd en moet je gewoon doen als je dat wil en moet eigenlijk los staan van de ventilatievoorziening.
Het grootste voordeel van balansventialtie is (mits je periodiek de filters vervangt!!!!) is dat je kunt ventileren in de slaapkamer zonder herrie van buiten door openstaande ramen; dat er geen pollen de slaapkamers inkomen (hooikoorts) en dat muggen ook vrij lastig de slaapkamer inkomen.

In je nieuwbouwwoning zit geen tocht en kieren. Daarom moet je bij iedere slaapkamer ofwel een wtw ventiel hebben of 24/7 een raam open hebben op een kier/ventilatiestand. Een uurtje luchten klinkt leuk maar dat doet vrij weinig als je er een hele nacht gaat slapen.

Persoonlijk zou ik heel erg adviseren om het bestaande kanaal te splitsen zodat je in beide kamers een ventiel hebt. Regel daarna iemand die het systeem een grote schoonmaakbeurt geeft en vervang periodiek de filters.
Of je de ramen gaat vervangen is verder een persoonlijke keuze, maar is niet nodig voor ventilatiedoeleinden.

Ik heb een paar jaar geleden in mijn woning uit 1935 balansventilatie aangelegd juist om de ventilatie op orde te krijgen zonder dat geluid, insecten en pollen naar binnen kunnen.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Maak je van één slaapkamer twee slaapkamers dan kun je de buis van de ventilatie gewoon splitten en doorvoeren naar de tweede kamer om 'm eventueel in de muur uit te laten komen ipv het plafond.

Bij balansventilatie wil je dat de inblaasventielen niet te dicht bij de deur zitten, anders gaat de verse lucht er gelijk via de deur weer uit zonder dat er in de slaapkamer geventileerd wordt.

Dat een balansventilatie 15 jaar oud is hoeft zeker niet in te houden dat deze vervangen kan worden. Er zijn heel veel bedrijven die voor jou de ventilatiebuizen schoon willen maken (heel erg aan te raden!). En zolang je zelf twee maal per jaar de filters vervangt kan zo'n ding gerust 25 jaar meegaan.

Ramen vervangen kan altijd en moet je gewoon doen als je dat wil en moet eigenlijk los staan van de ventilatievoorziening.
Het grootste voordeel van balansventialtie is (mits je periodiek de filters vervangt!!!!) is dat je kunt ventileren in de slaapkamer zonder herrie van buiten door openstaande ramen; dat er geen pollen de slaapkamers inkomen (hooikoorts) en dat muggen ook vrij lastig de slaapkamer inkomen.

In je nieuwbouwwoning zit geen tocht en kieren. Daarom moet je bij iedere slaapkamer ofwel een wtw ventiel hebben of 24/7 een raam open hebben op een kier/ventilatiestand. Een uurtje luchten klinkt leuk maar dat doet vrij weinig als je er een hele nacht gaat slapen.

Persoonlijk zou ik heel erg adviseren om het bestaande kanaal te splitsen zodat je in beide kamers een ventiel hebt. Regel daarna iemand die het systeem een grote schoonmaakbeurt geeft en vervang periodiek de filters.
Of je de ramen gaat vervangen is verder een persoonlijke keuze, maar is niet nodig voor ventilatiedoeleinden.

Ik heb een paar jaar geleden in mijn woning uit 1935 balansventilatie aangelegd juist om de ventilatie op orde te krijgen zonder dat geluid, insecten en pollen naar binnen kunnen.

7400 Wp op het dak

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik neeg er ook naar de balansventilatie in stand houden en daar overtuig je mij alleen maar meer van.

Splitsen van de doorvoeren is alleen niet zo makkelijk aangezien het in het beton van het plafond is ingebouwd. Splitsen komt dus neer op een koof bouwen zodat het ventiel lager zit en een aftakking naar een andere kamer gemaakt kan worden. Daar dan door de muur heen is en slim idee, dat scheelt daar weer een koof.

Dat we gingen kijken was de unit zo zwart dat ik vermoed dat hij nooit is schoongemaakt. Of hij nog goed schoon te krijgen is weet ik niet, maar als dat lukt zou hij dus nog 10 jaar mee moeten gaan, dat is goed om te weten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat de ventilatie een beter idee is. De ramen open zetten is een optie maar werkt niet zo effectief. Je kan het al snel eens vergeten en bovendien gaat het gepaard met warmteverlies. Zeker in de winter wil je de ramen niet té lang openzetten.

Als de ventilatiekanalen inderdaad zo zwart zijn als je zegt, is het reinigen ervan inderdaad wel nodig. Het systeem zal anders aan capaciteit verliezen, meer lawaai maken, misschien zelfs slechte geur verspreiden, ... Het is ook nodig om schone lucht te garanderen. Als ik je een tip mag geven. Vaak is een onderhoudscontract op termijn goedkoper dan een eenmalige onderhoudsbeurt... (https://www.mechanischeve...e-ventilatie-schoonmaken/).

• Theo

Theo

moederbord

breinonline schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:01:
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik neeg er ook naar de balansventilatie in stand houden en daar overtuig je mij alleen maar meer van.

Splitsen van de doorvoeren is alleen niet zo makkelijk aangezien het in het beton van het plafond is ingebouwd. Splitsen komt dus neer op een koof bouwen zodat het ventiel lager zit en een aftakking naar een andere kamer gemaakt kan worden. Daar dan door de muur heen is en slim idee, dat scheelt daar weer een koof.

Dat we gingen kijken was de unit zo zwart dat ik vermoed dat hij nooit is schoongemaakt. Of hij nog goed schoon te krijgen is weet ik niet, maar als dat lukt zou hij dus nog 10 jaar mee moeten gaan, dat is goed om te weten.
Je hebt ook voor de ventilatiekanalen van die verkante buizen; wellicht zijn deze gemakkelijker te plaatsen, of hoef je er niet eens een koof omheen te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/a/kanaal_204x60_1m_1.jpg
https://www.ventilatiesho...naal-204-60-mm-lengte-1m/

7400 Wp op het dak

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Dat is inderdaad wel een goed idee. Dank, Magalie87 en Theo :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Theo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:58:
[...]

Je hebt ook voor de ventilatiekanalen van die verkante buizen; wellicht zijn deze gemakkelijker te plaatsen, of hoef je er niet eens een koof omheen te plaatsen.

[afbeelding]
Dat kan ook, maar kleiner dan het formaat wat je laat zien (204x60mm) zou ik niet gaan.
De oppervlakte van die buis (204x60mm) komt overeen met een spirobuis van 125mm diameter.
Kleiner heb je die kanalen ook, maar is voor ventilatie niet aan te raden. Dat heeft te weinig capaciteit.

Verkijk je trouwens ook niet op het stroomgebruik van de WTW-unit. Een moderne zal vermoedelijk, net als bij een simpele ventilatiebox, stukken zuiniger zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2018 22:45 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Een (slaap)kamer zonder raam zou ik persoonlijk niet willen eigenlijk.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Theo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:58:
[...]

[afbeelding]
Dat zijn instort-kanalen.
Heb ik 8 jaar geleden ook gebruikt om ze ergens in de chappe in te werken. Makkelijk te plaatsen waren ze naar mijn ervaring niet. Je moet die stukken met een mof in elkaar klikken, en dat gaat goed bij het eerste stuk. Maar het volgende er op schuiven gaat al heel wat moelijker omdat je zo'n lang stuk hebt en je maar moeilijk voldoende kracht kunt zetten. Laat staan als je zo 7 stukken in elkaar steekt.

Bijkomend nadeel van die buizen is ook wel dat ze moeilijker te reinigen zijn.

https://fgheysels.github.io/

• Theo

Theo

moederbord

whoami schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:57:
[...]

Dat zijn instort-kanalen.
Heb ik 8 jaar geleden ook gebruikt om ze ergens in de chappe in te werken. Makkelijk te plaatsen waren ze naar mijn ervaring niet. Je moet die stukken met een mof in elkaar klikken, en dat gaat goed bij het eerste stuk. Maar het volgende er op schuiven gaat al heel wat moelijker omdat je zo'n lang stuk hebt en je maar moeilijk voldoende kracht kunt zetten. Laat staan als je zo 7 stukken in elkaar steekt.

Bijkomend nadeel van die buizen is ook wel dat ze moeilijker te reinigen zijn.
Je hebt ze ook van 3 meter en wellicht ook langer dan dat. En ik denk dat @breinonline aan 3 meter, of met 1 verbindstuk, 6 meter voldoende heeft.
Het klopt inderdaad dat dit instortkanalen zijn. Maar in geval van TS kan hij ze ook aan het plafond bevestigen, ipv in en spouw als hij daarmee een koof kan besparen, plus de exra diepte/dikte die een koof om een 125mm buis met zich meebrengt.

Soms moet je een beetje out of the box denken als je naderhand met je ventilatie aan de gang gaat :)

Verder ben ik het compleet eens met @ThinkPad over de buisdiameter; er s een reden dat ik bewust voor die afbeelding ben gegaan, en niet voor de rond100equivalente kanal

7400 Wp op het dak

• breinonline

breinonline

Topicstarter
whoami schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:54:
Een (slaap)kamer zonder raam zou ik persoonlijk niet willen eigenlijk.
Er zit wel een raam, maar niet een die open kan dan ;)

Bedankt voor alle aandachtspunten die jullie meegeven :)

Pagina: 1