Domme deurbel slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Ik heb een doodgewone "tring" deurbel. Ik wil graag een melding krijgen in Domoticz als er aangebeld wordt. Daarvoor heb ik dit relais aangesloten.

De secundaire kant zit op de GPIO poorten van de Raspberry pi en als ik op de testknop op het relais druk werkt dit goed en krijg ik een melding op mijn telefoon via pushbullet.

Als ik zonder bel 8V zet op de primaire kant van het relais gaat het relais netjes open dicht en werkt het goed. Echter als ik de primaire kant parallel over de tringbel (dus over de zoemer) aansluit "tringt" én de bel niet meer goed, maar zoemt/rammelt wat én het relais gaat niet open.

- Kan dit komen doordat de 1A van de beltrafo niet voldoende is om beide te schakelen?
- Kan ik dit nog oplossen op een andere manier dan een andere beltrafo of bel te kopen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Je beltransformator zal idd te zwak zijn. Als je deze dokr een zwasrder exemplaar vervangt, is je probeem opgelost

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Je verhaal is niet heel duidelijk. Heb je het relais aangesloten over de knop of de zoemer
Je moet het relais niet parallel aansluiten op de knop maar over de zoemer/bel.

Ook trekt het relais volgens de data sheet 0,8 A het is zeer waarschijnlijk dat je beltrafo het niet trekt.
je zou 2 dingen kunnen doen
1. Een zwaardere beltrafo
2. Een solid state relais nemen(google is je vriend)

[ Voor 1% gewijzigd door EHelmond op 17-08-2018 22:08 . Reden: bram was sneller ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
EHelmond schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:07:
Je verhaal is niet heel duidelijk. Heb je het relais aangesloten over de knop of de zoemer
Je moet het relais niet parallel aansluiten op de knop maar over de zoemer/bel.

Ook trekt het relais volgens de data sheet 0,8 A het is zeer waarschijnlijk dat je beltrafo het niet trekt.
je zou 2 dingen kunnen doen
1. Een zwaardere beltrafo
2. Een solid state relais nemen(google is je vriend)
Parallel over de zoemer. Jullie bevestigen dus beiden mijn vermoeden dat het vermogen van de beltrafo tekort komt.

Ik had deze trafo al gevonden:
https://www.vekto.nl/beltrafo-15va

15 VA, dus 1,88A bij 8V. Zou dus genoeg moeten zijn voor de bel en het relais samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
dat zou prima moeten werken.

1 klein dingetje van mijn kant. ik vind dat een beltrafo altijd kortsluitvast moet zijn. de trafo die jij linkt is me niet helemaal duidelijk. er staat bij kortsluitbeveiliging nee maar bij temperatuurbescherming ja.
dit zou suggereren dat hij wel kortsluitvast is omdat hij te warm wordt als je hem kortsluit en dan komt de temperatuurbescherming om de hoek kijken.

deze is bijvoorbeeld wel kortsluitvast
https://www.conrad.nl/p/e...c-8-vac-12-vac-2-a-611848

edit: hmm wat verder zoekend op het internet zijn lang niet alle beltrafo's kortsluitvast. dit is blijkbaar veranderd sinds ik op school zat. ik zie ze ook zonder enige vorm van beveiliging. ik zou voor een beltrafo gaan met tenminste 1 vorm van beveiliging.

[ Voor 19% gewijzigd door EHelmond op 17-08-2018 22:46 . Reden: zie edit: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
EHelmond schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:38:
dat zou prima moeten werken.

1 klein dingetje van mijn kant. ik vind dat een beltrafo altijd kortsluitvast moet zijn. de trafo die jij linkt is me niet helemaal duidelijk. er staat bij kortsluitbeveiliging nee maar bij temperatuurbescherming ja.
dit zou suggereren dat hij wel kortsluitvast is omdat hij te warm wordt als je hem kortsluit en dan komt de temperatuurbescherming om de hoek kijken.

deze is bijvoorbeeld wel kortsluitvast
https://www.conrad.nl/p/e...c-8-vac-12-vac-2-a-611848

edit: hmm wat verder zoekend op het internet zijn lang niet alle beltrafo's kortsluitvast. dit is blijkbaar veranderd sinds ik op school zat. ik zie ze ook zonder enige vorm van beveiliging. ik zou voor een beltrafo gaan met tenminste 1 vorm van beveiliging.
De trafo die je aangeeft is maximaal 2A bij 4V. Dus bij 8V maar 1A, en dus schiet ik daar niks mee op...

De trafo die er nu in zit is deze:
https://www.attema.com/nl...asten/15983-beltrafo-1-a/

Blijkbaar ook zonder beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan je niet gewoon een optocoupler gebruiken?
Genoeg schema's op het net hoe je voor 2 euro aan onderdelen een bel indicator met een optocoupler kan maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
memphis schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:05:
Kan je niet gewoon een optocoupler gebruiken?
Genoeg schema's op het net hoe je voor 2 euro aan onderdelen een bel indicator met een optocoupler kan maken.
What he said ^ :)

Voor een schema: https://github.com/tIsGou...via-Wemos-and-optocoupler (overigens niet mijn project).

Gebruik dit schema zelf met een NodeMCU i.c.m. ESPEasy... maar je zou ook gewoon de GPIO pinnen van je Raspberry moeten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

KennieNL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

What he said ^ :)

Voor een schema: https://github.com/tIsGou...via-Wemos-and-optocoupler (overigens niet mijn project).

Gebruik dit schema zelf met een NodeMCU i.c.m. ESPEasy... maar je zou ook gewoon de GPIO pinnen van je Raspberry moeten kunnen gebruiken.
Met ^ en ^^
Alternatief kan je natuurlijk ook een lichter relais nemen; een 16A relais is meer dan overkill voor het aansturen van een GPIO poort

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Lomp groot relais voor een signaaltje.

Je kan beter zoiets pakken, in combinatie met een brugcel en elco (en een weerstandje om de stroom/spanning te beperken) kan je dat relais prima zonder gezoem aansturen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Resistor schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:02:
Lomp groot relais voor een signaaltje.

Je kan beter zoiets pakken, in combinatie met een brugcel en elco (en een weerstandje om de stroom/spanning te beperken) kan je dat relais prima zonder gezoem aansturen.
Feitelijk is dat nog steeds een belachelijk dure oplossing. NOFI
Wat je nodig hebt is een 1N4148, een weerstand van 1kΩ en een QNY17 (à € 0,14)
Als bonus krijg je dan ook nog keurige pulsjes op je GPIO. Dan kun je onderscheid maken tussen iemand die lang aanbelt of iemand die kort aanbelt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:31
Bij deze topic titel verwachtte ik eigenlijk een discussie over hoe je automagisch het geluid van je bel kan uitschakelen zodra er iemand met een Oxxio/Nuon/Eneco jasje voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gebanned schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:01:
Bij deze topic titel verwachtte ik eigenlijk een discussie over hoe je automagisch het geluid van je bel kan uitschakelen zodra er iemand met een Oxxio/Nuon/Eneco jasje voor de deur staat.
Dat is waarschijnlijk ook het uiteindelijke doel van de TS. We moeten hem alleen even door de beginfase heen helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Er moet ergens een artikel zijn waar beschreven staat dat dat finder relais een goed idee is ... want ik ben het al vaker tegengekomen.

Dat soort (en alle relais zonder vergulde contacten overigens) zijn NIET geschikt voor de kleine stroompjes van een pi GPIO of iets in die richting. Contacten hebben een beetje stroom nodig om schoon te blijven en betrouwbaar contact te maken.

Zie:
Wikipedia: Wetting current

Blurb /ignore

Dat IS een relais met vergulde contacten, nog steeds zwaar lomp, maar het kan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 18-08-2018 23:51 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Je relais (20.21.8.008.4000) is een step relay (impulsrelais). Geen normaal relais.
Deze schakelt in op een puls, en schakelt de volgende puls weer uit. Vaak toegepast in trappenhuizen waar een hotelschakeling niet meer kan.

Volgens mij was het de intentie om een normaal relais te kopen, de 22.21 serie bijvoorbeeld.

Maar je doet er beter aan een steekrelais met voet te kopen waar gold plated (Au) of ZilverNikkel+Goud (Agni+au) te kopen. Fundamentals of relay technology

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 19-08-2018 00:16 . Reden: relais contact typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Jep, las het "Stroomstootschakelaar" in de omschrijving ook te laat.

Dat gaat niet werken nie.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1