Compressor koelkast/airco/waterapparaat

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoi allen,

Ik zit met een vraagje. Ik heb altijd met een schuin oog gekeken naar Phasechange en diy koelers met koelkast compressors. Dit soort compressors vind je in airco's, koelkast en van de waterdrink units op kantoren.

Ik heb in de loop van de jaren ook wat van dat spul verzameld maar nog nooit eigenlijk echt iets gebouwd.

Nu ben ik ook ontzettende aquaria fan, en gezien de zomer kwamen er allerlei wilde ideeen voorbij om iets te doen met dit soort koel installaties.

Ik ben zelf door een aantal dingen afgeschrikt, maar ga nu toch eens vragen aan jullie of iemand toevallig iets te vertellen heeft over onderste 2 punten.

- De buisjes van dit soort installaties mag je nooit bij buigen. Als je dit wel doet heb je een speciale tang nodig. (buisjes met vroeger freyon, en nu de moderne vloeistof variant daarvan

- Je mag de compressor niet continu schakelen op de stroom aansluiting. Het is slecht voor een compressor om elk uur de stekker eruit te trekken en na dan weer erin en dan weer eruit.

Er is een topic geopend waar iemand dit aan het bouwen is en ik zie allemaal rode vlaggetjes omhoog gaan, maar durf nog niks te zeggen... omdat ik het eigenlijk ook niet precies weet. Nu zijn er hier zat lui die daar zelf wel eens mee gewerkt hebben. Dus als iemand iets te vertellen heeft hoor ik het heel graag.

Ik weet niet of het mag, maar het gaat over dit topic.
https://aquaforum.nl/thre...installatie-maken.159126/
Halverwege de eerste pagina begint een verslagje.

Ik vind het eng wat hij doet en durf dit zelf niet, vandaar dat ik nog nooit aan mijn projecten ben begonnen.

Alvast bedankt voor elk perspectief wat jullie hebben :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat is je vraag dan precies? Je zegt twee vragen te hebben, maar beide zijn stellingen. Verder is dit niet meer dan een "dit wil ik, vertel me hoe het moet"-topic, en dat is conform het beleid niet de bedoeling, dus dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.