4K films afspelen op een FHD laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-01 10:04
Beste tweakers,

Ik loop tegen het volgende issue aan..

Ik ben in het bezit van een laptop( intel core i7@2,9ghz, 8GB ddr3 ram, Nvidia 1100K Quadro videokaart)..

Ik gebruik Kodi en wil ook graag van de 4K films genieten, op mijn 4K tv..

Nou zat ik te denken om een externe videokaart aan mijn laptop aan te sluiten met hdmi2.0 om zo toch de 60fps te halen, maar ik weet niet of dit zal werken?

Kunnen jullie misschien advies geven, wat het beste is om dit te resliseren?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Wicko071 op 17-08-2018 17:11)

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
freaky35 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:06:
Die 1100k kaart heeft geen hardwarematige ondersteuning voor 4k en de cpu is te traag om 4k alleen aan te kunnen.

Ik zou in dit geval eerder voor een mediaspeler gaan,is toch fijner ook in combinatie met een tv.

Een externe gpu is veel te omslachtig en volgens mij is dat ook niet mogelijk,met de aansluitingen die op die laptrop zitten.
In dit geval is een losse mediaplayer wel de beste optie. Blijkbaar speelt Wicko de media wel vanaf het internet af, dus in dat geval zou ik nog wel kijken of de bron in het geval van streamen de video snel genoeg levert. Dat zijn internet snel genoeg is geloof ik, maar dat hoeft aan de kant van de bron nog niet zo te zijn. Het is dus nog maar de vraag of het probleem daadwerkelijk de laptop is, of dat het gewoon aan de bron ligt.

Een externe GPU is alleen mogelijk als er Thunderbolt 3 op zit. Dat heeft deze laptop volgens mij niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Foodie88 op 17-08-2018 16:10 ]

BF1 Stats

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:14
Wat is het probleem waarom het nu niet zou werken? Wat heb je al geprobeerd? Heeft je notebook een HDMI 2.0 / DP uitgang?

Tevens is het handig om te werken welk merk en type jouw notebook betreft.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakict op 17-08-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
tweakict schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:49:
Wat is het probleem waarom het nu niet zou werken? Wat heb je al geprobeerd? Heeft je notebook een HDMI 2.0 / DP uitgang?

Tevens is het handig om te werken welk merk en type jouw notebook betreft.
De laptop heeft geen HDMI 2.0 uitgang. Het is een HP Zbook 15G1 workstation

Probleem nu is dat tijdens het afspelen van 4K films, het vast loopt/buffert.. (Lagging?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
Ik snap dat je laptop een FHD scherm heeft. Maar soms hebben laptops ook aansluitingen, bijvoorbeeld een HDMI, (mini) display port of thunderbolt 3 / USB-C met Thunderbolt ondersteuning.

Wat heeft jouw laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Wicko071 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

De laptop heeft geen HDMI 2.0 uitgang. Het is een HP Zbook 15G workstation

Probleem nu is dat tijdens het afspelen van 4K films, het vast loopt/buffert.. (Lagging?)
Als je nu HDMI 1.4 hebt (of nog lager) dan zit je vast aan een framerate van 24 fps. Maar dat zou geen buffering moeten veroorzaken.. je zou eens moeten kijken wat er op 100% (of in ieder geval hoge belasting) staat als je een 4K video afspeelt, is dat je CPU of je GPU?

Wanneer het je CPU is, zou je kunnen kijken of er een manier is om hardwareversnelling aan te zetten zodat je GPU het decoderen van de video overneemt.

BF1 Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:14
[...]
De laptop heeft geen HDMI 2.0 uitgang. Het is een HP Zbook 15G workstation

Dankjewel, maar dit is nog steeds te weinig informatie om een volledig beeld te scheppen. Betreft het een G1 / G2 / G3 of G4 model.

Staat het bron materiaal lokaal of speel je dit via het netwerk af? Wi-Fi of bedraad enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
tweakict schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:57:
[...]

Dankjewel, maar dit is nog steeds te weinig informatie om een volledig beeld te scheppen. Betreft het een G1 / G2 / G3 of G4 model.

Staat het bron materiaal lokaal of speel je dit via het netwerk af? Wi-Fi of bedraad enzovoorts.
Volgensmij schreef ik net dat het de G1 was, anderd bij deze..

Internet is bedraad(750Mb/s up&down)..

Ik speel het bron van internet af(Kodi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
Foodie88 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:57:
[...]

Als je nu HDMI 1.4 hebt (of nog lager) dan zit je vast aan een framerate van 24 fps. Maar dat zou geen buffering moeten veroorzaken.. je zou eens moeten kijken wat er op 100% (of in ieder geval hoge belasting) staat als je een 4K video afspeelt, is dat je CPU of je GPU?

Wanneer het je CPU is, zou je kunnen kijken of er een manier is om hardwareversnelling aan te zetten zodat je GPU het decoderen van de video overneemt.
Het is HDMI 1.4..
Ik zal kijken wat op 100% draait indd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Die 1100k kaart heeft geen hardwarematige ondersteuning voor 4k en de cpu is te traag om 4k alleen aan te kunnen.

De k2000 uit deze lijst is van dezelfde generatie als die kaart en die ondersteund totaal geen gpu ondersteuning bij 4k :

https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix

Ik zou in dit geval eerder voor een mediaspeler gaan,is toch fijner ook in combinatie met een tv.

Een externe gpu is veel te omslachtig en volgens mij is dat ook niet mogelijk,met de aansluitingen die op die laptrop zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 17-08-2018 16:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
freaky35 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:06:

In dit geval is een losse mediaplayer wel de beste optie. Blijkbaar speelt Wicko de media wel vanaf het internet af, dus in dat geval zou ik nog wel kijken of de bron in het geval van streamen de video snel genoeg levert. Dat zijn internet snel genoeg is geloof ik, maar dat hoeft aan de kant van de bron nog niet zo te zijn. Het is dus nog maar de vraag of het probleem daadwerkelijk de laptop is, of dat het gewoon aan de bron ligt.

Een externe GPU is alleen mogelijk als er Thunderbolt 3 op zit. Dat heeft deze laptop volgens mij niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Foodie88 op 17-08-2018 16:10 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
Bedankt voor de jullie reacties..

Het heeft volgensmij indd te maken met het bron. Die levert ze niet snel genoeg..

Ik heb nu een andere geprobeerd en die speelt het vlekkenloos..

Alleen weet ik niet hoeveel fps?

Wat betreft de externe videokaart:

Zelf dacht ik aan een mini PCI-E dockings station.. zoals dit:

V&A aangeboden: [Mini PCI-E Version] V8.0 EXP GDC Laptop External Independent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Wicko071 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:21:
Bedankt voor de jullie reacties..

Het heeft volgensmij indd te maken met het bron. Die levert ze niet snel genoeg..

Ik heb nu een andere geprobeerd en die speelt het vlekkenloos..

Alleen weet ik niet hoeveel fps?

Wat betreft de externe videokaart:

Zelf dacht ik aan een mini PCI-E dockings station.. zoals dit:

V&A aangeboden: [Mini PCI-E Version] V8.0 EXP GDC Laptop External Independent...
Met bron bedoelde ik je bron op het internet, hè? Is die snel genoeg? Dus niet je internet zelf, maar waar het je het vandaan streamt.

Mocht het toch je laptop zijn, dan zou ik aanraden gewoon een simpel 4K Android TV boxje te kopen. Die kun je ook al voor hetzelfde geld kopen wat je nu voor dat PCI Express Dock zou betalen. Dan hoef je je laptop niet eens meer aan te sluiten en heb je ook geen videokaart en voeding meer nodig. Dat is nogal een omslachtige, dure manier om je doel te bereiken.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
Foodie88 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Met bron bedoelde ik je bron op het internet, hè? Is die snel genoeg? Dus niet je internet zelf, maar waar het je het vandaan streamt.

Mocht het toch je laptop zijn, dan zou ik aanraden gewoon een simpel 4K Android TV boxje te kopen. Die kun je ook al voor hetzelfde geld kopen wat je nu voor dat PCI Express Dock zou betalen. Dan hoef je je laptop niet eens meer aan te sluiten en heb je ook geen videokaart en voeding meer nodig. Dat is nogal een omslachtige, dure manier om je doel te bereiken.
Ja ik snapte dat je dat met bron bedoelde :P ..

Bedankt voor jullie advies..

Maar het zou dus wel werken, met een pci express dock?

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de YT videos al bekeken en de reviews op internet? Want het lijkt me nogal bewerkelijk ding om te hebben, niet in de laatste plaats omdat het er redelijk gammel uitziet en je ook nog losse voeding erbij moet zetten.

Als je 4K op je TV wil, ben je goedkoper (en sneller) klaar met een Vero 4K doosje van net aan 100€.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
MAX3400 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:59:
Heb je de YT videos al bekeken en de reviews op internet? Want het lijkt me nogal bewerkelijk ding om te hebben, niet in de laatste plaats omdat het er redelijk gammel uitziet en je ook nog losse voeding erbij moet zetten.

Als je 4K op je TV wil, ben je goedkoper (en sneller) klaar met een Vero 4K doosje van net aan 100€.
Ik heb indd de YT filmpjes gezien..

Het ziet er indd beetje losjes uit, maar je hebt ze ook met behuizingen.

Ik zal ff kijken naar de Vero 4K doosje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Tja waarom zou je het zo willen is meer de vraag,er zijn gewoon simpelere oplossing voor als een externe kaart😊

Die Vero 4k is denk ik een heel stuk gebruiksvriendelijker

Ik zou dan wel uitkijken naar de Vero 4k+

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 17-08-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

De laptop heeft geen HDMI 2.0 uitgang. Het is een HP Zbook 15G1 workstation

toevallig heb ik een zbook 15" g? 4800mq i7, 16gb, quadro 1100M, ssd. Ik heb ook een 4K film bij de hand, een HVC1 3840x1600 23.976fps HEVC 10 bits bestand van 15GB. Op zich speelt die zonder haperen af met media player classic, 25% cpu load. Geen H/W versnelling van de gpu lijkt het idd. Maar misschien zijn jouw bestanden nog zwaarder of gaat er wat anders mis?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
maratropa schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

toevallig heb ik een zbook 15" g? 4800mq i7, 16gb, quadro 1100M, ssd. Ik heb ook een 4K film bij de hand, een HVC1 3840x1600 23.976fps HEVC 10 bits bestand van 15GB. Op zich speelt die zonder haperen af met media player classic, 25% cpu load. Geen H/W versnelling van de gpu lijkt het idd. Maar misschien zijn jouw bestanden nog zwaarder of gaat er wat anders mis?
Zoals ik aangaf gebruik ik Kodi..

Ik heb een ander addon geprobeerd en daar speelde het vlekkeloos af.. Alleen heb ik HDMI1.4, dus het zal geen 60fps zijn..

Het heeft dus met het bron van de film te maken..

Ohja, ik gebruik ook een ssd(Evo850) voor de OS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
freaky35 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:15:
Tja waarom zou je het zo willen is meer de vraag,er zijn gewoon simpelere oplossing voor als een externe kaart😊

Die Vero 4k is denk ik een heel stuk gebruiksvriendelijker

Ik zou dan wel uitkijken naar de Vero 4k+
Beetje hobbiën? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicko071
Hierbij geef ik wat aanvullend informatie over de vraag die ik stelde..

Mijn Zbook is voorzien van Displayport 1.2/1.3..
Hij is ook voorzien van een Thunderbolt 2 aansluiting..
En hij beschikt over de Nvidia Quadro K1100M GPU..

Ik heb net op internet gesnuffeld en blijkt dat het gewoon 4K ondersteunt(GPU) en dmv de displayport kan ik hem aansluiten op een scherm die ook 4K ondersteunt..

Toen ik dit topic startte, was het voor mij een beetje onduidelijk allemaal.. Nu heb ik een beter beeld van al die aansluitingen..

Dus bij deze, mijn terugkoppeling..

Wellicht kan deze topic gesloten/verwijderd worden.. 😉
Pagina: 1