Ik heb een 'peer to peer' netwerkje. Toen ik de kabel voor het netwerkje kocht wist ik niets over gedraaide kabels e.d. Daarom kocht ik een gewone netwerk kabel, gevolg netwerk werkt niet. Toen hoorde ik dat bij dit netwerk een paar adertjes van de kabel verdraaid moesten worden. Solderen dus maar en nog werkte het niet. Nieuwe kabel gekocht en gaan. Is solderen geen mogelijkheid voor netwerkkabels?
Bestaan er geen tangen voor om netwerkkabels te voorzien van stekkers? Is mijn kabel nu waardeloos geworden of kan een goede compu winkel hier zo een stekkertje aan vastklinken?
Verwijderd
'k Zou inderdaad die soldeerbout maar in de kast laten liggen als je met netwerkkabels bezig bent.
Als ik even aanneem, dat je met peer-to-peer bedoelt, dat je twee computers hebt, die je met elkaar wilt verbinden: koop een zogenaamde cross-kabel (daar zitten dus al stekkertjes aan!!) en stop die stekkertjes aan elke kant in een netwerkkaart. Klaar.
Maar nou ben ik toch nieuwsgierig: waar ging je dan in hemelsnaam aan solderen? Je kunt met een soldeerbout toch niet in die stekkertjes komen?
[edit]
Ja: er bestaan inderdaad speciale tangen om die stekkertjes aan de kabel te knijpen. Dan boren die koperen pinnetjes in de connectoren zich in de kabel, en dat geeft (electrisch gezien) een hele goeie verbinding waar geen soldeerbout tegenop kan.
Als ik even aanneem, dat je met peer-to-peer bedoelt, dat je twee computers hebt, die je met elkaar wilt verbinden: koop een zogenaamde cross-kabel (daar zitten dus al stekkertjes aan!!) en stop die stekkertjes aan elke kant in een netwerkkaart. Klaar.
Maar nou ben ik toch nieuwsgierig: waar ging je dan in hemelsnaam aan solderen? Je kunt met een soldeerbout toch niet in die stekkertjes komen?
[edit]
Ja: er bestaan inderdaad speciale tangen om die stekkertjes aan de kabel te knijpen. Dan boren die koperen pinnetjes in de connectoren zich in de kabel, en dat geeft (electrisch gezien) een hele goeie verbinding waar geen soldeerbout tegenop kan.
Ik heb gewoon geslodeerd aan m'n netwerkkabels, en het werkt nog steeds! M'n hele bekabeling van m'n kabelmodem -> server / gateway -> computer bestaat uit stukjes telefoonkabel en stukjes UTP (waarvan ik maar 4 aders gebruik) en dat aan elkar gesoldeerd.
Verwijderd
Jawel die bestaan, en ja een goede winkel zou dat moeten kunnen, evenals sommige installatie bedrijven een heel misschien ook wel bij een primafoon.Op woensdag 18 juli 2001 19:15 schreef Syscrash het volgende:
Bestaan er geen tangen voor om netwerkkabels te voorzien van stekkers? Is mijn kabel nu waardeloos geworden of kan een goede compu winkel hier zo een stekkertje aan vastklinken?
Ik heb ook een netwerkkabel (10 Mbit) gesoldeerd. Had namelijk geen tang en de stekker pastte niet door de kleine opening in een muur.
Kabel werkt prima. Moet je natuurlijk wel zoveel mogelijk twist in de kabel houden.
Dus: stekker - 1 meter kabel - soldeerpunt - nog 19 meter kabel - stekker.
Overigens straight kabel (pc -> hub).
Het kan dus wel
Kabel werkt prima. Moet je natuurlijk wel zoveel mogelijk twist in de kabel houden.
Dus: stekker - 1 meter kabel - soldeerpunt - nog 19 meter kabel - stekker.
Overigens straight kabel (pc -> hub).
Het kan dus wel
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
die tangen bestaan idd. gewoon, echter kosten al snel Fl.50 zo niet meer.
Solderen kan gewoon, mits je e.e.a. netjes doet zou het geen problemen moeten opleveren. Let goed op dat je geen koude lassen hebt oid. (en uiteraard dat je de juiste draadjes soldeert).
Een andere optie is voor ca. 25 piek een cross-utp cable te kopen bij je computerboer.
Snelheidsverlies door een soldering is onzin, het zou hooguit door het niet aanwezig zijn vd. twist kunnen zijn maar zelfs dat is voor het stukje wat je nodig hebt om te kunnen solderen (ca. 2 cm) totaal verwaarloosbaar.
Solderen kan gewoon, mits je e.e.a. netjes doet zou het geen problemen moeten opleveren. Let goed op dat je geen koude lassen hebt oid. (en uiteraard dat je de juiste draadjes soldeert).
Een andere optie is voor ca. 25 piek een cross-utp cable te kopen bij je computerboer.
Snelheidsverlies door een soldering is onzin, het zou hooguit door het niet aanwezig zijn vd. twist kunnen zijn maar zelfs dat is voor het stukje wat je nodig hebt om te kunnen solderen (ca. 2 cm) totaal verwaarloosbaar.
Ik denk dat hij gewoon het uiteinde (stekkertje + stukje kabel) van een bestaande kabel heeft afgeknipt, de uiteinden gestript en solderen maar..Maar nou ben ik toch nieuwsgierig: waar ging je dan in hemelsnaam aan solderen? Je kunt met een soldeerbout toch niet in die stekkertjes komen?
Oh... solderen moet wel lukken hoor, ik heb hier zelf een kabel met de hand gedraaid (dus die gestripte uiteindes om elkaar heen gedraaid
) en het werkt prima ... 
Byteripper.
Byteripper.
Soldren gaat prima .
Ik zelf werk liever met koppelstukjes (male rj-45 --> koppelstuk ---> male rj45 )
of een female <--> male rj-45 stekker
aangezien mijn soldeer werk nog al vaak losgaat
Ik zelf werk liever met koppelstukjes (male rj-45 --> koppelstuk ---> male rj45 )
of een female <--> male rj-45 stekker
aangezien mijn soldeer werk nog al vaak losgaat
Verwijderd
Solderen??
Ik denk dat een beetje elektrobedrijf (of zelfs wel een businesspoint van KPN) die tangen verkoopt.
Het is echt een eitje om alle acht de draden in de rj45 te krijgen. Laat me je een truck vertellen, die me per rj45 ongeveer 15 minuten scheelt:
Strip de kabel, zodat je 8 losse draden overhoudt. De lengte van die draden hou je op een cm of drie. Ga ze nu in de goede volgorde leggen. Zodra je dat hebt gedaan, leg je je vinger over de 8 draden (daar waar de thule begint)en probeer ze zo netjes mogelijk naast elkaar te krijgen. Als je ze redelijk strak hebt, neem je een tangetje of schaar (bah!) en knip je ze boven je vinger af, zodat je ongeveer 8 tot 10 mm draad overhoud (thule niet meegerekend natuurlijk!) Pak nu de rj45, en schuif de door jou zo mooi gerangschikte draadjes naar binnen. Moet je opletten: zonder prob's zitten ze allemaal op hun plek, en kun je dmv de speciale tang de rj45 dichtknijpen.
Zit als een huis, en trust me: 100% betrouwbaarder dan solderen
Ik denk dat een beetje elektrobedrijf (of zelfs wel een businesspoint van KPN) die tangen verkoopt.
Het is echt een eitje om alle acht de draden in de rj45 te krijgen. Laat me je een truck vertellen, die me per rj45 ongeveer 15 minuten scheelt:
Strip de kabel, zodat je 8 losse draden overhoudt. De lengte van die draden hou je op een cm of drie. Ga ze nu in de goede volgorde leggen. Zodra je dat hebt gedaan, leg je je vinger over de 8 draden (daar waar de thule begint)en probeer ze zo netjes mogelijk naast elkaar te krijgen. Als je ze redelijk strak hebt, neem je een tangetje of schaar (bah!) en knip je ze boven je vinger af, zodat je ongeveer 8 tot 10 mm draad overhoud (thule niet meegerekend natuurlijk!) Pak nu de rj45, en schuif de door jou zo mooi gerangschikte draadjes naar binnen. Moet je opletten: zonder prob's zitten ze allemaal op hun plek, en kun je dmv de speciale tang de rj45 dichtknijpen.
Zit als een huis, en trust me: 100% betrouwbaarder dan solderen
utp is wat gevoeliger voor storing (solderen, knikken in kabel) dan de 4-aderige telefoonkabel. Die utp-kabel gebruik jij als telefoonkabel, gewoon voor je modem. Daardoor zul jij niet zo snel problemen hebben.Op woensdag 18 juli 2001 19:19 schreef jurri@n het volgende:
Ik heb gewoon geslodeerd aan m'n netwerkkabels, en het werkt nog steeds! M'n hele bekabeling van m'n kabelmodem -> server / gateway -> computer bestaat uit stukjes telefoonkabel en stukjes UTP (waarvan ik maar 4 aders gebruik) en dat aan elkar gesoldeerd.
AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB
Verwijderd
Hij zei: KABELMODEMOp donderdag 19 juli 2001 22:34 schreef milouny het volgende:
[..]
utp is wat gevoeliger voor storing (solderen, knikken in kabel) dan de 4-aderige telefoonkabel. Die utp-kabel gebruik jij als telefoonkabel, gewoon voor je modem. Daardoor zul jij niet zo snel problemen hebben.
:-)
utp dus
Verwijderd
Waarom al dat geklooi met die soldeerbouten enzo? Een nieuwe, complete kabel is helemaal niet zo duur hoor.
Als je ook nog iets storingsvrij wil hebben, dan moet je STP gebruiken.
Als je ook nog iets storingsvrij wil hebben, dan moet je STP gebruiken.
Pagina: 1