Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4 virtual machine's op 1 windows pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robin.o
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-07-2022
Mijn vraag
Welke virtual machine is handig voor als ik 4 virtual machine's op 1 windows pc wil draaien, alle virtual machine's moeten sterk genoeg zijn om veel te rekenen tegelijketijd. Het mag geld kosten. Dit is mijn eerste ervaring met virtual machine's ik help mijn neef ermee voor zijn werk hij wilt een programma draaien maar die kan niet meerdere keren op 1 pc draaien . Ik weet niet erg veel van pc's en erg weinig van het opzetten van virtual machine's :) .

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Windows 10 Pro 64-bit OEM (NL)
Intel® Core™i7 Six Core Processor i7-8700k (3.7GHz) 12MB Cache
64GB Corsair 2400MHz SODIMM DDR4 (4 x 16GB)
500GB Samsung 850 2.5” 6Gb/s. 540MB/sR x2
500GB SAMSUNG 960 EVO M.2, 3200MB/R x2
2 x NVIDIA® GeForce® GTX 1070 – 8.0GB GDDR5 Video RAM – DX 12.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al meerdere virtual machine's gevonden maar ik weet niet welke het beste is.

[ Voor 15% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 14:53 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
Waarom moet er in een virtuele machine worden gerekend?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Gewoon hyper-v gebruiken, krijg je gratis bij Windows 10 Pro

ICE ICE Baby

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Hyper-v gebruiken welke standaard in windows 10 zit en een VM kan je net zo krachtig maken als je zelf wilt. (Op basis van de beschikbare hardware)

Cloud ☁️

• robin.o
jeroen3 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:50:
Waarom moet er in een virtuele machine worden gerekend?
het programma kan niet meerdere keren op 1 pc draaien en voor meerdere werk omgevingen.

[ Voor 7% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 15:03 ]

• robin.o
djmuggs schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:50:
Gewoon hyper-v gebruiken, krijg je gratis bij Windows 10 Pro
HKLM_ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:51:
Hyper-v gebruiken welke standaard in windows 10 zit en een VM kan je net zo krachtig maken als je zelf wilt. (Op basis van de beschikbare hardware)
Dankuwel! Ik ga er even onderzoek naar doen.
Moet ik hem zelf krachtig maken of de beschikbare hardware aanpassen of pakt de virtual machine al automatisch de hardware die hij nodig heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 14:57 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:53:
[...]

het programma kan niet meerdere keren op 1 pc draaien
Vaak kan je dit omzeilen door het als een andere user te starten.

Overigens kunnen VM's geen gebruik maken van je videokaarten...

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 17-08-2018 14:59 ]

• robin.o
Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Vaak kan je dit omzeilen door het als een andere user te starten.

Het is ook voor meerdere werk omgevingen en om te testen was ik vergeten te zeggen.
Waarop draaien VM's als ze geen gebruik maken van videokaarten?
Is het mogelijk om zware tekenprogramma's te draaien op een VM?

• jeroen3
Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:58:
[...]
Als je dat wilt moet je het anders doen.
*met een hypervisor zoals unraid.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2018 15:06 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Het is ook voor meerdere werk omgevingen en om te testen was ik vergeten te zeggen.
Alles kan, alleen zal de investering daar ook naar zijn, als je VDI wil gaan doen met zware tekenprogramma's op een supported manier zal je ook waarschijnlijk een professionele videokaart met bijbehorende prijskaartjes moeten kopen. Daarnaast is de kans ook groot dat je licentie kosten uit de pan gaan rijzen. Windows clients mag je namelijk ook niet zomaar virtueel draaien.

Beste advies in deze is verwacht ik: Neem contact op met de leverancier van de software, kijk wat daar de opties zijn, welke virtualisatie software zij supporten (als desktop virtualisatie al supported is, dit is vaak nog lang niet altijd het geval. En neem met die informatie contact op met een IT partner van je neef (ik ga er even van uit dat dit zakelijk is).

dit is niet iets dat je zo maar even op correcte wijze inricht.

• robin.o
jeroen3 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Als je dat wilt moet je het anders doen.
*met een hypervisor zoals unraid.
Hoe kan ik een hypervisor opzetten? Ik heb er geen verstand van.

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:48:
Mijn vraag
Welke virtual machine is handig voor als ik 4 virtual machine's op 1 windows pc wil draaien, alle virtual machine's moeten sterk genoeg zijn om veel te rekenen tegelijketijd. Het mag geld kosten. Dit is mijn eerste ervaring met virtual machine's ik help mijn neef ermee voor zijn werk hij wilt een programma draaien maar die kan niet meerdere keren op 1 pc draaien . Ik weet niet erg veel van pc's en erg weinig van het opzetten van virtual machine's :) .

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Windows 10 Pro 64-bit OEM (NL)
64GB Corsair 2400MHz SODIMM DDR4 (4 x 16GB)
500GB Samsung 850 2.5” 6Gb/s. 540MB/sR x2
500GB SAMSUNG 960 EVO M.2, 3200MB/R x2
2 x NVIDIA® GeForce® GTX 1070 – 8.0GB GDDR5 Video RAM – DX 12.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al meerdere virtual machine's gevonden maar ik weet niet welke het beste is.
Je bedoeld een hypervisor ipv "virtual machine's". Hierin kun je kiezen voor een werkstation (Windows) uit VMware workstation, Microsoft Hyper-V of Virtualbox. Ieder heeft zijn voor / nadelen en sommige zijn niet gratis.

Voor servers: VMware ESX(i) / Microsoft Hyper-V en of KVM (zat andere overigens)
[...]

Ja; mits je hiervoor de juiste videokaart hebt. En nee een GTX 1070 valt niet in deze gradatie. Je hebt het hier dan ook over gaming kaarten ipv zakelijke GPU's (Quadro of AMD tegenhanger)

Maar misschien is het verstandiger dat jouw neef een topic aanmaakt en exact uitlegt wat er benodigd is... Heb je er al over nagedacht dat het wellicht niet toegestaan is vanuit de software leverancier om de software te virtualiseren?

[ Voor 0% gewijzigd door tweakict op 17-08-2018 15:12 . Reden: typo's... ]

• Dennism
  • Nu online
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Als je op dit niveau zit, echt neem een professioneel bedrijf in de hand, op deze wijze gaat dit echt niet zomaar goed komen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Als je je PC ook nog wil gebruiken ergens voor, niet.
[...]

Wat je zoekt is een VDI omgeving zo te zien. Dat gaat je niet lukken zonder extra investeringen. Je neef zal met een IT partij aan de gang moeten om dit te realiseren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• robin.o
Bedankt allemaal.
Ik zeg het even tegen mijn neef.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tweakict schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:11:
Ja; mits je hiervoor de juiste videokaart hebt. En nee een GTX 1070 valt niet in deze gradatie. Je hebt het hier dan ook over gaming kaarten ipv zakelijke GPU's (Quadro of AMD tegenhanger)
Sterker nog; virtualisatie met GTX-videokaarten wordt door de driver onmogelijk gemaakt. Wil je nVidia graphics gebruiken in combinatie met virtualisatie, zul je een Quadro videokaart moeten hebben. Met aangepaste drivers is het geloof ik wel te omzeilen, maar geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

Als je het al aan de praat krijgt, kun je de videokaart ook maar aan 1 VM doorspelen middels passthrough. Als er dus geen grafische hoogstandjes nodig zijn, heb je ook geen videokaart nodig.

Maar moet het per se een VM zijn, @robin.o? Kun je wellicht met containers werken, zoals bijvoorbeeld met Docker? Lijkt me in opzet wat makkelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2018 15:21 ]

• Dennism
  • Nu online
CH4OS schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:19:

Maar moet het per se een VM zijn, @robin.o? Kun je wellicht met containers werken, zoals bijvoorbeeld met Docker? Lijkt me in opzet wat makkelijker.
Hij heeft het over zware tekenprogramma's, ik ken eigenlijk geen zwaar tekenprogramma in een desktop omgeving dat in een container kan draaien.

• robin.o
Dennism schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Als je op dit niveau zit, echt neem een professioneel bedrijf in de hand, op deze wijze gaat dit echt niet zomaar goed komen.
Ja, mijn neef en ik hebben het onderschat :)

*Wij dachten meer dat het downloaden, kiezen wat elke VM als hardware kan gebruiken en starten

[ Voor 14% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 16:13 ]

• jeroen3
Dat kan wel. Je kunt het zo in Virtualbox/hyper-v/vmware met 3D acceleratie gooien.
Maar je zult zelf moeten kijken of het stabiel en probleemloos werkt.

• robin.o
jeroen3 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:16:
Dat kan wel. Je kunt het zo in Virtualbox/hyper-v/vmware met 3D acceleratie gooien.
Maar je zult zelf moeten kijken of het stabiel en probleemloos werkt.
Is dat ook krachtig genoeg om een tekenprogramma te runnen?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, Paint zal vast probleemloos werken. Geen idee welk 'tekenprogramma' jullie gebruiken.

EDIT:
Hou er overigens rekening mee dat 3D acceleratie niet in alle gevallen werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2018 16:25 ]

• robin.o
AutoCAD
Redelijk oud programma maar hij doet waarvoor wij hem nodig hebben.
Ik weet niet hoe zwaar AutoCAD is vergeleken met andere tekenprogrammas's.
We gebruiken het alleen 2D.

[ Voor 100% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 16:27 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben te lang uit AutoCAD om te zeggen of 3D rendering volop gebruikt tegenwoordig, als dat niet het geval is, dan maakt het dus niet zoveel uit en is het verstandiger te investeren in een krachtige CPU dan dat je elke VM zijn eigen GPU gaat geven.

Hou er wel rekening mee, dat je voor elke instance wel een licentie moet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2018 16:29 ]

• jeroen3
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Is dat ook krachtig genoeg om een tekenprogramma te runnen?
Ja. Totdat je tekening te complex wordt.

• robin.o
jeroen3 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:28:
[...]

Ja. Totdat je tekening te complex wordt.
De berekeningen zijn redelijk complex maar visueel niet. Volgens mij alleen zwaar op de CPU.

EDIT:
Ik heb net even een tekening getest ongeveer 25% van de CPU en GPU werd gebruikt.
CPU: i7 3770 3.40hz
GPU: GTX 660

[ Voor 19% gewijzigd door robin.o op 17-08-2018 16:38 ]

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik kan moeiteloos meerdere keren AutoCAD opstarten! Maar AutoCAD is geen rekenprogramma, misschien mist er nog informatie?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

De berekeningen zijn redelijk complex maar visueel niet. Volgens mij alleen zwaar op de CPU.

EDIT:
Ik heb net even een tekening getest ongeveer 25% van de CPU en GPU werd gebruikt.
Tja, dan kun je zelf al uitrekenen dat je maximaal 3 instances kunt virtualiseren; de hypervisor wil ook wat CPU en GPU

Maar, aangezien je zelf al aangeeft dat je niet gehinderd wordt door kennis van zaken: wat wil je bereiken? Waarom moeten die vier instances van autocad persé op de dezelfde machine gaan draaien. Ik kan me niet voorstellen dat je van plan bent om er ook 4 toetsenborden en 4 muizen aan te hangen, dus je wilt waarschijnlijk iets off-loaden. Kun je daar wat meer over vertellen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:22:
[...]

Tja, dan kun je zelf al uitrekenen dat je maximaal 3 instances kunt virtualiseren; de hypervisor wil ook wat CPU en GPU
CPU & vCPU tellen niet 1-op-1. @robin.o heeft een 6-core met HT dus op basis van de eerder uitgevoerde test met de i7 3770, kan je tot 24 vCPU rekenen maar dat is natuurlijk mogelijkerwijs een overcommit van de host en werkt over het algemeen pas goed als je allerlei optimalisaties toepast op je guest-OS.

Ik denk dat het hier een zaak wordt van meten=weten. Installeer eens een enkele VM, geef dat ding 12GB RAM en 2 vCPU en kijk eens of AutoCAD uberhaupt wil installeren (want er is een gerede kans dat dat niet werkt vanwege bepaalde detectie) en kijk daarna eens of het nog werkbaar is via (waarschijnlijk) RDP of VNC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Installeer gewoon hyperv op je windows 10 zit in de windows features. Installeer 4 vm's met windows 10 evaluatie. Open wat je moet en kijk hoe het draait.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vervang de GTX eens door een echte CAD kaart zoals een pricewatch: Dell NVIDIA Quadro P4000 8GB GDDR5 of een pricewatch: Dell NVIDIA Quadro P5000 16GB GDDR5
En prop er 128GB geheugen in of meer.

Doe dan eens een echte fatsoenlijke CAD benchmark voordat je gaat virtualiseren.
Zelfs de grote jongens virtualiseren dit niet zomaar, of je betaalt grof geld per maand.

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 18-08-2018 00:24 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En kijk ook vooral niet naar de kaarten welke door Autodesk supported zijn. Is gewoon onzin wat die leverancier van Autocad allemaal meldt aangaande z”n eigen producten 😏

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:00
Vind het vooral gek dat TS niet gewoon het probleem omschrijft. Niemand weet nog wat TS precies wil bereiken.

Wellicht kan je eerst beschrijven wat je probeert te bereiken. Je moet je probleem beschrijven. Je bent nu een oplossing aan het beschrijven waarvan jij denkt dat ie goed is. Vervolgens zijn alle reacties gericht op je oplossing.

Als je goed advies wil van experts zou ik beginnen met je probleem te beschrijven (Wat probeer je op te lossen?). Je krijgt nu allerlei reacties maar wellicht is er een hele andere oplossing mogelijk voor je probleem (zonder enige virtualisatie) en daar ga je nu allemaal aan voorbij door je "verkeerde" OP...

Palthe

Vmware Horizon iets voor je? Of iets in die richting. Azure kan het ook bijvoorbeeld. Kun je het schalen naar behoefte.

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:35
TS geeft zelf aan dat hij erg weinig van virtualisatie af weet. Dan zijn dit soort projecten in mijn ogen veel te hoog gegrepen, helemaal als je het over vgpu enzo gaat hebben.

Zeg tegen je neef dat dit serieus munten gaat kosten, mits je alles legaal gaat doen.

Ik denk dat je het makkelijkst uit ben door gewoon 4 pc's neer zet. Bijvoorbeeld die Dell precision towers staan bij bosjes op marktplaats

Palthe

Vandaar ook mijn opmerking over Azure. Super simpel bij elkaar te klikken en op elk moment te wijzigen. Begin met 1 vm met een trial account en je weet of het iets is voor je. Stuk makkelijker om in te stappen dan zelf met hypervisors aan de slag te gaan.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-11 19:34
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:48:
... alle virtual machine's moeten sterk genoeg zijn om veel te rekenen tegelijketijd. Het mag geld kosten. ...
Als je veel CPU rekenkracht wilt hebben dan zou ik voor een Xeon processor gaan. Afhankelijk van de rekentaken die je gaat verrichten, of zaken wel of niet parallel uitvoerbaar zijn, kun je kiezen voor een CPU met relatief weinig kernen en een hoge klokfrequentie of een CPU met veel kernen en een wat lagere klokfrequentie.
Een 6 (hexa) core met een basis klokfrequentie van 3,6 GHz of een 10 (deca) core op 3,1 GHz of een 18 core op 3,0 GHz basis klok of bijvoorbeeld een 28 core op 2,5 GHz. Vergeet even het hele turbo verhaal.

Bij de 6 core krijgt iedere VM 1 CPU kern en houdt je doorgaans 2 kernen voor de host. Bij de 10 core geef je iedere VM 2 kernen en heeft de host ook 2 kernen. Bij de 18 core geef je iedere VM 4 kernen en houdt de host 2 kernen. Bij 28 core iedere VM 6 kernen en de host 4 kernen. Enzovoort. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de rekenkernen ongelijk over de VM's te verdelen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@FrankHe Je weet dat je met virtualisatie niet gebonden bent aan 't aantal fysieke processoren én de hoeveelheid RAM? Over-Provisining is gewoon goed mogelijk (en ook héél gebruikelijk om te doen in datacentra). Uiteraard wél rekening houden met bijv. het aantal iOPS (storage) wat er afgenomen wordt door alle VM's tezamen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 18-08-2018 10:54 ]

• FrankHe
wimmel_1 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:31:
@FrankHe Je weet dat je met virtualisatie niet gebonden bent aan 't aantal fysieke processoren én de hoeveelheid RAM? Over-Provisining is gewoon goed mogelijk (en ook héél gebruikelijk om te doen in datacentra).
Op systemen met een gemiddelde belasting en een gemiddelde gelijktijdigheidsfactor werkt overprovisioning inderdaad prima. In de OP staat aangegeven dat er zware rekentaken moeten worden uitgevoerd waardoor ik in dit geval zou aanraden om de resources 1-op-1 toe te wijzen en niet te werken op basis van overprovisioning. Maar dat is een aanname vanaf mijn kant.
robin.o schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:25:
AutoCAD
Redelijk oud programma maar hij doet waarvoor wij hem nodig hebben.
Ik weet niet hoe zwaar AutoCAD is vergeleken met andere tekenprogrammas's.
We gebruiken het alleen 2D.
Met betrekking tot het CAD verhaal begrijp ik de casus misschien nog niet helemaal. Gaat je neef het als het ware als een terminal server gebruiken met vier tekenaars die ieder achter een thin client zitten? Overweeg in dat geval 4 losse workstations in plaats van 1 machine. Werkt je neef in zijn eentje en wil hij de machines (VM's) gebruiken voor het offloaden van renderingtaken dan zou ik alsnog 4 workstations nemen en een KVM switch. Dit klinkt misschien wat ouderwets maar met vier losse machines heb je meer bedrijfszekerheid. Als er eentje stuk is dan heb je er nog drie over en kun je blijven doorwerken. Moeten het echt VM's worden en is bedrijfszekerheid belangrijk neem dan een sterke machine voor het dagelijkse werk en een wat zwakkere machine om op terug te vallen voor wanneer de primaire machine defect is. Voor het oude CAD programma zou ik eerder kiezen voor een 6 core CPU met hoge klokfrequentie in plaats van 10 of 18 rekenkernen op een lagere klokfrequentie.

• MAX3400

MAX3400

@FrankHe er is al hardware, volgens de startpost. Dan lijkt me dat jouw raad om een Xeon te kopen of 4 losse werkstations, dus niet helemaal van toepassing? ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ben er een beetje bang voor dat 't handige neefje een niet zo handige keuze heeft gemaakt qua hardware :+

• robin.o
ID-College schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 08:24:
Vind het vooral gek dat TS niet gewoon het probleem omschrijft. Niemand weet nog wat TS precies wil bereiken.

Wellicht kan je eerst beschrijven wat je probeert te bereiken. Je moet je probleem beschrijven. Je bent nu een oplossing aan het beschrijven waarvan jij denkt dat ie goed is. Vervolgens zijn alle reacties gericht op je oplossing.

Als je goed advies wil van experts zou ik beginnen met je probleem te beschrijven (Wat probeer je op te lossen?). Je krijgt nu allerlei reacties maar wellicht is er een hele andere oplossing mogelijk voor je probleem (zonder enige virtualisatie) en daar ga je nu allemaal aan voorbij door je "verkeerde" OP...
Ik snap wat je bedoelt alleen ik weet hier erg weinig vanaf en mijn neef en ik hebben het onderschat. Mijn vraag is eigenlijk ik wil 1 pc met 4 VM die krachtig genoeg zijn voor AutoCAD. Maar ik ga even overleggen met mijn neef over hoe en wat.

• MAX3400

MAX3400

robin.o schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Ik snap wat je bedoelt alleen ik weet hier erg weinig vanaf en mijn neef en ik hebben het onderschat. Mijn vraag is eigenlijk ik wil 1 pc met 4 VM die krachtig genoeg zijn voor AutoCAD. Maar ik ga even overleggen met mijn neef over hoe en wat.
Is het dan geen idee dat jouw neef even komt posten? Want ondanks dat Mw. MAX3400 en ik allebei IT'ers zijn, kan zelfs daar al een "foutje" in de communicatie sluipen. Laat staan dus als 2 "minder handige neven" gaan overleggen en zonder kennis van zaken daar een topic over moeten bijwerken ;)

Oftwel; desnoods wordt het een verhaal van een A4'tje lang maar we horen graag wat precies de gedachte / ideeen / eisen / omstandigheden zijn van het wel/niet virtualiseren van bepaalde zaken.

• FrankHe
Ik denk dat we allemaal nog wat context missen. Gaat die neef zijn bedrijf uitbouwen en zitten ze dadelijk met vier tekenaars tegelijk te werken? Of is dit niet het geval? Gaat het om een hobby project en is het geen probleem als de machine het twee weken niet doet? Of tekent die neef voor zijn beroep en is een halve dag uitval niet acceptabel. In de OP staat: "Het mag geld kosten". Mijn invulling daarvan is dat het hier mogelijk zou kunnen gaan om een bedrijfsmatige omgeving waar bedrijfszekerheid belangrijk is en derhalve een extra investering is te verantwoorden wanneer je je hiermee kunt indekken tegen uitval.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Om te beginnen is het misschien wel eens verstandig om op de site van Autodesk te gaan "grasduinen" en dan met name op termen als Terminal Server en/of virtualisatie te zoeken. Je hebt namelijk een grote kans dat je met het licentiemodel van Autodesk in de knoei gaat komen als je zomaar wat in elkaar zet (er vanuit gaande dat je Microsoft Windows (server) licenties uiteraard al wél op orde zijn)

https://knowledge.autodes...html?st=terminal%20server

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 18-08-2018 11:29 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

EDIT:
Laat me reden.... In totaal 4CPU's in de machine?
[...]

Dat gaat vaak niet werken. Heb je de licentie ook even gechecked of dit toegestaan is?
En of je versie geschikt is om virtueel te draaien? Zowel licentie technisch en dat het ook werkelijk "werkt".
Ofwel niet zelf aan beginnen en er iemand met kennis naar laten kijken. Oa wat voor een probleem probeer je nu precies op te lossen?

[ Voor 62% gewijzigd door Rolfie op 18-08-2018 11:38 ]

• FrankHe
Rolfie schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:35:
[...]
Laat me reden.... In totaal 4CPU's in de machine?
Een belasting van 25% ziet er inderdaad uit als een 4 core CPU waarbij 1 kern voor 100% wordt belast en de andere 3 kernen niets zitten te doen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
FrankHe schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:41:
[...]

Een belasting van 25% ziet er inderdaad uit als een 4 core CPU waarbij 1 kern voor 100% wordt belast en de andere 3 kernen niets zitten te doen.
Klopt. Heb wat ervaring met solidworks, en op onze modellen was de CPU meestal met single core belasting bezig. We hebben toen toen de CPU gekozen met de hoogste frequentie. Dat was de snelste optie. Natuurlijk ook met quardo kaarten. Maar die worden bijna niet belast is onze ervaring.

• FrankHe
Rolfie schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:54:
[...]

Klopt. Heb wat ervaring met solidworks, en op onze modellen was de CPU meestal met single core belasting bezig. We hebben toen toen de CPU gekozen met de hoogste frequentie. Dat was de snelste optie. Natuurlijk ook met quardo kaarten. Maar die worden bijna niet belast is onze ervaring.
Als je dan een 4 core CPU hebt en met turbo schakelt die 2 of 3 kernen uit en verhoogt de klokfrequentie naar 4 komma nogwat GHz dan kan dat nog best prima gaan. Zolang de warmteontwikkeling binnen de TDP waarde valt en de CPU-koeler de energie kan blijven afvoeren. Dan kun je best een tijd op die turbofrequentie blijven doordraaien.
Pagina: 1