Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp nodig met de Novoflex Castel-Q slede

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonRoger
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21-03 07:40
Hallo, ik heb hulp nodig met het bij elkaar stellen van de Novoflex Castel-Q, want ik kan hier bijna niks over vinden. Ik heb op meerdere fora's gekeken maar zonder resultaat.

Helaas moet ik voor deze slede een aantal dingen hebben voordat ik het kan gebruiken, ik heb de items al gevonden die ik nodig heb. Maar ik heb werkelijk waar geen idee of dat ook wel echt allemaal op elkaar past.

De dingen die ik heb:
Sony a6000
Manfrotto MHXPRO-BHQ2 balhoofd
en natuurlijk een statief

De items (waarvan ik denk) die ik dus nodig heb:

Novoflex Q=Mount
Novoflex standaard snelkoppelingsplaat 3/8"
Novoflex Instelslede Castel-Q

Weten jullie of dit inderdaad de goede spullen zijn? Ik hoop echt dat jullie me hier mee kunnen helpen!

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
DonRoger schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:42:
...

Weten jullie of dit inderdaad de goede spullen zijn? Ik hoop echt dat jullie me hier mee kunnen helpen!
Alles hangt af van WAT je wilt gaan doen/bereiken met de genoemde spullen?

Normaliter gebruik je zo'n macro rail als je je camera in hele kleine stapjes wilt kunnen verschuiven t.o.v. het bevestigingspunt (= meestal je statief).
Zaken als statiefschroeven zijn in principe universeel. Koppelingsplaat is arca-compatibel.

Hier al gekeken:
https://www.novoflex.de/d...ro/einstellschlitten.html

BTW: Novoflex is natuurlijk heel mooi materiaal en zeer degelijk (heb er zelf ook wat van), maar wel vrij kostbaar. Voor dit soort doeleinden zijn er natuurlijk talloze (betaalbaardere) alternatieven.

Mooie Plaatjes   

• DonRoger
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:07:
[...]

Alles hangt af van WAT je wilt gaan doen/bereiken met de genoemde spullen?

Normaliter gebruik je zo'n macro rail als je je camera in hele kleine stapjes wilt kunnen verschuiven t.o.v. het bevestigingspunt (= meestal je statief).
Zaken als statiefschroeven zijn in principe universeel. Koppelingsplaat is arca-compatibel.

Hier al gekeken:
https://www.novoflex.de/d...ro/einstellschlitten.html

BTW: Novoflex is natuurlijk heel mooi materiaal en zeer degelijk (heb er zelf ook wat van), maar wel vrij kostbaar. Voor dit soort doeleinden zijn er natuurlijk talloze (betaalbaardere) alternatieven.
Ik wil het voor macro gebruiken, het leek me een fijn hulpmiddel om het focussen iets makkelijker te maken.

Bedankt voor de link, nog redelijk wat informatie staat er.

Het is inderdaad aardig prijzig, maar ik ben in mijn zoektocht nog geen waardige alternatieven tegen gekomen :P

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
DonRoger schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:16:
[...]
Het is inderdaad aardig prijzig, maar ik ben in mijn zoektocht nog geen waardige alternatieven tegen gekomen :P
Zeker weten? ;)

Als je googled op "macro rail" dan zijn er tig alternatieven te vinden. Vanaf een paar tientjes tot aan computergestuurde rails (a la Cognisys StackShot) voor enkele honderden euros. En alles wat daar tussen zit.

Zelf heb ik al twee verschillende versies van een Arduino gestuurde macrorail met stappenmotor aandrijving gebouwd:
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2

BTW: die 'goedkopere' rails zijn vaak ook via AE/BG/eBay voor nog minder te verkrijgen.
Ook tweedehands is er van alles te krijgen.
M.a.w. de keuze is reuze. :Y

ehtweak wijzigde deze reactie 18-08-2018 12:05 (12%)

Mooie Plaatjes   

• DonRoger
quote:
ehtweak schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Zeker weten? ;)

Als je googled op "macro rail" dan zijn er tig alternatieven te vinden. Vanaf een paar tientjes tot aan computergestuurde rails (a la Cognisys StackShot) voor enkele honderden euros. En alles wat daar tussen zit.

Zelf heb ik al twee verschillende versies van een Arduino gestuurde macrorail met stappenmotor aandrijving gebouwd:
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2

BTW: die 'goedkopere' rails zijn vaak ook via AE/BG/eBay voor nog minder te verkrijgen.
Ook tweedehands is er van alles te krijgen.
M.a.w. de keuze is reuze. :Y
Leuk project joh d:)b

Keuze is reuze, dat klopt inderdaad. ik bedoel meer dat ik nog geen rail heb gevonden die zo solide zijn als die van Novoflex, maar dan voor (veel) minder geld.

Ook de constructie van de Novoflex lijkt me erg goed.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True