Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Medetweakers,

Mijn oude laptop is gesneuveld tijdens de vakantie, althans het scherm. Nu was het financieel niet te billijken om er een nieuw scherm voor te kopen, dat moest 200 euro gaan kosten. Dus heb ik gezocht naar een andere oplossing. Ik heb dus nu een identieke laptop gevonden waar alles wel gewoon nog op werkt. Nu wil ik graag de SSD van de ene laptop overzetten naar de andere, wat gaat mijn Windows installatie daarvan vinden? Het betreffen namelijk windows 10 installaties, die de productkey gaan uitlezen vanuit de BIOS. Neemt de windows installatie de key over van het BIOS van de 'nieuwe' pc? of gaat dit conflicten opleveren.

Ik zou namelijk graag doorgaan met de oude laptop installatie en bestanden ook i.v.m diverse instellingen.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Beste antwoord (via Djampire op 17-08-2018 13:35)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
http://www.tomshardware.c...drives-laptops-model.html

Volgens mij geeft dat de mogelijke scenario's mooi weer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bitlocker vantevoren op suspend zetten, dan is het geen probleem. Als de nieuwe laptop ook een Windows 10 key had, dan is het opnieuw activeren ook geen probleem. Als de nieuwe laptop al default met Windows 10 werd geleverd, dan kun je de key ook gewoon uit de firmware uitlezen.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 17-08-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Is de windows laptop met windows 10 geleverd of heb je zelf deze erop gezet of geupgrade ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DukeBox schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:56:
Is de windows laptop met windows 10 geleverd of heb je zelf deze erop gezet of geupgrade ?
"Het betreffen namelijk windows 10 installaties, die de productkey gaan uitlezen vanuit de BIOS."

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
DukeBox schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:56:
deze windows 10 is een upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Djampire schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:11:
[...]
deze windows 10 is een upgrade
Vanuit Windows 8 zo te zien? Mag geen probleem geven om deze opnieuw te activeren. Ook de in het bios opgeslagen W8 key voldoet om Windows 10 (automatisch) te activeren. Mocht dit niet meteen lukken dan rest de key uit te lezen vanuit het bios m.b.v. een tooltje en dan her-activeren. In mijn ervaringen met het overzetten en activeren van een opslag (SSD/HDD) met daarop een legaal W10 OS, verliep dit (tot nu toe), iedere keer zonder problemen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
http://www.tomshardware.c...drives-laptops-model.html

Volgens mij geeft dat de mogelijke scenario's mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hardware-lover schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Vanuit Windows 8 zo te zien? Mag geen probleem geven om deze opnieuw te activeren. Ook de in het bios opgeslagen W8 key voldoet om Windows 10 (automatisch) te activeren. Mocht dit niet meteen lukken dan rest de key uit te lezen vanuit het bios m.b.v. een tooltje en dan her-activeren. In mijn ervaringen met het overzetten en activeren van een opslag (SSD/HDD) met daarop een legaal W10 OS, verliep dit (tot nu toe), iedere keer zonder problemen.
Volgens mij kun je tegenwoordig geen W8 (of W7) key's meer gebruiken om een Windwos 10 installatie te activeren. De 'gratis' upgrade is inmiddels al een poosje niet meer mogelijk. Dan is de vraag of de key in de 'nieuw' laptop al voor een upgrade gebruikt is. Die van de oude laptop is in iedergeval niet meer bruikbaar. Of je moet contact opnemen met Microsoft en aangeven dat het moederbord is vervangen (wat deels waar is), zij kunnen je dan helpen de key weer te activeren. Ik weet alleen niet zeker of de Key in de 'nieuw' laptop gaat conflicteren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
_Dune_ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:33:
[...]

Volgens mij kun je tegenwoordig geen W8 (of W7) key's meer gebruiken om een Windwos 10 installatie te activeren. De 'gratis' upgrade is inmiddels al een poosje niet meer mogelijk. Dan is de vraag of de key in de 'nieuw' laptop al voor een upgrade gebruikt is. Die van de oude laptop is in iedergeval niet meer bruikbaar. Of je moet contact opnemen met Microsoft en aangeven dat het moederbord is vervangen (wat deels waar is), zij kunnen je dan helpen de key weer te activeren. Ik weet alleen niet zeker of de Key in de 'nieuw' laptop gaat conflicteren.
Ik weet per feit dat mijn eigen windows installatie een upgrade is, dat heb ik zelf gedaan, hoe de laptop is geïnstalleerd door de vorige gebruiker, is voor mij (nog) een raadsel. is zal eens contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

hardware-lover schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:07:
"Het betreffen namelijk windows 10 installaties, die de productkey gaan uitlezen vanuit de BIOS."
Wat bedoel je daarmee ? Win10 maakt een hardware profile aan of koppelt de licentie aan de user, de betreffende laptop is nooit met windows 10 geleverd nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
DukeBox schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:09:
[...]

Wat bedoel je daarmee ? Win10 maakt een hardware profile aan of koppelt de licentie aan de user, de betreffende laptop is nooit met windows 10 geleverd nml.
Deze laptops werden idd standaard met Windows 8 geleverd. maar door gebruik te maken van het toen geldende update beleid van Microsoft ben ik zelf geüpdate naar Win10. De Win8 Key is daardoor omgezet in een Win10 key.

Ik weet inmiddels van de verkoper ook dat de nieuwe laptop is voorzien van een schone installatie met officiële Win10 media die door Microsoft automatisch is geactiveerd vanuit het BIOS.

Waarschijnlijk gaat het dus wel werken, ga het iig proberen, en dan zien we het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@Djampire in dat geval is de key niet omgezet noch wordt er bios activatie voor windows 10 gebruikt.

Pagina: 1