advies voor accespoint / bridge in mancave (Linksys RE6500?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 21:15
Beste Tweakers,

Onze ziggo wifi router bevindt zich aan de voorkant van ons huis op de eerste verdieping (daar is de woonkamer).

Aan de achterkant van het huis op de begane grond is de mancave/bibliotheek/kantoor. Ik heb toen we hier introkken gelukkig een kabel getrokken van de router op de 1e naar het kantoor en mijn game pc heeft dus gewoon stabiel bedraad internet.

Ons wifi signaal in de tuin aan de achterkant van het huis is echter beperkt EN ik zou graag een aantal ethernet poorten willen in het kantoor. Ik ben dus op zoek naar een manier om het wifi signaal te versterken en een aantal extra ethernet poorten in het kantoor te fiksen.

is de:

pricewatch: Linksys RE6500 Dual Band AC Range Extender incl audio

Hier een goede voor? ik kwam hem tegen op HWI maar de gebruiksreviews hier op tweaker zijn niet geweldig. Een alternatief hoor ik ook graag maar zo rond de 50 euro was wel de prijsklasse waar ik aan dacht.

Qua snelheid is het voor mij zoals gezegd vooral belangrijk dat als ik mijn pc via deze unit bedraad aansluit dat daar geen snelheid mee verloren gaat. Als het wifi signaal in de tuin wat minder snel is niet echt een probleem.

Omdat ik ook regelmatig Steam in home streaming gebruik om in de woonkamer te gamen is snelheid wel redelijk belangrijk van mijn pc naar de woonkamer

Alvast bedankt.

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Je hebt een stuk meer keus als je een router kiest en deze in Accesspoint mode zet (simpel gezegd, de WAN poort niet gebruiken, DHCP uitschakelen en er voor zorgen dat hij een IP adres van je huidige router krijgt).

Een voordelige en goede optie zou de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 zijn. Zo rond de 50 euro is dat een van de betere routers naar mijn mening.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

HKS-Skyline schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:03:
Je hebt een stuk meer keus als je een router kiest en deze in Accesspoint mode zet (simpel gezegd, de WAN poort niet gebruiken, DHCP uitschakelen en er voor zorgen dat hij een IP adres van je huidige router krijgt).

Een voordelige en goede optie zou de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 zijn. Zo rond de 50 euro is dat een van de betere routers naar mijn mening.
Yup dit dus. Veel betere optie dan de range extender.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 21:15
Ok, dank beiden. Ik lees en review wil dat het bedraad internet met deze router wel trager is dan uit zijn normale router. Of is dat geen probleem als ik hem helemaal instel als slaafje van mijn normale router?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:17
Voila: https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice
Ook verkrijgbaar voor niet KPN klanten, kost je 50 euro, doet AC wifi en je hebt er een aantal switch poorten bij. Veel beter ga je ze voor dit geld niet vinden.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Rhaegar1 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:48:
Ok, dank beiden. Ik lees en review wil dat het bedraad internet met deze router wel trager is dan uit zijn normale router. Of is dat geen probleem als ik hem helemaal instel als slaafje van mijn normale router?
Dat kan ik mij niet voorstellen als je hem als AP configureerd. Een goedkopere router als dit heeft een langzamere processor dan high end modellen wat er voor zorgt dat als de router werk moet verrichten als router dat hij niet de volledige internetsnelheid kan halen als je een zeer snelle (200Mbps +) verbinding hebt. Echter hoeft het router deel niets te doen aangezien hij enkel als accespoint zal werken. Dit zou de internetsnelheid dus niet moeten beinvloeden.

Wat betreft het KPN alternatief dat gastje01 aandraagt, ik zou nooit een dergelijk apparaat kopen, dit zit helemaal dichtgespijkerd en je hebt minder zeggenschap over wat je er mee kan doen. Daarnaast vermoed ik dat de tp-link een beter WiFi bereik heeft, maargoed dat weet ik niet zeker.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:17
HKS-Skyline schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:10:
[...]
Wat betreft het KPN alternatief dat gastje01 aandraagt, ik zou nooit een dergelijk apparaat kopen, dit zit helemaal dichtgespijkerd en je hebt minder zeggenschap over wat je er mee kan doen. Daarnaast vermoed ik dat de tp-link een beter WiFi bereik heeft, maargoed dat weet ik niet zeker.
Deels mee eens, maar je wilt m als accespoint gebruiken, heel veel spannends zul je er niet aan instellen. Zelf zou ik m ook niet kopen maar bij mijn ouders zou ik m prima neer zetten. Volledig afhankelijk wat je er mee wil. Het is gewoon een goedkope no-nonsense oplossing. De prijs is ook deels een beperkende factor hier.

Stuk over bereik, waarom denk je dat? @dion_b heeft daar ooit een betoog over geschreven wat ik zo snel niet kan vinden. Had er volgens mij mee te maken dat je met externe antennes eerder de ideale setup kon verpesten ipv verbeteren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Ziggo levert eventueel ook een router in access point mode:

https://www.ziggo.nl/klan...er/via-een-internetkabel/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gastje01 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Deels mee eens, maar je wilt m als accespoint gebruiken, heel veel spannends zul je er niet aan instellen. Zelf zou ik m ook niet kopen maar bij mijn ouders zou ik m prima neer zetten. Volledig afhankelijk wat je er mee wil. Het is gewoon een goedkope no-nonsense oplossing. De prijs is ook deels een beperkende factor hier.
Inderdaad. Als je zelf wilt hobbyen aan apparatuur heb je heel andere eisen dan als het 'gewoon moet werken', dan wil je juist iets kant-en-klaars.
Stuk over bereik, waarom denk je dat? @dion_b heeft daar ooit een betoog over geschreven wat ik zo snel niet kan vinden. Had er volgens mij mee te maken dat je met externe antennes eerder de ideale setup kon verpesten ipv verbeteren.
Yep ;)

Eigenlijk vrij simpel:
In een huissituatie heb je niet één locatie waar een AP mee moet verbinden, maar zit je steeds op verschillende plekken. Je wilt dus een zo omidirectioneel mogelijke dekking hebben (en zo laag mogelijke gain op de antennes). Dat is gelijk ook waarom het onzinnig is om het binnenhuis over "bereik" te hebben. Voor maximaal bereik wil je juist je alle energie in een richting sturen (high-gain), wat fantastisch is in die ene richting, maar waardeloos als je even op de andere helft van de bank gaat zitten :z
Een ideale antenne-opstelling is dus eigenlijk altijd omnidirectioneel, dus valt er weinig in te stellen. Als de fabrikant dat goed doet (en dat heeft KPN/Arcadyan prima gedaan voor hun AP) is het al optimaal. Met externe antennes kun je het best-case evenaren, maar je hoeft maar een klein beetje scheef te zitten om minder optimaal te werken, laat staan als je per ongeluk kabels tussen die antennes door rijgt ofzo...

Los daarvan zijn grote antennes puur marketing ("kijk mij een grote hebben..."). 5GHz-signalen hebben een golflengte van ~5.6cm. De ideale dipoolantenne is 1/2 van de golflengte, dus ongeveer 2.8cm lang. Alles daarboven is gewoon compensatie :')

En die C1200 met de KPN/Arcadyan vergelijken... verdiep je eens in de gebruikte chipsets. De C1200 is een low-end geval met 2x2 MIMO en Broadcom WiFi-ac chipset, de KPN gebruikt ook een Broadcom WiFi-ac chipset, maar dan een 3x3 MIMO versie (dezelfde als in o.a. de MacBook Pro van 2014-2016 en de Asus RT-AC68U/Netgear R7000). Met een 3x3 client kun je dus anderhalf keer de performance ermee halen, met een minder high-end client heb je baat bij de antenna diversity waardoor SNR beter zal zijn dus stabielere verbinding en meer dekking.

Als je een eerlijke vergelijking wilt doen tussen een TP-Link product en de KPN AP, dan moet je ook een 3x3 apparaat nemen. De C2300 heeft een nieuwere versie van dezelfde chipset als de KPN AP, maar qua specs is de welbekende Archer C7 identiek, al heeft het een Qualcomm chipset. Dat is dan weer zelfde hardware als Ziggo aanbiedt als AP (maar dan met fabrieks-af AP firmware erop ipv router).
Als je die twee vergelijkt, de KPN en Ziggo AP's dus, zie je dat het grotendeels lood om oud ijzer is. Beide zijn prima apparaten, waarbij de Ziggo/TP-Link maximaal net wat meer snelheid weet te leveren, maar de KPN/Arcadyan gelijkmatiger presteert in alle richtingen. En geen vervloekte externe antennes heeft. En EUR 9 goedkoper is. Als je niet aan een merk/provider gebonden bent zou ik dus lichte voorkeur hebben voor de KPN oplossing, maar beide leveren goede kwaliteit voor een zeer goede prijs. Vergelijkbare prestaties kosten retail minstens EUR 20 meer dan de Ziggo AP.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1