Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 13:36
Ik heb het volgende probleem, heb de gegevens van bepaalde nummers onder elkaar staan. Het resultaat wat het moet worden staat er onder (en moet in 1 cel). Kolom A wordt dan het art.nr. en kolom B alle gegevens samengevoegd en gescheiden door een | pipe.

ARTINR Gegevens
0002514 Diameter: 230 mm
0002514 Merk: Flexovit
0002514 Uitvoering: vlak
0003299 Lengte: 1 m
0003299 Diameter: 100 mm
0003299 Korrel: AVFN
0003299 Type: CF-RL
0003299 Merk: Scotch-Brite
0010192 Aandrijving (inch): 1/2"
0010192 Merk: Gedore

Resultaat :

Art.nr Resultaat
0002514 Diameter: 230 mm|Merk: Flexovit|Uitvoering: vlak
0003299 Lengte: 1 m|Diameter: 100 mm|Korrel: AVFN|Type: CF-RL|Merk: Scotch-Brite
0010192 Aandrijving (inch): 1/2"|Merk: Gedore

Heb zelf het idee dat ik iets vreselijks simpels over het hoofd zie |:(

Beste antwoord (via Flamingo BB op 17-08-2018 13:04)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Als het niet altijd precies 3 gegevens zijn kun je dat ook nog met een IF (ALS in NL) formule doen

Sorteer dan eerst alles op artikelnummer.
Ik ga er vanuit dat je nu in kolom A de nummer staan en in kolom B de gegevens.
Ik ga er ook vanuit dat in rij 2 de eerste gegevens staan (in rij 1 de header)

Ik zou het dan dus vervolgens oplossen zoals ik in deze Google sheet heb gedaan:
https://docs.google.com/s...d5OPGlIo/edit?usp=sharing

Dus:
in kolom C elke keer één extra gegevensveld toevoegen door middel van formule "=if(A1=A2,C1&"|"&B2,B2)"
in kolom D zorgen dat je de complete versie er uit kunt filteren door middel van formule "=IF(A2=A3,"","Deze!")"

De formules in kolom C en D zijn zo gemaakt dat je ze alleen in de bovenste cel hoeft te zetten, en dan gewoon naar beneden kunt kopiëren.

Dan hoef je alleen nog even je filter aan te zetten, en heb je in kolom A en C de data die je nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 17-08-2018 13:14 . Reden: Wat extra verduidelijking toegevoegd ]

Home Assistant configuratie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Altijd precies drie regels? In een kolom er naast =A1&"|"&A2&"|"&A3. B2 en B3 leeg laten, de drie cellen naar beneden slepen om de formule te herhalen met aangepaste regelnummers.

Ik heb je topictype aangepast naar 'vraag'. Ajb de volgende keer zelf aanduiden als vraag - en dan ook de dan gevraagde info opgeven in de topicstart ;)

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2018 11:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
Nee zijn nooit precies 3 regels, kunnen er soms ook wel 8 of nog meer zijn. Ik zat zelf ergens te denken richting een nieuw tabblad te openen alle dubbelen er uit halen en dan iets met de formule ALS. Hij moet gewoon bevat een kolom bv 0002514 die komt dus 3x voor daarvan de gegevens samenvoegen en in 1 cel plaatsen gescheiden met een pipe.

Komt goed, excuus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Als het niet altijd precies 3 gegevens zijn kun je dat ook nog met een IF (ALS in NL) formule doen

Sorteer dan eerst alles op artikelnummer.
Ik ga er vanuit dat je nu in kolom A de nummer staan en in kolom B de gegevens.
Ik ga er ook vanuit dat in rij 2 de eerste gegevens staan (in rij 1 de header)

Ik zou het dan dus vervolgens oplossen zoals ik in deze Google sheet heb gedaan:
https://docs.google.com/s...d5OPGlIo/edit?usp=sharing

Dus:
in kolom C elke keer één extra gegevensveld toevoegen door middel van formule "=if(A1=A2,C1&"|"&B2,B2)"
in kolom D zorgen dat je de complete versie er uit kunt filteren door middel van formule "=IF(A2=A3,"","Deze!")"

De formules in kolom C en D zijn zo gemaakt dat je ze alleen in de bovenste cel hoeft te zetten, en dan gewoon naar beneden kunt kopiëren.

Dan hoef je alleen nog even je filter aan te zetten, en heb je in kolom A en C de data die je nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 17-08-2018 13:14 . Reden: Wat extra verduidelijking toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryjognos
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10 17:01
Een draaitabel (pivot table) kan er mooie lijstjes van maken. Deze groepeert alles per artikelnummer.

Hangt er wel een beetje vanaf wat je nog meer met het resultaat wilt doen. Is het voor puur overzicht, dan werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
@ TheFes, Thnx dat werkt super. Als het allemaal voorgekauwd wordt ziet het uiteindelijk er toch wel weer simpel uit.

@ Dryjognos, Zijn meer als 300000 regels en bij het werken met een draaitabel slaat excel volledig vast :-/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah ik had er niet bij stil gestaan dat kolom A los al de ID's bevatte. Inderdaad mooi@TheFes.

Voor als men later dezelfde vraag heeft en dit topic vindt: C2 =if(A1=A2,C1&"|"&B2,B2) voor stapsgewijs aanvullen en D2 = =if(A2=A3,"","Deze!") voor het filter.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:09
Mooie simpele oplossing in die google excel sheet!
Zat zelf aan een combinatie met MATCH en OFFSET om het eerst van rijen naar kolommen om te zetten, en vervolgens via Stringconcat de pipe seperators erin. Maar zo moeilijk hoeft het helemaal niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryjognos
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10 17:01
Hey dat zei je er niet bij :P

IMHO is bij zoveel regels Excel vaker niet, dan wel de oplossing..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
F_J_K schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:10:
Ah ik had er niet bij stil gestaan dat kolom A los al de ID's bevatte. Inderdaad mooi@TheFes.

Voor als men later dezelfde vraag heeft en dit topic vindt: C2 =if(A1=A2,C1&"|"&B2,B2) voor stapsgewijs aanvullen en D2 = =if(A2=A3,"","Deze!") voor het filter.
Ah goeie!
Ik heb mijn reactie ook nog even een edit gegeven zodat de formule's in het antwoord staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@Flamingo BB,
Je kunt ook onderstaande macro gebruiken. Daarin is ervan uit gegaan dat de gegevens in een blad staan met de naam "Blad1" en dat ze worden samengevat in een blad met de naam "Blad2".
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Option Explicit
Sub dix_neuf()
Dim a As Integer, x As Integer, mysh1 As Worksheet, mysh2 As Worksheet
Dim temp As String
Set mysh1 = Sheets("Blad1"): Set mysh2 = Sheets("Blad2")
With mysh2
.Columns("a:b").ClearContents
.Range("a1").Value = "Artikelnr.": .Range("b1").Value = "Resultaat"
End With
With mysh1
a = 1: x = 2
Do Until x > .Range("a" & .Rows.Count).End(xlUp).Row
If IsEmpty(.Range("a" & x)) = False Then
a = a + 1
mysh2.Range("a" & a).Value = .Range("a" & x).Value
temp = .Range("b" & x).Value
Do While .Range("a" & x).Value = .Range("a" & x + 1).Value