4K60 video door 10-15 meter kabelleiding: hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
TLDR: ik wil door ongeveer 10 meter aan kabelgoot een kabel trekken tussen mijn pc en mijn tv. Deze kabelbuis heeft een doorsnede van ongeveer 1 centimeter: te klein voor een HDMI stekker.
Wat nu?

Ik sta open voor alle tips en ervaringen :)

Mijn vraag
Ik ben een prachtig nieuwbouw appartement gaan huren :D ben er heel erg blij mee, maar zit nu met een first world problem.

In de woonkamer staat een nieuwe TV.
Daarnaast heb ik een tweede slaapkamer (aka kantoor) (aka mancave) waar mijn pc komt te staan.
Ik speel regelmatig games en heb al een wireless controller. Jullie snappen vast wel waar ik heen wil nu :) ik wil graag mijn pc-beeld op de tv krijgen en hier een leuke game op kunnen spelen. En als het even kan... In 4k/60hz/HDR :Y

Het appartement beschikt over kabelleidingen, waar nu UTP-kabels doorheen lopen. Deze leidingen hebben een diameter van ongeveer 1 centimeter en elke leiding komt uit in de meterkast. Ik zal eventueel later een foto toevoegen.
Mijn idee is om vanuit de kabelgoot in de mancave een kabel te trekken naar de meterkast, en deze door te trekken naar de woonkamer, om hem daar op de tv aan te sluiten. Dit gaat om totaal 10-15 meter ('hemelsbreed' is het 5 meter, maar ik weer niet exact hoe de leidingen lopen).

Maar welke kabel gaat dit kunnen oplossen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Er is ook coax aanwezig. Ik maak geen gebruik van ziggo, al heb ik geen idee of ik dat kan afkoppelen en/of daar opties mee zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- LG OLED55C7
- Radeon Vega 64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd: nog niks, ik heb de sleutel pas een paar dagen.
Gevonden: meer mensen met dit probleem, maar geen oplossingen die mij bevallen.

Opties die ik voor ogen heb:
- draadloos: erg prijzig en 4k/60 is heulemaal onbetaalbaar en lastig. Sowieso: lag? Ik wil gamen :Y)
- HDMI kabel trekken en de stekker zelf solderen: ik kan wel iets, maar dit is vrij lastig. Sowieso zit je met deze afstanden al met een probleem als je 4k/60 wil behouden; zelf de stekker solderen zal vast een negatief effect hebben? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen voordat ik hier tijd en geld in stop.
- HDMI naar mini-HDMI. Dat zou handig zijn: en op het uiteinde mini-HDMI naar HDMI. Maar ik kan geen fabrikant vinden die dit in een kabel van 10-15 meter aanbiedt, laat staan 4k/60 support garandeert. En hebben jullie trektips voor dit soort stekkers?
- mini-displayport is mogelijk ook een optie maar ik kan ze niet vinden in deze lengte.
- repeaters/versterkers. Heb ik dit nodig? Wat kost een goede? Heeft dit effect op de maximale resolutie? Op ongeveer 25%/75% zou er eentje tussen kunnen, of hoort dit op begin of eind? Ik ken dat soort dingen niet :P
- hdmi naar utp coverters. Of naar allerlei andere kabels. Mag allemaal! Maar ik kan geen enkele 4k/60 apparatuur vinden. En hoe zit dat met lag?
- gaten boren mag niet van de verhuurder :+

Wat mag het kosten? Ik dacht dat €50 een prima budget was voor zoiets, maar ik vrees dat het wel 100 gaat worden...?
Als het echt onmogelijk is of veel voordeliger om 4k/30 te doen wil ik dat ook wel overwegen.
Of kan dit gewoon niet :P

Wie helpt me uit de brand? :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Beste antwoord (via Richh op 17-09-2018 11:58)

Verwijderd

Bij het trekken van een Cat7 kabel (die zijn misschien een halve cm in diameter), ging het bij mij al mis in de bochten en moest ik terugschakelen naar een dunnere CAT6. Bij mij zijn de kabelgoten dan ook geen 2cm. Woning is 10 jr oud en toen waren de kabelgoten van die standaard gele pvc buizen. Mocht die van jou 2cm zijn, dan is dat goed, maar ik vrees dat een hdmi kabel toch niet gaat lukken, in de bochten gaat het geheid mis. Zonde als je dan een dure kabel koopt en deze niet doorgetrokken kan worden.

Zoals jij het probleem omschrijft, vrees ik dat je maar 1 goede en altijd werkende oplossing hebt: zorg ervoor dat je een pc setup hebt, die makkelijk los te koppelen en te dragen is. Draag die vervolgens richting woonkamer en sluit deze aan met een normale hdmi kabel :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik heb net 3 'koppen' gemeten van 3 merken HDMI kabel. Allemaal 1.9cm!

Bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.de/Ama...1-acs&keywords=B01JH70UQ0

[ Voor 61% gewijzigd door Snake op 17-08-2018 01:18 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Snake Ik ga ze morgen nog eventjes na-meten. Op het eerste gezicht leek het mij echt te krap, dus ik denk eerder dat de buis kleiner dan 2cm is :P en daarnaast zit ik dus met de bochten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 14:48
Bij afstanden boven de ~7 meter ga je tegen de limieten van natuurwetten oplopen. Aka de weerstand van de kabel is te groot om 4K @ 60hz @ 10bit @ 4:4:4 door te geven.

Je kan gaan voor dure kabels zoals:
https://www.ruconnected.nl/optische-hdmi-kabel/

Helaas kwam ik hier te laat achter en heb ik een 'traditionele' HDMI kabel gelegd van 7,5m. Helaas kan ik nu niet op mijn C7 op 4k @ 60hz @ 10bit HDR @ 4:4:4 Witcher 3 spelen :(. Ik moet ergens op compenseren omdat de kabel de 18GB/s niet trekt vanwege de hoge weerstand. Ik speel dus 'slechts' op 4k @ 60hz @ 8bit @ 4:4:4.

Dus doe jezelf een plezier en investeer in een goede kabel en voorkom frustraties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
Richh schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:57:
- HDMI kabel trekken en de stekker zelf solderen: ik kan wel iets, maar dit is vrij lastig.

Wie helpt me uit de brand? :)
Dit niet iets? Alleen een schroevendraaier nodig :P
Crap; Schijnbaar geen 4k. |:(

Afbeeldingslocatie: https://www.l-com.com/product_images/detail/lg_HDMIFT.JPG

http://www.l-com.com/audi...tor-for-hdmi-applications

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 17-08-2018 02:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dit geen optie? https://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Je kunt ook zoeken op HDMI to UTP of HDMI to CAT. Er zijn dan verschillende extenders/converters die het signaal in de volledige 4k 60p 4:4:4 kunnen omzetten en over je netwerk kunnen transporteren. Helaas ook aan de prijs. Die dingen kosten zo maar € 200 à € 300...

[ Voor 66% gewijzigd door Jorgen op 17-08-2018 03:33 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Julianvvz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:21:
Bij afstanden boven de ~7 meter ga je tegen de limieten van natuurwetten oplopen. Aka de weerstand van de kabel is te groot om 4K @ 60hz @ 10bit @ 4:4:4 door te geven.

Je kan gaan voor dure kabels zoals:
https://www.ruconnected.nl/optische-hdmi-kabel/

Helaas kwam ik hier te laat achter en heb ik een 'traditionele' HDMI kabel gelegd van 7,5m. Helaas kan ik nu niet op mijn C7 op 4k @ 60hz @ 10bit HDR @ 4:4:4 Witcher 3 spelen :(. Ik moet ergens op compenseren omdat de kabel de 18GB/s niet trekt vanwege de hoge weerstand. Ik speel dus 'slechts' op 4k @ 60hz @ 8bit @ 4:4:4.

Dus doe jezelf een plezier en investeer in een goede kabel en voorkom frustraties :).
Je bericht bevat helaas fouten/onzin. De weerstand van de kabel is helemaal niet te groot. HDMI 2.0(b) heeft een maximale theoretische bandbreedte van 18 Gbps. Je kan NOOIT 4K 60 4:4:4 10b-HDR weergeven met HDMI 2.0(b) omdat de vereist bandbreedte hiervan 22.28 Gbps is. Het maakt hierbij dus niet uit of je kabel 1 meter of 7,5 meter is of 5 euro of 100 euro: het kan gewoon niet.

4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps

4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps

4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps

4K 60 4:4:4 10b-HDR = 22.28Gbps

Wat je dus wel kan doen is overschakelen naar 4:2:2, want 4K 60 4:2:2 10b-HDR (dus geen 4:4:4) = 17.82Gbps. Misschien moet je zelfs overschakelen naar 4:2:0. Persoonlijk zou ik HDR uitlaten en gewoon op 4:4:4 draaien.

Verder zal een 'goede' kabel dit dus niet oplossen. Dure kabels zijn sowieso pure oplichting omdat je betaalt voor marketing onzin als gold plated connectors, oxygen free wiring, gesleevde kabels en 'driedubbele afscherming'. Een goedkope high-speed kabel doet hetzelfde als een overpriced kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 17-08-2018 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Julianvvz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:21:
Helaas kan ik nu niet op mijn C7 op 4k @ 60hz @ 10bit HDR @ 4:4:4 Witcher 3 spelen :(. Ik moet ergens op compenseren omdat de kabel de 18GB/s niet trekt vanwege de hoge weerstand. Ik speel dus 'slechts' op 4k @ 60hz @ 8bit @ 4:4:4.

Onzin. Dat ligt niet aan je kabel, maar aan je HDMI poort. HDMI 2.0 ondersteunt geen 4K 60 10 bit HDR 4:4:4. Daarvoor heb je HDMI 2.1 nodig. Ondersteunen nog niet veel apparaten

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
HDMI 2.0 is een protocol tussen display en source. De kabel kan nooit HDMI 2.0 zijn. Je hebt 2 categorieën kabels. Standard, en high speed.

Wat je zoekt is een HDMI 2.0 extender. Met HDCP 2.2. Hier heb je wel zeer goede netwerk bekabeling voor nodig. En mag eigenlijk niet door een patchkast in.

De grote merken die dit leveren zijn Atlona, Extron, Kramer, die werken allemaal met de standaard hdbaset.

Er is ook een glasvezelkabel die vanaf beide kanten moet voeden. Met USB.
https://secure.libertycab...DMI-2.0-over-single-fiber

[ Voor 17% gewijzigd door harmz op 17-08-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@stin00 hoe zit dat nu met kabels die claimen een "signaalrichting" te hebben? Bestaat dat überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:33:
@stin00 hoe zit dat nu met kabels die claimen een "signaalrichting" te hebben? Bestaat dat überhaupt?
Dat zijn meestal kabels met een bepaalde chip erin verwerkt. Kan ook een versterker zijn. Die chip heeft dan een in-uitgang richting en die bepaalt dat dan voor de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
harmz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:59:
HDMI 2.0 is een protocol tussen display en source. De kabel kan nooit HDMI 2.0 zijn. Je hebt 2 categorieën kabels. Standard, en high speed.

Wat je zoekt is een HDMI 2.0 extender. Met HDCP 2.2. Hier heb je wel zeer goede netwerk bekabeling voor nodig. En mag eigenlijk niet door een patchkast in.

De grote merken die dit leveren zijn Atlona, Extron, Kramer, die werken allemaal met de standaard hdbaset.

Er is ook een glasvezelkabel die vanaf beide kanten moet voeden. Met USB.
https://secure.libertycab...DMI-2.0-over-single-fiber
En er is ook de premium high speed kabel die je over het hoofd nu ziet. Wat een kabel is die specifiek ontworpen is om de volledige HDMI2.0 bandbreedte aan te kunnen. Dus tja, technisch gezien idd hoor je het niet een HDMI2.0 kabel te noemen, maar het is wel een kabel die nodig is wil je volledige snelheid van HDMI2.0 gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het trekken van een Cat7 kabel (die zijn misschien een halve cm in diameter), ging het bij mij al mis in de bochten en moest ik terugschakelen naar een dunnere CAT6. Bij mij zijn de kabelgoten dan ook geen 2cm. Woning is 10 jr oud en toen waren de kabelgoten van die standaard gele pvc buizen. Mocht die van jou 2cm zijn, dan is dat goed, maar ik vrees dat een hdmi kabel toch niet gaat lukken, in de bochten gaat het geheid mis. Zonde als je dan een dure kabel koopt en deze niet doorgetrokken kan worden.

Zoals jij het probleem omschrijft, vrees ik dat je maar 1 goede en altijd werkende oplossing hebt: zorg ervoor dat je een pc setup hebt, die makkelijk los te koppelen en te dragen is. Draag die vervolgens richting woonkamer en sluit deze aan met een normale hdmi kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 14:48
stin00 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Je bericht bevat helaas fouten/onzin. De weerstand van de kabel is helemaal niet te groot. HDMI 2.0(b) heeft een maximale theoretische bandbreedte van 18 Gbps. Je kan NOOIT 4K 60 4:4:4 10b-HDR weergeven met HDMI 2.0(b) omdat de vereist bandbreedte hiervan 22.28 Gbps is. Het maakt hierbij dus niet uit of je kabel 1 meter of 7,5 meter is of 5 euro of 100 euro: het kan gewoon niet.

4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps

4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps

4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps

4K 60 4:4:4 10b-HDR = 22.28Gbps

Wat je dus wel kan doen is overschakelen naar 4:2:2, want 4K 60 4:2:2 10b-HDR (dus geen 4:4:4) = 17.82Gbps. Misschien moet je zelfs overschakelen naar 4:2:0. Persoonlijk zou ik HDR uitlaten en gewoon op 4:4:4 draaien.

Verder zal een 'goede' kabel dit dus niet oplossen. Dure kabels zijn sowieso pure oplichting omdat je betaalt voor marketing onzin als gold plated connectors, oxygen free wiring, gesleevde kabels en 'driedubbele afscherming'. Een goedkope high-speed kabel doet hetzelfde als een overpriced kabel.
Je hebt gelijk! Ik heb 4:4:4 geschreven i.p.v. 4:2:2. Mijn excuses. Het is al weer 1,5 jaar geleden. Ik wou dus 4K/60/4:2:2/HDR (de max?). Echter in praktijk vanwege een te lange kabel geen HDR mogelijk.

Theoretisch limiet is nog steeds van kracht.

Daarnaast is de kabel die ik linkte een Optische HDMI. Kunnen die wél of niet 4k/60/4:2:2/HDR over langere afstanden doorgeven in vergelijking met traditionele HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jullie zijn toppers! Voel me nu een beetje schuldig :P ik zou vandaag de kabelbuis opmeten, maar vandaag kwam ook de Ikea vrachtwagen. Ben het vergeten :X

Wel alvast super bedankt voor de antwoorden!
@Undertaker2 dat ziet er super uit! Eigenlijk is dat wat ik zoek.
Dat moet ik zeker even goed nameten, dat wel. Ik vrees voor eenzelfde ervaring als @Verwijderd... Ook even overleggen met de aannemer.

@Jorgen ook naar gekeken, kosten geen drol tegenwoordig :) maar gaat maar tot 1080p... En inderdaad: van en naar andere kabels is duur en ik vrees dan voor lag.

@stin00 heel erg bedankt! Zo weet ik waar ik op moet letten.

@harmz heb je ervaring met dat soort hardware? Zit er vertraging/lag in? Enneh... Wat mag dat kosten?

Ik zal dit topic verder aanvullen als ik de leiding heb opgemeten. Als de eerder genoemde kabel past zou dat ideaal zijn :) andere neig ik misschien naar micro-hdmi en een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En gewoon je pc verplaatsen? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Dan kan ik een nieuw topic openen:

"3440x1440/75hz video door 10-15 meter kabelleiding: hoe" :+
En dan komt muis/toetsenbord er nog bij.

Mijn kast is op dit moment niet geschikt om regelmatig te verplaatsen, en eigenlijk wil ik deze case graag houden. Sowieso wil ik niet voor elke keer elders gamen, de boel moeten slepen. Plus de warmte- en geluidsproductie in die kamer houden ;)
Een kabel is het mooiste: als het maar kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Sissors schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

En er is ook de premium high speed kabel die je over het hoofd nu ziet. Wat een kabel is die specifiek ontworpen is om de volledige HDMI2.0 bandbreedte aan te kunnen. Dus tja, technisch gezien idd hoor je het niet een HDMI2.0 kabel te noemen, maar het is wel een kabel die nodig is wil je volledige snelheid van HDMI2.0 gebruiken.
Niet helemaal waar, is nog steeds dezelfde kabel als in 2011 geintroduceert, alleen dan is het ‘getest’ ofzo zodat ze er weer een marketing label op kunnen plakken.

@Richh kan je niet beter een lan kabel leggen naar je tv en met de interne mediaspeler afspelen? Of anders een dedicated mediaspeler aan je tv hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Malt007 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:20:
@Richh kan je niet beter een lan kabel leggen naar je tv en met de interne mediaspeler afspelen? Of anders een dedicated mediaspeler aan je tv hangen.
Ik wil games spelen, zoals GTA V, Far Cry 5 en verschillende racing games.

Qua media komt de ingebouwde mediaspeler van de TV geloof ik al best ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
Richh schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:08: @harmz heb je ervaring met dat soort hardware? Zit er vertraging/lag in? Enneh... Wat mag dat kosten?

Ik zal dit topic verder aanvullen als ik de leiding heb opgemeten. Als de eerder genoemde kabel past zou dat ideaal zijn :) andere neig ik misschien naar micro-hdmi en een versterker.
Mijn Ervaring: De extra vertraging tenopzichte van de een HDMI kabel van de zelfde lengte is 10ms. De hdbaset alliance claimt zero latency te hebben.

Pluspunten
- Netwerk bekabeling dus makkelijk aftewerken.
- "Open" standaard, sommige sony projectors hebben het al.
- Geen latency of compressie.

Nadelen
- Geen forward error correction.
- Niet TCP/IP gebasseerd.
- Goede bekabeling vereist en bij 4k is de afwerking en afscherming van je connector belangrijk.

Prijs zit rond de 350 euro per kastje.

[ Voor 6% gewijzigd door harmz op 18-08-2018 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:20:
[...]

Niet helemaal waar, is nog steeds dezelfde kabel als in 2011 geintroduceert, alleen dan is het ‘getest’ ofzo zodat ze er weer een marketing label op kunnen plakken.

Vind ik te kort door de bocht, ze hebben simpelweg een grotere bandbreedte. En er zullen er vast zijn waarbij het dezelfde is als in 2011 omdat die blijkbaar behoorlijk overgedimensioneerd was, maar lijkt mij sterk dat ze dat allemaal waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11

Oekol

waka waka hey hey

Richh schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:35:
[...]

Ik wil games spelen, zoals GTA V, Far Cry 5 en verschillende racing games.

Qua media komt de ingebouwde mediaspeler van de TV geloof ik al best ver :)
Is een console dan niet duurzamer? Dit probleem ga je in je volgende huis ws weer krijgen. Kun je beter een ps4 pro of Xbox kopen die 4k aankunnen. Beide spellen kun je er op spelen en dan is het de vraag of je gran turismo leuker vind dan forza voor welke console je kopen moet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Sissors schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 08:55:
[...]

Vind ik te kort door de bocht, ze hebben simpelweg een grotere bandbreedte. En er zullen er vast zijn waarbij het dezelfde is als in 2011 omdat die blijkbaar behoorlijk overgedimensioneerd was, maar lijkt mij sterk dat ze dat allemaal waren.
Hdmi 1.4 high speed kabels zijn in 2011 uitgekomen en sindsdien zijn er geen updates meer geweest. Deze kabels hebben theoretisch allemaal de 18.xx gbit bandbreedte. Nu geloof ik best dat er een hoop oudere kabels op deze standaard die bandbreedte niet halen en daarom is er nog een ‘certified’ standaard bijgekomen zodat het gegarandeerd behaald wordt. Maar elke verpakking waarop staat dat het een hdmi 2.0 kabel is wordt er eigenlijk bedoeld dat deze compatibel is met hdmi 2.0 connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Leoon. schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Is een console dan niet duurzamer? Dit probleem ga je in je volgende huis ws weer krijgen. Kun je beter een ps4 pro of Xbox kopen die 4k aankunnen. Beide spellen kun je er op spelen en dan is het de vraag of je gran turismo leuker vind dan forza voor welke console je kopen moet.
Die PS4 Pro gaat ooit wel komen, voor de exclusives. Maar ik was niet van plan om games dubbel te kopen, dan is een kabel van een paar tientjes een betere investering. En ik speel voornamelijk singleplayer, terwijl safegames lang niet altijd uit te wisselen zijn. Met een Xbox is dat gedeeltelijk op te lossen icm Windows Marketplace maar dat is ook niet 100% en kost ook een paar honderd euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Slecht nieuws... De kabelgoot heeft een doorsnede van slechts 10mm. Dus dat is een probleempje :P

Nog tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harmz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:59:
Je hebt 2 categorieën kabels. Standard, en high speed
Dat is niet helemaal waar, zie https://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx. Je hebt namelijk varianten 'with Ethernet', en je hebt ook 'Automotive' varianten. Van High Speed (with Ethernet) kabels heb je ook nog Premium kabels, die gecertificeerd zijn. Daarnaast heb je tegenwoordig ook Ultra High Speed kabels, die 48Gbps bandbreedte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
extreem buiten budget maar je zou kunnen kiezen voor HDMI naar SDI convertors...
https://www.aja.com/products/mini-converters/ha5-12g en https://www.aja.com/products/mini-converters/hi5-12g Kost je dan ook wel serieus geld maar dan kan je hele dunne kabel gebruiken :)

serieuzere opmerking, steam link lijkt mij voor jou de beste oplossing als je wil gamen in een andere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
Hennie-M schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:21:
extreem buiten budget maar je zou kunnen kiezen voor HDMI naar SDI convertors...
https://www.aja.com/products/mini-converters/ha5-12g en https://www.aja.com/products/mini-converters/hi5-12g Kost je dan ook wel serieus geld maar dan kan je hele dunne kabel gebruiken :)

serieuzere opmerking, steam link lijkt mij voor jou de beste oplossing als je wil gamen in een andere kamer.
Grote nadeel hiervan dat HDCP niet werkt. Netflix gaat al niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmz
Richh schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:05:
Slecht nieuws... De kabelgoot heeft een doorsnede van slechts 10mm. Dus dat is een probleempje :P

Nog tips? :)
Cat 6 kabel of glasvezel. Andere opties zijn er niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:15
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Ik vrees inderdaad dat ik met Steam Link moet werken, en 4K/HDR maar voor nieuwere, latere hardware moet bewaren :P

Thnx voor alle tips en mochten jullie nog iets betaalbaars vinden... Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
harmz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Grote nadeel hiervan dat HDCP niet werkt. Netflix gaat al niet werken.
Is dat zo?
Ik ga eens kijken of het inderdaad zo is.. op werk liggen er een paar waar we een demo met het wk voetbal mee gedaan hebben. Dat ligt nu ff op de plank :)

Overigens, je hebt ook weer hele mooie hdcp strippers op ali O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
Hennie-M schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:03:
[...]

Is dat zo?
Ik ga eens kijken of het inderdaad zo is.. op werk liggen er een paar waar we een demo met het wk voetbal mee gedaan hebben. Dat ligt nu ff op de plank :)

Overigens, je hebt ook weer hele mooie hdcp strippers op ali O-)
Sdi is maar 1-way. Voor hdcp heb je communicatie beide kanten op nodig voor de handshake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Kleine kick, want toch even laten weten hoe het is afgelopen.

De kabelgoot bleek dus fors kleiner dan gehoopt met de 10mm. Daarnaast heb ik van de aannemer begrepen dat er een flexibele buis is neergelegd (droeftoeters!) waarbij eigenlijk het motto is 'wat erin zit, daar moet je het mee doen' (kom op, B-kwaliteit CAT5E in een nieuwbouw appartement :+).
Ik kan dus niks vervangen; de bestaande bekabeling zit muurvast. Laat staan dat je er wat langs kan trekken.

Ik heb de hoop op een bekabelde video-verbinding dan ook maar opgegeven ( :'( ) en zit voor mijn werkkamer nu met enkel coax ipv ethernet, dus daar moet of een duur coax-naar-ethernetblokje op, of ik knal er maar powerline tussen...

De 'oplossing' is dan dus toch maar een Steam Link. Of wie weet wat voor hardware er in de toekomst beschikbaar komt.

Desalniettemin: bedankt voor jullie tips en hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
er zijn optische hdmi kabels maar die kosten wel wat :X
Pagina: 1