Toon posts:

Nu PC133 kopen, goedkoop en toch dom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zowel de prijs van DDR als PC133 geheugen is sterk aan het dalen. Voor minder dan € 90 koop je 512 mb. Spreekt mij erg aan, toch kijk ik nog even de kat uit de boom. Ik heb namelijk het idee dat de grote computerfabrikanten bijna geen PC133 meer toepassen in de systemen die vandaag gemaakt worden.

Stelling: De productie van PC133 geheugen reageert als een varkensmarkt en produceert momenteel lekker door. Hierdoor zullen de prijzen van geheugen de aankomende maanden sterk blijven dalen.
Een misvatting?

Wie weet websites waar technische analisten voorspellingen doen over de prijs van geheugens?

Verwijderd

Niet mee eens.

Een heleboel mensen met nog te kopen of reeds in bezit zijnde moederborden gebruiken SDRam. Het zal nog ruim een jaar in de verkoop zijn en de gemiddelde economische afschrijvingsperiode bedraagt 3-5 jaar, afhankelijk van de soort gebruiker. Dat wil ook zeggen dat er gedurende die periode er vraag naar zal zijn. Net zogoed als er nu nog vraag is naar EDO Ram en dat is al erg oud.

Het is nu zo goedkoop dat als je het wilt verkopen, je er simpelweg geen verlies op kunt maken. Sterker nog, onder normale economische omstandigheden kan het alleen maar in prijs toenemen. In procenten genomen is het zelfs een goede investering.

Dat gaat uiteraard niet op als je altijd het nieuwste van het nieuwste wilt hebben. Maar denk even na, wat vandaag nieuw is, is over 3 maanden gewoon en over 6 maanden bovengemiddeld, over een jaar niets aparts.

Daarentegen maakt de prijs tussen de componenten niet zo heel veel uit. Als je toch nieuw moet kopen, ga je gelijk voor DDR geheugen met een nieuw type Mobo en een passend snelle CPU. Maar voor uitbreiding kan het alleen maar een goede keuze zijn en als je budget wat minder is, een prima investering. Voor weinig geld, heb je er veel plezier van!

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 20:38
Op woensdag 18 juli 2001 19:02 schreef okidokie het volgende:

bla bla..

Net zogoed als er nu nog vraag is naar EDO Ram en dat is al erg oud.
Lijkt me vrij sterk. Of het moet dat vage en zeer dure 168 (of was het 36?) pins edo zijn. Ik denk dat als je nu nog edo ram in de pricewatch ziet staan, dat niet komt omdat er vraag naar is, maar omdat de fabrikant er vanaf moet. 1 regel op een website kan nooit kwaad denkt hij dan.

nah... over 1 jaar is SDram helemaal foetsie. alleen 2dehands zal er veel worden gehandeld, omdat P1,2,3 AMD K5,6,7 en 8 (palomino) het hebben ondersteund. oftwel het grootste gedeelte van de huidige X86 successie. ik denk dat als jij nog iemand kan vinden die EDO ram per se in de winkel wil kopen, vanwege garantie redenen en goed spul wil hebben en dus NIET voor de helft V&A induikt, je een biertje van me krijgt!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op woensdag 18 juli 2001 19:11 schreef NiteFly het volgende:

[..]

Lijkt me vrij sterk. Of het moet dat vage en zeer dure 168 (of was het 36?) pins edo zijn. Ik denk dat als je nu nog edo ram in de pricewatch ziet staan, dat niet komt omdat er vraag naar is, maar omdat de fabrikant er vanaf moet. 1 regel op een website kan nooit kwaad denkt hij dan.

nah... over 1 jaar is SDram helemaal foetsie. alleen 2dehands zal er veel worden gehandeld, omdat P1,2,3 AMD K5,6,7 en 8 (palomino) het hebben ondersteund. oftwel het grootste gedeelte van de huidige X86 successie. ik denk dat als jij nog iemand kan vinden die EDO ram per se in de winkel wil kopen, vanwege garantie redenen en goed spul wil hebben en dus NIET voor de helft V&A induikt, je een biertje van me krijgt!
:? :?

loop eens naar een computerboer en haal je eens een prijslijst!

Verwijderd

[..]

Tuurlijk, van die mensen die nu een computer hebben met SDRam erin, is het geheugen plotseling als sneeuw voor de zon verdwenen. Sterker nog, mensen die 2 maanden geleden een computer gekocht hebben waar ze eigenlijk 3-5 jaar mee hadden willen doen, gooien hun computers spontaan van 4-hoog naar beneden nu DDR geheugen uit is. Dat was vanmiddag nog op het nieuws! Uitbreidingen van computers komen al helemaal niet voor. Ze kopen gewoon DDR geheugen en passen de rest van de computer wel aan of kitten het eenvoudig vast in een PCI slot!

Doe je oogkleppen eens af en kijk eens om je heen. Je zult meer zien dan je verwacht en als je ook nog wat zuurstof naar de kwabben stuurt dan |:(

Verwijderd

Dubbelpost

Verwijderd

[..]

Ik denk dat jij een biertje van me krijgt als je me aan wat EDO Ram helpt. Nieuw is het namelijk te duur en tweedehands is het bijna niet te vinden, dat beetje wat mensen hebben houden ze graag.
Verder ben ik het met de meeste bovenstaande reacties wel eens. Zolang er nog veel mensen zijn met SDRAM in hun computer (75% van de computergebruikers op dit moment of zo) zal het ook nog te koop zijn.
Maar ik denk wel dat het nu bijna op het prijsminimum zit.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Sdram is echt niet zomaar verouderd.
De systemen die die DRR or RIMM gebruiken zijn echt nog niet standaard.
En ik durf ook wel te wedden dat 70% of meer van de systemen die op dit moment nog verkocht worden nog gewoon SDram in zich heeft.
Het zal nu langzaam uit de bovenste rand van de markt gaan verdwijnen. Maar het word nu nog verkocht, en die systemen gaan nog 3-5 jaar mee.
Ik denk dat het minimaal 2 jaar duurt voordat SDram niet meer common sence is. En andere soorten geheugen de overmacht krijgen.

En ik denk dat als je hier een topic zou beginnen over "wie heeft er in de laatste 3 maanden SDram bijgekocht" dat een hele hoop mensen JA zullen zeggen.

Ik zou dus gewoon profiteren van de lage prijzen. Maar ga niet kopen omdat het goedkoop is, en bedenk eerst of je nu echt wel 512 MB nodig hebt.

Geen inspiratie

Verwijderd

P4 + i845 met, jawel, SD-Ram :+

Dussssssssss............

• Muurbestormer
jongens, als je nou eerst even leest voordat je gaat lopen reply-en. Punt 1 edo ram is goed 2de hands te krijgen. zoek maar eens wat beter dan alleen V&A. 2: Ik zeg dat er mega veel in gehandeld gaat worden aangezien alles over gaat op rimm en ddr, althans als we alle artikelen en mobo fabrikanten mogen geloven. ten tweede worden er helemaal niet meer zoveel srRam shit gemaakt. kijk maar naar edo, zelfde verhaal strax.

mijn termijn was ongeveer 1 jaar. laat dat nou anderhalf oid wezen. boeiuh!

ik heb nu geen zin en tijd om elke reactie van perssonlijk commentaar te voorzien, ik stel voor dat je mijn post een leest en dan nog eens reageerd. want beweren dat ik heb gezegd dat SDram ineens "weg" zou zijn is natuurlijk het antwoord van een schele nelis! :(

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 15:17 schreef NiteFly het volgende:
jongens, als je nou eerst even leest voordat je gaat lopen reply-en. Punt 1 edo ram is goed 2de hands te krijgen. zoek maar eens wat beter dan alleen V&A. 2: Ik zeg dat er mega veel in gehandeld gaat worden aangezien alles over gaat op rimm en ddr, althans als we alle artikelen en mobo fabrikanten mogen geloven. ten tweede worden er helemaal niet meer zoveel srRam shit gemaakt. kijk maar naar edo, zelfde verhaal strax.

mijn termijn was ongeveer 1 jaar. laat dat nou anderhalf oid wezen. boeiuh!

ik heb nu geen zin en tijd om elke reactie van perssonlijk commentaar te voorzien, ik stel voor dat je mijn post een leest en dan nog eens reageerd. want beweren dat ik heb gezegd dat SDram ineens "weg" zou zijn is natuurlijk het antwoord van een schele nelis! :(
Misschien moet je je oogkleppen eens afdoen en eens luisteren naar wat een ander te zeggen heeft zonder je eigen mening eerst heilig te verklaren. Alleen die toon al waarmee je denkt anderen te moeten toespreken. Waarom is jouw MENING meer waarheid dan die van een ander?

Er zitten hier op het forum heel wat knappe koppen die, gezien je manier van praten en je beperkt zicht, ongetwijfeld heel wat meer cellen en potentieel hebben dan die bekrompenheid die jij ten toon spreidt!!!

• Muurbestormer
als jij nou eens fijn ontopic gaat reageren ipv je botvieren op mijn zogenaamde naïviteit en disrespect jegens anderen. Ik zeg nog net geen newbie tegen je, maar een iets minder grote mond mag ook wel hoor.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op woensdag 18 juli 2001 20:56 schreef Michiel_H het volgende:

[..]

Ik denk dat jij een biertje van me krijgt als je me aan wat EDO Ram helpt. Nieuw is het namelijk te duur en tweedehands is het bijna niet te vinden, dat beetje wat mensen hebben houden ze graag.
Verder ben ik het met de meeste bovenstaande reacties wel eens. Zolang er nog veel mensen zijn met SDRAM in hun computer (75% van de computergebruikers op dit moment of zo) zal het ook nog te koop zijn.
Maar ik denk wel dat het nu bijna op het prijsminimum zit.
kennis weet adres waar EDO "goedkoop" is te krjigen mail me maar ff op:
ejraaverok@homtail.com ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Muurbestormer
Op woensdag 18 juli 2001 20:56 schreef Michiel_H het volgende:

[..]

Ik heb hier nog zon 96MB liggen. hoeveel biertjes is dat waard? :P Ik begrijp niet dat jullie geen edo kunnen vinden hoor. ik moet de mensen die het kwijt willen bijna van me af slaan! :)

• ernst
er is nog een argument (zie ook nieuws), door de grote concurentie (ja is een heeeeeel moeilijk woord) word er bezuinigd op productie kosten dus fouten komen vaker voor (don't correct me if im wrong i'm gone )
(zo iets :P )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 00:07 schreef NiteFly het volgende:
als jij nou eens fijn ontopic gaat reageren ipv je botvieren op mijn zogenaamde naïviteit en disrespect jegens anderen. Ik zeg nog net geen newbie tegen je, maar een iets minder grote mond mag ook wel hoor.
Wie reageert nu op wie en wie is er offtopic bezig.
Jouw mening is wel heilig geloof ik. Bord voor je kop noemen ze dat. En als iemand een andere mening heeft, is het een newbie?!

Studentje, 17 jaar, kutbaan, neem ik aan?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 25 juli 2001 10:50 schreef okidokie het volgende:
Studentje, 17 jaar, kutbaan, neem ik aan?
Met flamen laat je alleen maar onmacht zien, dus probeer gewoon een volwassen discussie te voeren zonder dit soort zinloze uitspraken te doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 10:52 schreef Exirion het volgende:

[..]

Met flamen laat je alleen maar onmacht zien, dus probeer gewoon een volwassen discussie te voeren zonder dit soort zinloze uitspraken te doen.
Ben ik helemaal met je eens, maar mijn mening staat er al. Dat hoef ik verder niet te verdedigen. Maar uitspraken als "lees eerst mijn posting" en vervolgens "newbie" van een jochie van 19 die denkt dat de wereld om hem draait, schiet me toch effe in het verkeerde keelgat.

Zijn enige mening is precies tegen zijn.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 25 juli 2001 00:13 schreef ernst het volgende:
er is nog een argument (zie ook nieuws), door de grote concurentie (ja is een heeeeeel moeilijk woord) word er bezuinigd op productie kosten dus fouten komen vaker voor (don't correct me if im wrong i'm gone )
(zo iets :P )
Op dit moment is de kwaliteit inderdaad niet altijd even geweldig omdat voor kostenbesparing het uitgebreid testen van de geproduceerde modules vaak achterwege wordt gelaten. Dat laat ook zien dat de marges momenteel minimaal zijn.

Ze zitten met gigantische voorraden SDRAM, en ik waag het te betwijfelen dat er op dit momenteel nog zoveel geproduceerd wordt. Vorig jaar betaalde je een tijd lang tussen de 600 en 800 gulden voor 256MB, en die prijs is momenteel gezakt tot zo'n 100 a 125 gulden. Ze doen er alles aan om de marges acceptabel te houden, want anders zouden ze niet eens meer winst maken op de verkoop van die modules.

Met de stelling dat de prijs nog verder zal zakken ben ik het dan ook absoluut oneens. De fabrikanten zullen gaan overstappen op DDR-SDRAM, en zelfs daarvan zijn de prijzen momenteel laag. De voorraden SDRAM zullen krimpen, en de prijs zal binnen nu en een jaar aanzienlijk toenemen. DDR-SDRAM zal ook in prijs stijgen, maar in mindere mate omdat het mainstream gaat worden. De reden voor de lage DDR-SDRAM prijs ik momenteel denk ik om de concurrentie t.o.v. SDRAM te bevorderen. Puur promotie.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

De vraag was ook of het dom is om nu nog sdram te kopen. Het is misschien beter om de vraag te stellen op wat voor termijn de gemiddelde twaeker zijn mobo vervangt. Ik denk dat velen binnen een jaar alweer vervangen. Zelf heb ik net eet MSI kt7 turbo gekocht samen met 256 mb sdram voor f 425
Als ik deze over een jaar vervang voor een ddr mobo dan schrijf ik in 12 maanden nog geen 40,00 per maand af. (als ik hem weggeef en niet verkoop tenminste).
Vergelijk dat eens met de aankoop van een Geforce 3 voor meer daan f 1000,00. Wat zou die over een jaar nog kosten?

I'm partial to your abracadabra

• Muurbestormer
Op woensdag 25 juli 2001 11:04 schreef okidokie het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens, maar mijn mening staat er al. Dat hoef ik verder niet te verdedigen. Maar uitspraken als "lees eerst mijn posting" en vervolgens "newbie" van een jochie van 19 die denkt dat de wereld om hem draait, schiet me toch effe in het verkeerde keelgat.

Zijn enige mening is precies tegen zijn.
helemaal niet. Maar ik heb wel graag dat mijn posts gelezen worden (dus helemaal) voordat er op wordt gereageerd. Er staat nergens in mijn postings dat SDRam pleite zou zijn over een jaar. Ik zeg dat ze zo goed als niet meer verkocht zullen worden, das heel wat anders.

Okidokie loopt hier net 2 maanden rond en begint zich als een gek tegen mij te ageren, omdat IK niet zou luisteren naar anderen? Wie ben ik dan om niet even het woord newbie te laten vallen?
Je hebt genoeg posts om de huiskamer binnen te mogen, dus wat doe je hier dan nog??

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat het absoluut niet dom is om nu aan te schaffen.
Zelfs slim juist.
Kijk maar naar nu, al die 2/3/486 boardjes die iedereen wel ergens in kan zetten als servertje of als routertje.
Echter die SIMMetjes zijn met moeite nog te krijgen.

Dus iedereen die zegt dattie binnen een jaar een nieuw MoBo zal kopen, prop ze nu lekker vol met mem, zodat je er later als het niet meer (of met moeite en duur) te krijgen is.
Idem geld net als nu, je betaalt nog steeds een kleine F1000,- voor 128 Mb ecc simmen

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

er zijn NOG grote voorraden sdram door overproductie....daardoor goedkoop

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[..]

Nou dat wordt een biertje dan, heb vorige week 32Mb simmetje voor klant besteld bij Quote....99 Piek! (inkoop)

Bovendien worden er nu nog nieuwe 266 boards gemaakt die SDRAM ipv DDR ondersteunen, lees het nieuws eens..

Verwijderd

Ram kopen is nooit dom.
(Behalve als je nu b.v. 128mb pc133 sdram voor 250 piek koopt)

Verwijderd

volgens mij vreet winxp ram. win 98 heeft bij mij wel genoeg aan 128mb maar xp begint te swappen als een malloot! dus ik moet nog een zooitje bestellen....wat voor merk moet ik hebben om te kunnen blijven oc'en zoals ik op dit moment doe? ik heb 3x 256mb 133mhz spectek besteld maar ik hoor hier niet veel lovends over,volgens mti is het a merk :?

• Muurbestormer
Op woensdag 25 juli 2001 12:23 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Nou dat wordt een biertje dan, heb vorige week 32Mb simmetje voor klant besteld bij Quote....99 Piek! (inkoop)

Bovendien worden er nu nog nieuwe 266 boards gemaakt die SDRAM ipv DDR ondersteunen, lees het nieuws eens..
hmm, is hij al bij je aan de deur geweest om zn geld terug te eisen? edo ram moet je in paren draaien. 1 simmetje heb je weinig aan. maar ik geef je het voordeel van de twijfel en denk dan maar dat hij er maar 1tje nodig had. :)

maar goed, ik trek me terug uit deze vrij zinloze discussie. natuurlijk is NU pc133 kopen slim. het kost geen reet en als je nog geen ddr bak hebt, de enige optie. DDR en QDR komen wel steeds sneller op en worden sneller goedkoper dan dat de SDRam dimms ooit zijn geworden. misschien dat dat van tijdelijke aard is, wie weet. We zullen het wel zien. Feit blijft dat er ongetwijfeld al een aantal mensen zijn met 1.5Gig RAM in hun kast. :P

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 12:14 schreef NiteFly het volgende:

[..]

helemaal niet. Maar ik heb wel graag dat mijn posts gelezen worden (dus helemaal) voordat er op wordt gereageerd. Er staat nergens in mijn postings dat SDRam pleite zou zijn over een jaar. Ik zeg dat ze zo goed als niet meer verkocht zullen worden, das heel wat anders.

Okidokie loopt hier net 2 maanden rond en begint zich als een gek tegen mij te ageren, omdat IK niet zou luisteren naar anderen? Wie ben ik dan om niet even het woord newbie te laten vallen?
Je hebt genoeg posts om de huiskamer binnen te mogen, dus wat doe je hier dan nog??
Alweer ben je kortzichtig. Ik heb 2 maanden geleden na de crash opnieuw geregistreerd onder een andere naam. Loop al wat langer mee. Daarnaast bepaalt de termijn dat je geregistreerd bent bij Tweakers niet voor de mate van kennis (van zaken) maar de bagage die je meebrengt zonder daar verder overigens verder een uitspraak over te willen doen.

Buiten dat is het buitengewoon kortzichtig iemand met een andere mening af te doen als Newbie. Dan geef je duidelijk aan dat je geen argumenten hebt met betrekking tot de inhoud, maar enkel tot de vorm. Daarnaast moet jij echt niet denken dat je meer mag of moet vertellen als je langer geregistreerd staat, laat staan meer weet (en dat zeg ik echt niet in betrekking tot mezelf). Kennis zit immers in je hoofd en niet in het feit hoe lang "je erbij hoort".

Ik hoop dat het hiermee afgedaan is.

• ernst
[quote]
Op woensdag 25 juli 2001 10:50 schreef okidokie het volgende:

[..]

kl*te verkeerde knopie |:(

• ernst
Op donderdag 26 juli 2001 00:02 schreef ernst het volgende:

[..]

nou... ok next kans :) ik neem het terug ;)

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

vurige discussie de vonken vliegen eraf. :)
We zullen wel zien hoe het gaat. DDR begint nu echt een beejte in te komen maar wie zegt dat het precies hetzelde gaat als met de overgang van edo naar sdr?

Maak je toch niet druk om een paar chippies :7

specs

• Insano
  • Laatst online: 10-06 09:49
wat maakt et nou uit of je nu wat 133 geheugen koopt, je koopt et net zo makkelijk als een maaltijd bij de afhaal chinees! :) want et kost amper wat.

Verwijderd

Er zal een totaal nieuw geheugenformaat worden geintroduceerd door de heren fabrikanten. Geheugen maken en leveren aan deze prijzen kunnen ze niet blijven doen. En net zoals vroeger zal Microsoft hier wel aan meewerken.... Intoductie van XP misschien ? dat nieuwe geheigen zal de algehele geheugenmarkt weer wat interesanter maken voor de producenten. Het verschil in snelheid tussen SD en DDR is over de gehele breedte genomen niet zo spectaculair dat er van een complete vernieuwing spraken is. Ik denk dat softwarematig het binnen afzienbare tijd het mogelijk zal maken om misschien wel 10 x 512MB op je MB te plaatsen, dat zal de vooruitgang zijn. Als je nu op SD zit, rustig blijven zitten, momenteel kun je in ieder geval nog naar 1,5G. intern voor een zeer schappelijke prijs. Heb je meer nodig momenteel/nabije toekomst ????? ik denk van niet

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 07:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

[..]

slecht onderbouwd hoor ,EDO's is wel degelijk veel vraag naar ,en het is erg duur 135 piek per reepje van 32mb En het is 72 pins...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 22:27 schreef NiteFly het volgende:

[..]

hmm, is hij al bij je aan de deur geweest om zn geld terug te eisen? edo ram moet je in paren draaien. 1 simmetje heb je weinig aan. maar ik geef je het voordeel van de twijfel en denk dan maar dat hij er maar 1tje nodig had. :)

maar goed, ik trek me terug uit deze vrij zinloze discussie. natuurlijk is NU pc133 kopen slim. het kost geen reet en als je nog geen ddr bak hebt, de enige optie. DDR en QDR komen wel steeds sneller op en worden sneller goedkoper dan dat de SDRam dimms ooit zijn geworden. misschien dat dat van tijdelijke aard is, wie weet. We zullen het wel zien. Feit blijft dat er ongetwijfeld al een aantal mensen zijn met 1.5Gig RAM in hun kast. :P
Edo werkt ook met 1 simmetje, er zijn alleen een paar s7 chipsets die niet met maar 1 simmetje overweg kunnen.
Maar m'n K5 133 (s5) werkt perfect met maar 1 edo reepje.
Pagina: 1