Printplaat water/zout/pekel resistent maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 20:19
Mijn vraag
Ik rijd een Speed pedelec, namelijk een Stromer ST2, generatie 2015. Deze hebben soms wat problemen met hun PCB/controller. Deze zit helemaal onderaan de fiets, waar veel water tegen aan spat. Op het stromerforum wordt veel besproken dat deze kapot gaan door corrosie.

Dit is de controller, die onder een afdekking zit. Afdekking is ook iets open, om koeling te laten plaatsvinden. (denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://www.stromerforum.nl/download/file.php?id=87

Wat mijn idee hier over was, is onderstaande:
- Controller verwijderen uit de onderzijde
- Schoonmaken met Electrolube 400mL Aerosol Can Flux Remover Spray
- Schoonpoetsen met een zachte kwast
- 3x (zeer dunne laag) Polyurethanen (Electrolube Amber 400 ml Aerosol Conformal Coating for Electronics)
- Krimpkousjes over de aansluitingen
- Uitbreiden spatborden om waterhoeveelheden te beperken.

Ik twijfel voornamelijk over de middelen om het PCB schoon te maken en te beschermen tegen water/pekel/zout.
Heeft iemand een idee er over om dit aan te pakken.

Het hoeft dus niet waterdicht te zijn. De PCB gaat al 3 jaar lang mee, zonder problemen. Maar ik wil gewoon niet dit ding moeten vervangen á €550 en liever de problemen voor zijn.

Voor modeljaar 2018 hebben ze dus wel de PCB goed beschermd tegen water.
Afbeeldingslocatie: https://stromerforum.nl/download/file.php?id=3085

[ Voor 6% gewijzigd door DJustin op 16-08-2018 21:13 ]

Alle reacties

Verwijderd

Siliconenkit?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Gewoon de hele module even in een siliconen badje onderdompelen en weer monteren ? Niets schoonmaken maar gewoon sealen...simpel, goedkoop en duurzaam

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 22:39
Plasti dip?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 19:50
Smeltlijm wordt ook we gebruikt. Minder chemisch als siliconen

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 22:51

Klippy

Still Game

Er zijn genoeg professionele toepassingen voor buiten en in water, waar het hele PCB in epoxy of andere hars wordt gegoten.
Nadeel is dat je er niet meer bij komt als een onderdeel kapot is en je moet er op letten dat de warmte nog weg kan.

https://www.mavom.nl/producten/elektronica/gietharsen/

Je zou iets van een mal kunnen maken en daar de hars in gieten. Als je die invet zou het los moeten komen daarna, of je moet iets van een behuizing maken.

Maar dit is redelijk permanent, dus je moet zelf zien of het een oplossing is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Bedankt alvast voor jullie input. Echter ben ik zeer onbekend in het veld van isolatie van elektronica.
Warmte afvoer is zeker een "klein" dingetje. Dit moet zeker op een bepaald niveau gebeuren.

@Klippy Die mal kan ik zeker wel maken en daarin dippen. Alleen welke "hars" moet ik kopen.
Ik snap niet wat je bedoeld met invetten. Het mag namelijk maar een klein laagje zijn.

@Dekaasboer Ik ben bang dat met smeltlijm het geheel te dik word. Of kun je dit zeer dun opsmeren? En kun je het dan ook voldoende waterafstotend maken vergeleken met dippen?

@ronnie vd Ziet er goed uit, alleen kan ik niets vinden over warmte kwijt kunnen. Wel dat plastic dip beschermd tegen warme omgevingen.

@Breezers Zeker niet schoonmaken? Alles functioneert inderdaad prima op dit moment.

Mmmmm, ik ben er nog niet uit wat het beste antwoord is. Iemand nog aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Conformal Coating is de term die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Conformal Coating, kun je eventueel met een kwast aanbrengen. Zie hier https://www.electronics-p...com/ConformalCoating.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:04

sjaool

Every life should have 9 cats

Het lijkt erop dat je op zoek bent naar deze spray van Nano Protech.

[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 17-08-2018 01:07 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Dat heeft meer met mechanische bescherming te maken dan electrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

johnkeates schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:08:
[...]

Dat heeft meer met mechanische bescherming te maken dan electrische.
Nope, ze hebben meer soorten. Gezien de eigenschappen van de spray lijkt mij dit dus wel het product waar TS naar op zoek is.
Dit unieke product is ontwikkeld voor de bescherming van elektrische en elektronische systemen die onder de zwaarste omstandigheden worden gebruikt. Beschermt al uw elektra en elektronica tegen alle vormen van vocht. Effectief tegen agressieve zuren en zouten. Voorkomt oxidatie, kortsluiting en storingen. Herstelt functionaliteit van componenten die zijn aangetast door vocht. Verlengt de levensduur van elektrische apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Ik denk dat het marketing wank is en dat gewone bewezen conformal coating de beste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

johnkeates schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:11:
Ik denk dat het marketing wank is en dat gewone bewezen conformal coating de beste oplossing is.
Hm, dus een nieuw product of methode zou niet kunnen werken? Beetje raar om daar meteen vanuit te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Gewoon dit er overheen spuiten. Makkelijker gaat het niet worden:

https://nl.rs-online.com/web/p/conformal-coatings/1016343/

En als er iets kapot gaat op de print kun je gewoon je soldeerbout er doorheen douwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
In hakend hierop,

Mijn buurman rijd dus ook zo'n fiets en die heeft de behuizing water en stof dicht gekit. De warmte afvoer van zo'n relatief kleine unit is minimaal te noemen en hoef je je geen zorgen om te maken.

Hij rijd nu al een jaar probleemloos rond met deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
sjaool schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:26:
[...]

Hm, dus een nieuw product of methode zou niet kunnen werken? Beetje raar om daar meteen vanuit te gaan. ;)
Tuurlijk zou het kúnnen werken maar om dat nou gelijk op een PCB van 550 euro uit te proberen terwijl anderen een bewezen methode als conformal coating aanraden lijkt me niet echt de bedoeling van de TS, ook al is dit op tweakers.net geplaatst ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Conformal coating is idd een goede manier om pcb's resistent te maken tegen vocht. Let wel op wat voor coating je gebruikt, en vooral hoe deze uit moet harden. Veelal moeten deze op warmte en/of UV uitgehard worden. Dan moet deze bijvoorbeeld 4 uren op 80 graden in de oven, of een paar minuten onder een 1KW UV-B lamp worden geplaatst. Let met het uitharden met UV ook op schaduwwerking; naast hoge componenten komt minder licht, en kan er minder uitegehard worden.

Als je gaat coaten, let dan ook heel goed op bij connectoren. Coating kruipt graag omhoog (net als water en ander vocht) waardoor je connectorpunten worden aagetast. Gebruik je een erg vloeibare coating zorg dan dat je de connectoren vrij houdt, samen met een gebied van 5mm daaromheen. Met een dikke coating heb je hier geen last van.

Om een coating goed te laten hechten moet de print schoon zijn. Vrij van stof en vet. In productie gebruikt met baden met warm demiwater om printen te reinigen voordat je gecoat worden. Gebruik hier geen regenwater of kraanwater voor. printplaten reinigen kan alleen met demiwater.

Als de printplaat warm wordt dan dan is het belangrijk om te kijken naar de via's die op de print zitten. Als je een harde coating gebruikt, en de print wordt warm dan zet de lucht in de via's uit waardoor er schade komt aan ofwel de coating danwel de via. Dan is je print ofwel stuk danwel niet meer beschermd tegen vocht. Ga je conformal coating aanbregen dan moeten je via's hier dus op voorbereid worden. In productie worden de via's dan afgevuld met een zacht materiaal of gevuld met tin. Dit is afhankelijk van de te verwachten pcb temperaturen.

Mocht je meer info en tips willen over conformal coating, het aanbrengen, uitharden en de do's en don'ts laat het dan weten. Ik ben beroepsmatig 8 jaar actief met het ontwerpen van printen met/voor conformal coating en het gehele coatingprocess zelf in industrieën waar dit noodzakelijk en standaard is, en heb er genoeg kennis en ervaring mee om je te helpen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Schoonmaken zou ik met IPA doen (niet het bier maar isopropyl alcohol)
Verder spuit ik altijd mijn printen in met het spul wat TheBorg linkt.

kabels kan je daar ook prima mee inspuiten. krimpkous om alle kabeltjes doen vereist wel dat je ze allemaal los haalt.

de stekkers zou je van binnen nog kunnen inspuiten met vaseline spray
https://www.nonpaints.com...elinespray-400ml-spuitbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Yucon

*broem*

Theo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:53:
of een paar minuten onder een 1KW UV-B lamp worden geplaatst.
Als aanvulling hierop: de meeste gezichtsbruiners hebben ook UV-B, en die kun je voor 5-10 euro op marktplaats kopen. Als ik het me goed herinner bestaan er ook met alleen UV-A maar als je het typenr googled vind je dat gemakkelijk terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 17-08-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Yucon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Als aanvulling hierop: de meeste gezichtsbruiners hebben ook UV-B, en die kun je voor 5-10 euro op marktplaats kopen. Als ik het me goed herinner bestaan er ook met alleen UV-A maar als je het typenr googled vind je dat gemakkelijk terug.
Die lampen hebben veel te weinig vermogen.

Ter indicatie; bij ons in productie hebben we een lichtstraat met 2KW aan verlichting, en daar moeten de printen 2 keer 2 minuten onderdoor (en dan nog twee keer voor de onderzijde)

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een UV uithardende coating, maar juist gebruik maken van één die je ook met warmte uit kan laten harden. Dat kan gewoon in je oven thuis.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Yucon

*broem*

Theo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:11:
[...]

Die lampen hebben veel te weinig vermogen.

Ter indicatie; bij ons in productie hebben we een lichtstraat met 2KW aan verlichting, en daar moeten de printen 2 keer 2 minuten onderdoor (en dan nog twee keer voor de onderzijde)

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een UV uithardende coating, maar juist gebruik maken van één die je ook met warmte uit kan laten harden. Dat kan gewoon in je oven thuis.
Kun je hem niet gewoon wat langer aan laten staan? Ik heb met zo'n lamp ook al een paar keer glaslijm laten uitharden en dat ging prima. Ik geloof dat het 15 minuten duurde. De reden waarom ik naar UV kijk is dat ik de temperatuurregeling van ovens thuis ook maar matig vertrouw, al kan dat natuurlijk ook onterecht wantrouwen van mijn kant zijn. Gaat het nog steeds goed als de oven laten we zeggen stiekem 130 graden ipv 80 blijkt te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Yucon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:14:
[...]

Kun je hem niet gewoon wat langer aan laten staan? Ik heb met zo'n lamp ook al een paar keer glaslijm laten uitharden en dat ging prima. Ik geloof dat het 15 minuten duurde. De reden waarom ik naar UV kijk is dat ik de temperatuurregeling van ovens thuis ook maar matig vertrouw, al kan dat natuurlijk ook onterecht wantrouwen van mijn kant zijn. Gaat het nog steeds goed als de oven laten we zeggen stiekem 130 graden ipv 80 blijkt te zijn?
Afhankelijk van je coating is een hogere temperatuur juist weer beter. (bijv 85 graden voor 4 uren, of 3 uren op 95 graden, of 1 uur op 120 graden) Al zijn er uiteraard wel limieten, maar die liggen op >180 graden. Al is dit weer verschillend per coating.

Als je gaat uitbakken met temperatuur dan moet je ook weten wat voor PCB materiaal je hebt en wat de temperatuurlimieten zijn van je componenten (en dan vooral connectors!) Je coating wordt blij van een uurtje op 120°C, maar als je connectoren gaan smelten/vervormen dan heb je weer een ander probleem. Hetzelfde geldt weer voor je gebruikte masking tape; als deze niet tegen 100+°C kan dan ben je helemaal de pineut.

Een oven thuis heeft meestal wel een redelijk goede regeling. Geen 80°C±1°C maar zeker ook geen 80°C±50°C :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Iva_Bigone schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:38:
[...]

Tuurlijk zou het kúnnen werken maar om dat nou gelijk op een PCB van 550 euro uit te proberen terwijl anderen een bewezen methode als conformal coating aanraden lijkt me niet echt de bedoeling van de TS, ook al is dit op tweakers.net geplaatst ;)
Dit spul doet hetzelfde alleen nu zit het in een spuitbus. Het wordt alleen op een andere manier verwerkt. Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Super bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik ga het denk ik op deze manier aanpakken:

- Isopropyl alcohol spray
- Electrolube transparent Aerosol Conformal Coating for PCBs
- Vasaline voor invetten binnenkant stekkers. (hoeft toch geen spray te zijn, mag huis tuin en keuken vasaline zijn?
- Krimpkous er om heen.

Het moet ook makkelijk blijven. Daarnaast is het al 3 jaar goed gegaan, dus het hoeft zeker niet waterdicht te zijn. Het moet gewoon een iets betere bescherming gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:00
Bij een product als deze fiets zou je eigenlijk verwachten dat de elektronica in de fabriek al is voorzien van een waterafstotende coating. Heel vreemd dat ze dit standaard niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

DJustin schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:06:
Super bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik ga het denk ik op deze manier aanpakken:

- Isopropyl alcohol spray
- Electrolube transparent Aerosol Conformal Coating for PCBs
- Vasaline voor invetten binnenkant stekkers. (hoeft toch geen spray te zijn, mag huis tuin en keuken vasaline zijn?
- Krimpkous er om heen.

Het moet ook makkelijk blijven. Daarnaast is het al 3 jaar goed gegaan, dus het hoeft zeker niet waterdicht te zijn. Het moet gewoon een iets betere bescherming gaan krijgen.
Ik zou de krimpkous weglaten, daar kruipt het water weer onder. Of je moet een soort van zak hebben waarbij de onderkant open is zodat eventueel water er weer uit kan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Resistor schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Ik zou de krimpkous weglaten, daar kruipt het water weer onder. Of je moet een soort van zak hebben waarbij de onderkant open is zodat eventueel water er weer uit kan.
Je hebt ook krimpkous met lijm, deze wordt meteen dicht gelijmt. Wellicht ook handig. Verder gebruik ik voor dit soort toepassingen wel eens plastic spray (speciaal voor printplaten). VB: https://www.conrad.nl/p/c...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
DJustin schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:06:

- Vaseline voor invetten binnenkant stekkers. (hoeft toch geen spray te zijn, mag huis tuin en keuken vaseline zijn?
dat kan prima zorg er wel voor dat het zuurvrije vaseline is.
er is ook niet zuurvrije vaseline in omloop en dat kan in de loop van de tijd je contacten juist aantasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf dit;

KONTAKT 212 :: Plastik 70, 200ml - beschermende en isolerende lak

Het is speciaal voor printplaten en componenten te beschermen tegen vocht. Kost doorgaans ongeveer 10 euro voor een spuitbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
sjaool schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:26:
[...]

Als ik naar het filmpje kijk ... ruikt dat in ieder geval naar stierenpoep.

Spuit grofweg in de richting van een stopcontact, et voila, je kunt het in de vijver gooien.
Zo werkt dat dus niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Sine schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

Als ik naar het filmpje kijk ... ruikt dat in ieder geval naar stierenpoep.

Spuit grofweg in de richting van een stopcontact, et voila, je kunt het in de vijver gooien.
Zo werkt dat dus niet.
Beide delen inspuiten en direct op elkaar aansluiten is volgens jou dus niet mogelijk?
Beetje vertrouwen in de demonstratie hebben hoor. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Willy nilly wat in de richting van een stopcontact spuiten dat het waterdicht is, ja ... dat is onmogelijk.

Het zelfde met het lampje in het tuinhout, sproei wat tegen de onderkant en het ding is waterproof ... nope.

De schroeftol bewijst ook niets, de elektronica is ingepot en dat motortje draait echt wel even onderwater zonder dat je er iets aan doet.

Dus afgaand op het filmpje roep ik bullshit.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Sine schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:31:
Willy nilly wat in de richting van een stopcontact spuiten dat het waterdicht is, ja ... dat is onmogelijk.

Het zelfde met het lampje in het tuinhout, sproei wat tegen de onderkant en het ding is waterproof ... nope.

De schroeftol bewijst ook niets, de elektronica is ingepot en dat motortje draait echt wel even onderwater zonder dat je er iets aan doet.

Dus afgaand op het filmpje roep ik bullshit.
Sterker nog, in de RC wereld laten ze brushed motoren onder water inlopen...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1