Anoniem: 1105193

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zit met een dilemma en ik zou graag wat advies willen. Dit jaar heb ik het VWO afgerond en het is de bedoeling dat ik aankomende september ga beginnen aan de universiteit. Het ding is alleen dat er een andere universitaire studie is die mij (veel) leuker lijkt dan de studie die ik nu van plan ben om te gaan doen. Voordat ik die studie kan gaan doen moet ik eerst een tussenjaar nemen en mijn wiskunde kennis bijspijkeren (naar wiskunde B). Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. In september beginnen aan de studie die mij wel leuk lijkt of een jaar wachten en een studie doen die mij echt leuk lijkt? Ik ben trouwens nu 17, in oktober word ik 18.

Als ik een tussenjaar neem dan ben ik grotendeels vrij, ik hoef dan maar namelijk een paar uur per week naar de VAVO. Hoe zou ik deze vrije tijd dan zo nuttig mogelijk kunnen gebruiken? Het andere waar ik mee zit is dat ik me wel wat oud voel als ik ga beginnen met studeren indien ik een tussenjaar neem, ik zal dan namelijk (bijna) 19 zijn. Verder weet ik ook niet zo goed hoe ik het mijn ouders moet vertellen... Ik heb nog helemaal niks hierover gezegd en ik weet ook niet hoe ze zouden reageren als ik dit zo drie weken voor de start van het studiejaar vertel.

Alle hulp / advies word zeer gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 16:31
Dat je oud bent hoef je je echt niet druk om te maken, genoeg mensen die 25 zijn en nog een universitaire studie beginnen. Denk alleen al aan de HBO instromers. Leg het je ouders gewoon uit, zij zullen er echt wel begrip voor opbrengen als je het ze eerlijj uitlegt

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:07
Als ik jou was zou ik gewoon dat tussenjaar pakken. Vooral als je nu al begint te denken dat de studie je niet leuk lijkt. Je bent nog jong genoeg, je kan nog grnoeg jaren werken. Je kan ook dit tussenjaar een bijbaan pakken en een buffer opbouwen. Altijd handig voor als je op kamers wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28
In deze vooral je gevoel volgen. Enerzijds kun je in je tussenjaar mooi erbij werken en even flink je spaarrekening gaan spekken. Daarnaast kun je je volledig focussen op het bijspijkeren van je wiskunde.

Anderzijds is een andere opleiding nooit verkeerd om je algemene kennis bij te spijkeren voordat je aan je droomstudie begint. Dan weet je gelijk wat voor niveau je te wachten staat.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig staat met teruggbetalen van gelden als je na een jaar stopt. Maar daar zul je wellicht rekening mee moeten houden?

[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 16-08-2018 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:37
Is het geen idee om je wiskunde B te combineren met het behalen van een propedeuse voor een aansluitende studie? Dat moet echt wel mogelijk zijn met een goede inzet?

Edit: en gewoon met je ouders rustig op de bank gaan zitten en het gesprek aan gaan :) Is niet eng, je ouders willen ook alleen maar het beste voor je!

[ Voor 31% gewijzigd door President op 16-08-2018 19:56 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54

BCC

^^ met een beetje mazzel verdien je dan ook nog wat vrijstellingen voor je vervolgstudie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Topicstarter
Marco1994 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:49:
Als ik jou was zou ik gewoon dat tussenjaar pakken. Vooral als je nu al begint te denken dat de studie je niet leuk lijkt. Je bent nog jong genoeg, je kan nog grnoeg jaren werken. Je kan ook dit tussenjaar een bijbaan pakken en een buffer opbouwen. Altijd handig voor als je op kamers wilt gaan.
Bedankt, dat is zeker waar.
yorroy schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:51:
In deze vooral je gevoel volgen. Enerzijds kun je in je tussenjaar mooi erbij werken en even flink je spaarrekening gaan spekken. Daarnaast kun je je volledig focussen op het bijspijkeren van je wiskunde.

Anderzijds is een andere opleiding nooit verkeerd om je algemene kennis bij te spijkeren voordat je aan je droomstudie begint. Dan weet je gelijk wat voor niveau je te wachten staat.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig staat met teruggbetalen van gelden als je na een jaar stopt. Maar daar zul je wellicht rekening mee moeten houden?
Het probleem is alleen wel dat ik mijn wiskunde B dan wel moet halen naast de studie en ik weet niet zo goed hoe dat zal gaan. Volgens mij is het ook zo dat als je voor de kerstvakantie stopt dat je dan het collegegeld terugkrijgt en anders niet.
President schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:51:
Is het geen idee om je wiskunde B te combineren met het behalen van een propedeuse voor een aansluitende studie? Dat moet echt wel mogelijk zijn met een goede inzet?
Bedankt, dat is een idee waar ik nog niet aan heb gedacht. Ik ga / zou vanaf september bedrijfskunde gaan studeren aan de UvA en ik wil eigenlijk civiele techniek gaan doen aan de TU Delft, dus ik weet niet zo goed hoe erg een propedeuse bedrijfskunde van pas komt.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Met al die druk om niet te veel jaartjes te studeren tegenwoordig zou ik gewoon lekker dat tussenjaar pakken. Kan je mooi je wiskunde bijspijkeren evt rijbewijs halen als je die nog niet had en arbeiten om een mooie pilsbuffer opbouwen.

edit: nav je post: gewoon proberen die wiskunde. Bedrijfskunde kan altijd nog en wiskunde B is echt niet moeilijker dan natuurkunde. Daarnaast heb je nu veel meer tijd om er aan te zitten dan tijdens je VWO als het moet. Stel als je het niet doet: ik voorspel dat je dan aankomende jaren steeds een onderbuik gevoel hebt dat je een veel toffere kans hebt laten liggen.

[ Voor 46% gewijzigd door digital_ownage op 16-08-2018 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als jezelf gemotiveerd bent, om wel na dat tussenjaar te gaan studeren. Je bent nog jong en kunt mooi wat bij verdienen, en je richten op je wiskunde.
Ook heb je de tijd om te kiezen welk richting je uit wil.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
digital_ownage schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:01:
Met al die druk om niet te veel jaartjes te studeren tegenwoordig zou ik gewoon lekker dat tussenjaar pakken. Kan je mooi je wiskunde bijspijkeren evt rijbewijs halen als je die nog niet had en arbeiten om een mooie pilsbuffer opbouwen.

edit: nav je post: gewoon proberen die wiskunde. Bedrijfskunde kan altijd nog en wiskunde B is echt niet moeilijker dan natuurkunde. Daarnaast heb je nu veel meer tijd om er aan te zitten dan tijdens je VWO als het moet. Stel als je het niet doet: ik voorspel dat je dan aankomende jaren steeds een onderbuik gevoel hebt dat je een veel toffere kans hebt laten liggen.
Ja je hebt gelijk, ik wil niet later spijt hebben van dat ik niet gewoon dat tussenjaar heb genomen en mijn wiskunde B heb bijgespijkerd. Een jaar ziet er alleen zo lang uit dat het mij afschrikt om een tussenjaar te nemen...
Hackus schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:08:
Als jezelf gemotiveerd bent, om wel na dat tussenjaar te gaan studeren. Je bent nog jong en kunt mooi wat bij verdienen, en je richten op je wiskunde.
Ook heb je de tijd om te kiezen welk richting je uit wil.
Klopt, ik denk trouwens wel dat ik gemotiveerd zal blijven om te studeren na het tussenjaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 19:36
Kun je jouw studie niet ook in februari starten? Zijn bij populairdere studies vaak mogelijkheden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05 18:59

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Neem lekker dat tussenjaar, ga naar de VAVO, zoek een leuk (bij)baantje, zet eventueel een ander doel zoals het halen van je rijbewijs bijvoorbeeld. Dan heb je voldoende dingen om je mee bezig te houden, maar ook nog iets qua vrije tijd.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 01:58
Je moet hoe dan ook niet beginnen aan een studie die je nu al niet aantrekt. Een tussenjaar kan, maar dan moet je daar wel een goede invulling aan geven. Het weg-tweaken van een jaar ligt anders wel op de loer. Heb je een baant(tje) die je op kan schalen naar 24-32 uur? Ben je in de gelegenheid om te gaan reizen/backpacken? Zijn er andere studies die je zou kunnen volgen?

Wat je ook zou kunnen doen, is beginnen aan een bachelor propedeuse Civiele Techniek op het HBO. Vervolgens kan je daarbij een Wiskunde B certificaat halen, zodat je kan instromen op de universiteit. Zo leer je alvast relevante vaardigheden en is het studerende leven wel begonnen!

Burp

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Je bent vrij jong.

Dan zou ik kiezen voor je favoriete opleiding en niet voor de snelste weg naar een (minder favoriet) diploma.

Tussenjaar, of een andere manier om toegelaten te worden, laat ik even in het midden.

Topicstarter
Unity2 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:25:
Kun je jouw studie niet ook in februari starten? Zijn bij populairdere studies vaak mogelijkheden voor.
Ik denk het niet, eerlijk gezegd heb ik hier tot dusver nooit wat over gehoord.
JZX81_Drift schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:30:
Neem lekker dat tussenjaar, ga naar de VAVO, zoek een leuk (bij)baantje, zet eventueel een ander doel zoals het halen van je rijbewijs bijvoorbeeld. Dan heb je voldoende dingen om je mee bezig te houden, maar ook nog iets qua vrije tijd.
Bedankt voor het advies!
supreme tweaker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:34:
Je moet hoe dan ook niet beginnen aan een studie die je nu al niet aantrekt. Een tussenjaar kan, maar dan moet je daar wel een goede invulling aan geven. Het weg-tweaken van een jaar ligt anders wel op de loer. Heb je een baant(tje) die je op kan schalen naar 24-32 uur? Ben je in de gelegenheid om te gaan reizen/backpacken? Zijn er andere studies die je zou kunnen volgen?

Wat je ook zou kunnen doen, is beginnen aan een bachelor propedeuse Civiele Techniek op het HBO. Vervolgens kan je daarbij een Wiskunde B certificaat halen, zodat je kan instromen op de universiteit. Zo leer je alvast relevante vaardigheden en is het studerende leven wel begonnen!
Bedankt voor de hulp! Je hebt gelijk, ik ben ook het meest bang voor het weg-tweaken van een jaar wat heel veel tijd is. Momenteel heb ik geen baantje die ik op kan schalen naar 24-32 uur, dus dat zou ik wel moeten zien te vinden. Reizen/backpacken in mijn eentje heb ik totaal geen ervaring mee maar ik sta er zeker wel voor open. Helaas zijn er ook geen andere studies die ik kan volgen, de aanmelddeadlines liggen namelijk op 15 mei. Alvast beginnen met een HBO civiele techniek gaat 'm dus helaas ook niet worden.

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn advies zou zijn neem een baantje en doe je wiskunde. Als het kan probeer stage te lopen bij een bedrijf die civiele technici in dienst hebben. Of een zzper civili techniek (afgestudeerde) een paar dagen mee lopen. Leuke studie is een. Weten wat je er mee kan gaan doen is vers twee.

Wat betreft je keuze. Ga zitten met je ouders en leg je twijfel uit. Ik zag er ook tegenop. Echter heeft mijn pa mij wel geholpen om alles op een rijtje te zetten. Hierna heeft hij met mij afspraken gemaakt om te voorkomen dat ik een jaar ga werken en half studeren ernaast en dan zou denken, dit verdient lekker ik ga niet studeren. Hierdoor heb ik en een studie afgemaakt en ernaast gewerkt.

Succes met je keuze. Ik ben van mening dat vaak vergeten word hoe lastig het is om op jonge leeftijd te kiezen. Aan de andere kant heb ik genoeg vrienden die na de universiteit iets heel anders zijn gaan doen dan waar ze voor gestudeerd hebben. Als je iets wil dan is de kans groot dat je het ook gaat lukken

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ga op gevoel en neem dat tussenjaar. Kijk of je een baan erbij kan nemen om wat meer te werken of helemaal een ander baantje. Als je er een als koffiezetter kan vinden bij een bedrijf wat in de civiele techniek zit zou ik het al helemaal doen.

En belangrijkste, gewoon goed gesprek met je ouders voeren. Een studie doen die je mwah vind gaat je niet gemotiveerd genoeg houden om door te stomen en hem te halen. Interne motivatie (het leuk vinden) helpt je enorm om zo’n studie daadwerkelijk af te maken en er wat van te leren :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
Volgend jaar oud, en nu nog niet :? Dat volg ik niet ;) Wat is nu 1 jaar op een mensenleven.
Het enige wat mij lastig lijkt na een jaar werken/deels studie/whatever lijkt mij om weer terug naar school te gaan, maar er zijn er natuurlijk zat die daar zo overheen stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Lullige aan zo'n tussenjaar, waar je werkt, is dat er centen binnenkomen. En dat er centen binnenkomen went snel! Buiten de centen ga je ook een heel ander ritme in. Voor sommigen is het erg moeilijk om na een tussenjaar weer te beginnen met een studie en stoppen dan alsnog. Dan kom je de arbeidsmarkt op met enkel VWO, geen ideaal begin vergeleken met een master.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Vergeet niet dat een technische studie behoorlijk pittig is, het aantal afvallers in het eerste jaar is behoorlijk groot (zelfs voor vwo'ers die wel jarenlang wiskunde B in hun pakket hebben gehad, wiskunde B = basiskennis). Vakken als Analyse 1 en 2 zijn echt struikelvakken. Overigens kan iemand die een jaar niet ful-ltime studeert behoorlijk uit het ritme raken en vervolgens een enorme klap ervaren wanneer je weer full-time moet studeren. Het is dus heel belangrijk hoe je je tussenjaar gaat invullen!

Hoe is je wiskunde momenteel? Een jaar lang wiskunde B bijspijkeren lijkt me wel heel erg lang, ik zou ook natuurkunde meepakken. Bij een studie als CT word je doodgegooid met mechanica (mechanica=natuurkunde). Ga daarnaast ook werken, bouw een buffer op en voorkom gaten in je CV. Mocht je bv na een half jaartje alles onder de knie hebben, begin dan alvast aan vakken als Analyse en Dynamica. Kortom, gebruik je tijd goed.

Veel succes!

[ Voor 6% gewijzigd door FrostNixon op 17-08-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Ik zou buiten werken en Wiskunde volgen ook een aantal meeloopdagen doen en dan veel vragen aan de andere studenten. Dan hoef je ook niet alleen deze studie te doen, maar zijn er meer opties en zelfs scholen die een zelfde opleiding hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
Het is zonde om nu een jaar te gaan werken, imo. Een jaar eerder afstuderen levert je veel meer op, je verdient dan waarschijnlijk veel meer en kan aan je carrière werken. Bovendien is mijn ervaring dat het lastig is om weer te gaan "leren" als je er uit bent geweest. Ook zullen er mensen zijn die snel gewend zijn aan die hogere inkomsten en het daarom niet meer op kunnen brengen om te gaan studeren en biologisch leer je ook gewoon makkelijker zolang je jong bent.

Ik zou gewoon gaan studeren. Er is vast wel een studie die enige gelijkenis toont en die je wel kan doen naast je wiskunde lessen, dat levert je een voordeel op als je na een jaar toch besluit om te wisselen. Of doe iets heel anders en ontwikkel je in de breedte. En misschien blijkt dat die alternatieve studie wel net zo leuk of leuker is. Dat is een veel betere investering in de rest van je leven dan een jaar lang studentenwerk doen zonder het risico dat van uitstel afstel komt.

Een studieadviseur kan je hier vast bij helpen, meeste middelbare scholen bieden je voldoende hulp als je hier om vraagt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryjognos
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:08
Ik ben vooral benieuwd waar het ineens vandaan komt dat civiele techniek ineens bovenaan het lijstje staat? Dit is kennelijk niet vroeg genoeg geweest om al stappen te zetten in wiskunde e.d. Waarom is civiele techniek ineens zeker weten de oplossing? (Civiel is leuk en interessant hoor, dat is het punt niet ;) )

Daarnaast beginnen de introductieweken overal al en ongeacht wat je doet is het fijn om daar bij te zijn. Ook geen idee wat je situatie is met op kamers gaan / moeten, maar kennelijk behoort dat niet tot het probleem. Anders had ik hier ook al een investering in verwacht.

Enfin, mijn advies zou zijn: P-halen bij de UVA (kan geen kwaad, buiten de kosten..) en je wiskunde bijspijkeren. Daarna beginnen met civiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heb je een heel jaar nodig om je wiskunde bij te spijkeren, of kan dat mogelijk ook in een half jaar?
Dit is natuurlijk ook de uitgelezen kans om een mooie reis te maken en/of ergens in het buitenland te werken.

Ik zou i.i.g. gaan voor een studie die je het leukst lijkt. Kans is groot dat als het tegenvalt je dit jaar als verloren kan beschouwen. Qua leeftijd hoef je je helemaal niet druk te maken, als je op je 18e begint zul je nog steeds een van de jongste zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 19:11
ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:40:
Het is zonde om nu een jaar te gaan werken, imo. Een jaar eerder afstuderen levert je veel meer op, je verdient dan waarschijnlijk veel meer en kan aan je carrière werken.
Mocht je een lekker bijbaantje weten te regelen waar je de uren iets kan terugschalen op moment van start studie is dat wel weer mooi meegenomen, zowel voor de inkomsten als de ervaring. Dit vertaalt zich terug in betere jobkansen bij afstuderen en dus een hoger salaris dan wanneer er niet gewerkt zou worden of wanneer er een irrelevant bijbaantje gevonden wordt. Als je al bekend bent bij een bedrijf omdat je er een jaar fulltime/ruime uren gewerkt hebt is het makkelijker terugschakelen naar minder uren en zal je niet snel gedwongen worden een compleet irrelevant bijbaantje in bijvoorbeeld de horeca te moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Gewoon lekker een tussenjaar nemen en wiskunde bijspijkeren desnoods via een cursus.
En vooral genieten want er is veel meer dan studeren en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
KoningsGap schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:12:
Mocht je een lekker bijbaantje weten te regelen waar je de uren iets kan terugschalen op moment van start studie is dat wel weer mooi meegenomen, zowel voor de inkomsten als de ervaring.
Werken naast je studie staat goed op je CV, maar daarnaast nog eens een extra jaar ongeschoold werk doen voor je studie voegt weinig tot niets toe aan je cv, imo. Of het moet wat bijzonders zijn, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. De theorie dat je er een betere baan voor tijdens je studie aan overhoudt zie ik niet als erg realistisch, een baan die goed is te combineren met een studie gaan zullen ze niet snel geven aan iemand die niet studeert.

Je kan beter gewoon een jaar eerder af studeren en eerder relevante werkervaring opdoen tegen een salaris van een hoogopgeleide starter. Imo verlies je gewoon een jaar als je een jaar gaat werken met als bijkomend nadeel dat het daarna lastiger is om het studeren weer op te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 17-08-2018 12:42 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:41:
[...]
Werken naast je studie staat goed op je CV, maar daarnaast nog eens een extra jaar ongeschoold werk doen voor je studie voegt weinig tot niets toe aan je cv, imo. Of het moet wat bijzonders zijn, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. De theorie dat je er een betere baan voor tijdens je studie aan overhoudt zie ik niet als erg realistisch, een baan die goed is te combineren met een studie gaan zullen ze niet snel geven aan iemand die niet studeert.

Je kan beter gewoon een jaar eerder af studeren en eerder relevante werkervaring opdoen tegen een salaris van een hoogopgeleide starter. Imo verlies je gewoon een jaar als je een jaar gaat werken met als bijkomend nadeel dat het daarna lastiger is om het studeren weer op te pakken.
Heeft vrij weinig zin om een studie te gaan doen om snel klaar te zijn en dan spijt hebben dat je niet een tussenjaar genomen had om iets te doen wat je graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
TU delft heeft een site met open gratis vakken. Evt dat je paar weken voordat je volgend jaar begint alvast eerste maand analyse en dynamica vakken doorneemt. Dan heb je een kleine voorsprong op de rest van de studenten. Bedenkt dat er in het begin ook gewoon veel studenten afvallen omdat ze iets te veel bezig zijn met pils. Als je 1 jaar niet studeert ben je wel vatbaarder om zo'n geval te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 1105193 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:45:
Hallo allemaal, ik zit met een dilemma en ik zou graag wat advies willen. Dit jaar heb ik het VWO afgerond en het is de bedoeling dat ik aankomende september ga beginnen aan de universiteit. Het ding is alleen dat er een andere universitaire studie is die mij (veel) leuker lijkt dan de studie die ik nu van plan ben om te gaan doen. Voordat ik die studie kan gaan doen moet ik eerst een tussenjaar nemen en mijn wiskunde kennis bijspijkeren (naar wiskunde B). Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. In september beginnen aan de studie die mij wel leuk lijkt of een jaar wachten en een studie doen die mij echt leuk lijkt? Ik ben trouwens nu 17, in oktober word ik 18.

Als ik een tussenjaar neem dan ben ik grotendeels vrij, ik hoef dan maar namelijk een paar uur per week naar de VAVO. Hoe zou ik deze vrije tijd dan zo nuttig mogelijk kunnen gebruiken? Het andere waar ik mee zit is dat ik me wel wat oud voel als ik ga beginnen met studeren indien ik een tussenjaar neem, ik zal dan namelijk (bijna) 19 zijn. Verder weet ik ook niet zo goed hoe ik het mijn ouders moet vertellen... Ik heb nog helemaal niks hierover gezegd en ik weet ook niet hoe ze zouden reageren als ik dit zo drie weken voor de start van het studiejaar vertel.

Alle hulp / advies word zeer gewaardeerd!
Als het alleen om Wiskunde B gaat kan je dat toch deze zomer nog wel halen?
Dan is het zaak om te kijken of je onder die voorwaarde je nog kan inschrijven voor de opleiding die je wilt doen. De deadline is al wel verstreken maar niet alle universiteiten doen daar heel moeilijk over.

PS. de universiteit bied zo'n zomer wiskundecursus vaak zelf ook aan.
https://www.edx.org/cours...ity-calculus#.VBB55KNadm0.
of hier
http://www.wismon.nl/cursus/wiskunde-b-vwo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:01
ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:40:
Het is zonde om nu een jaar te gaan werken, imo. Een jaar eerder afstuderen levert je veel meer op, je verdient dan waarschijnlijk veel meer en kan aan je carrière werken. Bovendien is mijn ervaring dat het lastig is om weer te gaan "leren" als je er uit bent geweest. Ook zullen er mensen zijn die snel gewend zijn aan die hogere inkomsten en het daarom niet meer op kunnen brengen om te gaan studeren en biologisch leer je ook gewoon makkelijker zolang je jong.
Terug in de schoolbanken voor iets wat je graag wil is helemaal niet moeilijk het is gewoon omgaan met de situatie. Ook vind ik dat 'verloren jaar' helemaal niet verloren, want hoeveel waardevolle ervaringen je wel niet leert van een simpel baantje moet je ook niet onderschatten. Daarna met een financiële buffer, een rijbewijs bijv. En extra motivatie de studie beginnen waar je een jaar lang naar uit kijkt zorgt voor betere prestaties.

1 jaar dus minder verdienen vs ervaring, volwassener, rijbewijs en financiële buffer wat het studeren makkelijker maakt.

Met de kosten van studies is verkeerd kiezen ook een duur grapje tegenwoordig en dat gebeurt nogal eens bij jonge slimme jongens die van te voren al het gevoel hebben dat ze iets anders leuker lijkt.

Voor TS: doe wat je gevoel zegt het heeft allebei voor en nadelen, maar voel je niet verplicht om te doen wat 'hoort' volgens jan en alleman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Anoniem: 1008949 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:06:
Heeft vrij weinig zin om een studie te gaan doen om snel klaar te zijn en dan spijt hebben dat je niet een tussenjaar genomen had om iets te doen wat je graag zou willen.
Als je "leuke dingen doen" een goed advies geeft, dan nog zou ik het wat later doen als je tenminste volwassen ben en alles mag doen. Bij voorkeur na je studie als een soort beloning, bijv. in de vorm van in het buitenland werken.
Furion2000 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:13:
Terug in de schoolbanken voor iets wat je graag wil is helemaal niet moeilijk het is gewoon omgaan met de situatie. Ook vind ik dat 'verloren jaar' helemaal niet verloren, want hoeveel waardevolle ervaringen je wel niet leert van een simpel baantje moet je ook niet onderschatten. Daarna met een financiële buffer, een rijbewijs bijv. En extra motivatie de studie beginnen waar je een jaar lang naar uit kijkt zorgt voor betere prestaties.

1 jaar dus minder verdienen vs ervaring, volwassener, rijbewijs en financiële buffer wat het studeren makkelijker maakt.

Met de kosten van studies is verkeerd kiezen ook een duur grapje tegenwoordig en dat gebeurt nogal eens bij jonge slimme jongens die van te voren al het gevoel hebben dat ze iets anders leuker lijkt.

Voor TS: doe wat je gevoel zegt het heeft allebei voor en nadelen, maar voel je niet verplicht om te doen wat 'hoort' volgens jan en alleman ;)
Maar een simpel baantje kan je ook gewoon naast je studie doen, net als je rijbewijs halen en een cursus wiskunde. Het voegt niets toe om een jaar stil te staan om iets te doen wat je prima naast een studie kan doen. Een tussenjaar voorkomt ook niet dat je een foute studiekeuze maakt. En als ongeschoold kind ga je ook geen enorme zak geld bij elkaar sparen en waarschijnlijk het ook weer uit geven zodra je de mogelijkheid hebt.

[ Voor 58% gewijzigd door ph4ge op 17-08-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:13:
[...]

Als je "leuke dingen doen" een goed advies geeft, dan nog zou ik het wat later doen als je tenminste volwassen ben en alles mag doen. Bij voorkeur na je studie als een soort beloning, bijv. in de vorm van in het buitenland werken.
Nu ben je jong en nog geen verplichtingen.
Je hoeft ook niet perse op vakantie te gaan maar je kan ook elke maand in je tussenjaar wat nieuws leren.
Want je kunt niet 24/7 met wiskunde leren bezig zijn.
Of in het buitenland werken een beloning is zal per persoon verschillen voor mij niet in ieder geval.
ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:13:
[...]
Maar een simpel baantje kan je ook gewoon naast je studie doen, net als je rijbewijs halen en een cursus wiskunde. Het voegt niets toe om een jaar stil te staan om iets te doen wat je prima naast een studie kan doen. Een tussenjaar voorkomt ook niet dat je een foute studiekeuze maakt. En als ongeschoold kind ga je ook geen enorme zak geld bij elkaar sparen en waarschijnlijk het ook weer uit geven zodra je de mogelijkheid hebt.
Maar OP staat toch geen jaar stil.
OP gaat wiskunde B leren en daarna een studie volgen.
Wat is er nou mis aan om het iets rustiger aan te doen ?
Ernemmer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Als het alleen om Wiskunde B gaat kan je dat toch deze zomer nog wel halen?
Dan is het zaak om te kijken of je onder die voorwaarde je nog kan inschrijven voor de opleiding die je wilt doen. De deadline is al wel verstreken maar niet alle universiteiten doen daar heel moeilijk over.

PS. de universiteit bied zo'n zomer wiskundecursus vaak zelf ook aan.
https://www.edx.org/cours...ity-calculus#.VBB55KNadm0.
of hier
http://www.wismon.nl/cursus/wiskunde-b-vwo
Op wismon staat dat je al voorkennis moet hebben van wiskunde b op vwo 4 of havo 5 niveau.
Als je op boswell beta kijkt dan ben je zeker tot aan het nieuwe jaar zoet met een cursus wiskunde B en dan moet je eind deze maand beginnen.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 1008949 op 17-08-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Anoniem: 1008949 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:24:
Maar OP staat toch geen jaar stil.
OP gaat wiskunde B leren en daarna een studie volgen.
Wat is er nou mis aan om het iets rustiger aan te doen ?
Op deze leeftijd een jaar lanterfanten of je tijd voldoen terwijl je misschien wel in de beste fase van je leven bent om je te ontwikkelen is gewoon doodzonde. En zoals ik al zei, bovendien is de kans groot dat als je eenmaal went aan een leven zonder studie dat je het maar moeilijk oppakt.

Een reis maken, ongeschoold werk doen, of lekker rustig aan doen is gewoon een gemiste kans. Je kan wiskunde B in vier weken halen als je gezegend bent met het juiste talent om een academische studie in die richting te doen, daar hoef je geen jaar aan te wijden.

Ik zou willen dat iemand mij op mijn 17e had overtuigd om mijn best te doen. De meeste mensen hoeven op die leeftijd echt niet aangemoedigd te worden om lekker leuke dingen te doen maar hebben er veel meer aan om gestimuleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Op deze leeftijd een jaar lanterfanten of je tijd voldoen terwijl je misschien wel in de beste fase van je leven bent om je te ontwikkelen is gewoon doodzonde. En zoals ik al zei, bovendien is de kans groot dat als je eenmaal went aan een leven zonder studie dat je het maar moeilijk oppakt.

Een reis maken, ongeschoold werk doen, of lekker rustig aan doen is gewoon een gemiste kans. Je kan wiskunde B in vier weken halen als je gezegend bent met het juiste talent om een academische studie in die richting te doen, daar hoef je geen jaar aan te wijden.

Ik zou willen dat iemand mij op mijn 17e had overtuigd om mijn best te doen. De meeste mensen hoeven op die leeftijd echt niet aangemoedigd te worden om lekker leuke dingen te doen maar hebben er veel meer aan om gestimuleerd worden.
8)7
Niet iedereen is het zelfde en ik probeer alleen aan OP duidelijk te maken dat het niet erg is om wat later te beginnen met een studie waar je wel achter staat.
Want er is een maatschappelijk druk om zo snel mogelijk klaar te zijn met je studie en alles te moeten kunnen zoals hierboven.

Die cursus kun je in vier weken doen inderdaad maar het gewenste niveau is wel vwo vierde klas wiskunde B dus als je dat niet hebt dan kan het tegenvallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1008949 op 17-08-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

FrostNixon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:11:
Vergeet niet dat een technische studie behoorlijk pittig is, het aantal afvallers in het eerste jaar is behoorlijk groot (zelfs voor vwo'ers die wel jarenlang wiskunde B in hun pakket hebben gehad, wiskunde B = basiskennis). Vakken als Analyse 1 en 2 zijn echt struikelvakken. Overigens kan iemand die een jaar niet ful-ltime studeert behoorlijk uit de ritme raken en vervolgens een enorme klap ervaren wanneer je weer full-time moet studeren. Het is dus heel belangrijk hoe je je tussenjaar gaat invullen!

Hoe is je wiskunde momenteel? Een jaar lang wiskunde B bijspijkeren lijkt me wel heel erg lang, ik zou ook natuurkunde meepakken. Bij een studie als CT word je doodgegooid met mechanica (mechanica=natuurkunde). Ga daarnaast ook werken, bouw een buffer op en voorkom gaten in je CV. Mocht je bv na een half jaartje alles onder de knie hebben, begin dan alvast aan vakken als Analyse en Dynamica. Kortom, gebruik je tijd goed.

Veel succes!
Ik sluit me volledig bij bovenstaande aan. Wiskunde B is tot op zekere hoogte iets waarvoor je ook aanleg moet hebben. Als jij eerder wiskunde B hebt laten vallen omdat je het lastig vond en wiskunde niet echt je ding is, is het een stuk lastiger om dat even in een stoomcursus bij te spijkeren. De bèta-component bij dit soort studies is vrij groot en het zou zuur zijn wanneer je na een jaar bijlessen tot de conclusie komt dat het toch allemaal wat te hoog gegrepen is. Exacte vakken bij technische studies zijn geen sinecure.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:23
@Anoniem: 1105193
Niemand hier kan voor jou spreken, maar doe wel iets met de ervaringen en kennis die met je gedeeld worden.

Ik kan mij voorstellen dat het kiezen van een studie moeilijk is, bij mij was de derde keuze pas raak. Het is een hele belangrijke keuze en ook eigenlijk veel te moeilijk voor een zeventienjarige, je mag daar best de tijd voor nemen; de keuze om een tussenjaar te nemen moet je echter wel kunnen onderbouwen naar je ouders/omgeving en jezelf! Vluchten is namelijk makkelijk, maar daar ga je ongetwijfeld spijt van krijgen achteraf.

Wiskunde B halen is echt niet zo moeilijk als sommige het willen laten lijken, ik geef wiskunde op voortgezet onderwijs. Het kan wel te lastig zijn om goed zelfstandig te leren dus zorg dat je daar begeleiding in hebt in de vorm van VAVO of bijles.

Qua persoonlijke ontwikkeling kan een tussenjaar goed zijn, je bent namelijk nog erg jong en dat is soms toch lastig als het op volharding en discipline aankomt. In dit jaar kan je zoals al aangegeven werken, je rijbewijs halen en een leuke spaarrekening opbouwen maar ook leren wat het is om verantwoordelijk te zijn voor je werk.

Ik wens je het beste, als je vastloopt met wiskunde B weet je me te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:01
ph4ge schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Aan de weerstand te merken zijn het daar veel mensen mee oneens. Je zegt stilstand in ontwikkeling en een verloren jaar, maar dat basseer je puur op een jaar later afstuderen en het feit studeren.

Als dat ontwikkeling, is missen er een paar aspecten in mijn ogen. Dit soort keuzes maken op je 17e is gewoon heel moeilijk en dat pushen werkt averechts aan de dropout cijfers te zien. Op je 17e moet je je intuïtie achterna en niet bewust keuzes maken omdat gewoonweg niet lukt en je allemaal word gepushed en volgens mij zegt zijn intuïtie nu dat hij twijfelt ;)

Studeren is belangrijk, maar doen waar je naar verlangt is nog veel belangrijker en hoe meer je je laat adviseren over hoe het 'hoort en wat slim s' hoe eerder je dingen gaat doen waarnaar je in eerste instantie niet naar verlangde en pas jaren later terugdenkt: hoe ben ik hier beland en wil ik dit eigenlijk wel? Verlangen klinkt misschien cheesy, maar het is de beste omschrijving als je je intuïtie durft te volgen. Iets te psychologisch misschien, maar je gevoel is 200.000 keer slimmer dan je verstand ;)
Pagina: 1