Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Unifi wifi netwerk opstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bjornve
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 28-07 00:34
Mijn vraag
ik zou graag willen weten wat ik nog precies moet hebben om mijn netwerk veilig en compleet te maken.
ik ga namelijk verhuizen en heb nog geen netwerk hardware. wat ik graag zou willen is een unifi netwerk. dit werkt heel goed bij mijn ouders.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is wat ik zelf al uit heb gezocht: ik denk dat ik voor de beste werking alles unifi wil houden.

Modem ---> ?? beveiliging ?? --->
UniFi Switch 8 60W-----\
\
----------------------------------------------
PC | PC | PC | PC | AP | AP | AP \ AP

Dit als ik ooit een groter huis krijg >:)

wat ik dus denk ik moet kopen hier voor is:

1x UniFi Switch 8 60W
1x Ubiquiti UniFi AP AC PRO (of hoeveel ik er nodig heb voor complete dekking)

Alleen nu heb je geen beveiliging er op... :F

maar ik vind 100 euro voor alleen een firewall kastje wel veel geld eigenlijk :X 8)7

kan iemand me helpen, snap er niks meer van hihi

Alle reacties

• Diecke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:22
Kijk een naar de Unifi USG

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vorig jaar had je een antwoord van me gekregen over het toenmalige netwerk en dat leek goed te bevallen (mijn antwoord); dan hier weer een paar tips.

PoE switch is niet nodig; een goede normale switch werkt net zo goed als je aan het einde maar PoE adapters aan je AP's hangt.

Verder zijn 2 Pro's voldoende om 500 kuub van WiFi te voorzien mits je niet overal ijzeren deuren en volledig dubbel gewapend beton hebt. Hier zijn zat topics & metingen over te vinden.

En ik vraag me af of je wel moet kiezen voor 1 switch; ga je dan wel lange/dure kabels voor elk device door het huis trekken? Of is het simpeler om per ruimte / verdieping een nieuwe switch neer te zetten?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bjornve
Dankje voor het snel reageren,

Ik had idd de Unifi USG gezien ik vond het alleen heel erg duur om een Unifi USG + een switch te moeten kopen. had liever voor 150 alles in 1 gehad.

ik wil ook graag een poe switch omdat ik dan geen adapters er bij hoef. dus dan hoef ik maar 1 kabel weg te werken.

is er voor de unifi USG geen goedkopere optie?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien dat @unezra nog iets over Ubiquiti te zeggen heeft maar waarom wil je graag een USG? Wat mij betreft ben je net zo efficient uit met een EdgeRouter alleen daar zit iets meer initiele configuratie aan vast (en gedeeltelijk via de commandline).

Maar, over het aantal kabels; je startpost gaat over 8 devices. En dan gaat het goed met je of je hebt wat andere interesses gekregen en dan zet je nog 2 PC's in je huis. Of je gaat over op IPTV en moet 2 decoders wired aansluiten? Dan moet je je switch gaan vervangen (want 8-poorts) en extra kabels gaan trekken.

Als je alles centraal wil (dus 1 switch en dan kabels trekken), zorg dan in ieder geval dat er dubbele kabels liggen zodat je kan groeien naar 16 aansluitingen. Als je niet specifiek alles centraal wil (zoals ik dat heb); dan is het modem/router -> switch -> kabels naar elke verdieping -> switch elke verdieping -> devices.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:20
Ik had t ook liever voor €150 totaal gehad maar zo werkt het helaas niet.

Waarschijnlijk heb je van je provider al een router/modem gekregen. Als je niet weet waarom je een USG zou moeten aanschaffen heb je m grof gesteld ook niet nodig. Het modem van je provider doet waarschijnlijk ook prima wat je wilt.

De AC pro kun je vervangen voor een AC lite, als je dekking te kort komt neem je beter een 2e lite.

en euhm beroep netwerk/systeembeheerder? Dit topic komt niet over alsof je zelf goed gezocht hebt. Heel GoT staat vol met topics over betere WiFi thuis en ubiquiti wordt daar vaak als oplossing aangedragen.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:40

rens-br

Moderator Mobile & IN
@bjornve hoewel Unifi mooie spullen levert, ontgaat mij het even waarom je alles van Unifi zou willen hebben. Voor de meeste mensen is de provider router + eventuele switch + AP's namelijk meer dan voldoende. Als je geen POE switch wilt hebben, ben je voor +/-30 euro klaar en dan nog de AP's.

Ga je de (extra) functies van een USG gebruiken / heb je het echt nodig?

Maar voordat we je hier goed advies in kunnen geven hebben we toch echt wat meer informatie van je nodig:
- Hoe groot is het huis? Hoeveel verdiepingen? Post anders even een plattegrond / tekening?
- Welke provider ga je krijgen en welke abonnement / snelheid?
- Hoeveel (draadloze) netwerkapparatuur ga je eraan hangen?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MAX3400 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:00:
Misschien dat @unezra nog iets over Ubiquiti te zeggen heeft maar waarom wil je graag een USG? Wat mij betreft ben je net zo efficient uit met een EdgeRouter alleen daar zit iets meer initiele configuratie aan vast (en gedeeltelijk via de commandline).
Dat viel mij héél erg mee. Praktisch alles heb ik via de GUI kunnen doen, inclusief routering van een /29 subnet. Ik was "bang" voor het nodige CLI werk, maar dat blijkt tenzij je echt wilde dingen wil doen, mee te vallen.

EdgeRouter is ontzettend leuk, ik heb een Lite 3, de X zou in veel gevallen ook al prima moeten volstaan en kost veel minder. Maar, voor het geld zou ik denk ik toch gaan voor een Lite 3:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
Maar, over het aantal kabels; je startpost gaat over 8 devices. En dan gaat het goed met je of je hebt wat andere interesses gekregen en dan zet je nog 2 PC's in je huis. Of je gaat over op IPTV en moet 2 decoders wired aansluiten? Dan moet je je switch gaan vervangen (want 8-poorts) en extra kabels gaan trekken.

Als je alles centraal wil (dus 1 switch en dan kabels trekken), zorg dan in ieder geval dat er dubbele kabels liggen zodat je kan groeien naar 16 aansluitingen. Als je niet specifiek alles centraal wil (zoals ik dat heb); dan is het modem/router -> switch -> kabels naar elke verdieping -> switch elke verdieping -> devices.
Dubbele kabels is *altijd* goed en minimaal 6A in mijn beleving. Dat is ook hoe ik het thuis heb. Ik heb mijn Ziggo AOP laten verplaatsen naar de meterkast/trapkast (mag niet zelf), dat is en word mijn centrale "hub" in huis. Coax daar binnen, switches en overige apparatuur daar, vanaf daar:

- 4x ethernet naar mijn werkkamer
- 2x ethernet naar de CV ketel (hangen nu mijn AP en mijn PV omvormer aan, kan eventueel een switch bij als het moet)
- 2x ethernet + 1x coax naar de woonkamer (TV hoek, word volgende week of de week daarna aangelegd, laat ik ook doen wegens gedoe in de kruipruimte en daar geen zin in)
- 2x ethernet + 1x coax naar de slaapkamer (ga ik zelf doen, coax ligt er al maar moet vervangen worden wegens belabberde kwaliteit)

Meer als nodig, ik heb 2 8-poorts compacte patchpanelen, met ruimte voor meer als nodig.

Qua aansluitingen: Mijn PoE switches hangen in de meterkast. Omdat alles daar centraal loopt, heb ik ook maar op 1 plek switches nodig. Wel heb ik gekozen voor goedkope 5 poorts Zyxel PoE switches. Geen zin om een 24 poorts PoE switch te kopen waar ik maar 4 of 5 poorten van gebruik maar wel betaal voor de vorige PoE poorten. (2 AP's, mogelijk een 3e en een VoIP telefoon)

De enige uitzondering is mijn serverlabje, dat staat sporadisch aan, maar dat heeft zijn eigen switch en die kan ik connecten met mijn werkkamer. Plan was om een 4xGBit etherchannel te bouwen, waarschijnlijk ga ik dat voorlopig niet doen en connect ik lekker die 4x Ethernet direct met beneden. Dat red ik precies. PC, laptop, telefoon en nog een reservepoortje. Als dat te krap word komt er wel een extra switch boven met etherchannel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• bjornve
allemaal bedankt voor jullie reacties!!

De reden dat ik voor unifi zou willen gaan is omdat ik zelf een IT opleiding heb gedaan (werk er nu al zo 5 jaar niet meer in) maar nog wel graag zo nu en dan speel met dat soort dingen.

en ik was bij de bahamas in de buurt en daar hadden ze een unifi long range "Ubiquiti UniFi AP-AC-LR"daar konden we zon 200-300meter verder (op zee) al gebruik van maken met mijn Nexus 5x.

dus zo doende wil ik graag iets van het merk "Ubiquiti" proberen.

nou wat ik is 3 verdiepingen, beneden keuken en eetkamer, dan 1 verdieping hoger grote woonkamer en daar boven 2 slaapkamers en badkamer. (1 van de slaapkamers wordt de gamekamer) :D

ik wil zelf ook niet werken met die modem/router zooi van ziggo, dus dat wordt alleen een omvormer van coax naar utp. (in te stellen door ziggo)

dan heb ik op de game kamer 3 of 4 utp kabels nodig (daar kan ik ook een extra switch neerleggen die ik al heb. (Netgear GS105 5-Poorts Gigabit Switch).

is dan misschien de "Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Multiroom wifi" een idee? of werken die mesh points niet zo lekker omdat er geen kabel connectie is naar het main point?

het liefst wil ik alles bekabeld en dan alleen mijn tablets, phones, chromecasts en nog iets op de wifi hebben. (sorry ben echt een kabel fan) :P

heel verhaal en weet eigenlijk nog niet wat ik precies moet kopen.

ps: het is nieuwbouw (2008) en allemaal gegoten beton met overal vloerverwarming.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:40

rens-br

Moderator Mobile & IN
bjornve schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:27:
ik wil zelf ook niet werken met die modem/router zooi van ziggo, dus dat wordt alleen een omvormer van coax naar utp. (in te stellen door ziggo)
Dat modem van Ziggo heb je altijd nodig, het zal dan wel in bridge mode werken. Maar je zal hem altijd nodig hebben.
is dan misschien de "Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Multiroom wifi" een idee? of werken die mesh points niet zo lekker omdat er geen kabel connectie is naar het main point?
Wanneer je de keus hebt tussen bedraad en een Mesh systeem, zou ik altijd gaan voor een bedraad systeem.
ps: het is nieuwbouw (2008) en allemaal gegoten beton met overal vloerverwarming.
Dan ga je het waarschijnlijk niet redden met één AP. Grote kans is dat je er eentje op elke verdieping nodig hebt om op elke verdieping goed signaal te krijgen.

edit:
@lier Haha ja. Tijd voor koffie ;)

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:55
rens-br schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:10:
Wanneer je de keus hebt tussen bedraad en een Mesh systeem, zou ik altijd gaan voor een Mesh systeem.
Slip of the tongue keyboard!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True