Vraag

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Goedemiddag,

Ik heb nog een oude (retro) laptop van merk Tulip liggen.
Vroeger veel gebruikt toen was die nog nieuw en ik ook nog jong(8-11jr). :+

Specs: 80486sx, 4mb ram, 80mb hdd > MS-DOS 6.22 + Windows 3.11
BIOS> Jaar 1992
Helaas de hardeschijf defect, Ik wil de laptop weer repareren.

Daarom een 44 pin IDE> Compact flash adapter aangeschaft (zeer kleine hardeschijven zijn niet meer te vinden).
- Een 1gb & 512mb cf card geprobeerd(had ik nog liggen).

Probleem:
- Laptop bios > melding onbekende hdd en toont 0 mb.
- Laptop > Fdisk> foutmelding bij aanmaken partitie> run-time error R6003 - integer divide by 0
- Het is een laptop bios waardoor zeer beperkt, ik kan niks instellen bij hdd helaas.

Handelingen geprobeerd:
- CF adapter, Master/Slave/Cable select> Op Master wordt herkend als "onbekende" hdd.
- CF kaart volledig geformatteerd en leeg laten = laptop herkend hem niet, ook niet in fdisk.
- Met 2e pc >VMware workstation> CF kaartje getagged> geformat met FAT16 +Bootable+MS dos erop = Laptop ziet hem niet.
- >>CF kaartje werkt prima, VMware kan booten daarmee > MS dos(partitie actief, bootsectors etc)<<
- CF kaart met alleen 1gb of 200mb partitie maakt niet uit.

Wat heb ik gevonden op internet?
- Een 1992 bios kan max 504mb detecteren.
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm
> Daarop alvast een CF kaart van 128mb besteld.

Wat verwacht ik van tweakers?
- Hopelijk is hier nog "oudere" generatie die nog tips / ervaring heeft en mij kan helpen.
- Er zijn mensen met positieve ervaringen met compact flash, Alleen deze computers zijn veel nieuwer.
> Als iemand een 2,5" 44 pin IDE 80,120,200mb HDD heeft liggen en ervan af wil mag ook. O-)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Toevallig vind ik dit op Marktplaats: m1309804923
(En anders heeft de verkoper blijkbaar nog meer types)
Is p-ata niet 40 pins? Wikipedia: Parallel ATA
Ik ben geen kenner maar veronderstel dat zo'n oude laptop helemaal niet overweg kan met flash.

[ Voor 29% gewijzigd door Veng7 op 19-08-2018 23:02 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laptops konden toen een afwijkende pata aansluiting hebben van 42 pins, met 2 pins voor de voeding.
Ook lijkt me een flash card gewoon te nieuw voor zo'n oude laptop. Je zit met fat16 denk ik nog en een ouder atapi protocol.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Desktop versie = 40 pin, Laptop = 42/44 pin.
Een IDE > CF adapter "emuleert" een hardeschijf.

Er zijn genoeg (desktop) pc,s waarbij het gelukt is.
YouTube: LGR - 486 Update! Installing CompactFlash Storage

Het zou hem idd in de protocol kunnen zitten, Waaronder ontbreken van LBA ondersteuning.
De laptop "kijkt" tijdens opstarten wel even, of als ik fdisk benader, ledje brand dan x seconden.

Over 2 weken komt een flash kaartje van 128mb binnen, hopelijk wordt het daarmee opgelost...

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Inmiddels is het gelukt.

Gezien ik de CHS waarde in de bios niet kon aanpassen vanwege het ontbreken van de diagnostic diskette.
Het is gelukt doormiddel van de tool EZ-drive (Dynamic drive overlay)waardoor ik de "HDD" aangepast heb zodat de bios het begrijpt, nu functioneerd het prima(bootable en herkenbaar in DOS).

Ik gebruik een 64mb IDE>CF adapter
Ook interessant> YouTube: 32 GB in a 386 with Ontrack Dynamic Disk Overlay

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-09-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Fijn dat het gelukt is.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1