[SSD] SMART waarschuwing, maar oorzaak onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-01 17:48
Ik kreeg vandaag ineens een waarschuwing dat er problemen zijn met een van de SSD's in mijn machine, maar ik kan aan de SMART status niet achterhalen wat nu daadwerkelijk het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/kgKe0p

Bij geen van de SMART attributes staat FAILED, dus is er misschien een andere tool (Linux) waarmee ik meer details kan opvragen, of is er aan de info uit deze screenshot op te maken wat het probleem is? Dit is de eerste keer dat ik een SMART error heb gekregen op een SSD dus het is allemaal nog een beetje nieuw voor mij. De data is al gebackupped en ben niet van plan om deze SSD nog voor iets belangrijks in te zetten, maar ben gewoon benieuwd wat er nu precies mis mee is.

Ook zit er nog garantie op, maar is deze melding voldoende om 'm terug te sturen of kan ik beter wachten totdat ie er helemaal mee stopt, want in principe werkt de SSD nog prima.

Edit: De afbeelding lijkt niet goed te werken, dit is een rechtstreeks link: https://ibb.co/kgKe0p

[ Voor 5% gewijzigd door Kun op 16-08-2018 15:44 ]

Alle reacties

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Reallocated en uncorrectable sector counts zullen wel de trigger zijn voor de melding. Maar het kan ook zijn dat deze SMART tool niet de juiste interpretatie van de waarden uitvoert en deze dus niet kloppen.
Ik zou zeker nog een andere SMART tool proberen.

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-01 17:48
lazybones schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:48:
Reallocated en uncorrectable sector counts zullen wel de trigger zijn voor de melding. Maar het kan ook zijn dat deze SMART tool niet de juiste interpretatie van de waarden uitvoert en deze dus niet kloppen.
Ik zou zeker nog een andere SMART tool proberen.
Ik heb even via de smartmontools gechecked en die geeft het volgende resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo smartctl -H /dev/sda
smartctl 6.6 2017-11-05 r4594 [x86_64-linux-4.17.12-200.fc28.x86_64] (local build)
Copyright (C) 2002-17, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: FAILED!
Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA.
No failed Attributes found.

Beetje vergelijkbaar resultaat, de status is FAILED, maar er zijn geen failed attributes 8)7

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Kun het zal inderdaad de Reallocated en uncorrectable sector counts zijn. Dat zijn zogenaamde 'bad sectors'. Controleer dus je backups en zorg dat je garantie claimt dan wel een nieuwe disk regelt.

Maar ehh... Je gebruikt GoT nu al 10 jaar als helpdesk! Lijkt het je niet leuk om zelf ook eens wat bij te dragen aan de community? Check bijvoorbeeld eens de Actieve Topics. Daar komt vast wel eens wat voorbij waar jij ook wat over te zeggen hebt :)

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze tool begrijpt de data gewoon niet.
Steek hem eens in een pc met HD Sentinel.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welke SSD is het om mee te beginnen? En wat geeft 'smartctl -a /dev/sda' aan?
Pagina: 1