Upgrade GPU / monitor voor 1440P, of doorsparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Dag tweakers,

Momenteel heb ik een PC die inmiddels 4 jaar oud is, en ik wil een van mijn monitoren en de videokaart vervangen voor het gamen. Althans, de vraag is vooral of het de moeite waard is om te doen, of dat ik beter door kan sparen voor een compleet nieuwe PC.

Huidige computer (onderdelen)
Processor Intel i7 4790K
Videokaart Gigabyte Radeon GV-R929OC-4GD (R290 4gig)
Geheugen 16 gig (4x4) Crucial Ballistic DDR3 1600 C8
Moederbord Asrock Z97 Extreme6
Monitor 2x BenQ XL2411Z tot 144Hz (full-hd, geen free-sync / g-sync)

Ik zoek naar?
Een nieuwe videokaart en monitor om te kunnen gamen op 1440p. En dat doe ik vooral voor FPS games zoals PUBG, Rainbow Six Siege, Escape from Tarkov. Een vereiste voor de monitor zijn FreeSync of G-Sync afhankelijk van de videokaart. Aangezien ik een NVidia 1070 voor ogen heb, dus een G-Sync. De schermgrootte het liefst op 27". Net een stapje groter dan mijn huidige 24" monitor. Momenteel game ik op full-hd met vaak settings op medium. Gaat over het algemeen wel prima, maar hier en daar beginnen toch (te lage) FPS dropjes te komen. Daarom wil ik kijken naar iets nieuws om te upgraden, of kan ik beter nog een jaartje door sparen en maar meteen alles vervangen?

Wat is je budget?
Niet een bepaald vast budget. Ik ga geen 1080TI met een monitor van 800,- kopen, maar ik ben niet gebonden aan een max budget. MAAR de aankoop moet wel de moeite waard zijn en nut hebben i.c.m. de andere componenten in mijn huidige PC. En dat is het belangrijkste deel van mijn vraag. Als ik de videokaart / monitor upgrade. Kan ik dan zeker weer 2+ jaar vooruit?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Maar wat ik zelf een beetje heb gevonden is dat een goede Radeon kaart (RX580?) mij niet een hele grote boost gaat geven, en twijfelachtig is of 1440p haalbaar is? Daarom zat ik zelf naar een 1070 kaart te kijken, daarmee kom ik wel uit op een duurdere G-Sync monitor. Daar ben ik me van bewust.

Concrete vraag / vragen
Voor het gamen op 1440p, kan ik dan met mijn huidige PC prima de videokaart / monitor (27") upgraden om weer lang te kunnen genieten zonder bang te zijn voor FPS drops? Of kan ik beter door sparen om ook CPU / Mobo / geheugen / etc. aan te pakken?

Zo ja, is een 1070 met g-sync monitor dan inderdaad de juiste optie?

Ik ben benieuwd, bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via DunDave op 17-08-2018 14:10)

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:08
@Dundave, een nieuwe GPU en monitor zijn altijd een goede investering, omdat je deze niet per sé in je huidige PC zal gebruiken maar ook in je toekomstige build(s). Je CPU is snel genoeg om niet snel de bottleneck te zijn voor een GTX1070 GPU.

Wat betreft de timing, wellicht is het nu niet het beste moment om een Nvidia GPU te kopen.. aan de andere kant, zou het wel eens hét moment kunnen zijn om een 2e hands 1080ti op de kop te tikken V&A aangeboden: Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G. Dan weet je zeker dat je jaren vooruit kunt, zeker op 1440p.

M.b.t. je keuze voor Nvidia, waarom wil je dit? Op 1440p kan de Rx Vega van AMD ook goed vooruit en is het zeker geen miskoop. Zou je nu echt per sé voor 4k willen gaan, dan zou ik zelf ook voor Nvidia gaan. Aangezien je 1440p wil gamen en op dit moment de prijzen van AMD GPU's richting acceptabele prijzen aan het zakken zijn zou dat ook een optie kunnen zijn?

Voor een AMD Rx Vega 56 i.c.m. een Freesync 1440p monitor ben je op dit moment evenveel kwijt als voor een goede Nvidia 1070 i.c.m. een (gauw 100-150€ duurdere) Gsync monitor!

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 16-08-2018 16:47 ]

Alle reacties

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 19:45
Om heel eerlijk te zijn zou ik nog even 1 a 2 weken wachten. Volgende week heeft NVIDIA een presentatie waarin de nieuwe videokaarten lineup gepresenteerd wordt. Wat en hoe precies weet niemand eigenlijk echt. Er wordt wel heel veel gespeculeerd...

Maar de kans is groot dat er nieuwe snellere kaarten komen. Deze heb je misschien niet nodig, maar dit betekent dat veel mensen gaan overstappen en er dus steeds meer kaarten op de tweedehandsmarkt komen. Vanaf dat moment kun je dus een goede kaart voor een relatief lage prijs krijgen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 10:31
In de Vraag en Aanbod zie ik al meerdere mining rigs voorbij komen.
Mogelijk dat je daar een videokaart van kan nemen.

Tevens staan hier tal van 144hz monitoren in voor een mooi prijsje.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:43
Ik zit met hetzelfde dilemma en ben tot de conclusie gekomen dat het inderdaad verstandig is om nog een aantal weken te wachten, om te kijken wat nvidea gaat presenteren.

Hierna zal de oude generatie goedkoper op de markt komen waarin wellicht een 1080ti interessant kan worden. Dit icm met een gsync scherm is volgens mij dan de meest budget vriendelijke lange termijn investering.

Acties:
  • Beste antwoord

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:08
@Dundave, een nieuwe GPU en monitor zijn altijd een goede investering, omdat je deze niet per sé in je huidige PC zal gebruiken maar ook in je toekomstige build(s). Je CPU is snel genoeg om niet snel de bottleneck te zijn voor een GTX1070 GPU.

Wat betreft de timing, wellicht is het nu niet het beste moment om een Nvidia GPU te kopen.. aan de andere kant, zou het wel eens hét moment kunnen zijn om een 2e hands 1080ti op de kop te tikken V&A aangeboden: Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G. Dan weet je zeker dat je jaren vooruit kunt, zeker op 1440p.

M.b.t. je keuze voor Nvidia, waarom wil je dit? Op 1440p kan de Rx Vega van AMD ook goed vooruit en is het zeker geen miskoop. Zou je nu echt per sé voor 4k willen gaan, dan zou ik zelf ook voor Nvidia gaan. Aangezien je 1440p wil gamen en op dit moment de prijzen van AMD GPU's richting acceptabele prijzen aan het zakken zijn zou dat ook een optie kunnen zijn?

Voor een AMD Rx Vega 56 i.c.m. een Freesync 1440p monitor ben je op dit moment evenveel kwijt als voor een goede Nvidia 1070 i.c.m. een (gauw 100-150€ duurdere) Gsync monitor!

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 16-08-2018 16:47 ]

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Bedankt allen,

Jullie hebben mijn twijfels weggenomen. Ik ga het inderdaad nog even een paar weken aankijken.

@Lord_Dain Bedankt voor de getailleerde uitleg, en het bevestigen dat de overige componenten niet snel een bottleneck zullen zijn.
Pagina: 1