Windows op macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Carterducote
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Afgelopen jaar heeft mijn vriendin een nieuwe macbook met touchbar gekocht. Helaas heeft ze voor de opleiding die straks start Windows nodig. Ik wil dus Windows 10 gaan installeren naast Mac OS.

Op surfspot kan ik gratis Windows 10 upgrade 'kopen'. Zelf heb ik een laptop waar Windows 8 op stond, geupgrade naar Windows 10 toen dat net werd geïntroduceerd.

Mijn vraag dus, weet iemand of ik hiermee Windows 10 kan installeren op deze macbook, als dualboot. (met Windows 8 licentie van een andere laptop)

Ik kan natuurlijk Windows 10 home kopen voor 145 euro, maar dat is zonde als dat niet nodig is.

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via Carterducote op 28-08-2018 12:05)

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Voordat je er aan begint is het belangrijk om even duidelijk te krijgen van de opleiding waarom Windows nodig is. Vaak wordt dat wel aangegeven, maar is dat in de praktijk vrijwel niet nodig om Windows te gebruiken.

Mocht dat wel zo zijn, dan zijn verschillende mogelijkheden. De makkelijkste en meest mobiele manier is via de Boot Camp Assistent een partitie aan te maken, en daar Windows op te installeren. Afhankelijk van de school kun je vaak een goedkope Windows licentie aanschaffen. Het is een nadeel als je Windows slechts sporadisch gebruikt, vooral als er een relatief kleine SSD in de MacBook zit.

De andere oplossing, die ik zelf gebruik: Windows installeren op een externe SSD (ik gebruik een Samsung T5). Daar hoef je verder helemaal niets speciaals voor te doen. Je kunt vanaf elke Windows computer met WinToUSB een Windows ISO of clone installeren op een externe schijf. Hierna hoef je enkel de externe SSD aan te sluiten en bij het opstarten van de MacBook de option toets in te drukken, en dan kun je kiezen om Windows op te starten. Het is minder mobiel, maar als je het slechts af en toe nodig hebt een betere oplossing. Plus, je kunt die SSD in elke computer gebruiken om Windows op te starten.

Het nadeel van beide oplossingen is dat je moet afsluiten als je perse Windows nodig hebt voor een simpel programmaatje. Hier zou je VMWare Fusion voor kunnen gebruiken (is helaas wel duur), hiermee kun je een Windows partitie (op interne SSD, of externe SSD) inladen als "nep" virtuele machine en kun gemakkelijk Windows naast OSX draaien. Het voordeel van een "nep" VM is dat je gewoon kunt booten naar Windows mocht je extra performance nodig hebben.

Alle reacties

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:31
Dat gaat niet werken. Je kunt wel Bootcamp gebruiken, een Google search zal een hoop duidelijk maken!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Bootcamp heeft niks met de licenties te maken.
Maar licentie technisch zal dit niet gaan.

Wat heeft ze precies tijdens de studie nodig dat ze Windows nodig heeft? Je zou ook naar andere oplossingen kunnen kijken.
Mocht je nog ergens een licentie vandaan kunnen toveren zou je ook naar Parallels/VMware kunnen kijken. Dan hoef je niet dual boot te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Voordat je er aan begint is het belangrijk om even duidelijk te krijgen van de opleiding waarom Windows nodig is. Vaak wordt dat wel aangegeven, maar is dat in de praktijk vrijwel niet nodig om Windows te gebruiken.

Mocht dat wel zo zijn, dan zijn verschillende mogelijkheden. De makkelijkste en meest mobiele manier is via de Boot Camp Assistent een partitie aan te maken, en daar Windows op te installeren. Afhankelijk van de school kun je vaak een goedkope Windows licentie aanschaffen. Het is een nadeel als je Windows slechts sporadisch gebruikt, vooral als er een relatief kleine SSD in de MacBook zit.

De andere oplossing, die ik zelf gebruik: Windows installeren op een externe SSD (ik gebruik een Samsung T5). Daar hoef je verder helemaal niets speciaals voor te doen. Je kunt vanaf elke Windows computer met WinToUSB een Windows ISO of clone installeren op een externe schijf. Hierna hoef je enkel de externe SSD aan te sluiten en bij het opstarten van de MacBook de option toets in te drukken, en dan kun je kiezen om Windows op te starten. Het is minder mobiel, maar als je het slechts af en toe nodig hebt een betere oplossing. Plus, je kunt die SSD in elke computer gebruiken om Windows op te starten.

Het nadeel van beide oplossingen is dat je moet afsluiten als je perse Windows nodig hebt voor een simpel programmaatje. Hier zou je VMWare Fusion voor kunnen gebruiken (is helaas wel duur), hiermee kun je een Windows partitie (op interne SSD, of externe SSD) inladen als "nep" virtuele machine en kun gemakkelijk Windows naast OSX draaien. Het voordeel van een "nep" VM is dat je gewoon kunt booten naar Windows mocht je extra performance nodig hebben.

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Je kan op surftspot ook gratis windows 10 education krijgen. https://www.surfspot.nl/microsoft-windows-10

Heb je in ieder geval een licentie. Daarmee kan je de iso downloaden en met die iso kan je via bootcamp de dual installatie doen.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:59

SuBBaSS

-has Ryzen

ThomasG schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:35:
Precies deze! (y)
Vaak volstaat office for mac dan al, onzin om daar windows op een mac te gaan installeren.
En als het wel moet: mooi de macbook verkopen (houdt z'n waarde) en een goede windows laptop voor aanschaffen.
Heb je dit soort halve oplossingen niet nodig.

Koop je een fancy macbook, ga je hem gehandicapt maken met windows... touchbar bijv.... heb je niets aan dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Dank voor de reacties,

Het gaat om een opleiding bouwkunde, de software zal meer zijn dan alleen office. Of de software alleen op windows draait of dat ze alleen licentie voor windows hebben is mij niet bekend.
De keuze voor de mac is voorkeur van mijn vriendin en gaan we dus niet verkopen.

Er zit een 500 Gb SSD in, 16 Gb ram, Video kaart heef 1,5 Gb geheugen.
Hoewel het zonde is om een deel van de SSD op te moeten geven voor windows denk ik dat het voorlopig wel voldoende zal zijn. Op een externe SSD is een optie maar ik geef mobiliteit de voorkeur.

Ik denk niet dat het perse nodig is om te switchen tussen beide OS. + vraagt dat niet veel van interne geheugen?

Ik ga in elk geval die windows 10 education versie proberen, ik dacht dat dit een upgrade zonder licentie was, maar lijkt gewoon eeuwig durende licentie te hebben.

In elk geval bedankt voor jullie reacties

EDIT: Het is gelukt met bootcamp
de "upgrade" windows 10 education is compleet met software en licentie.

[ Voor 5% gewijzigd door Carterducote op 28-08-2018 12:06 ]

Pagina: 1