Tuinhuis/Blokhut - Welke variant kiezen en plaatsing in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op tuinhuizen/blokhutten voor in de achtertuin van mijn nieuwbouwwoning.

De grootte van mijn tuin is 10,9M bij 6M (er komt nog een aanbouw van 2.4m bij)

We hebben berging laten vervallen en willen een tuinhuis gaan plaatsen achter in de tuin. Zie onderstaande afbeelding voor een beter beeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O2Xqt5C.png

Onze linkerburen laten ook hun berging vervallen, hier kunnen we tot de erfafscheiding een tuinhuis plaatsen wellicht zelfs de huisjes tegen elkaar aan. De rechterbuur wil echter zijn schutting laten doorlopen. Dus wil ik daar een overkapping plaatsen tot aan de schutting.

Achter ons huis is een achterpad, we laten dus een deur maken in de achterwand.

Via https://lugarde-configurator.nl heb ik een schets gemaakt van hoe wij het huisje willen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ZK1y3F.jpg

Nu de vraag: Hebben jullie ervaring met de keuze voor welk type tuinhuis te kiezen. We hebben 1 leverancier op het hoog, en zij maken de huisjes via Zweedsrabat (vurenhout). Volgens hen is dit 20/25 jaar onderhoudvrij, en de werking van het hout is minimaal. Eventuele kieren zullen klein zijn en geven hier ook garantie op. De wanden zijn echter vrij dun met 28mm. Mocht er toch iets stuk gaan, dan kan op eenvoudige manier de planken worden vervangen. Zonder het huisje af te breken. Tevens bouwen ze de daken op een lichte helling (dubbel dak) om zo de afwatering te verbeteren.

Een andere leverancier (zoals Lugarde) werkt weer met dikker hout, maar stapelt de planken. Hierdoor zit er meer werking in het hout en kunnen er grotere kieren ontstaan. (iets wat uiteindelijk wel weer rechttrekt). Zij zijn iets goedkoper en leveren ook ramen en deuren met dubbelglas (de andere leverancier niet).
Een groot nadeel vind ik dat het hout direct gebeitst moet worden en om de 5 jaar. Dit is extra onderhoud en moet via het erf van de buren gebeuren. Het dak is ook enkel, en water kan erop blijven staan.

Wat zijn volgens jullie voor en tegens van deze oplossingen, of wellicht hebben jullie hier een heel ander idee bij.

War is the only proper school of the surgeon.

Beste antwoord (via SerealKiller op 18-08-2018 21:49)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Ik had door Theunissen tuinhuisjes een huisje laten plaatsen. Ook zweeds rabat en dat ging prima. Ze waren toen in een halve dag klaar (geïmpregneerd hout). Blokhutten van onbehandeld vuren zou ik lekker links laten liggen. Je kan niet alles dichtsmeren en door werking ontstaan nieuwe kieren die weer kunnen gaan rotten.

Wat wil je met de overkapping? Zoals je nu hebt geconfigureerd is het meer een overdekte fietsenstalling. Je hebt allerlei looplijnen door de deuren waardoor een loungeset al snel in de knel komt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik had door Theunissen tuinhuisjes een huisje laten plaatsen. Ook zweeds rabat en dat ging prima. Ze waren toen in een halve dag klaar (geïmpregneerd hout). Blokhutten van onbehandeld vuren zou ik lekker links laten liggen. Je kan niet alles dichtsmeren en door werking ontstaan nieuwe kieren die weer kunnen gaan rotten.

Wat wil je met de overkapping? Zoals je nu hebt geconfigureerd is het meer een overdekte fietsenstalling. Je hebt allerlei looplijnen door de deuren waardoor een loungeset al snel in de knel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Ik weet niet hoever je van de Belgische grens woont en/of ze in Nederland werken, maar ik heb goede ervaringen met HBM. Informeren kan natuurlijk nooit kwaad ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Tegenwoordig is het heel hip om een veranda te hebben, wellicht kun je dat combineren?
Dakpannen zien er trouwens veel fraaier uit dan een plat dak. Maar daar moet je budget naar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ik heb gekozen voor een composiet blokhut, duurder dan 28 mm blokhut, maar vergelijkbaar met 40mm.

https://www.fonteyn.nl/fo...ha-603x290-lessenaarsdak/

Met twee man in één dag in elkaar gezet, net Lego. Voor het extra raam en deur moet je wrs zelf creatief zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:15:

Theunissen is inderdaad de leverancier waar ik het over heb. De overkapping is bedoeld voor de afvalcontainer, fietsen. Misschien in de zomer een plekje om te zitten, maar dat is van ondergeschikt belang. De deur naar de overkapping is om iets meer ruimte te krijgen als ik met iets bezig ben in de berging (lang plank schilderen ofzo) dan kan ik die door de deur naar buiten steken.

• Señor Sjon
Gezien de tuin en de ruimte die je overhoudt, wordt het wel snel klein en donker door een overkapping toe te voegen op deze wijze.

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:27:
Tegenwoordig is het heel hip om een veranda te hebben, wellicht kun je dat combineren?
Dakpannen zien er trouwens veel fraaier uit dan een plat dak. Maar daar moet je budget naar zijn.
Dakpannen zijn inderdaad mooier, maar ze geven ook een overstek aan alle zijden. Met platdak kan ik aan de zijkanten de overstek inkorten.

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:58

Wvr

kijk hier eens: https://www.brandola.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou toch ook echt de deur aan de voorkant maken, zo heb je vrijwel niets aan je overkapping.

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:44:
Gezien de tuin en de ruimte die je overhoudt, wordt het wel snel klein en donker door een overkapping toe te voegen op deze wijze.
Heb je wellicht een ander/beter idee? De gehele luifel laten vervallen?
Het belangrijkste vind ik dat ik een plek heb om een beetje te klussen. Echt zitten onder de luifel doen we toch niet, en er komt een zonneluifel op de aanbouw. Dus dat gaat echt de plek zijn waar we gaan zitten.

• Señor Sjon
Waarom liet je de originele berging vervallen eigenlijk?

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:17:
Waarom liet je de originele berging vervallen eigenlijk?
Omdat ik een iets grotere plek wil hebben om mijn spulletjes op te slaan/klussen. De originele berging was 2x3 en vergroten van de berging was wel een optie, maar een vrij dure.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
SerealKiller schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Omdat ik een iets grotere plek wil hebben om mijn spulletjes op te slaan/klussen. De originele berging was 2x3 en vergroten van de berging was wel een optie, maar een vrij dure.
Als ik naar jouw lay-out kijk;
- je moet via overkapping naar binnen, dus je kan de volledige overkapping niet gebruiken voor bijvoorbeeld lounge hoek
- je komt via de zijkant, dat is een flinke draai voor de fietsen later
- raampje is leuk, maar daardoor zie je straks wel alle zooi?
- een lange ladder binnen ophangen wordt lastig ivm hoek ingang

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Als je de deur in de achterwand richting de blokhut verplaatst heb je meer bruikbare ruimte aan de kant van de schutting. Misschien handig?

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
President schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Als ik naar jouw lay-out kijk;
- je moet via overkapping naar binnen, dus je kan de volledige overkapping niet gebruiken voor bijvoorbeeld lounge hoek
- je komt via de zijkant, dat is een flinke draai voor de fietsen later
- raampje is leuk, maar daardoor zie je straks wel alle zooi?
- een lange ladder binnen ophangen wordt lastig ivm hoek ingang
Dank voor de tips!

- De overkapping gaat gebruikt worden voor de kliko's, fietsen. Er komt geen lounge hoek in.
- De deur moet naar binnen openslaan, en de deur is 1 meter breed. Wel scherp gezien!
- Goed punt van die zooi, maar gaat meer om de lichtinval dan dat we daar daadwerkelijk gaan zitten. Maar denk dat ik het raam wel hoger ga plaatsen :)
- Goed punt
Reinier schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:14:
Als je de deur in de achterwand richting de blokhut verplaatst heb je meer bruikbare ruimte aan de kant van de schutting. Misschien handig?
Dat is wel goede ja, dan kunnen we bijna die hele hoek gebruiken.

Hebben nog meer mensen een mening of ervaring over het verschil tussen zweeds rabat of gestapeld hout?

Pagina: 1