Ik woon sinds mei in mijn nieuw gebouwde woning die voorzien is van diverse duurzame oplossing. Een WTW Zehnder 450 systeem voor de ventilatie en Alpha Innotec aardwarmtepomp voor de verwarming en koeling. Ik dacht dat dit ruim voldoende was om het huis koel genoeg te houden. Ook omdat ik in mijn woning hiervoor ook een Warmtepomp met koeling had en WTW en daar kon ik het onder alle condities altijd onder de 22-23 graden houden.
Echter, wat ik onderschat heb is dat ik nu een vrijstaande woning heb ipv een tussenwoning en daardoor van alle kanten lichtinval heb. Daarnaast was mijn vorige huis van staal (architecten ding) wat achteraf blijkbaar ideaal was, want als de zon van de gevel af was, dan was de warmte ook snel weg. Mijn nieuwe huis is van baksteen en die straal nog uren warmte nadat de zon eraf is. Dit alles zorgde ervoor dat de voorgaande weken de temperatuur binnen opliep richting de 27 graden. Elke dag kwam er 2 tot 3 tiende van een graad bij. Dan koelde hij avonds etc wel weer iets terug, maar de dag erna eindigde de temperatuur weer ietsjes hoger.
Nou heb ik al geregeld dat ik achter het huis een grote veranda tegen de achtergevel (zuid) laat zetten. Daardoor ben ik boel extra zon inval kwijt. Wel komen er grote lichtkoepels etc in, zodat ik in de winter etc wel het daglicht binnen kan krijgen. De grootste warmte leek vanuit de erker te komen, dus daar laat ik screens voorzetten aan de buitenkant.
Nu wil ik nog wat aanvullends doen. Ik twijfel uit drie opties:
Echter, wat ik onderschat heb is dat ik nu een vrijstaande woning heb ipv een tussenwoning en daardoor van alle kanten lichtinval heb. Daarnaast was mijn vorige huis van staal (architecten ding) wat achteraf blijkbaar ideaal was, want als de zon van de gevel af was, dan was de warmte ook snel weg. Mijn nieuwe huis is van baksteen en die straal nog uren warmte nadat de zon eraf is. Dit alles zorgde ervoor dat de voorgaande weken de temperatuur binnen opliep richting de 27 graden. Elke dag kwam er 2 tot 3 tiende van een graad bij. Dan koelde hij avonds etc wel weer iets terug, maar de dag erna eindigde de temperatuur weer ietsjes hoger.
Nou heb ik al geregeld dat ik achter het huis een grote veranda tegen de achtergevel (zuid) laat zetten. Daardoor ben ik boel extra zon inval kwijt. Wel komen er grote lichtkoepels etc in, zodat ik in de winter etc wel het daglicht binnen kan krijgen. De grootste warmte leek vanuit de erker te komen, dus daar laat ik screens voorzetten aan de buitenkant.
Nu wil ik nog wat aanvullends doen. Ik twijfel uit drie opties:
- 1
- Op de WTW van Zehnder kun je een ComfoCool systeem aansluiten wat eigenlijk gewoon een lucht warmtepomp is en die de temperatuur een graad of drie kan koelen en ontvochtigen. zie: https://www.zehnder.be/nl/ventilatiesystemen/systeemuitbreiding/systeemuitbreiding/zehnder-comfocool-q600-st?utm_source=Livios&utm_medium=Website&utm_campaign=ProductInfo-koeling-en-ontvochtiging-zehnder-comfocool Het systeem is best duur. Totaal aanschaf en installatie +/- 4000 euro. Ik vraag me af of het systeem het dat geld waard is. Het klinkt heel mooi om door de kanalen van de WTW ook te kunnen koelen, maar doe het dan goed. Zie optie 3.
- 2
- Een losse split unit of mono-block op de overloop plaatsen. Kosten hiervan zullen rond de 1500 euro zijn. Gegarandeerd dat dit echt koelt. nadeel is een losse unit op de muur en buiten en dat die alleen de kamers doet die grenzen aan de overloop.
- 3
- In mijn vorige woning heb ik bij de aanleg een split-unit airco laten combineren met een Brink WTW. Dat was voor boven echt top, al gebruiken we het bijna nooit omdat de warmtepomp daar al zo goed werkte. Daar kon ik de boven de airco aanzetten, en dan werden alle vertrekken boven gekoeld via de buizen van de WTW. Ik denk dat de aanleg hiervan tussen de optie van 1 en 2 in zit. Echter zie en hoor je deze optie amper en mijn installateur kende het geen eens dat dat kon.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.