Vraag

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

Al enige tijd wil ik een spilt unit airco aan gaan schaffen van ca. 4,5 KW, 1 unit. In principe wil ik die op het schuine dak opstellen en zelf installeren, maar het wordt een tour du force omdat ding van 50 kg het dak op te krijgen.

Toen zat ik de denken, de COP is optimaal als de binnentemperatuur en buitentemperatuur gelijk zijn.

Optie 1:
Wat nu als ik het apparaat binnen neer zet en een gat maak in het knieschot. Het apparaat stel ik dus op voor het gat, zodat hij de binnenlucht aanzuigt en de bewerkte lucht wordt de ruimte achter het knieshot ingeblazen. Het knieschot kan ik eventueel nog licht isoleren. In de knieschotruimtemaak ik vanuit het dakraam 1 of 2 ventilatiepannen, zodat de lucht naar buiten kan worden afgevoerd.

Optie 2:
Het apparaat binnen opstellen en een grote geisoleerde zak maken rondom de uitvoer die uitmond in een rond 125 mm kanaal en die sluit ik met een omgkeerd T-stuk aan op het rioleringskanaal rond 125 wat naar buiten uitmond, zodat ik door het bestaande gat naar buiten kan.

Nu haal ik uit de documentatie dat zo'n apparaat 2400 m3/uur lucht verplaatst. Maar dat zal in maximaal bedrijf zijn. Mijn voornemen is om het apparaat continu te laten draaien en door de hoge COP verwacht ik dat het ding amper wat hoeft te doen en hij dus ook veel minder lucht verplaatst. Mijn huis is zeer goed geïsoleerd. RC > 3,5. Ik ga het ding dus ook niet afstellen op 17 graden, ik wil hem minimaal belasten. Eventueel kan ik ook nog extra luchttoevoer creeeren.

Maar 2400 m3/h = 0,66 l/s = 55 m/s door rond 125 mm. Dat geeft natuurlijk veel te veel luchtweerstand en daarom zullen ze ook standaard buiten staan.

Vraag 1: klopt de fysica, in de zin van binnen aanzuigen en naar buiten afvoeren geeft optimale COP.
Vraag 2: kan iemand iets zinnigs zeggen over de luchtverplaatsing vs afgegeven vermogen? Werkt zo'n apparaat als een strijkijzer en gaat hij als hij aangaat max aan? Of kun je hem ook continu zachtjes laten draaien?

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Van binnen naar buiten werkt best goed, de meeste warmte die je verliest gaat via het dak/zolder dus die recycle je nog met de wp.
Ik had een aan/uit binnen staan maar je hebt ook inverter units die terug toeren en dus op een laag pitje lopen.
Die uitblaas geeft weerstand en gaat de COP wel van naar beneden, zelfs met 2 x 150mm die onder de pannen stond te blazen.
Wat je ook nodig hebt is een afvoer die lager is dan de wp zodat je het condens op kan vangen en weg laten lopen, normaal valt dat gewoon op dak.

@digifun

Zou je denken ja maar daar merk je niks van, zo lucht dicht is je huis niet, ventilatie rooster hier en daar en de deuren gaan ook nog wel open neem ik aan.
Het ging echt goed met een 5kW aan/uit, ook geen defrosts :P

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2018 09:20 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je binnenlucht naar buiten gaat blazen moet er ergens anders weer (koude) buitenlucht naar binnenkomen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• iamcj
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:13:
Van binnen naar buiten werkt best goed, de meeste warmte die je verliest gaat via het dak/zolder dus die recycle je nog met de wp.
Ik had een aan/uit binnen staan maar je hebt ook inverter units die terug toeren en dus op een laag pitje lopen.
Die uitblaas geeft weerstand en gaat de COP wel van naar beneden, zelfs met 2 x 150mm die onder de pannen stond te blazen.
Wat je ook nodig hebt is een afvoer die lager is dan de wp zodat je het condens op kan vangen en weg laten lopen, normaal valt dat gewoon op dak.
Bedankt voor je snelle reactie. Begrijp ik goed dat jij dit hebt gedaan met twee keer 150 mm afvoer in het dak en dat het goed werkte? Condens wilde ik ook aansluiten op het rioleringskanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Geen idee, maar als ik terugdenk naar m'n projectjes was bij dit soort zaken de logische oplossing ondanks soms wat lastige hobbels vaak toch stukken minder ingewikkeld dan alle ingenieuze oplossingen die je bedenkt om eromheen te werken.

• iamcj
digifun schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:15:
Als je binnenlucht naar buiten gaat blazen moet er ergens anders weer (koude) buitenlucht naar binnenkomen.
Dat zal ook de COP verlagen idd...

• Rol-Co

Rol-Co

iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:19:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Begrijp ik goed dat jij dit hebt gedaan met twee keer 150 mm afvoer in het dak en dat het goed werkte? Condens wilde ik ook aansluiten op het rioleringskanaal.
Het mocht nog wel iets groter als ik eerlijk ben, maar dit was een aan/uit dus als je een inverter hebt die laag draait is het voldoende denk ik.
Eerst een kunstof bak over de ventilator geschroeft en daar 2x150mm ducts in gezaagd en ook in het dakbeschot. Met alu flex aangesloten. Heb nog wel ergens een foto.

@Ruerd Jan

Daar moet je wel een beetje op letten inderdaad maar 45 db is prima, ik had hem naast wasmachine en droger op de zolder en 1 verdieping lager hoorde je hem niet meer, alleen als je met je oor in het trapgat luisterde. :) de droger en wasmachine daarintegen........ :/

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:28
Gewoon voor de zekerheid, zijn de buitenunits niet alles behalve fluisterstil?

• iamcj
Ruerd Jan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:24:
Gewoon voor de zekerheid, zijn de buitenunits niet alles behalve fluisterstil?
Goede opmerking, maar ik ben akoesticus van huis uit :). Hij komt mogelijk bij de droger, de wasmachine en de ventiliebox, die zijn ook niet fluister stil ;). Maar ook hier geldt, als ik zo'n toerengeregelde inverter kan gebruiken, zal het geluidniveau veel lager zijn dan de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:02:
maar het wordt een tour du force omdat ding van 50 kg het dak op te krijgen.
Je kunt toch gewoon een hoogwerker of kraan huren?

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2018 09:30 ]

• iamcj
jeroen3 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

Je kunt toch gewoon een hoogwerker of kraan huren?
Dat wordt dan een kraan, maar dat kost ook een paar 100€ + dat ik zelf het dak op moet, wat ik liever ook niet doe. Ook komt er een ondersteuning bij van 150€ of zelf iets maken. Dan ben ik liever binnen bezig met voor mij bekende materialen en aansluitingen. Ben alle opties aan het overwegen :)

[ Voor 11% gewijzigd door iamcj op 16-08-2018 09:45 ]

• iamcj
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:13:
Die condensafvoer zit toch op de binnenunit, of zit er op de buitenunit ook 1? Condenseert er lucht tegen de aansluitingen van de koelleidingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58
Je hebt toch wel 3 vrienden die je kunnen helpen tillen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Die condensafvoer zit toch op de binnenunit, of zit er op de buitenunit ook 1? Condenseert er lucht tegen de aansluitingen van de koelleidingen?
De buiten unit heeft ook een opvangbak met gaten, meestal zitten er spullen bij om die dicht te maken en een slangetje aan te sluiten die naar de afvoer kan.

Foto met nog 1x150mm, later nog 1 erboven gemaakt en beide door het dakbeschot naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/449342/hFFllNSx.jpeg

Afvoer
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/449345/7FpnSup8.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2018 09:50 ]

• iamcj
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:46:
[...]

De buiten unit heeft ook een opvangbak met gaten, meestal zitten er spullen bij om die dicht te maken en een slangetje aan te sluiten die naar de afvoer kan.

Foto met nog 1x150mm, later nog 1 erboven gemaakt en beide door het dakbeschot naar buiten.

[afbeelding]
:) Stoer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Ik vind het persoonlijk een heel slecht idee. Alle binnen lucht die je door je buiten unit naar buiten blaast, zorgt er voor dat er door alle kieren weer warme/koude lucht naar binnen komt. Omdat dit je binnen temperatuur weer verhoogd/verlaagd, moet je weer meer warmte weg koelen/toevoeren, wat meer energie kost dan je bespaard door een hogere EER/COP. Daarnaast zorgt dit proces voor heel veel lucht weerstand voor de ventilator van de buiten unit, terwijl deze gebouwd is om vrij uit te blazen. Dit resulteert in grote daling in lucht opbrengst, wat je grote (negatieve) invloed heeft op je EER/COP.

De buitenunit heeft ook een lekbak en afvoeraansluiting omdat als je het systeem gebruikt om te verwarmen, er condens zal ontstaan op de buiten unit.

[ Voor 11% gewijzigd door Nivado op 16-08-2018 09:52 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Nivado schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:51:
Ik vind het persoonlijk een heel slecht idee. Alle binnen lucht die je door je buiten unit naar buiten blaast, zorgt er voor dat er door alle kieren weer warme/koude lucht naar binnen komt. Omdat dit je binnen temperatuur weer verhoogd/verlaagd, moet je weer meer warmte weg koelen/toevoeren, wat meer energie kost dan je bespaard door een hogere EER/COP. Daarnaast zorgt dit proces voor heel veel lucht weerstand voor de ventilator van de buiten unit, terwijl deze gebouwd is om vrij uit te blazen. Dit resulteert in grote daling in lucht opbrengst, wat je grote (negatieve) invloed heeft op je EER/COP.

De buitenunit heeft ook een lekbak en afvoeraansluiting omdat als je het systeem gebruikt om te verwarmen, er condens zal ontstaan op de buiten unit.
Maar wel altijd een graad of 17 lucht, en buiten? ;)
Nooit echt gemerkt dat er een luchtstroming was hoor, ik had hem zelfs eerst gewoon op zolder blazen maar dan werd de zolder toch een graad of 5 kouder door de koude uitblaas lucht.

• iamcj
alki schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:46:
Je hebt toch wel 3 vrienden die je kunnen helpen tillen?
Die heb ik zeker, maar het is gewoon onhandig. Door het dakraam kan hij niet rechtop en je past er niet naast, dus moeten er twee het dak op om hem aan te pakken. Of ik moet hem met een katrol via ladders omhoog trekken, maar dat lijkt me ook vragen om ongelukken...

Kan hem ook aan de muur hangen, maar dan kom ik al gauw op 8 a 10 meter slang die door de muur en door de vloer moet of over de dakgoot en door het dak en door een binnenmuur. Heeft ook estitische en praktische nadelen. Maar deze optie is nog zeker niet uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:27:
Goede opmerking, maar ik ben akoesticus van huis uit :). Hij komt mogelijk bij de droger, de wasmachine en de ventiliebox, die zijn ook niet fluister stil ;). Maar ook hier geldt, als ik zo'n toerengeregelde inverter kan gebruiken, zal het geluidniveau veel lager zijn dan de specs.
Het geluid komt niet van de ventilator maar van de compressor. Die gaat niet stiller worden van een toerenregeling.
iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:37:
Dan ben ik liever binnen bezig met voor mij bekende materialen en aansluitingen. Ben alle opties aan het overwegen :)
Ah, het aloude "Als men een hamer heeft, lijkt alles op een spijker" verhaal..... Dit is geen spijker, dit is een tandwiel. Dat pak je niet aan met een hamer....

Ik zie een aantal bezwaren;
- De genoemde lucht aanvoer; gewoon "valt wel mee" roepen klinkt erg eenvoudig. Zeker als je hem gaat plaatsen bij de andere herrie-apparatuur zal dat waarschijnlijk in een gesloten ruimte zijn. Het hele huis heeft mischien weinig last van die luchtstroom maar hoe zit dat met de kleine ruimte waar je hem neer gaat zetten?
- Door een klein gat naar buiten te gebruiken ga je de uitstroom knijpen. Dat gaat twee gevolgen hebben. Aan de ene kant zal de ventilator harder gaan draaien om toch te luchtstroom te kunnen houden, aan de andere kant ga je valse lucht blazen met een grote kans dat de uistroom lucht alsnog je huis in gaat stromen. Gevolg: Je gaat je huis opwarmen wanneer hij zou moeten koelen en andersom. Verkijk je hier niet op! Je hebt het hier over luchtsnelheden waar geen enkele orkaan ook maar in de buurt komt! Je weet wel, die orkanen die hele bomen uit de grond rukken en huizen tientallen meters de lucht in blazen.

In dit geval zeg ik:
Best case: Alles gaat werken zoals jij denkt. Ik acht die kans klein.
Likely case: Alles gaat werken maar niet zoals jij denkt. Gevolg: Veel slechtere efficiëntie van het apparaat, hoge kosten en niet het comfort waar je naar op zoek bent.
Worst case: het ding gaat in een paar dagen over verhitten en kun je het hele ding weg gooien (om nog maar te zwijgen over de schade die het kan aanbrengen).

Mijn natte vinger zegt dat de verdeling ongeveer 10/80/10 in kans is voor bovenstaande cases.

[ Voor 0% gewijzigd door Croga op 16-08-2018 10:28 . Reden: condensor -> compressor ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Maar wel altijd een graad of 17 lucht, en buiten? ;)
Nooit echt gemerkt dat er een luchtstroming was hoor, ik had hem zelfs eerst gewoon op zolder blazen maar dan werd de zolder toch een graad of 5 kouder door de koude uitblaas lucht.
Als er geen luchtstroming is, trekt je huis vacuüm. De lucht moet ergens vandaan komen.
De lucht trekt door alle kieren naden, en zelfs door steen naar binnen. Niet op 1 plek, maar verdeeld over je hele huis.
Daarnaast wordt, door de extra weerstand de luchtstroom over je warmte wisselaar lager, waardoor de uittrede temperatuur van de lucht hoger (bij koelen) of lager (bij verwarmen) is. Alleen dit doet al het effect van de gunstigere intrede temperatuur grotendeels teniet. Daarnaast moet je de binnengedrongen lucht ook nog eens koelen/verwarmen. Energetisch gezien heeft binnen zetten gewoon geen enkel voordeel.

Dat het beter is om de lucht af te voeren dan om gewoon op de zolder te blazen lijkt me evident. Nog beter is echter om de buiten unit, je raadt het niet, buiten te zetten.

Als je per se de boel binnen wilt houden, kan je in mijn ogen beter een mobiele airco neer zetten, die op een zelfde manier zijn afvoer lucht naar buiten blaast. De ventilatoren van en mobiele airco (centrifugaal i.p.v. axiaal), zijn namelijk wel gebouwd voor de hogere weerstand van deze oplossing. Dit is gelijk een goedkopere en minder ingrijpende oplossing.
Croga schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:12:
[...]

Het geluid komt niet van de ventilator maar van de condensorcompressor. Die gaat niet stiller worden van een toerenregeling.

[...]
FTFY ;)

Verder goed verhaal waar ik het, zoals hierboven al weggeeft, volledig mee eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 16-08-2018 10:21 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Croga schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:12:
[...]

Het geluid komt niet van de ventilator maar van de condensor. Die gaat niet stiller worden van een toerenregeling.

[...]

Ah, het aloude "Als men een hamer heeft, lijkt alles op een spijker" verhaal..... Dit is geen spijker, dit is een tandwiel. Dat pak je niet aan met een hamer....

Ik zie een aantal bezwaren;
- De genoemde lucht aanvoer; gewoon "valt wel mee" roepen klinkt erg eenvoudig. Zeker als je hem gaat plaatsen bij de andere herrie-apparatuur zal dat waarschijnlijk in een gesloten ruimte zijn. Het hele huis heeft mischien weinig last van die luchtstroom maar hoe zit dat met de kleine ruimte waar je hem neer gaat zetten?
- Door een klein gat naar buiten te gebruiken ga je de uitstroom knijpen. Dat gaat twee gevolgen hebben. Aan de ene kant zal de ventilator harder gaan draaien om toch te luchtstroom te kunnen houden, aan de andere kant ga je valse lucht blazen met een grote kans dat de uistroom lucht alsnog je huis in gaat stromen. Gevolg: Je gaat je huis opwarmen wanneer hij zou moeten koelen en andersom. Verkijk je hier niet op! Je hebt het hier over luchtsnelheden waar geen enkele orkaan ook maar in de buurt komt! Je weet wel, die orkanen die hele bomen uit de grond rukken en huizen tientallen meters de lucht in blazen.

In dit geval zeg ik:
Best case: Alles gaat werken zoals jij denkt. Ik acht die kans klein.
Likely case: Alles gaat werken maar niet zoals jij denkt. Gevolg: Veel slechtere efficiëntie van het apparaat, hoge kosten en niet het comfort waar je naar op zoek bent.
Worst case: het ding gaat in een paar dagen over verhitten en kun je het hele ding weg gooien (om nog maar te zwijgen over de schade die het kan aanbrengen).

Mijn natte vinger zegt dat de verdeling ongeveer 10/80/10 in kans is voor bovenstaande cases.
toon volledige bericht
:?
Je bedoeld de compressor zeker? Die toert gewoon af hoor, net als de ventilator, sommige hebben met de ventilator 2 standen maar een goede inverter warmtepomp doet beide.

Enige nadeel wat ik voor een L/L warmtepomp op deze manier kan bedenken is dat je niet kan koelen omdat je de zolder dan teveel opwarmt.
Maar warmen gaat 100% werken, mijn L/W had ik 2 seizoenen draaien en werkte 1000 m3 gas per seizoen weg met 1500 kWh aan stroom,
Stroom kwam weer van het dak.

@Nivado
Tuurlijk is er wat luchtstroming, maar niet merkbaar, waar bij jou warmte via dak naar buiten gaat of op zolder blijft hangen gebruikt de unit dit weer.
Met een mechanische ventilatie trek je ook zomaar 350-400 m3 per uur, dan sta je toch ook niet in de wind?
Echt niet merkbaar meer dan gewoon ventileren, deuren die open gaan enz, op zolder staat ook wel een raamje op een kier.
Ik snap de TS wel, binnen is makkelijk prutsen, zelf te doen, geen lelijke buitenunit op een plek die je eigenlijk ook niet wilt en vergeet de resonatie niet aan een beugel op een dak of muur. Dat is binnen op een betonvloer veel makkelijker te dempen/fixen.
Gewoon doen, wel een goede inverter kopen, vind je het niks kan je hem altijd nog naar buiten verplaatsen, dan ben je alleen die paar tientjes kwijt aan spullen voor binnen. Hier werkte het prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2018 10:36 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Die heb ik zeker, maar het is gewoon onhandig. Door het dakraam kan hij niet rechtop en je past er niet naast, dus moeten er twee het dak op om hem aan te pakken. Of ik moet hem met een katrol via ladders omhoog trekken, maar dat lijkt me ook vragen om ongelukken...

Kan hem ook aan de muur hangen, maar dan kom ik al gauw op 8 a 10 meter slang die door de muur en door de vloer moet of over de dakgoot en door het dak en door een binnenmuur. Heeft ook estitische en praktische nadelen. Maar deze optie is nog zeker niet uitgesloten.
Waarom huur je niet gewoon een verhuislift\pannenlift? een verhuislift kost doorgaans €60,- per uur met personeel erbij, als je van te voren de beugels al plaatst dan kan het nooit meer dan een uur kosten om de buitenunit te plaatsen, aansluiten kan je daarna doen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er is een reden dat buitenunits buiten horen te staan.

Als je een binnenunit wil, waarom dan niet gewoon een binnenunit kopen?

Vb http://www.dimplex.de/en/.../indoor-installation.html

• Rol-Co

Rol-Co

Sethro schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:27:
Er is een reden dat buitenunits buiten horen te staan.

Als je een binnenunit wil, waarom dan niet gewoon een binnenunit kopen?

Vb http://www.dimplex.de/en/.../indoor-installation.html
Dat is een warmtepomp boiler voor sww.

• iamcj
Nivado schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:51:
Omdat dit je binnen temperatuur weer verhoogd/verlaagd, moet je weer meer warmte weg koelen/toevoeren, wat meer energie kost dan je bespaard door een hogere EER/COP.
Kun je misschien nog iets meer onderbouwen waarom dit zo is? (Ik denk even hardop) Het blijft uiteindelijk dezelfde buitenlucht die door de unit wordt aangezogen. Maar je hebt wel een "voorverwarm" effect wat de efficiency van de unit verhoogt met gemiddeld een factor 2 á 3 denk ik.

Aan de andere kant verlies je een hoop efficiency in de drukverliezen die ik introduceer zowel in het aan als het afzuigen en de extra lucht die gekoeld of verwarmd moet worden. Misschien moet ik mijn ventilatorbox wel uitzetten en hem aanluiten op mijn luchtafvoersysteem :):), maar daar is hij natuurlijk niet op gemaakt. Of de ventilatorbox laten uitblazen in een plenum die wordt gebuikt door airco :). Dan ben ik mijn aanvoerweerstanden kwijt. Of nog gekker. Ik laat mijn ventielatiesysteem afzuigen door de airco unit heen. Hahaha.

Het valt of staat volgens mij met de luchtvolumestroom, hoe lager die is, hoe minder weerstand, hoe minder extra lucht ik hoef te koelen/verwarmen, hoe meer het overeenkomt met de buitensituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:41
Het kan wel, maar dan moet je er een hele kast omheen bouwen zodat hij nog steeds buiten staat. Dat is ook commercieel verkrijgbaar.

https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrotop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
iamcj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:41:
[...]
Kun je misschien nog iets meer onderbouwen waarom dit zo is? (Ik denk even hardop) Het blijft uiteindelijk dezelfde buitenlucht die door de unit wordt aangezogen. Maar je hebt wel een "voorverwarm" effect wat de efficiency van de unit verhoogt met gemiddeld een factor 2 á 3 denk ik.
Omdat je dit apparaat neerzet om je huis te koelen/verwarmen en je nu extra lucht van buiten naar binnen trekt die ook gekoeld/verwarmt moet worden, die je niet zou hebben als je unit buiten staat. Het verlies hierin is exact gelijk aan het extra vermogen dat het kost, gedeeld door je EER/COP.
Laat ik het anders stellen, als dit winst op zou leveren zouden de Airco fabrikanten de buitenunit lucht zelf voorverwarmen/koelen. Echter doet niemand dat omdat dit energie vernietiging is.
Aan de andere kant verlies je een hoop efficiency in de drukverliezen die ik introduceer zowel in het aan als het afzuigen en de extra lucht die gekoeld of verwarmd moet worden. Misschien moet ik mijn ventilatorbox wel uitzetten en hem aanluiten op mijn luchtafvoersysteem :):), maar daar is hij natuurlijk niet op gemaakt. Of de ventilatorbox laten uitblazen in een plenum die wordt gebuikt door airco :). Dan ben ik mijn aanvoerweerstanden kwijt. Of nog gekker. Ik laat mijn ventielatiesysteem afzuigen door de airco unit heen. Hahaha.

Het valt of staat volgens mij met de luchtvolumestroom, hoe lager die is, hoe minder weerstand, hoe minder extra lucht ik hoef te koelen/verwarmen, hoe meer het overeenkomt met de buitensituatie.
De combinatie met je je centrale woning ventilator kan wel winst opleveren, als je geen WTW systeem hebt. Als je het goed doet en voldoende lucht afvoert met je centrale ventilator. Je kan dan een WTW situatie creëren.
Het zou echter nog beter zijn om de buiten unit op het dakk te zetten en de buitblaas van je ventilator in de inlaat van de buiten unit te zetten
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:22:
[...]
@Nivado
Tuurlijk is er wat luchtstroming, maar niet merkbaar, waar bij jou warmte via dak naar buiten gaat of op zolder blijft hangen gebruikt de unit dit weer.
Met een mechanische ventilatie trek je ook zomaar 350-400 m3 per uur, dan sta je toch ook niet in de wind?
Echt niet merkbaar meer dan gewoon ventileren, deuren die open gaan enz, op zolder staat ook wel een raamje op een kier.
Zie het verhaal hier boven. het is extra ventilatie, die voor extra koellast/warmtelast zorgt. Als dit wint op zou leveren heb je een perpetuum mobile uitgevonden.
Mechanische ventilatie voor een standaard woonhuis is 150-200m3/h. voor 4 personen is bijvoorbeeld slechts 115.2 m3/h vereist.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
TLer schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:46:
Het kan wel, maar dan moet je er een hele kast omheen bouwen zodat hij nog steeds buiten staat. Dat is ook commercieel verkrijgbaar.

https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrotop/
Dat lijkt mij inderdaad het meest gunstige alternatief. De grote opening in het dak zorgt voor voldoende luchtverplaatsing zonder extreme luchtdoorvoersnelheden (=ruisgeluid). En je kunt waarschijnlijk alle onderhoud gewoon van binnen uitvoeren.

Overigens, ik zou geen huis kopen waarbij iemand de "buitenunit" van de airco zelf binnen in een hokje gebeund heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2018 11:11 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Nivado schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

Omdat je dit apparaat neerzet om je huis te koelen/verwarmen en je nu extra lucht van buiten naar binnen trekt die ook gekoeld/verwarmt moet worden, die je niet zou hebben als je unit buiten staat. Het verlies hierin is exact gelijk aan het extra vermogen dat het kost, gedeeld door je EER/COP.
Laat ik het anders stellen, als dit winst op zou leveren zouden de Airco fabrikanten de buitenunit lucht zelf voorverwarmen/koelen. Echter doet niemand dat omdat dit energie vernietiging is.

[...]

De combinatie met je je centrale woning ventilator kan wel winst opleveren, als je geen WTW systeem hebt. Als je het goed doet en voldoende lucht afvoert met je centrale ventilator. Je kan dan een WTW situatie creëren.
Het zou echter nog beter zijn om de buiten unit op het dakk te zetten en de buitblaas van je ventilator in de inlaat van de buiten unit te zetten

[...]

Zie het verhaal hier boven. het is extra ventilatie, die voor extra koellast/warmtelast zorgt. Als dit wint op zou leveren heb je een perpetuum mobile uitgevonden.
Mechanische ventilatie voor een standaard woonhuis is 150-200m3/h. voor 4 personen is bijvoorbeeld slechts 115.2 m3/h vereist.
toon volledige bericht
Zo zwart wit is het niet, jij beschrijft een luchtdichte ruimte met rooster waar zowel de verwarming als de buitenunit staat maar dat is niet zo.
Omdat ze beide in verschillende ruimten staan heb je altijd een mengeling van lucht binnen en buiten wat over de unit gaat, daar ontrekt hij warmte uit, ook al is het -9 op zolder, die warmte verplaats je naar beneden en in mijn geval was dat de vloer.
De zolder is onverwarmd dus wat daar aan warmte komt is normaal verlies, gemengt met buitenlucht toch nog 17 graden op zolder en prima voor de wp.
2 seizoenen gedaan zo en ging bijna nog beter dan nu met mijn split unit (die dus wel buiten staat), binnen had je geen defrosts dus kon je langere continue runs maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

Theo

moederbord

Het huren van een hoogwerker is ongeveer 100 euro voor een dag. Voor dat geld kun je met een druk op de knop ruk aan een hendel jezelf en de buitenunit veilig verplaatsen naar de ideale plek op je schuine dak. Ik heb zelf vanuit een hoogwerker ook een vracht aan zonnepanelen op m'n schuine dak geplaatst om dezelfde redenen als waarom jij niet je buitenunit buiten wil plaatsen :P

Een buitenunit binnen plaatsen lijkt mij niet echt een ideaal iets; je wil de buitenunit niet per sé in de buitenlucht hebben staan; hij moet buiten de thermische schil van je woning staan en goed geventileerd zijn. Achter een knieschot is -thermisch gezien- nog steeds binnen.

Wat wel kan is het knieschot thermisch isoleren; zorgen dat deze ook lucht en tochtdicht is naar de woning. Dan twee ventilatiepijpen plaatsen waarbij aan elk een ventilator hangt (woonhuisventilator). Één zuigt de lucht naar buiten, en de ander blaast buitenlucht naar binnen. Dan staat de unit (thermisch gezien) buiten.

Ben jij trouwens STEK bevoegd? Het plaatsen en aansluiten van een airco kun je zelf wel doen, het vacuüm trekken en afpersen is een vak apart.

7400 Wp op het dak

• iamcj
Theo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:15:

Ben jij trouwens STEK bevoegd? Het plaatsen en aansluiten van een airco kun je zelf wel doen, het vacuüm trekken en afpersen is een vak apart.
Tegenwoordig verkopen ze ze voorgeperst to ca. 10 meter slanglengte (mitsubishi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Bedankt voor je reactie en goed idee, want dat zou kunnen.

• iamcj
[...]

Kijk daar kan ik wat mee, maar de COP is voor het totaal, wel 2 keer zo gunstig. Is dat hier in meegenomen?

Stel ik ga in de normale situatie 2 kW koelen, cop 4 , kost 0,5 Kw.
Stel in mijn situatie moet ik 4 Kw koelen, cop 8, kost nog steeds 0,5 Kw.

En dan is mijn vraag moet ik wel 2 Kw extra leveren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:25
Waarom ben je zo hard bezig iedereen te overtuigen om het binnen te doen?

Dat bedoel ik niet aanvallend of iets, maar ik heb nu het hele topic gelezen, alle reacties zijn erg matig of raden het af (met uitleg waarom). Toch blijf je bezig allerlei pogingen om het toch te doen om iets te verzinnen (is niet per se een slechte gewoonte hoor, "question everything", maar blijkbaar gaat dit m niet worden).

IMO het meest steekhoudende reden: Als 'jouw' idee zou werken, zouden airo-bouwers dit al lang doen, want dat is een marketingpunt ("Die van ons doet slim en verbruikt minder stroom!").

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@iamcj

De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden.

In het geval van verwarmen is de som van het vermogen dat je beschikbaar hebt op je condensor binnen dat van de verdamper samen met dat van de compressor.

Het verdamper vermogen is het product van flow en dT
De nominale buitenlucht flow ga je never nooit door een kleine opening halen. De fan is ontworpen op vrije in en uitstroom, opvoerhoogte nihil.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
Deze warmtepomp verplaatst dus de warmte van de zolderkamer naar de woonkamer? Waar komt de warmte in de zolder dan vandaan? Hier win je weinig mee lijkt me.

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:12:
Deze warmtepomp verplaatst dus de warmte van de zolderkamer naar de woonkamer? Waar komt de warmte in de zolder dan vandaan? Hier win je weinig mee lijkt me.
Waar komt de warmte vandaan als hij met -9 buiten staat, dat is de warmtepomp techniek, 65 graden persgas bij -9 buiten, het lijkt wel toveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Hij bedoeld de extra warmte, waar het in dit hele topic om gaat. Nou nergens dus, het idee werkt ook niet.
Gewoon buiten zetten en klaar. Of een hele bak maken zoals hierboven aangegeven waarmee hij inprincipe nog steeds buiten staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Martijn.C.V schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:26:
Waarom ben je zo hard bezig iedereen te overtuigen om het binnen te doen?

Dat bedoel ik niet aanvallend of iets, maar ik heb nu het hele topic gelezen, alle reacties zijn erg matig of raden het af (met uitleg waarom). Toch blijf je bezig allerlei pogingen om het toch te doen om iets te verzinnen (is niet per se een slechte gewoonte hoor, "question everything", maar blijkbaar gaat dit m niet worden).

IMO het meest steekhoudende reden: Als 'jouw' idee zou werken, zouden airo-bouwers dit al lang doen, want dat is een marketingpunt ("Die van ons doet slim en verbruikt minder stroom!").
Waar vind je één zin waarin ik iemand wil overtuigen dat binnen een beter idee is?
Ik heb de gewoonte om alle mogelijkheden te bekijken en dan een keuze te maken op basis van alle voor- en nadelen. Daar komen vaak goede ideeën uit bij anderen of bij mezelf. Zoals het idee om de afvoerventilatielucht naar de airco op het dak te leiden.

En als airco bouwer kun je dit niet doen omdat je nooit 2800 m3/h uit een woning kan trekken, maar stel (zal wel niet kunnen door het vele drukverlies) dat ik met continue 300 m3/h door de airco te trekken met de ventilatorbox, die ruimte op temperatuur kan houden, vind ik het uitzoeken waard. Is ook leuk ;).

En er bestaat ook gewoon warmtepompen aangesloten op het ventilatiesysteem, maar die verwarmen meestal tapwater.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Ook vaak wel CV hoor. Kijk eens naar de Spaarpomp. Helaas is de afvoerlucht zo weinig (50-100m3 doorgaans) dat het weinig nut heeft om deze te gaan gebruiken voor CV. Het kan natuurlijk wel, als je overal het maximale uit zou willen halen. Maar als je naar de praktijksituaties kijkt bij deze WP ventilatieboxen zie je dat het niet echt goed werkt, er wordt veels te veel geventileerd wat tot onnodig energieverbruik leidt. Bij een WPB of ventilatiebox WP is het bijmengen van buitenlucht aan de ingang wel een redelijk idee. Maar niet eens zo eenvoudig als je zou denken (ivm vuil, vochtigheid, serieschakeling van ventilatoren etc) dat wordt hier ook wel uitgebreid besproken:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:11:
Hij bedoeld de extra warmte, waar het in dit hele topic om gaat. Nou nergens dus, het idee werkt ook niet.
Gewoon buiten zetten en klaar. Of een hele bak maken zoals hierboven aangegeven waarmee hij inprincipe nog steeds buiten staat.
Ok, nou ik heb 2 seizoenen mijn huis op deze manier verwarmd (de benedenverdieping dan, boven verwarmen we niet), hij maakte gewoon 30 graden cv water.
Niet alle lucht wat door de wp gaat komt uit de kamer, ook van zolder, 1 verdieping lager waar roosters of ramen open staan al merk je dat niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:31:
[...]

Ok, nou ik heb 2 seizoenen mijn huis op deze manier verwarmd (de benedenverdieping dan, boven verwarmen we niet), hij maakte gewoon 30 graden cv water.
Niet alle lucht wat door de wp gaat komt uit de kamer, ook van zolder, 1 verdieping lager waar roosters of ramen open staan al merk je dat niet verder.
Het is maar net de waarde die hecht aan de temperatuur boven maar lager dan 13 graden lijkt me niet echt wenselijk voor je inboedel en tegen schimmelvorming. Ik ben er die 2 seizoenen natuurlijk niet bij geweest maar ik kan me voorstellen dat er een koude trek naar beneden is omdat de temperatuur op de zolder behoorlijk zakt en daar geen opwarming is, zeker niet in de winter.

In zijn totaal koelt je woning dus alleen af terwijl het niet opwarmt. Ramen open in de winter lijkt me ook niet helpen niet want je woning koelt dan alleen maar verder af met uiteindelijk een zolder die kouder wordt dan de buitentemperatuur.

Maargoed dit is niet voor niets Tweakers. Succes met je project O+

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 17-08-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Axewi schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:23:
[...]

Waarom huur je niet gewoon een verhuislift\pannenlift? een verhuislift kost doorgaans €60,- per uur met personeel erbij, als je van te voren de beugels al plaatst dan kan het nooit meer dan een uur kosten om de buitenunit te plaatsen, aansluiten kan je daarna doen.
Ik wist niet dat er pannenliften met een knik bestonden, dit neemt de meeste bezwaren voor dakplaatsing weg, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Het is maar net de waarde die hecht aan de temperatuur boven maar lager dan 13 graden lijkt me niet echt wenselijk voor je inboedel en tegen schimmelvorming. Ik ben er die 2 seizoenen natuurlijk niet bij geweest maar ik kan me voorstellen dat er een koude trek naar beneden is omdat de temperatuur op de zolder behoorlijk zakt en daar geen opwarming is, zeker niet in de winter.

In zijn totaal koelt je woning dus alleen af terwijl het niet opwarmt. Ramen open in de winter lijkt me ook niet helpen niet want je woning koelt dan alleen maar verder af met uiteindelijk een zolder die kouder wordt dan de buitentemperatuur.

Maargoed dit is niet voor niets Tweakers. Succes met je project O+
Het is op zolder nooit kouder geweest dan 17 graden. Mijn huis heb ik nog nooit ergens 13 graden gemeten hoor, dat word hij nooit.
Koude trek ook niet, de kou blaast hij naar buiten en daardoor bleef het eerder 19 als 17.

En dat project is klaar hoor, ik heb een 7kW split unit inmiddels.

Pagina: 1