Overstappen: geen (werkende) ISRA, wel een contactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-04 16:58
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik verhuist naar een stokoud huurhuis. Uit gemakzucht heb ik van de vorige huurder het Ziggo abonnement overgenomen, niet wetende dat je bij Ziggo standaard vast zit aan TV. Nu zoek ik een nieuwe provider, omdat ik zelf wil gaan aansluiten ben ik me vast in het inlezen over wat er straks op dat vlak moet gebeuren wanneer ik overstap.
Zo te zien wil iedere provider dat ik de hoofdaansluiting (ISRA) of het hoofdstopcontact opzoek, maar daar loop ik helaas vast. (Zoekopdrachten mochten niet baten. Mijn huisbaas is een dame op leeftijd die ik deze vraag niet kan stellen, en omdat de vorige huurder het internet abo ook maar heeft overgenomen van de huurder vóór haar, denk ik dat ik het meeste kans heb op een bruikbaar antwoord als ik mijn vraag hier stel).
...

Ik ben eerst op zoek gegaan naar het ISRA-punt. Deze vond ik naast de meterkast (volgens mij is het een ISRA 2), maar deze bleek helemaal niet in gebruik te zijn want er hangen geen telefoonkabels ("lijn uit") aan.
Het modem van Ziggo staat intussen te functioneren in de woonkamer, waar deze is aangesloten op een contactdoos (zie bijlage Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1OfxkKDvNG1s3TcrBgQL8PaYOohb7DAYt/view?usp=sharing) via een coax(-achtige) kabel met F-connector. Als ik zoekopdrachten uitvoer naar deze kabel krijg ik opvallend veel hits naar Ziggo-topics. Hierdoor krijg ik het vermoeden dat een Ziggo-monteur dit ooit voor een van de vorige huurders heeft geïnstalleerd in de woonkamer bij aanvang van het abonnement. Ik kan me ook vergissen, misschien is het een oude standaard.

Als ik de handleiding van een moderne modem zoals de experiabox v10 erop nasla zie ik dat deze geen kabel met F-connector accepteert. Dit kan problematisch worden als ik ga overstappen, als ik geen ISRA punt kan vinden of een outlet heb die niet compatibel is.

Heeft iemand deze aansluiting ooit eerder gezien? Betekent dit dat ik een nieuwe aansluiting moet laten plaatsen als ik besluit over te stappen (ongeacht welke provider)?
Een ander idee dat ik had: als deze contactdoos is aangesloten op de hoofdaansluiting zou ik kunnen proberen hem te demonteren een nieuwe (evt van de nieuwe provider) erop te zetten, of kan ik beter op zoek gaan naar de ISRA?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via bartos op 16-08-2018 21:46)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
De aansluiting uit jouw foto is een Ziggo aansluiting. Dit heet in kabeltermen een AOP. Bij telefoonaansluitingen wordt dit ook wel een ISRA punt genoemd. Maar dit zijn dus twee fysiek verschillende aansluitingen die niets met elkaar van doen hebben.

Een ISRA punt kan in een van de volgende vormen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/a55b14f5-c213-419a-ac8b-2f4d2cf18b3d.gif

en daar moet je dus naar op zoek. Kun je deze niet vinden, dan zou ik contact opnemen met KPN. Zij kunnen je vast helpen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
De aansluiting uit jouw foto is een Ziggo aansluiting. Dit heet in kabeltermen een AOP. Bij telefoonaansluitingen wordt dit ook wel een ISRA punt genoemd. Maar dit zijn dus twee fysiek verschillende aansluitingen die niets met elkaar van doen hebben.

Een ISRA punt kan in een van de volgende vormen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/a55b14f5-c213-419a-ac8b-2f4d2cf18b3d.gif

en daar moet je dus naar op zoek. Kun je deze niet vinden, dan zou ik contact opnemen met KPN. Zij kunnen je vast helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:03
Dat aansluitpunt waar je nu alles op hebt aangesloten gaat niet werken voor een andere provider.
Dit is namelijk het AOP, dit wil zeggen dat dit verder naar Ziggo is aangesloten en gaat allemaal over coax-kabels. Hierop kun je dus geen andere diensten dan Ziggo krijgen en zul je echt moeten kijken of het Isra punt goed is aangesloten.

Wat me overigens opvalt is dat je op dit moment een nogal verouderde splitter hebt aangesloten, heb je toevallig ook problemen met het tv kijken of de werking van het internet? Dan is het namelijk verstandig om Ziggo te bellen en te vragen naar een nieuwe splitter.

P.S. Die nieuwe splitter past ook beter waardoor dat gat in je parket ook niet nodig is :P

EDIT: Misschien heb je zelfs nog een oud AOP, dit kan ik alleen niet goed zien met die grote UMU splitter erop

[ Voor 7% gewijzigd door Dracoz op 15-08-2018 23:11 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• bartos
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag. Ik zal KPN een bericht sturen en kijken wat me te doen staat. Ik hoop dat er een (goedkope) manier is om te kijken of dat ISRA punt nog werkt, zodat ik straks niet voor verassingen kom te staan als ik een keer overstap.

@Dracoz Ik heb inderdaad wat problemen gehad met willekeurige internet dropouts! Hoewel dat al een tijdje geleden is, ze hebben hier in de tussentijd aan kabels onder de straat gewerkt. Ik wil daarnaast gewoon van Ziggo af dus wat mij betreft mag heel die splitter weggehaald worden (het parket is op die plek toch al naar de haaien he)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

mjl

Ugh

Het klinkt alsof je de ISRA van KPN = ADSL en de OVP van Ziggo = Kabel/COAX door elkaar haalt. Deze zijn niet met elkaar verbonden (ieder een eigen network).

Als je van Ziggo af wilt neem ik aan dat je naar een ADSL leverancier over wilt stappen. Dat er geen output aan de ISRA verbonden is, is een kwestie van de output aansuiten op het modem wat je dan krijgt. Mocht het niet werken bij het aansluiten hebben de meeste providers een gratis monteur service (waar je uberhaupt voor kunt kiezen) waardoor het netjes voor je gedaan wordt (en bij problemen een oplossing verzorgd).

Ander alternatief is glasvezel, maar aangezien je het daar niet over hebt neem ik aan dat dat niet in de woning aanwezig is.

Als je het nieuwe abonnement aanvraagt (ADSL) kan je overwegen je ziggo nog een maandje te laten doorlopen, mochten er problemen zijn met je ISRA zit je niet zonder internet.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mjl schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:17:
Ander alternatief is glasvezel, maar aangezien je het daar niet over hebt neem ik aan dat dat niet in de woning aanwezig is.
Of er moet heel misschien ergens een niet aangesloten kabel door de vloer steken dat nooit is afgemonteerd in de houder van een FTU, al zou zoiets wel opvallen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 17-08-2018 12:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Ik heb de ISRA en de OVP inderdaad door elkaar gehaald.
Het liefst zou ik gewoon overstappen naar een internet-only provider en vóór het overstappen de ISRA testen, omdat ik die er toch wat beroerd uit vind zien. Uit dit topic blijkt echter dat het niet mogelijk is. In hetzelfde topic staat dat NLE een gratis monteur aanbiedt als je overstapt vanaf Ziggo, en laat NLE nou net mijn eerste keuze voor nieuwe provider zijn (mocht je me op andere gedachten willen brengen dan is nu je kans ;) ). Als een monteur alles in orde kan maken dan zou ik de mogelijk brakke ISRA van tevoren kunnen aankaarten, als het goed is kan ik dan een overstap maken zonder offline te gaan. Jammer genoeg kan een nieuw ISRA punt kan me naar verluidt wel eens €70 gaan kosten, maar na een paar maanden niet-Ziggo heb ik dat er weer uit.

Glasvezel is helaas niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

bartos schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:25:
Glasvezel is helaas niet aanwezig.
Ook niet wel aanwezig in de straat maar niet tot in de woning? Gewoon even voor de zekerheid, stel dat er toch iets voor de deur ligt ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Nee het ligt er echt niet, alle postcodechecks en glasvezelkaarten melden hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jammer :/ , dan moet je dus kiezen tussen Ziggo en zeer traag ADSL.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:18
Het ISRA punt is niets meer dan een "soort stopcontact". Intern komen er 1 of 2 koper ader paren binnen, die je bij wijze van rechtstreeks op een modem zou kunnen aansluiten.
Het kan zijn dat de connectie tussen wijkkast en je ISRA punt slecht is en je dan met waardeloze verbinding zit.
Alleen KPN kan wat veranderen als er tussen wijkkast en ISRA punt iets niet goed zit, zelf heb ik gehad dat in de wijkkast de boel niet goed aangesloten was en Tele2 heeft toen KPN ingeschakeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Raven schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:16:
Jammer :/ , dan moet je dus kiezen tussen Ziggo en zeer traag ADSL.
Ik kan me vergissen, maar ADSL wordt in Nederland volgens mij nauwelijks meer gebruikt in de steden. Dat is tegenwoordig vrijwel allemaal VDSL en dat gaat snel genoeg.

EDIT:
Ik heb VDSL en haal een download van meer dan 100 Mb/s, echt wel snel genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Freee!! op 18-08-2018 11:44 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Ik kan me vergissen, maar ADSL wordt in Nederland volgens mij nauwelijks meer gebruikt in de steden. Dat is tegenwoordig vrijwel allemaal VDSL en dat gaat snel genoeg.

EDIT:
Ik heb VDSL en haal een download van meer dan 100 Mb/s, echt wel snel genoeg.
Ik dacht dat dat nog lang niet overal mogelijk was :S , buitengebied Enschede (waar ik iemand ken) in ieder geval niet, >24u om Cities Skylines via Steam binnen te halen :X . Ze krijgen daar later dit jaar gelukkig wel glasvezel.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 18-08-2018 11:50 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:45:
[...]
Ik dacht dat dat nog lang niet overal mogelijk was :S , buitengebied Enschede (waar ik iemand ken) in ieder geval niet, >24u om Cities Skylines via Steam binnen te halen :X . Ze krijgen daar later dit jaar gelukkig wel glasvezel.
Ik schreef niet voor niets bewust "in de steden". Buitengebied ligt het (nog) anders, maar omdat de TS het heeft over een stokoud huurhuis, verwacht ik wel dat dat niet echt een probleem is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:09

MsG

Forumzwerver

@bartos wat voor beoogde waarden rollen er uit: https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Dan kunnen we even meekijken wat je daar überhaupt haalt. ADSL kent een range van pre-middeleeuws (<8Mbit) tot prima alternatief voor glas (100+ Mbit)

Zit hier met NLE op 100/30 waar ik 85/30 van haal. Voor mij was het een prima alternatief voor het afschuwelijk dure Ziggo.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Met adsl bedoel ik inderdaad vdsl ... ben nog van de oude stempel waar 12mbit via adsl een overdadige luxe was ;)

Je hebt over het Algemeen 14 Dagen bedenktijd na oplevering dus als het tegenvalt kun je er nog vanaf.

Ik heb overigens vdsl en haal maar 8/1mbit. Moet wel zeggen dat dat in een buiten gebied is en ik er gratis 4G van kpn bij heb wat dan ca 40/2 mbit oplevert.

Kijk na wat NLE Belooft, als dat genoeg is check de voorwaarden (bedenktijd na oplevering) en laat het gewoon komen. Kunnen ze hun belofte niet nakomen of valt het anderzinds tegen dan gewoon weer opzeggen. Bevalt het wel: ziggo opzeggen, heb je mischien een 1-2 maanden overlap. Of je zegt ziggo op tijd op en neemt weer een nieuw abonnement als NLE toch tegen valt.

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 18-08-2018 13:42 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

mjl schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:40:
*knip*
Je hebt over het Algemeen 14 Dagen bedenktijd na oplevering dus als het tegenvalt kun je er nog vanaf.

*knip*
Dat is dus niet waar! Je hebt 14 dagen bedenktijd na het aangaan van een contract! Dus niet pas nadat het opgeleverd is! Zie https://www.acm.nl/nl/bedenktijd en https://www.nle.nl/alles-in-1/zo-gepiept

[ Voor 9% gewijzigd door slaay op 18-08-2018 14:39 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

slaay schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:33:
[...]

Dat is dus niet waar! Je hebt 14 dagen bedenktijd na het aangaan van een contract! Dus niet pas nadat het opgeleverd is! Zie https://www.acm.nl/nl/bedenktijd en https://www.nle.nl/alles-in-1/zo-gepiept
Daarom zeg ik ook: kijk het even na bij de beoogde provider. Bij KPN was het zo dat het contract in ging zodra de verbinding opgeleverd was en het modem geleverd. Ik had het destijds expliciet nagevraagd bij het bestellen. Wat de voorwaarden van NLE zijn weet ik niet vandaar dat ik adviseerde deze eerst na te kijken!

Mocht de verbinding niet volgens afspraak geleverd kunnen worden kan je ze altijd nog in gebreke stellen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

mjl schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Daarom zeg ik ook: kijk het even na bij de beoogde provider. Bij KPN was het zo dat het contract in ging zodra de verbinding opgeleverd was en het modem geleverd. Ik had het destijds expliciet nagevraagd bij het bestellen. Wat de voorwaarden van NLE zijn weet ik niet vandaar dat ik adviseerde deze eerst na te kijken!

Mocht de verbinding niet volgens afspraak geleverd kunnen worden kan je ze altijd nog in gebreke stellen.
Bij KPN is dat ook niet meer het geval jammer genoeg:
1.5 Bedenktijd als u uw overeenkomst via internet, telefonisch of op straat sluit Bent u consument en hebt u de overeenkomst niet in een winkel gesloten, maar bijvoorbeeld telefonisch, via internet of op straat? Dan is in de wet geregeld dat u 14 dagen bedenktijd hebt. Binnen die 14 dagen kunt u de overeenkomst opzeggen zonder dat u een reden geeft en zonder dat u kosten betaalt. Dat kan telefonisch via onze klantenservice of online via onze website.
De termijn van 14 dagen begint te lopen bij:
• een overeenkomst voor een dienst: de dag waarop de overeenkomst is gesloten.
• een consumentenkoop: de dag waarop u het (laatste) product hebt gekregen
• een overeenkomst die zowel om een consumentenkoop als om het uitvoeren van diensten gaat bijvoorbeeld een mobiel abonnement met toestel): de dag waarop u het (laatst) gekochte product hebt ontvangen.
De bedenktijd van 14 dagen geldt niet altijd. Dit verschilt per dienst. We laten u tijdens het bestelproces weten of deze bedenktijd geldt. Wilt u de overeenkomst binnen de bedenktijd van 14 dagen opzeggen en hebben we al kosten gemaakt voor geleverde diensten? Dan kunnen we die kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld retour-, administratie-, installatie-, gebruiks- en abonnementskosten over de periode dat u de
dienst hebt gebruikt.
Bron: https://www.kpn.com/algem...aarden/prive/internet.htm

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Ik ben op de hoogte wat er op mijn adres mogelijk is: VDSL max. 100 Mb/s (ik bedoelde eigenlijk VDSL ipv ADSL, een fout is snel gemaakt met afkortingen).
Momenteel krijg ik bij Ziggo 40 Mb/s, maar ik woon alleen dus ik zou het met 20 Mb/s nog wel redden ;) NLE biedt niet minder dan 100 Mb/s, maar de prijs is scherp genoeg (scherper dan Telfort) en ze leveren een van de betere modems (v10), dus ik heb niks te klagen zou ik zeggen.

Wat betreft de bedenktermijn stelt NLE het volgende in hun voorwaarden:
4.4 Indien je een Consument bent en je de Overeenkomst voor een Dienst geheel via elektronische communicatiemiddelen hebt afgesloten (via de Website), mag je de Overeenkomst binnen veertien (14) kalenderdagen nadat je de bevestiging van de Overeenkomst hebt ontvangen kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Deze annulering kun je online via een daartoe beschikbaar gesteld formulier rechtstreeks aan ons doorgeven. Na annulering binnen de wettelijke bedenktermijn ontvang je van NLEX een schriftelijke bevestiging hiervan.
Ze kunnen pas over anderhalve maand de aansluiting leveren. Ik denk dat het gewoon een sprong in het diepe is die ik moet wagen. Daarnaast staat in de voorwaarden:
4.7 Indien de migratie van jouw bestaande aanbieder naar de dienst van NLEX om technische of andere redenen niet mogelijk blijkt (bijvoorbeeld omdat jij of de Aansluiting niet voldoet aan de voorwaarden om voor de Dienst in aanmerking te komen), zal NLEX jou hierover berichten en zal NLEX zich redelijkerwijs inspannen om de Aansluiting terug te zetten naar deze bestaande aanbieder.
Er is dus nog een valnet aanwezig, mocht het allemaal alsnog niet werken.

Overigens hoop ik wel dat die ISRA (ook als die vervangen moet worden) het gaat uithouden in die bedompte hal van het huis. Hij hangt pal naast de voordeur die niet meer voorstelt dan een knullig geverfd houten plankje met scharnieren. Slecht geïsoleerd dus, zeker in de winter kan de temperatuur in die hal wel eens de nul aantikken. Het OVP van Ziggo heeft altijd veilig in de woonkamer gehangen. De tijd zal het leren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bartos schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:22:
[...]
Overigens hoop ik wel dat die ISRA (ook als die vervangen moet worden) het gaat uithouden in die bedompte hal van het huis. Hij hangt pal naast de voordeur die niet meer voorstelt dan een knullig geverfd houten plankje met scharnieren. Slecht geïsoleerd dus, zeker in de winter kan de temperatuur in die hal wel eens de nul aantikken. Het OVP van Ziggo heeft altijd veilig in de woonkamer gehangen. De tijd zal het leren...
Temperatuur heeft niet veel invloed op electrische spullen (zolang het niet te warm wordt), vocht is vervelender.

Pagina: 1