Pc soort bootloop voor opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoisyStriker
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo,
Wanneer ik mijn pc opstart gaan de lichten aan en de fans beginnen te draaien. Daarna gaat de pc weer uit en start uit zichzelf weer op. Dit doet hij 3 - 6 keer voordat het scherm aan gaat.
Wat kan her probleem zijn?

Pc:
Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
AMD Ryzen 5 1600
16 GB ram 3200 Mhz
Seasonic Focus Plus 550 Gold
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beetje ouder topic maar in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan een aantal tips om wat te proberen.

Allicht, maar dat is zowel het simpelste als het lastigste: wissel de voeding even om voor een ander type en kijk of het dan wel werkt. En controleer voor de zekerheid (dubbelcheck) of de kabels wel goed op het moederbord en in de GPU zitten; haal ze desnoods even los en prik ze weer vast (inclusief subtiel klikje op sommige stekkers).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
De IMC van mijn 1600x haalt de 3200 mhz niet eens. Zet de overclock op je cpu/geheugen eens uit.
Veel moederborden hebben een geheugentraining ingebouwd. Wellicht is dat wat er de eerste 5x gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoisyStriker
Oké thanks voor de tips. Ik zal even een aantal dingen proberen. Ik heb overigens mijn cpu, gpu en ram niet geoverclockt.
Kan het ook zijn dat 550W niet genoeg is? Of zouden er dan meer problemen moeten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
550w is genoeg maar de Seasonic is wel een voeding met problemen al verwacht ik niet dat het hier de oorzaak is.
Heb je het bios gereset?
Biosbatterij vervangen? Als die leeg is worden de biossettings niet onthouden. Ryzen kan dan een aantal keer opstarten voordat alle onderdelen op de juiste manier weer herkend worden.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
NoisyStriker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:54:
Oké thanks voor de tips. Ik zal even een aantal dingen proberen. Ik heb overigens mijn cpu, gpu en ram niet geoverclockt.
Kan het ook zijn dat 550W niet genoeg is? Of zouden er dan meer problemen moeten optreden.
Dus je geheugen loopt op 2400mhz? Alles daarboven is overclock. Zou zonde zijn van dat snelle geheugen. Je kan ook proberen de geheugentraining uit te zetten in de bios.

• NoisyStriker
Hoezo zou het dan op 2400mhz lopen. Hij loopt gwn op 3200mhz. Dat wordt geondersteund door het moederbord.
--edit-- oh zie het al. Die optie is een o.c.

[ Voor 18% gewijzigd door NoisyStriker op 16-08-2018 12:07 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NoisyStriker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:04:
Hoezo zou het dan op 2400mhz lopen. Hij loopt gwn op 3200mhz. Dat wordt geondersteund door het moederbord.
Hoe heb je dit geconstateerd? Dat een auto 300km/h kan, wil toch niet zeggen dat zodra je de auto start, er ook meteen 300km/h op de teller staat? Sterker nog, in je andere topic staat dat je 3000MHz geheugen ging kopen dus als het nu op 3200 draait, dan is dat wel een redelijke overclock?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
NoisyStriker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:04:
En als je zelf niks aan je geheugen verandert loopt het gewoon op stock. En dat is 2133MT/S aangenomen dat je pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 hebt gekozen of een variant.

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 16-08-2018 12:08 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die hogere clock is waarschijnlijk voor het herstarten verantwoordelijk. Dat deed mijn Ryzen-systeem ook regelmatig toen het nog nagelnieuw was en ik mijn geheugen op meer dan 2400 MT wilde draaien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• NoisyStriker
Ik heb het idd op 3200 gezet en waarschijnlijk is dat de reden waarom de pc een aantal keren opstart. Kan een Bios update dit fixen? Heb momenteel versie F7. Of raden jullie eerder aan om de ram op 2400 te laten lopen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Recentste BIOS installeren, en dan kijken voor ver je raakt met je RAM. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voor het door Corsair zoals geadverteerd liep. SoC voltage lichtjes verhogen kan soms ook helpen. In het AM4 ervaringen-topic kan je tips vinden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
NoisyStriker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:45:
Ik heb het idd op 3200 gezet en waarschijnlijk is dat de reden waarom de pc een aantal keren opstart. Kan een Bios update dit fixen? Heb momenteel versie F7. Of raden jullie eerder aan om de ram op 2400 te laten lopen?
Je begint met het laatste, en doet daarna het 1e. F8 heeft al extra DDR compatiblity, dus ga iniedergeval daarnaartoe. (En beter gewoon naar F23)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoisyStriker
Oké ik heb mijn Bios geüpdatet. Wanneer ik mijn ram weer op 3200 Mhz zet krijg ik een blauw scherm. Met de ene keer fout melding: 'System Service Exeption' en de andere keer: 'attempted write to readonly memory'. Enig idee waar dit aan kan liggen?

Update.
De ram snelheid is nu 3133 Mhz. Met deze snelheid heeft de pc geen problemen :D. Bedankt voor de tips!

[ Voor 26% gewijzigd door NoisyStriker op 16-08-2018 16:18 ]

Pagina: 1