[Palo Alto PA-2050] Updaten naar PAN-OS 7.1

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Mijn vraag
Ik heb een Palo Alto Networks PA-2050 gekregen, maar deze draait nog op PAN-OS 5.0.6. Kan iemand helpen met het upgraden hiervan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Palo Alto Networks PA-2050

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik bij Palo Alto Networks kijk op de pagina met ondersteunde PAN-OS versies per apparaat dan zie ik dat de PA-2050 tot PAN-OS 7.1 te upgraden is. En de pagina welke omschrijft hoe je moet upgraden naar PAN-OS 7.1 omschrijft ook keurig hoe je dit moet doen. So far, so good.

Echter, als ik in de webinterface van het apparaat naar Device > Software ga krijg ik te horen dat ik geen support heb. Wel kan ik een file uploaden, waardoor ik vermoed dat het wel mogelijk moet zijn om een nieuw OS handmatig te uploaden. Is er iemand die mij kan helpen met het doen van deze upgrades?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je zult dus eerst aan de software moeten zien te komen. Die geven ze niet gratis weg. Dat is eigenlijk niet helemaal legaal, dus dat kan hier op het forum niet. PaloAlto is voor mij overigens alweer een paar jaartjes geleden (leuk spul, dat zeker), dus ik durf niet te zeggen of je die software moet gaan activeren met een serienummer ofzo....

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Okay, laat ik de vraag dan anders stellen. Hoe kan ik aan die software komen? Als ik verder blader op de site van Palo Alto dan zie ik dat ze daar graag een service contract voor willen hebben, maar ik neem aan dat dat €1000 of meer gaat kosten... Dat vind ik een beetje veel voor iets wat feitelijk een experiment is :-(

Is er een betaalbare manier om aan die software te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien Pan-OS 5.x al enige jaren end of life is, is er inderdaad een (extended) support-contract nodig om nog de nieuwere firmware binnen te halen. Aan dit contract is (helaas) een inlog-account gekoppeld om de firmware te kunnen downloaden naar je PC of direct naar de firewall.

Aangezien de firewall zelf nog ongeveer anderhalf jaar hardware-support heeft, zou het mogelijk wel een idee zijn om een contract af te sluiten; heb je zowel software- als hardware-support en kan je de komende anderhalf jaar naar hartelust spelen met dat ding.
Xudonax schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13:

Is er een betaalbare manier om aan die software te komen?
Helaas niet.

/edit: een 2050 kost nieuw al snel richting de 14K; ik snap wel waarom dan support/software niet gratis is ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2018 20:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13:
[...]

Helaas niet.

/edit: een 205
0 kost nieuw al snel richting de 14K; ik snap wel waarom dan support/software niet gratis is ;)
Damnit, daar was ik al soort-van bang voor :| Okay, dat is heel erg jammer...

EDIT:
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13:
Aangezien de firewall zelf nog ongeveer anderhalf jaar hardware-support heeft, zou het mogelijk wel een idee zijn om een contract af te sluiten; heb je zowel software- als hardware-support en kan je de komende anderhalf jaar naar hartelust spelen met dat ding.
Helaas is het ding End-of-Sale en mag dus niet opnieuw gecertificeerd worden om een nieuw contract erop te nemen :'( Dus het is een mooi ding, maar echt productief is 'ie niet meer.

[ Voor 46% gewijzigd door Xudonax op 15-08-2018 22:29 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
De geneugten van de grote merken, alle andere vendoren (Juniper, Cisco, Fortinet) doen dit allemaal exact zo. Voor een bedrijf niet zo'n probleem, voor thuis echter . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:38:
De geneugten van de grote merken, alle andere vendoren (Juniper, Cisco, Fortinet) doen dit allemaal exact zo. Voor een bedrijf niet zo'n probleem, voor thuis echter . . .
Wat dus betekent dat de kennis om zo'n apparaat in te kunnen zetten binnen beperkte kring gehouden wordt. Dus hoewel het op korte termijn extra geld oplevert, doet het op lange termijn het omgekeerde want het drijft de totale kosten van het in gebruik hebben op, en laat ruimte voor alternatieve leveranciers met minder restricties. Totdat ze groot genoeg zijn, en dan begint het opnieuw.

Voor mij is het reden om zulke leveranciers zoveel mogelijk te mijden. Ook als je op zoek bent naar nieuw spul heeft het zin eens te kijken hoe het nu gesteld is met de ondersteuning van ouder spul, als indicatie van hoe je nieuwe spul nu later nog ondersteund zal worden. Hoe hard zullen ze je laten vallen? Lijkt me relevante informatie voor de inkoper. [/zeepkist]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 12:11
Xudonax schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:01:
Mijn vraag
Ik heb een Palo Alto Networks PA-2050 gekregen, maar deze draait nog op PAN-OS 5.0.6. Kan iemand helpen met het upgraden hiervan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Palo Alto Networks PA-2050

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik bij Palo Alto Networks kijk op de pagina met ondersteunde PAN-OS versies per apparaat dan zie ik dat de PA-2050 tot PAN-OS 7.1 te upgraden is. En de pagina welke omschrijft hoe je moet upgraden naar PAN-OS 7.1 omschrijft ook keurig hoe je dit moet doen. So far, so good.

Echter, als ik in de webinterface van het apparaat naar Device > Software ga krijg ik te horen dat ik geen support heb. Wel kan ik een file uploaden, waardoor ik vermoed dat het wel mogelijk moet zijn om een nieuw OS handmatig te uploaden. Is er iemand die mij kan helpen met het doen van deze upgrades?
Als je echt met een PA wilt leren werken dan kun je het beste een PA-VM 50 met lab license kopen.
Die PA-2050 is stokoud en extreem traag met commiten van wijzigingen (duurt rustig 10 tot 15 minuten voor je wijziging doorgevoerd is).
Ook kun je de laatste software versies niet draaien. 8.0.x en 8.1.x

Dit vind ik de beste trainings video's kanalen:

YouTube: Consigas - Palo Alto Networks Training Channel
YouTube: Rafis Garipov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De hoofdvraag was hoe aan een nieuwere firmware te komen. Het antwoord is blijkbaar dat dit zonder betaald supportcontract niet mogelijk is. Omdat dit tegen het randje van mogelijk illegale vragen zit (of zou kunnen komen) sluit ik dit topic.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.