Problemen met My WD Cloud

Pagina: 1
Acties:

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 11:19
Ik heb wat problemen met me WD Cloud opslagstation.
Ik heb eigenlijk nog nooit een backup gemaakt wat heel onverstandig is.. Dat weet ik!
Daarom wil ik nu een backup maken. Dit schijnt volgens de handleiding te kunnen met de WD Smartware software. maar helaas werkt het niet, Bij het opstarten bij het programma.
Ik kies een backup bron maar bij backup doel kan ik niets kiezen, Ook het herstarten van me nas heeft geen zin.
Zie de onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zssbgi.png

Iemand een oplossing? Een maandelijkse backup van me NAS zou fijn zijn.
Tevens.. Kan ik bijv. ook op vakantie in me NAS? wat is de beste manier?

ik heb dit model: https://www.wdc.com/nl-nl...oud-storage/my-cloud.html

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is je WD wel zichtbaar in Verkenner?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mikee007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:49:
Ik heb wat problemen met me WD Cloud opslagstation.
Ik heb eigenlijk nog nooit een backup gemaakt wat heel onverstandig is..
Wil je een backup van je NAS maken of van je PC? Want het screenshot laat duidelijk zien (wat mij betreft) dat dit alleen geschikt is om je PC te backuppen naar een ander doel zoals je NAS (nog even afgezien van het feit dat 'ie niet zichtbaar is).

Een backup van een NAS maken doe je vaak naar een andere NAS (bij voorkeur op een andere lokatie) of naar een cloud-dienst. In het ergste geval is dat een handmatige FTP-aktie waarbij je PC als tussenstation dient en in het gunstige geval kan je de MyCloud direct configureren om bijvoorbeeld naar Google Drive of TransIP Stack te connecten en daar data heen te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mikee007
Me NAS is wel zichtbaar in de verkenner.

Een backup maken naar een andere NAS gaat helaas niet want ik heb maar 1 NAS. Google Drive zou een optie kunnen zijn, Wel zit ik aan de max 15GB.
TransIP Stack is een betaalde dienst en niet gratis. Ik blijf NL'er hé

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mikee007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:12:
Me NAS is wel zichtbaar in de verkenner.

Een backup maken naar een andere NAS gaat helaas niet want ik heb maar 1 NAS. Google Drive zou een optie kunnen zijn, Wel zit ik aan de max 15GB.
Hoeveel data moet je backuppen dan? De gemiddelde NAS staat vaak voor 80% vol met meuk en aan belangrijke documenten en zeer specifieke foto's, kom je misschien net aan de limiet van Google Drive?
TransIP Stack is een betaalde dienst en niet gratis. Ik blijf NL'er hé
Voor 2 tientjes per jaar heb je 50GB bij Microsoft. Vanzelfsprekend mag het allemaal zo min mogelijk kosten maar ik kijk er soms anders naar. Wat kost het je om van 2 (verre) vakanties alle foto's / momenten opnieuw te doen als al die foto's niet in je backup stonden en je NAS gaat defect?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Wat is er mis met het maken van een kopie van de hele/belangrijke inhoud van de NAS naar externe harddisks die je op een veilige plek opslaat (bv. een kluis in een bank of op het werk)?

• Mikee007
Voor 2 tientjes per jaar heb je 50GB bij Microsoft. Vanzelfsprekend mag het allemaal zo min mogelijk kosten maar ik kijk er soms anders naar. Wat kost het je om van 2 (verre) vakanties alle foto's / momenten opnieuw te doen als al die foto's niet in je backup stonden en je NAS gaat defect?
Hierin heb je inderdaad gelijk, Er staan belangrijke foto's op maar ik heb al dik 1 TB gebruikt. Dan kost het geen 50 euro bij Microsoft. en kom je al snel aan de 15 euro per maand.
Waarom kan een backup niet een veel kleiner bestand zijn? ik heb nu bijvoorbeeld 1.03TB gebruikt. waarom kan een backup niet 1 á 2 GB zijn?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Mikee007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:35:
[...]
Waarom kan een backup niet een veel kleiner bestand zijn? ik heb nu bijvoorbeeld 1.03TB gebruikt. waarom kan een backup niet 1 á 2 GB zijn?
Omdat een backup gewoon simpelweg een kopie is van je data, maar dan op een andere plek.... Hoe wil jij 1 TB aan data kopieren naar 1 GB ruimte? Of wat dacht jij dat een backup inhield?

Maar goed, zoals hierboven al gezegd, Cloud backup kost inderdaad geld. Google Drive kost je 10 euro per maand voor 1 TB (en dat wordt binnenkort 2 TB, zie nieuws: Google verlaagt prijzen opslagdienst Drive en komt met familieabonnement.

Alternatief is om een 2e NAS aan te schaffen, daar alles op te zetten en die op een andere locatie neer te zetten. Maar ook dat kost geld.

Als je data je dit geld niet waard is, dan stop maar met je gedachten over een backup. Opslag kost geld, dus een backup ook. Als je dat er niet aan uit wilt geven, dan moet je leven met (een groter) risico dat je data verloren zou kunnen gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-08-2018 22:02 ]

• Mikee007
Okee, Dan zal ik dus gaan kijken naar een backup alternatief. Wellicht toch handig een 2e NAS aan te schaffen of Google Drive/ Stack of dropbox. Zal ze is met elkaar vergelijken en welke de goedkoopste is maar ook de meeste functionaliteiten.

Maar dan nog me 2e vraag.. Hoe kan ik het makkelijkste op me NAS via me notebook als ik bijvoorbeeld op vakantie ben? Op iPad en Telefoon lukt het wel al is het met de laatstgenoemde ontzettend traag.

• sypie
  • Niet online
Mikee007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:07:
Okee, Dan zal ik dus gaan kijken naar een backup alternatief. Wellicht toch handig een 2e NAS aan te schaffen of Google Drive/ Stack of dropbox. Zal ze is met elkaar vergelijken en welke de goedkoopste is maar ook de meeste functionaliteiten.

Maar dan nog me 2e vraag.. Hoe kan ik het makkelijkste op me NAS via me notebook als ik bijvoorbeeld op vakantie ben? Op iPad en Telefoon lukt het wel al is het met de laatstgenoemde ontzettend traag.
Heb je poorten open gezet op je modem/router? https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=14244

Het zou toch wat zijn wanneer je zonder verdere instellingen zo op je NAS zou kunnen komen. Als jij dat kunt dan kan iedereen dat. Dus zorg er voor dat je de beveiliging goed op orde hebt, de juiste poorten open hebt staan en dat je geregeld controleert of alles nog in orde is.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Mikee007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:07:
Hoe kan ik het makkelijkste op me NAS via me notebook als ik bijvoorbeeld op vakantie ben? Op iPad en Telefoon lukt het wel al is het met de laatstgenoemde ontzettend traag.
Iets meer uitleg is wel handig. Wat bedoel je met "op [je] NAS" komen? Wil je bij de bestanden kunnen komen of wil je hem volledig kunnen beheren? En hoe benader je nu je NAS vanaf je tablet en telefoon? En wat gebeurd er precies als je dat vanaf je notebook probeert te doen?

• Mikee007
sypie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:40:
[...]

Heb je poorten open gezet op je modem/router? https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=14244

Het zou toch wat zijn wanneer je zonder verdere instellingen zo op je NAS zou kunnen komen. Als jij dat kunt dan kan iedereen dat. Dus zorg er voor dat je de beveiliging goed op orde hebt, de juiste poorten open hebt staan en dat je geregeld controleert of alles nog in orde is.
Dit is een goeie, Ik heb namelijk inderdaad het idee dat iedereen zo op mijn NAS kan komen en hij niet goed beveiligd is. Als ik namelijk een netwerk harde schijf zoek in verkenner en het adres intyp zoals in de handleiding hoef ik geen wachtwoorden niets in te vullen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Mikee007 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:52:
[...]

Dit is een goeie, Ik heb namelijk inderdaad het idee dat iedereen zo op mijn NAS kan komen en hij niet goed beveiligd is. Als ik namelijk een netwerk harde schijf zoek in verkenner en het adres intyp zoals in de handleiding hoef ik geen wachtwoorden niets in te vullen.
- Het is voor de beveiligingsvraag natuurlijk wel interessant of je dat thuis doet of buitenshuis en dat je dat er even bij vermeld ...

En weet je het doel van een NAS?
- Een NAS is primair bedoeld voor het "met een hoge beschikbaarheid" beschikbaar stellen van je data, of je dat nou thuis of ergens anders wil benaderen. Door een geschikte configuratie te kiezen (RAID-level, UPS, enz), maak je de kans dat je data beschikbaar is en blijft, groter.
Je data is niet gegarandeerd op een NAS: als die kapot gaat, ben je worst case alles kwijt. Daarom maak je backups van al je data.
- Backups kan je maken als "full backup" (dus een kopie van al je data op een ander opslagmedium zetten), of als een full backup i.c.m. incremental backups: op de eerste van de maand maak je bv. een full backup en elke dag daarna in diezelfde maand maak je alleen een backup van elk gewijzigd bestand. Door een full backup te restoren en die te overschrijven met alle incrementals, heb je alle data terug van het laatste backupmoment.
- Als medium hoef je voor de backup geen NAS te gebruiken: elk medium waar je data betrouwbaar en snel op gezet kan worden, voldoet. Dat zou dus een tapesysteem kunnen zijn (wat tegenwoordig met deze datahoeveelheden niet meer voor de hand ligt) of gewoon op (sets van) harddisks. Als je NAS betrouwbaar genoeg is, zou je bv. van de data die je echt nooit kunt missen elke 3 maanden een kopie kunnen maken naar harddisk(set) 1 en drie maanden daarna opnieuw naar harddisk(set) 2. Beide harddisk(set)s bewaar je dan op plaatsen met een verschillend risico profiel, bv. op het werk en bij familie (die niet bij jou in woont).

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34

MsG

Forumzwerver

Op welke manier is je nas nu zichtbaar in de verkenner? Volgens mij moet je enkel even je nas als netwerklocatie koppelen aan een schijfletter, zodat programma's zoals het programma wat je beschrijft gewoon naar een schijfletter kunnen verwijzen.

Dit kan je doen met iets als "netwerklocatie toevoegen" in verkenner.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mikee007
Ik heb dit dus even bekeken maar het gedeelte Port forwarding zie ik dus helemaal niet in mijn WD cloud configuratie.
Ik vind het wel een eng idee als iedereen zomaar bij me NAS kan. dus ik zou dit graag op orde willen hebben.
Renault schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

- Het is voor de beveiligingsvraag natuurlijk wel interessant of je dat thuis doet of buitenshuis en dat je dat er even bij vermeld ...
Het is voor buitenshuis, Zelfs in het buitenland. Ik wil dus me NAS in het buitenland kunnen benaderen.

• sypie
  • Niet online
Mikee007 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Ik heb dit dus even bekeken maar het gedeelte Port forwarding zie ik dus helemaal niet in mijn WD cloud configuratie.
Ik vind het wel een eng idee als iedereen zomaar bij me NAS kan. dus ik zou dit graag op orde willen hebben.

[...]

Het is voor buitenshuis, Zelfs in het buitenland. Ik wil dus me NAS in het buitenland kunnen benaderen.
Port forwarden doe je op je router/modem of beide (als je een dubbele NAT hebt).

Je moet alleen even zeker weten welke poorten je nodig hebt om op je schijf te kunnen komen én dat je sterke wachtwoorden gebruikt voor je NAS.

• Mikee007
sypie schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Port forwarden doe je op je router/modem of beide (als je een dubbele NAT hebt).

Je moet alleen even zeker weten welke poorten je nodig hebt om op je schijf te kunnen komen én dat je sterke wachtwoorden gebruikt voor je NAS.
Ik heb slechte ervaringen in port forwarding. Is er ergens een duidelijke handleiding of video die ik kan volgen? Ik ben als de dood dat ik er straks niet meer op kan.

• sypie
  • Niet online
Hier kun je een heleboel informatie vinden: https://portforward.com

Verder is YouTube je vriend, daar staan ongelooflijk veel leerzame filmpjes, zelfs over portforwarding en dat soort zaken.
Pagina: 1