Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Summ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 17:16
Binnenkort ga ik verhuizen en zou hierbij de gelegenheid willen gebruiken om een stereo installatie op te zetten. Ik heb de Dali Spektor 6 speakers op 't oog i.c.m. een Onkyo A-9010 versterker en wil deze gaan gebruiken om muziek, films en games te beluisteren.

Naar mijn idee is dit mogelijk door simpelweg een optische kabel tussen de versterker en mijn televisie te plaatsen, om vervolgens een PlayStation 4, hdtv ontvanger en chromecast via HDMI op de tv aan te sluiten.

Zou deze opstelling (goed) functioneren? Of heb ik toch echt een receiver nodig?

Beste antwoord (via Summ op 15-08-2018 21:06)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:50
Nadeel van je TV als hub gebruiken is dat niet alle formaten ondersteunt worden. Nu zal je daar met een 2.0 set-up eigenlijk geen hinder van ondervinden. Wat wel een nadeel is van de TV als hub gebruiken is dat deze altijd aan moet staan, anders kan het signaal er immers niet doorheen. Als je dus alleen muziek wilt afspelen zal de TV ook aan moeten. Nu hebben de meeste TV's wel de optie om het beeld uit te schakelen, maar of jouw dat TV ook heeft en of je dat een werkbare oplossing vindt is aan jou.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:50
Nadeel van je TV als hub gebruiken is dat niet alle formaten ondersteunt worden. Nu zal je daar met een 2.0 set-up eigenlijk geen hinder van ondervinden. Wat wel een nadeel is van de TV als hub gebruiken is dat deze altijd aan moet staan, anders kan het signaal er immers niet doorheen. Als je dus alleen muziek wilt afspelen zal de TV ook aan moeten. Nu hebben de meeste TV's wel de optie om het beeld uit te schakelen, maar of jouw dat TV ook heeft en of je dat een werkbare oplossing vindt is aan jou.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Je zou de PlayStation ook nog apart kunnen aansluiten om zo ook gewoon cd’s te kunnen spelen zonder de tv te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:51:
Je zou de PlayStation ook nog apart kunnen aansluiten om zo ook gewoon cd’s te kunnen spelen zonder de tv te gebruiken.
Dan moet je óf de TV óf de PlayStation via tulpkabels aansluiten (neem aan dat de PlayStation geen coaxiaal uit heeft?).

Ergens zul je dan concessies moeten doen, maar met stereo maakt dat niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Summ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 17:16
FeaR schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:47:
Op zich vind ik het geen ramp om de tv aan te laten staan, het belangrijkste vind ik dat deze opstelling functioneert zoals ik het in gedachten had. Ik ga geen gebruik maken van een surround opstelling, dus dit lijkt me een mooie manier om een beetje geld te besparen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk dat je toch beter wél een receiver kunt kopen als je er ook tv mee gaat kijken, al was het maar omdat je dan een aantal grote voordelen hebt:

Lip Sync om geluid en beeld gelijk te laten lopen
Audio up/downmixing om het geluidsspoor correct te verdelen over het aantal aangesloten speakers
HDMI om al je apparaten correct en in zo hoog mogelijke kwaliteit aan te sluiten, met behoud van alle geluidssporen

Versterkers missen over het algemeen alle bovenstaande opties waardoor het toch een beetje behelpen blijft. Als je enkel muziek gaat luisteren kun je inderdaad net zo goed een versterker kopen, maar zodra je tv wilt kijken en videobronnen wilt gaan aansluiten is er eigenlijk geen enkele reden om niet voor een receiver te gaan. Dat je geen 5.1 of 7.2.4 oid wilt gaan gebruiken maakt dan ook niet uit, want elke receiver kan prima stereo weergeven.

Voor een paar euro meer heb je bijv. deze Denon: pricewatch: Denon AVR-X540BT

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1