betere isolatie hellend dak

Pagina: 1
Acties:

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-01 20:58
https://tweakers.net/gallery/622059/fotoalbum/?MapID=56811We hebben een woning die we beter willen gaan isoleren. Het huis is minimaal 100 jaar oud. De muren zijn van binnenuit geisoleerd mbt ytong binnenmuur. De betonvloer is geisoleerd. Echter het dak dat in 1979 is gerenoveerd bevat een 3cm xps laag.Het oude dakbeschot zit hieronder (maar niet overal). 2 jaar terug is er een nieuw pannendak op gekomen met mooie glanzende pannen, en hieronder een dampopen folie.
Nu willen we van binnenuit verder isoleren. Echter hebben advies nodig of dit
1) is dit wel mogelijk ivm 'warm dak', 3cm xps heeft een isolatiewaarde van ca R=0,85
2) Zo ja welk materiaal? Mijn voorkeur gaat uit naar pir platen ipv bv glaswol aangezien dat minder ongedierte gevoelig is.

Mijn eigen idee tussen balken pir met aan binnenzijde van de woning een dampdichte laag (goede kwaliteit en afwerken met gipsplaten.

alvast bedankt voor de info

ik heb een link naar mijn fotoalbum gegooid met daarin een foto van de daklagen links is pannen rechts is oud dakbeschot

[ Voor 9% gewijzigd door mathieu76 op 15-08-2018 20:39 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:33
Je zegt het zelf eigenlijk al, gewoon PIR platen aan de binnenzijde ertussen lijmen met PUR lijm
Een dampdichte laag zou in theorie niet hoeven wanneer je PIR neemt maar ik heb het zelf ook gedaan met Miofol 125AV

Ik heb er bij mij 100mm PIR ertussen gedaan met een isolatiewaarde van R=4,3, daarvoor afgespannen met dampdicht, panlatten erop gemaakt en daar inderdaad weer gips tegenaan gezet

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59

JdM

Humbled

Ik zou buiten isoleren. Pannen/panlatten eraf, nieuwe isolatie/panlatten, pannen er weer op.
Binnen isoleren is voor de meesten niet de eerste keuze ivm vochtproblemen, zoals je zelf ook al aangeeft zeker bij een "warm dak". Je wilt niet beide zijden isoleren ivm vochtopsluiting (dat krijg je ook met een dampopen folie omdat er geen luchtcirculatie meer is).
Qua werkuren maakt het mogelijk ook niet bijster veel verschil of je binnen of buitenzijde isoleert, want binnen moet je ook weer helemaal afwerken.

• mathieu76
qua werk moet de binnenkant toch opnieuw, we hebben alles gestript.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 17:35
Ik zou het nooit binnen isoleren als het buiten al gedaan is (al is het maar een beetje) je krijgt condensvorming tussen de 2 lagen en je dakbeschot rot dan echt weg.
Optie1 is pannen er af, een renovatiedakplaat over het oude dakbeschot en je pannen terug leggen.
Optie2 is pannen opzij leggen, oude isolatie er af,pannen terug leggen, binnenzijde isoleren.
Optie3 laat ik aan een andere tweaker over.

• mathieu76
link naar foto in eerste bericht geplaatst

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Nog zinvol om aan te vullen?
Ik zou echt met het materiaal wat je hebt gebruikt buiten naar een expert gaan.
Je hebt damp open pas geplaatst een paar jaar geleden, maar welke laag heeft de XPS uit 1979 dan?
Vaak zit daar ook een laag op, kan ook damp remmend zijn...
Als dat zo is waarom zit die laag van 3 j geleden er dan ook nog op (zit er niks op de XPS dan is het een ander verhaal?).

Keuze nu?
Betrek het onderstaande plaatje erin.
Bedenk hoe je staat tov brandvertraging? Welk type?
Sinds 2105 mag HBCD niet meer! Is schadelijk, zie de EU wetgeving.
Vraag niet alleen het tecnische blad op over wat je beloofd ordt... maar ook het uitgebreide veiligheidsblad, MSDS of SDS genoemd.
Van zo een gevaarlijke stof moet de waarde <0.1 gewichtsprocent zijn!
Op die papieren staat ook op hoeveel restanten blaasmiddel er nog in zit. Er wordt vaak het brandbare pentaan gebruikt. Ik heb MSDS gezien van 2- ca 4%. Bij PIR wordt vanwege de PIR tecnologie intrinsiek water gebruikt waarbij koolzuurgas ontstaat bij de reactie tussen het poly isocyanaat en het water. Dat is een speciale technologie. Theoretisch zou je geen pentaan oid nodig moeten hebben, maar check het.
PIR is over het algemeen wat brosser dan PUR maar op zolder lijkt me dat een minder groot probleem, alleen bij de montage opletten dat je geen interne breuken krijgt... daar gaat je isolatie waarde..
Afwerken met platen als gips of wat je wilt, moet inderdaad.

Vergeet niet dat de opbouw/constructie van jouw isolatie systeem ook bijdraagt aan de brandwerendheid, veiliger voor de family maar ook beter bij een toekomstige verkoop dat dit geen punt van discussie is bij de technische rapportage!

Branden van EPS, XPS, PUR, PIR en andere kunststof isolatie zijn bij een verkeerde afwerking mbv ook brandwerende platen zoals gips, geen lolletje. er mag dan wel brandvertrager in zitten, mar besef eens hoeveel smerige gassen er toch vanaf komen terwijl het niet brandt...
Een goede afwerking kan dat probleem 20-30 minuten vertragen. Dan heb je wel meer tijd om weg te komen in vergelijking tot de situatie dat je al heel snel veel van die smerige rook hebt. er sterven de meeste mensen door rookvergiftiging, niet door de vlammen zelf... besef dat goed!

Eea is best lastig, ik ben er ook nog niet uit, we hebben 4 cm EPS met wrs damp remmende folie, maar dat moet nog officieel vast gesteld worden. er staat een code in het bestek maar niet terug te vinden op internet.

Het plaatje geeft aardig de isolatie ranges per materiaal weer.
Vacuum platen is een special niet voor een dak als bij jou, veel te duur.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fAP0oA/insulationvalues16.jpg
Pagina: 1